Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Närmaste åkbara spåren från Stockholm/Mälardalen??

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Är det Högbo som bjuder på de närmaste åkbara spåren från Stockholm/Mälardalen? Hörde rykten om att Avesta är ett alternativ. Någon som varit där eller vet vad som är att rekommendera??

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg
Avetsa är bra o närmre! Vet inte hur mycket spår de har i Högbo nu, om de har spårat elljusspåren (2,5 5 7,5 km)? Avesta är mycket bättre än frozen track i Högbo

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Tror att dom har 4km i Avesta snart.

Sputnik

Sputnik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Avesta Åsbo, 3 km konstsnö, kanon fina spår!! Kan rekomenderas, fast vet inte om vi vill ha hit några bräkiga Stockholmare;)!
Bara skoja, klart ni ska komma:)!
Spårkort kan man köpa i Baghera Outlet uppe vid Dalahästen.

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Vill ni ha nått åkbart och "nära" kan ni prova Tierp. 30 min norr om Uppsala med nya E4:an.

Se skidspår för senaste status men idag var det åkbart 4 km men dock med lite bark etc på några ställen. Vill man ha 5 av 5 måste man nog norr om Uppland

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Verkar finnas flera olika alternativ i Avesta? Hittade olika namn: Horndal, Djupdalen och Åsbo/Dalahästen. Vad kan rekommenderas??

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 994 inlägg

Vill ni ha nått åkbart och "nära" kan ni prova Tierp. 30 min norr om Uppsala med nya E4:an.

Se skidspår för senaste status men idag var det åkbart 4 km men dock med lite bark etc på några ställen. Vill man ha 5 av 5 måste man nog norr om Uppland

Var det fortfarande blanka hårda och bitvis isiga spår i Tierp, eller har de lagt på mer snö för att täcka detta?
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
När jag var där i går så pratade jag med några lokalåkare och enligt dem så var det skottat i förrgår på vissa ställen. De planerar att köra sprint DM den 4:e så jag tror de jobbar vidare på vissa delar av banan. All heder till dem.

Jag upplevede inte spåren som isiga. Inte extremt snabbföre alltså men klister är ändå att rekommendera.

Lunsen

Lunsen

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Verkar finnas flera olika alternativ i Avesta? Hittade olika namn: Horndal, Djupdalen och Åsbo/Dalahästen. Vad kan rekommenderas??

Djupdalsvägen strax väster om Horndal är anmärkningsvärt bra. Fram och tillbaks + avstickare är 24 km.

liz

liz

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Har också letat efter ett lätt sätt att hitta längdspår i närheten av Stockholm, men det verkar dåligt.
Funderar nu på att åka upp till Levi i Finland - finns billiga flygresor dit på fredag 2/1, och hem igen den 5/1 - och skidområdet ligger bara 15min från flygplatsen.

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Två timmar rakt västerut... http://www.annaboda.com/
Idag 1600 meter finfina spår. Gynnsamt väder för snökanonerna men kanske inte någon som vill jobba med det på nyårsnatten annars är det inte långt till nästa att nästa slinga kan kopplas på.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Två timmar rakt västerut... http://www.annaboda.com/
Idag 1600 meter finfina spår. Gynnsamt väder för snökanonerna men kanske inte någon som vill jobba med det på nyårsnatten annars är det inte långt till nästa att nästa slinga kan kopplas på.

1,5-2h nordväst här du ju avesta med 3-4km som nämnts tidigare. Vill du ha ordentligt omväxlande skidåkning så är det väl falun-borlänge som gäller (2,5h). Där finns det mycket att välja på.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg
Nu har de visst satt igång snökanonerna vid Lida också. Man kan ju verkligen tycka att det är på tiden då det var kallt i nästan 2 veckor nu. De har sprutat pulkabacken nu så då kan de börja med längdspåren. Skulle tro att den prioriteringen är lite ovanlig. Väsjöbacken har redan öppnat och flottsbro öppnar på lördag så om man bara ville så skulle man kunna haft jättefina konstsnöspår i stockholm vid det här laget.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg
Väsjöbacken har varit öppen en månad nu, inte hela backen men i alla fall ...

Avesta 15 mil nordväst har haft konstsnöspår en månad. Nu finns där också fina natursnöspår. Klart bästa alternativet nära Stockholm!

Idag åkte vi i Sörskog, mellan Falun o Rättvik. 50 cm snö, fina spår, såg ut som ett julkort. Tar 2½ timme från Sthlm, via Gävle.

Andreas T

Andreas T

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 644 inlägg
Nja, Väsjöbacken öppnade idag, men hade öppet några dagar för en månad sedan. De har dock sprutat klart nu och fått ihop tillräckligt för att täcka hela anläggningen med snö. Återstår rätt mycket schaktarbeten med pistmaskin för att få ut snön.

Imorgon ska vi bo på ett vandrarhem halvvägs mellan Falun och Borlänge. Var finns bäst spår för kvällsåkning? Kommer vara i Romme under dagen... :)

Är man tillräckligt desperat går det nu oväntat bra att åka på rimfrosten på en del golfbanor. Jag var ute i skydd av mörkret på vår lokala golfbana härom kvällen. Det går också att stå och staka på en del mindre sjöar som har lite snö/mycket frost på isen, t.ex. Ravalen i Sollentuna.

Redigerat av Andreas T, 01 januari 2009 - 20:42 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg
Lugnet i Falun har nog bra spår för kvällsåkning.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Nja, Väsjöbacken öppnade idag, men hade öppet några dagar för en månad sedan. De har dock sprutat klart nu och fått ihop tillräckligt för att täcka hela anläggningen med snö. Återstår rätt mycket schaktarbeten med pistmaskin för att få ut snön.

Imorgon ska vi bo på ett vandrarhem halvvägs mellan Falun och Borlänge. Var finns bäst spår för kvällsåkning? Kommer vara i Romme under dagen... :)

Är man tillräckligt desperat går det nu oväntat bra att åka på rimfrosten på en del golfbanor. Jag var ute i skydd av mörkret på vår lokala golfbana härom kvällen. Det går också att stå och staka på en del mindre sjöar som har lite snö/mycket frost på isen, t.ex. Ravalen i Sollentuna.

Stångtjärn i Falun har elljusspår på 7-8km. Var där i måndags och det fina spår stora delar, några kortare bitar var det isigt och även lite skräpigt. Borta delen av denna slingan är riktigt kuperad med rejäla saxbackar medan resten är riktigt platt. Annars har du lugnet 3km elljusspår, väldigt fint preppat men lite kort kanske. Har du lampa kan jag rekomendera 10km rundan på lugnet, fantastisk diagonalbacke nästan halva banan. I borlänge har jag ingen koll på läget, kanske nån annan som har.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 994 inlägg
Nu äntligen har en snökanon kommit till Storvreta. Nu hoppas vi att den snart sprutar snö för fulla muggar.

lövet

lövet

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Tierp fungerar - var där idag och åkte några varv innan de stängde för tävling. Det är ju lite närmare än Högsbo och spåret är drygt 4km. Det funkade också att byta om och duscha innan man tog E4 söder ut igen.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 994 inlägg
Någon som varit och åkt i Tierp senaste tiden... Hur är spårstatusen?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar