Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

LCHF


zcykel

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Hur går LCHF ihop med dagens miljöproblem och överutnyttjande av jordens resurser? Jag undrar hur det skulle gå om alla männskor på jorden skulle sluta äta potatis, spannmål och ris och ersätta detta med fett och protein?
Link to comment
Share on other sites

Hur går LCHF ihop med dagens miljöproblem och överutnyttjande av jordens resurser? Jag undrar hur det skulle gå om alla männskor på jorden skulle sluta äta potatis, spannmål och ris och ersätta detta med fett och protein?

Det skulle nog tyvärr inte fungera så bra.

Link to comment
Share on other sites

Hur går LCHF ihop med dagens miljöproblem och överutnyttjande av jordens resurser? Jag undrar hur det skulle gå om alla männskor på jorden skulle sluta äta potatis, spannmål och ris och ersätta detta med fett och protein?

Ungefär lika illa som att använda kolkraftsframställd el till att kyla ner vatten som sprutas ut i naturen som konstsnö för att folk ska kunna köra sina bilar 20 mil enkel riktning 1-2 gånger i veckan för att åka skidor?

 

Men om man bor i Norrland då? Ja, då får man åka skidor precis som att linser och sojabönor är miljömässigt ok men inte uppfött kött.

 

Dock verkar ju väldigt få ha testat att köra ett till flera långpass (minst 3-4 h) i veckan utan att äta kolhydrater vare sig före eller efter.

Googla via kostdoktorn så hittar du exempel på det.

 

Det jag har svårt för är alla dessa modetrender.

Tallriksmodellen var också en modetränd när den dök upp ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hur går LCHF ihop med dagens miljöproblem och överutnyttjande av jordens resurser? Jag undrar hur det skulle gå om alla männskor på jorden skulle sluta äta potatis, spannmål och ris och ersätta detta med fett och protein?

Med risk för att sticka ut hakan tror jag det här är ett område fullt av politisk korrekthet och mytbildning. De växthusgaser som djuren släpper ut ingår ju i det kretslopp som sedan tas upp av de växter som växer upp där djuren betat eller där man odlat spannmål.

Det som är onaturligt i den här hanteringen är traktordiesel och överdrivet användande av kratfoder (plus slakteri/köttindustrin men det är en annan fråga).

 

Eldning med biobränsle släpper också ut en hel del växthusgaser men det brukar försvaras med att de nya uppväxande träden tar åt sig co2 under sin uppväxt, alltså ett nollsummespel.

 

Däremot håller vi människor på med massor av saker som tillför nya växthusgaser i atmosfären som inte naturen klarar av återrena,

 

Jag tror inte det är köttätandet som grundproblemet i miljödebatten utan vår moderna livsstil, kan det tex vara så att det är lättare att få människor att sluta äta kött än att sluta köra bil till exempel?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte vasaloppet på bara fett och protein....absolut inga kolydrater... endast lite grönsaker till köttet..... Så everest det är beprövat!!!! Och det var under 6 timmar, har aldrig åkt så fort....Sug på den du!!
Link to comment
Share on other sites

Det råder lite förrvirring i detta ämne....

 

Låt mig försöka mig på att reda ut begreppen i denna djungel trots att jag inte är någon expert.

 

Först och främst är vi alla överrens om (tror jag) att fett aldrig kan ersätta kolhydrater som bränsle vid arbete i de högre pulsspannen. (t.ex använder kroppen 80-90% av energin från kolhydrater vid en puls kring 85% av max, generellt räknat) oberoende på kost.

 

Att äta som LCHF eller liknande (Jonas Colting) gör att kroppen blir bättre på att ta energi från fett istället för kolhydrater, främst när du INTE tränar. Detta gör att kroppens glykogendepåer kommer att vara precis lika fyllda eller mer fyllda som när man äter mer kolhydrater. Alltså kommer halvfulla glykogedepåer INTE vara ett problem när du tränar.

 

Efter ett hårt eller långt träningspass bör man som de flesta säger fylla på så snabbt som möjligt med snabba kolhydrater och protein för att skapa en så snabb återhämtning som möjligt.

 

Att tillföra kolhydrater under en tävling är högst individuellt och bör testas fram. Personligen tror jag på att tillföra kolhydrater i form av vätska (t.ex sportdryck). Dock kommer jag testa bägge varianterna. (blev konfunderad/nyfiken när BA50 endast åt en banan under hela VL)

 

Om man tittar på antalet träningstimmar inkl tävlingar man lägger ner på en säsong så är troligen snittet på nedlagd tid i de lägre pulsområdena ca 70-80% av totaltiden (bör väl vara så iallafall om man är konditionsidrottare). Det innebär m.a.o mestadels fettförbränningsträning. Med kolhydratfattig kost bör alltså detta leda till ytterligare effektivare fettförbränning och därigenom förbättrad uthållighet?

 

Jag har mejlat till Jonas Colting för att få svar på lite frågor. Enligt honom gör en balanserad kolhydratfattig kost tillsammans med regelbunden träning att kroppen "flyttar" fettförbränningspulskurvan uppåt. Alltså man kan då ligga högre i puls och utnyttja mer fett som bränsle.

 

Jag frågade bl.a också det här med att ha fyllda glykogendepåer inför tävlingar. Han minskar ner på träningen veckan innan tävling och äter sin vanliga kost vilket gör att han kommer vara "fullladdad" när det är dags. (Mindre träning = mindre muskelglykogen förbrukas)

 

Ser fram emot mer spännande kommentarer och diskussioner i ämnet =)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte vasaloppet på bara fett och protein....absolut inga kolydrater... endast lite grönsaker till köttet..... Så everest det är beprövat!!!! Och det var under 6 timmar, har aldrig åkt så fort....Sug på den du!!

Det som är ännu mer intressant är att få reda på hur din pulskurva ser ut för VL. Har du koll på det?

 

Du får gärna dela in tiden i pulsområdena enligt nedan: (procentskalan är % av maxpuls)

55-72%

73-82%

83-87%

88-92%

över 93%

Link to comment
Share on other sites

Det råder lite förrvirring i detta ämne....

 

Låt mig försöka mig på att reda ut begreppen i denna djungel trots att jag inte är någon expert.

 

Först och främst är vi alla överrens om (tror jag) att fett aldrig kan ersätta kolhydrater som bränsle vid arbete i de högre pulsspannen. (t.ex använder kroppen 80-90% av energin från kolhydrater vid en puls kring 85% av max, generellt räknat) oberoende på kost.

 

Att äta som LCHF eller liknande (Jonas Colting) gör att kroppen blir bättre på att ta energi från fett istället för kolhydrater, främst när du INTE tränar. Detta gör att kroppens glykogendepåer kommer att vara precis lika fyllda eller mer fyllda som när man äter mer kolhydrater. Alltså kommer halvfulla glykogedepåer INTE vara ett problem när du tränar.

 

Efter ett hårt eller långt träningspass bör man som de flesta säger fylla på så snabbt som möjligt med snabba kolhydrater och protein för att skapa en så snabb återhämtning som möjligt.

 

Att tillföra kolhydrater under en tävling är högst individuellt och bör testas fram. Personligen tror jag på att tillföra kolhydrater i form av vätska (t.ex sportdryck). Dock kommer jag testa bägge varianterna. (blev konfunderad/nyfiken när BA50 endast åt en banan under hela VL)

 

Om man tittar på antalet träningstimmar inkl tävlingar man lägger ner på en säsong så är troligen snittet på nedlagd tid i de lägre pulsområdena ca 70-80% av totaltiden (bör väl vara så iallafall om man är konditionsidrottare). Det innebär m.a.o mestadels fettförbränningsträning. Med kolhydratfattig kost bör alltså detta leda till ytterligare effektivare fettförbränning och därigenom förbättrad uthållighet?

 

Jag har mejlat till Jonas Colting för att få svar på lite frågor. Enligt honom gör en balanserad kolhydratfattig kost tillsammans med regelbunden träning att kroppen "flyttar" fettförbränningspulskurvan uppåt. Alltså man kan då ligga högre i puls och utnyttja mer fett som bränsle.

 

Jag frågade bl.a också det här med att ha fyllda glykogendepåer inför tävlingar. Han minskar ner på träningen veckan innan tävling och äter sin vanliga kost vilket gör att han kommer vara "fullladdad" när det är dags. (Mindre träning = mindre muskelglykogen förbrukas)

 

Ser fram emot mer spännande kommentarer och diskussioner i ämnet =)

ypperlig sammanfattning.

 

att fettförbränningspulskurvan flyttas uppåt på vältränade personer är väl även vedertaget inom den traditionella träningsfysiologin?

en stor del av träningstiden även traditionellt går ju ut på att få bättre fettförbräning (iaf ligger i detta pulsintervall), så varför då blanda in kolhydrater under normalträning?

 

gillar också Coltings filosofi till livet och träningen dessutom sympatisk samtidgt som han gärna sticker ut hakan. fasen vad man saknar hans blogg hoppas han snart börjar igen, så man kan få sköna skratt som här tex hans lokala vendetta med i hans ögon otränade fotbollsspelarna i Elfsborg http://colting.bloggagratis.se/2008/01/16/454231-elfsborg-det-ar-bara-att-ringa-om-ni-behover-hjalp/.

Link to comment
Share on other sites

gillar också Coltings filosofi till livet och träningen dessutom sympatisk samtidgt som han gärna sticker ut hakan. fasen vad man saknar hans blogg hoppas han snart börjar igen, så man kan få sköna skratt som här tex hans lokala vendetta med i hans ögon otränade fotbollsspelarna i Elfsborg http://colting.bloggagratis.se/2008/01/16/454231-elfsborg-det-ar-bara-att-ringa-om-ni-behover-hjalp/.

Grymt skönt inlägg han skrivit. Mycket av det han skriver håller jag med till 100:a. Sedan är väl inte ödmjukhet hans starkaste sida men vem är ödmjuk efter tre glas rödvin...

 

Just det han skriver om att först bygga grunden är ju så rätt. Hur många är det som inte tror att tuffa mjölksyra intervaller är lösningen till allt. Det har man ju hört/sett eliten på TV säga, att det är vägen till framgång. Visst är det för vissa så, OM du lagt grunden först, och om du vet NÄR det ska genomföras....

 

En annan reflektion när vi ändå är inne på fotbollsträning.

Hur seriöst är det att vara fotbollstränare för elitlag, t.o.m landslag och vara halv-/helfet? stora magar och hängande kinder verkar vara en innetrend bland fotbollsledare (jag är själv fotbollsledare....) kost och träning hänger väl ihop, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte vasaloppet på bara fett och protein....absolut inga kolydrater... endast lite grönsaker till köttet..... Så everest det är beprövat!!!! Och det var under 6 timmar, har aldrig åkt så fort....Sug på den du!!

Vet inte vem som suger mest men ursäkta jag skrev så här:

 

"Dock verkar ju väldigt få ha testat att köra ett till flera långpass (minst 3-4 h) i veckan utan att äta kolhydrater vare sig före eller efter."

 

Jag skrev alltså inte att ingen har testat och jag nämnde inte VL = ett pass inte flera i veckan. Jag skulle också utan vidare kunna köra VL under 6 timmar utan vare sig fetter eller banan = kolhydrater som jag vill minnas att du åt, åtminstone i ett tidigare inlägg. Skulle sannolikt förlora en del placeringar i början då jag ligger på 93% av maxpuls de första 20 minuterna uppför backen. Men träningsbakgrund, genetik, skidor, före mm betyder mer för tiden än hur många bananer man äter på loppet. Det är typiskt många (obs absolut inte alla) LCHF:are - denna fundamentalism fast de klarar ändå inte riktigt att leva efter det. Det finns säkert en del som verkligen har testat enligt vad jag skrev men jag vidhåller att det verkar väldigt sällsynt åtminstone högre upp i motionseliten i ngn konditionsidrott. Läste för övrigt alla inlägg om träning på en stor LCHF-site och den som verkade träna mest där var Kustlöparen:) Men här måste jag givetvis reservera mig kan omöjligen läsa alla trådar på alla siter men på konditionsträningssiterna verkar det i alla fall vara väldigt ovanligt med de som tränar mängd och tävlar långt med extrem LCHF. Då räknar jag inte dit tex Colting eller hittills ngn annan här på skidforum än möjligen Ba50.

 

Om vi skall återgå till en mer seriös debatt så kan det mkt väl vara så som GundeG, Kustlöparen, (båda för övrigt med mkt sund inställning och bra sammanfattningar i ämnet) Colting och många flera menar. Dvs att man kan träna på att förbränna fett bättre genom helt eller delvis träna utan kolhydrater och därigenom prestera bättre på långa lopp där pulsnivån aldrig är så hög tex borde Varbergs 12h eller Coast-to-Coast vara bra exempel men även VL. Jag har själv testat att träna långa pass utan kolhydrater och kommer även att göra mer tester. Dock tror jag alls inte på LCHF som religion/livstil/kostvana och orkar inte avstå till 100% från nybakat börd och en kall öl ibland under flera månader - ja jag vet jag är en syndig människa. Däremot så jag kan jag tänka mig att fortsätta med min normala relativt kolhydratfattiga låg GI-kost och att testa att köra några 6-timmars pass rullskidor på samma runda i samma A1-tempo och då testa med att på pass 1. bara dricka vatten. Pass 2 enbart protein och pass 3 kolhydrater enligt gängse rekommendationer. Sen tänkte jag köra nära max sista halvtimmen som en del cyklister brukar göra på sin pass. Ja jag vet att jag inte hinner bli inställd på total fettförbränning och defintivt inte på ngt sätt kan utvärdera vilken typ av pass som ger bäst effekt på sikt men tänkte ändå testa på detta sättet. Mest för att utvärdera pulsnivåer, maximal prestationsnivå i slutet och känslan under och efter träningen. Ngn som har förslag på förbättringar inom rimliga gränser förstås. Ett 12h pass per vecka eller köra i tävlingsfart orkar jag inte genomföra:)

Link to comment
Share on other sites

Ditt test kommer inte att ge dig en realistisk utvärdering då du ska testa protein och fett testet. Du måste ställa om kroppen flera månader innan på LCHF-kost för att få det optimala resultatet. Annars blir testet bara missvisande..... Det känns totalt meningslöst och befängt att göra det testet och basera teorier efter det.... Ursäkta min sågning av ditt test, men man gör ju som man vill här i livet och det man tror på..... Lycka till!!
Link to comment
Share on other sites

gillar också Coltings filosofi till livet och träningen dessutom sympatisk samtidgt som han gärna sticker ut hakan. fasen vad man saknar hans blogg hoppas han snart börjar igen' date=' så man kan få sköna skratt som här tex hans lokala vendetta med i hans ögon otränade fotbollsspelarna i Elfsborg http://colting.bloggagratis.se/2008/01/16/454231-elfsborg-det-ar-bara-att-ringa-om-ni-behover-hjalp/.[/quote']

Grymt skönt inlägg han skrivit. Mycket av det han skriver håller jag med till 100:a. Sedan är väl inte ödmjukhet hans starkaste sida men vem är ödmjuk efter tre glas rödvin...

 

Just det han skriver om att först bygga grunden är ju så rätt. Hur många är det som inte tror att tuffa mjölksyra intervaller är lösningen till allt. Det har man ju hört/sett eliten på TV säga, att det är vägen till framgång. Visst är det för vissa så, OM du lagt grunden först, och om du vet NÄR det ska genomföras....

 

En annan reflektion när vi ändå är inne på fotbollsträning.

Hur seriöst är det att vara fotbollstränare för elitlag, t.o.m landslag och vara halv-/helfet? stora magar och hängande kinder verkar vara en innetrend bland fotbollsledare (jag är själv fotbollsledare....) kost och träning hänger väl ihop, eller?

:D skrattade högt när jag läste detta, och för att inte tala om spelarens "tuffa" julvecka. Herregud, min 11 åriga dotter tränade mer under julveckan än han!

 

Läs också hans inlägg i Runners World i förra numret angående kolisar. Ett replik fanns också med från någon dietist från AXA. Hon hade förvisso en poäng om att Colting är sponsrad av Red Bull. Där måste jag nog hålla med om att han sålt sin själ till djävulen........

Link to comment
Share on other sites

Mest för att utvärdera pulsnivåer, maximal prestationsnivå i slutet och känslan under och efter träningen. Ngn som har förslag på förbättringar inom rimliga gränser förstås. Ett 12h pass per vecka eller köra i tävlingsfart orkar jag inte genomföra:)

Behöver du verkligen köra 6tim A1 pass för att kunna jämföra. Varför inte testa att köra ett gäng 2.5tim pass med samma snittpuls du brukar ha under VL alternativt lite högre?

- 1:a alt är att bara dricka vatten hela tiden

- 2:a alt är att dricka sportdryck var 20:e min

 

För mig innebär det 85% av maxpuls och då lär ett 2.5tim pass räcka för att kunna bedömma eventuell skillnad mellan dessa alternativ. Detta kommer jag bl.a att testa i vår/sommar när det är optimalt rullskidväder.

 

Ledsen men hänger inte riktigt med i dina återkommande kommentarer att detta endast är prestationshöjande för idrottare som håller på med längre lopp i lägre pulsnivåer? varför skulle det inte vara gynnsamt även för t.ex en WC skidåkare?

 

Om jag inte missminner mig fel förbrukar en WC elitåkare ca 10.000 kcal per dag. Traditionellt äter svenska elitskidåkare enorma mängder kolhydrater i form av pasta, ris, flingor m.m m.m. Ca 70-80% av deras träningstid är ren A1-träning. Vad skulle det vara för fel att minska ner kolhydratintaget och istället äta mer fettrik kost?

Link to comment
Share on other sites

Tydligen hänger även Lasse Lagerbäck här på skidforum eller på annat sätt på ta del av Coltings ideer:

 

"Förbundskaptenen anser också att spelare i allsvenskan tränar

alldeles för lite.

 

-Jag tror att det går att ta ut mer tid, säger han.

 

Allsvenska spelare tränar bara ett par timmar om dagen, knappt hälften så mycket som roddare, simmare eller friidrottare, skriver DN.

"

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21865&a=1501396&lid=puff_1501398&lpos=rubrik

Link to comment
Share on other sites

Tydligen hänger även Lasse Lagerbäck här på skidforum eller på annat sätt på ta del av Coltings ideer:

Jo läste det igår, skönt att han tycker till. Tycker även han själv bör anamma lite av Coltings kostfilosofi så han får bort lite av sin fläskkula. Om inte annat för att vara rädd om sin egen hälsa. Fläskmage+stress= sämre förbundskapten...

Link to comment
Share on other sites

Dax för en första rapport:

Har hittills inga jämförelser på långa pass men det kommer längre fram. Detta får duga tills vidare.

 

Jag har inte tokstrikt följt LCHF men kanske hyfsat. Tar ibland en kaka till kaffet eller äter efterrätter om man är bortbjuden etc. Kan också hända att "någon" chokladbit slinker ner ibland, faaan man ej´ju inte mer än människa...

 

På ons-mornar kör jag elghufs till arbetet med fullpackad ryggsäck. Målsättningen är att hålla en jämn fart i pulsspannet 152-161 slag (82-87% av max = A2hög). Passet tar ca 60-80 min beroende på val av sträcka. Känner jag mig pigg kör jag 70-80min annars ca 60min.

 

Beskrev tidigare i tråden hur känslan för denna slinga kändes fyra dagar efter det jag startade med LCHF, kort sammanfattat: bajsseg i kroppen. Nu har det gått drygt tre veckor.

 

Igår åt jag en middag bestående av köttfärssås med mycket smör+creme fraiche & färsk vitlök, en avacado, paprika, färsk babyspenat och olivolja...mmm. Innan sportnytt drack jag ett glas mjölk och åt en apelsin. Okej´ra...jag åt väl två chokladbitar efter middagen också....

Till frukost nr.1 blev det ett ägg, stekt i olivolja tillsammans med två skivor älgskinkskivor. Alltså inte mest kolhydrater i den frukosten...

 

Fick ett fantastiskt elghufspass till jobbet i strålande sol. Springer halva sträckan längs med vattnet från Huvudstabron till kungsholmsstrand med solen gassande rakt i ansiktet....mmmm...

 

Ja men, hur kändes det då? jo, fantastiskt bra. Pulsklockan visade på 152 slag i snittpuls. Jag kände mig pigg och full med energi hela passet, även efter nedvarvning, dusch och sminkning.

Inte en tillstymmelse till blodsockerdipp, dock jävligt sugen på en kopp nybryggt expressokaffe. Och det blev det, dessutom med två lågcarb-mackor med smör på, en tallrik turkisk yougurt med nytinade blåbär och solroskärnor till....mmmm....

 

Hoppsan, i konferensrummet väntar vår massagetjej som kommer varannan vecka. Kan ju vara passande med 30min massage som efterrätt...mmmm...just nu känns det jobbigt... =)

 

Återkommer framöver med förhoppningsvis lika positiva rapporter.

Link to comment
Share on other sites

Ditt test kommer inte att ge dig en realistisk utvärdering då du ska testa protein och fett testet. Du måste ställa om kroppen flera månader innan på LCHF-kost för att få det optimala resultatet. Annars blir testet bara missvisande..... Det känns totalt meningslöst och befängt att göra det testet och basera teorier efter det.... Ursäkta min sågning av ditt test, men man gör ju som man vill här i livet och det man tror på..... Lycka till!!

Du har en tydligen en extremt selektiv läsförmåga och rätt färgad tolkning av mina inlägg.

Det var ju precis det jag skrev att:

 

"Ja jag vet att jag inte hinner bli inställd på total fettförbränning och defintivt inte på ngt sätt kan utvärdera vilken typ av pass som ger bäst effekt på sikt men tänkte ändå testa på detta sättet. Mest för att utvärdera pulsnivåer, maximal prestationsnivå i slutet och känslan under och efter träningen."

 

Men jag håller med dig! Självklart är testet helt befängt precis som att överhuvud taget köra rullskidor i 3, 6, 12, 18 eller 40 timmar i sträck. Och varför inte - kan man träna fettförbränning på träning så kanske man kan eller t.o.m måste göra det under vila också. På sommaren kanske jag kommer ut ur garderoben som en hard-core LCHF:are och då kan jag ju köra testet igen på hösten:).

 

Mest spänd är jag faktiskt på att testa med enbart protein, det går ju relativt snabbt ut i kroppen. Men om jag testar så startar jag i så fall en ny tråd som inte nämner ordet LCHF.

 

Annars körde jag 3 timmar rullskidor idag. Helt fantastiskt väder och årspremiär för kortbyxor och kortärmad cykeltröja. A1 55 km på 3,05 givetvis med enbart vatten som "tilltugg".

Link to comment
Share on other sites

Mest för att utvärdera pulsnivåer' date=' maximal prestationsnivå i slutet och känslan under och efter träningen. Ngn som har förslag på förbättringar inom rimliga gränser förstås. Ett 12h pass per vecka eller köra i tävlingsfart orkar jag inte genomföra:)[/quote']

Behöver du verkligen köra 6tim A1 pass för att kunna jämföra. Varför inte testa att köra ett gäng 2.5tim pass med samma snittpuls du brukar ha under VL alternativt lite högre?

- 1:a alt är att bara dricka vatten hela tiden

- 2:a alt är att dricka sportdryck var 20:e min

 

För mig innebär det 85% av maxpuls och då lär ett 2.5tim pass räcka för att kunna bedömma eventuell skillnad mellan dessa alternativ. Detta kommer jag bl.a att testa i vår/sommar när det är optimalt rullskidväder.

 

Ledsen men hänger inte riktigt med i dina återkommande kommentarer att detta endast är prestationshöjande för idrottare som håller på med längre lopp i lägre pulsnivåer? varför skulle det inte vara gynnsamt även för t.ex en WC skidåkare?

 

Om jag inte missminner mig fel förbrukar en WC elitåkare ca 10.000 kcal per dag. Traditionellt äter svenska elitskidåkare enorma mängder kolhydrater i form av pasta, ris, flingor m.m m.m. Ca 70-80% av deras träningstid är ren A1-träning. Vad skulle det vara för fel att minska ner kolhydratintaget och istället äta mer fettrik kost?

Jo, jag skulle ju kunna testa med 2,5 timmar också givetvis. Men jag tror inte det ger så mkt eftersom jag normalt sett klarar 1-2 timmar utan kolhydrater under träning/tävling eftersom jag äter kolhydrater. Den sista halvtimmen/ timmen då jag är "tömd är lite för lite tid för att utvärdera ngt. Kanske borde jag även testa med att äta enbart fett. De som kör skidor till sypolen som Ola Skinnarmo tar ju tex huvudsakligen fett med sig för att det är betydligt energitätare än protein/kolhydrater och alltså väger mindre per kcal. Får väl ytterligare en gång påpeka att detta inte på ngt sätt är ett LCHF-test. Jag la in det i fel tråd får ev starta en ny.

 

Men jag trodde i princip att alla var överens om att det är i de högre maximala pulsnivåerna som kolhydrater verkligen behövs OM de nu behövs överhuvudtaget men jag kan ha fel. Men annars får jag väl köra samma "tråkiga" men effektiva argument som de som hävdar att stålsickling inte fungerar - ingen i eliten kör på det! Men givetvis kan det ju vara så att ingen riktigt testat ordentligt precis som ingen testat plastskidor, skate (och stålsickling:)) innan det slog igenom.

 

Sen tror jag inte riktigt att WC-åkare förbrukar 10 000 Kcal per dag. Räkna mkt mkt grovt och kanske väl högt med 2 500 i viloförbrukning + 1 300 extra per A3 timme och 800 per A1 timme. Bör då bli ca 6 000 kcal per dag för den som tränar 1200 timmar per år och mest A1. Men den totala förbrukningen har väl iof inte så stor betydelse för om man skall äta fett, protein eller kolhydrater en kcal är ju en kcal. Sen är det ju iof en intressant varifrån de "extra" 3 - 4 000 träningskcal skall komma ifrån? Kanske de inte bör ha samma sammansättning som grunden på 2 000 till 2 500 kcal. Kanske bara från fett - det kan mkt väl vara så? Och som jag skrivit massa gånger jag tror inte alls det är fel att kraftigt minska ner det överdrivna kolhydratintaget. Så här håller jag helt med dig.

Link to comment
Share on other sites

Här är en intressant artikel om fett kontra kolhydrater vid tävling och träning.

http://www.marathonguide.com/training/articles/MandBFuelOnFat.cfm

(Lite komiskt att jag hittade på en av de mest fundamentalistiska LCHF-siterna, han kan inte ha läst hela artikeln för den stödjer inte teorier som läggs fram på siten)

 

I korthet är kontentan ganska lik Coltings filosofi (om jag fattat allt rätt).

 

-Fett är jättebra för effektiv träning av fettförbräning, framförallt när det gäller mängd och lite lägre intensitet. Finns en del intressant om mitkondrieutveckling vid olika pulsnivåer bla. 1pass på 90min är bättre än 2 på 45min. För bästa mitokondrieutveckling ligg så nära gränsen för vad fettförbränningen tål som möjligt, men ha marginal. Bekräftar också påståendet om att vältränade kan bränna fett i högre pulszoner, beror på större mitokondrietäthet.

 

-Kolhydrater drar igång insulinet som stänger av all fettförbränning. Ät inga kolhydrater nära inpå en tävling.

 

-Fett räcker inte som bränsle vid högre intensitet, vid arbete utlöser heller inte kolhydrater insulinpåslag. Därför är det fördelaktigt att använda kolhydrater under höginstensivt arbete men inte innan.

 

Skribenten har också en ganska sund inställning till hela saken och medger att det finns väldigt mycket outforskat inom området.

Link to comment
Share on other sites

-Kolhydrater drar igång insulinet som stänger av all fettförbränning. Ät inga kolhydrater nära inpå en tävling.

Jag har svårt att tro på detta. Jag skulle tro att de flesta stoppar i sig en hel del kolhydrater innan start, t.ex inför Vasaloppet. Och att detta skulle göra att kroppen sedan enbart bränner kolhydrater tror jag inte på. Men säkert kan det ändra fördelningen en del.

Link to comment
Share on other sites

Får väl ytterligare en gång påpeka att detta inte på ngt sätt är ett LCHF-test. Jag la in det i fel tråd får ev starta en ny.

 

Men jag trodde i princip att alla var överens om att det är i de högre maximala pulsnivåerna som kolhydrater verkligen behövs OM de nu behövs överhuvudtaget men jag kan ha fel. Men annars får jag väl köra samma "tråkiga" men effektiva argument som de som hävdar att stålsickling inte fungerar - ingen i eliten kör på det! Men givetvis kan det ju vara så att ingen riktigt testat ordentligt precis som ingen testat plastskidor, skate (och stålsickling:)) innan det slog igenom.

Vi kan väl döpa om LCHF till MF&MK (mer fett & mindre kolisar) så kopplar vi bort det "religösa" =)

 

Jovisst är det i de högre pulszonerna som kolisarna behövs. Men i extrema högpulstävlingar typ 15km WC skidor är det knappast glykogenivåerna som begränsar. Som jag beskriv tidigare bygger MF&MK eller liknande (Jonas Colting) på att kroppen blir bättre på att ta energi från fett istället för kolhydrater, främst när du INTE tränar/tävlar. Detta gör att kroppens glykogendepåer kommer att vara precis lika fyllda eller mer fyllda som när man äter mer kolhydrater. OBS ! detta är citerat Jonas Colting. Jag har har ingen aning =) men vad mina tester hittills visar så verkar det fungera...

 

Har heller inga som helst problem att ifrågasätta elitens kostvanor (skidor, fotboll, hockey, simning m.m). Finns hur många exempel som helst på elitidrottare som har nollkoll på sin kost. Tror många skulle tjäna på att våga testa mer.

 

Sen handlar det ju inte om att ha rätt eller fel. Jag har som sagt egentligen ingen aning om detta funkar. Bara för att det funkar bra för vissa är det inte säkert att det känns bra för andra. Det roligaste är ändå att testa och diskutera .....

 

Jag säger som Magnus Uggla, lets go lets go... =)

Link to comment
Share on other sites

-Kolhydrater drar igång insulinet som stänger av all fettförbränning. Ät inga kolhydrater nära inpå en tävling.

Jag har svårt att tro på detta. Jag skulle tro att de flesta stoppar i sig en hel del kolhydrater innan start' date=' t.ex inför Vasaloppet. Och att detta skulle göra att kroppen sedan enbart bränner kolhydrater tror jag inte på. Men säkert kan det ändra fördelningen en del.[/quote']

Jag har hört både och.

 

Dock tror jag i så fall att det är viktigt att man är ordentligt uppvärmd innan man börjar hälla i sig kolhydrater och att man väljer kolhydrater med lågt GI.

 

T.o.m Jonas Colting fyller ibland på med Vitargo innan en tävling men främst i syfte att fylla på med vätska...

Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle vilja veta är om det funkar att träna mycket och hårt med en sån kost, dvs förhållandevis mycket träning på halvhöga och höga pulsnivåer 80-95% flera dagar i rad.

 

dvs hur bra funkar återhämtningen om du i princip tömmer kolhydratförråden på ett hårt pass och sen inte äter så mycket kolisar och ska ut dan efter och köra hårt igen, osv. Är inte risken att kvaliten på träningen blir rätt kass om slutar äta kolisar dvs man orkar köra mindre hårda pass/vecka?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...