Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på nya pjäxor?


Vasaa

Recommended Posts

Fischers carbonlitepjäxa är en ren tävlingspjäxa. Ska du ha den så skaffa dig ett träningspar med en något tjockare sula. Annars lär du köra slut på fötterna.

Rossignol xium, ALPINA ECL samt madshus nano clc är alla långt mycket bättre än fischers carbonlite för dom flesta åkare. tre bra pjäxor med lite olika läster

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Rättelse: jag skrev Adidas, men det skall vara Fischer carbonlite. Det är inte alls säkert att jag skulle "köra slut på fötterna" med tunnare sulor. Om lästen passar min fot spelar det inte så stor roll om sulan är tunn eller tjock och -100 gram är inte att förakta. Om det stämmer borde de väga ca 350 g jfr med Rossen som väger 450 g. Nu har fötterna vilat några dagar och jag skall göra ett nytt test och se om fötterna reagerar på samma sätt i hålfoten och sen ta mig till en affär som säljer Fischer carbonlite och testa hur de känns.

F ö är jag intresserad av att köpa gamla beg. Alpina 400 i st 43 (rak tå) och rottefella NNN1-bindning till mina gamla skidor. Om det är någon som vill bli av med sina, skicka ett mail till mig.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kört något pass med mina nya Fischer RCS Carbonlite Classic. Det är en grym "racingkänsla" i dem. Påminner verkligen om lätta löparskor för tävling. De får dock minus vid kyla. Är det några grader kallt fryser jag men man kan nog inte räkna med annat på en så tunn sko. Det som stör mig otroligt mycket är att blixtlåsen efter någon kilometers åkning har åkt ner 3-4 cm. Det tycker jag är riktigt dåligt på en sko i den prisklassen... Hade det inte varit för det problemet hade jag vart riktigt nöjd. Någon annan som har samma erfarenhet?
Link to comment
Share on other sites

Har nu kört något pass med mina nya Fischer RCS Carbonlite Classic. Det är en grym "racingkänsla" i dem. Påminner verkligen om lätta löparskor för tävling. De får dock minus vid kyla. Är det några grader kallt fryser jag men man kan nog inte räkna med annat på en så tunn sko. Det som stör mig otroligt mycket är att blixtlåsen efter någon kilometers åkning har åkt ner 3-4 cm. Det tycker jag är riktigt dåligt på en sko i den prisklassen... Hade det inte varit för det problemet hade jag vart riktigt nöjd. Någon annan som har samma erfarenhet?

Jag har samma problem med blixtlåset som åker ner. Riktigt störande. Vet inte vad man ska göra åt det faktiskt. Det funkar inte att vika ner flärpen på blixtlåset som någon sa att man skulle göra i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Konstiga storlekar på den normalt har jag 43 1/2 men dessa 44:or tar tån i!

Vasaa kan det vara för att du har så grova ben å vader som blixtlåset åker ner? :)=)

Haha, jag önskar att det var mina grova vader som var problemet! De är så tunna att solen lyser igenom dem på sommaren :(

Link to comment
Share on other sites

Jag vet vad Vasaas kropp är lämpad för....

 

Ingen har tunnare vader än jag ialla fall, jo förresten..för ett par år sedan hamnade jag i boll (spelar också golf på sommaren) med en snubbe som var ett halvt huvud längre än mig (jag är 188cm) och som hade tunnare vader än mig. Jag var tvungen att fota honom och ta hem för att visa frugan. Skyllde på att jag tyckte hans sving såg bra ut (fast han trodde nog jag var lite småkåt...) =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har nu kört något pass med mina nya Fischer RCS Carbonlite Classic. Det är en grym "racingkänsla" i dem. Påminner verkligen om lätta löparskor för tävling. De får dock minus vid kyla. Är det några grader kallt fryser jag men man kan nog inte räkna med annat på en så tunn sko. Det som stör mig otroligt mycket är att blixtlåsen efter någon kilometers åkning har åkt ner 3-4 cm. Det tycker jag är riktigt dåligt på en sko i den prisklassen... Hade det inte varit för det problemet hade jag vart riktigt nöjd. Någon annan som har samma erfarenhet?

Jag har samma problem med blixtlåset som åker ner. Riktigt störande. Vet inte vad man ska göra åt det faktiskt. Det funkar inte att vika ner flärpen på blixtlåset som någon sa att man skulle göra i alla fall.

Har kört ett pass med pjäxorna efter de bytte blixtlås. Det funkade bra nu, hoppas de håller nu.

Gå in till affären där du köpte dem. De skickar säkert tillbaks dem till Fischer som byter dragkedja.

Link to comment
Share on other sites

Var inne och provade Carbonlite. De hade en tight "strumpa" inuti med två dragband. 43:an gick överhuvudtaget inte att få på foten och 44:an med nöd och näppe. Det var evigt krängande innan foten kom in i skon, nä det var inget för mig. Håller verkligen de gula dragbanden när det krävs så mycket kraft för att få på sig skorna, verkade lite klena.:/

Då var Alpina ECl helt annorlunda, helt klart ett bättre alternativ, i år inte så breda vilket tilltalade mig (finns bredare alternativ på Alpina)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...
Hej!

 

Det vara några stycken i tråden som köpte Fischer Carbonlite i vintras, vad är erfarenheten nu när ni kört en säsong? Funderar på denna pjäxa till vintern.

Köpte minna i Tunneln förra hösten och kört en del med dem. Det jag hittills kan säga är att pjäxan sitter tight och bra på foten. Dock så känns tåkappan som en "stålhätta" och det kan eventuellt skapa problem på ett VL. Har inte åkt längre än 1,5h i ett svep med pjäxan så just längre sträckor än så kan kanske bli ett problem (hänger givetvis på hur din fot ser ut)

Pjäxan är också väldigt mjuk och det ger en rejäl kontaktkänsla med skidan. Det kan ena stunden kännas "raceigt" och perfekt för att i nästa pass kännas lite jobbigt. Kanske skulle kunna jämföra det med löparskor, att alltid springa i tävlingskorna skulle bli fel utan det är skönt att träna i de "vanliga" skorna så att säga. Jag har ett par Alpina också och alternerar. Så de känns mer som en tävlingspjäxa som man använder då och på intervall och tempo pass. En annan pjäxa för mängdträningen.

 

Så mitt råd är: Testa noga passformen med tanke på "stålhättan" och fundera en extra gång om de är de enda pjäxor du ska äga. Ska du dessutom åka rullskidor i samma pjäxa så ta dig en allvarlig funderar. Jag upplevde de alldeles för mjuka för rullskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det vara några stycken i tråden som köpte Fischer Carbonlite i vintras' date=' vad är erfarenheten nu när ni kört en säsong? Funderar på denna pjäxa till vintern.[/quote']

Köpte minna i Tunneln förra hösten och kört en del med dem. Det jag hittills kan säga är att pjäxan sitter tight och bra på foten. Dock så känns tåkappan som en "stålhätta" och det kan eventuellt skapa problem på ett VL. Har inte åkt längre än 1,5h i ett svep med pjäxan så just längre sträckor än så kan kanske bli ett problem (hänger givetvis på hur din fot ser ut)

Pjäxan är också väldigt mjuk och det ger en rejäl kontaktkänsla med skidan. Det kan ena stunden kännas "raceigt" och perfekt för att i nästa pass kännas lite jobbigt. Kanske skulle kunna jämföra det med löparskor, att alltid springa i tävlingskorna skulle bli fel utan det är skönt att träna i de "vanliga" skorna så att säga. Jag har ett par Alpina också och alternerar. Så de känns mer som en tävlingspjäxa som man använder då och på intervall och tempo pass. En annan pjäxa för mängdträningen.

 

Så mitt råd är: Testa noga passformen med tanke på "stålhättan" och fundera en extra gång om de är de enda pjäxor du ska äga. Ska du dessutom åka rullskidor i samma pjäxa så ta dig en allvarlig funderar. Jag upplevde de alldeles för mjuka för rullskidåkning.

Har kört med dem förra säsongen, håller med Stefan. Har nu skaffat mig ett par Alpina för mängdträning. Jag har kört pass på >3h med dem och det är inga problem att jag får ont nånstans, däremot är de lite kalla att träna i om det är kyligt , men väldigt tajta och sköna för tävling!

 

Jag har ett par 44or som jag säljer för en tusenlapp (+ ev frakt) om nån skulle vara intresserad, de är i nyskick, åkta på 3-4 ggr. Jag blev tvungen att gå på 45 för jag fick ont i tån av 44orna så prova dem noga i butik innan är mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...