Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Tips på nya pjäxor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Vasaa

Vasaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Köpte ett par Fischer Carbonlite skor i Tunneln i Oktober och åkt med dem ca 8mil. Har, som sagt tidigare i tråden, en "racekänsla" när man sätter på sig dem. Mycket likt känslan mellan tävlingslöparskor kontra träningslöparskor. Att åka med dem ger också en mycket precis känsla i avstampet (klassisk åkning). Det enda som hittills är lite oroväckande är "tåkoppen" som är lite som en stålhätta. Är orolig att den i ett längre lopp blir oskön och om du är sugen att köpa några så testa rejält på dina egna fötter innan köp. Sedan är sulan som sagt tunn/mjuk vilket bidrar till en skön åkkänsla men frågan är vad som händer med fötterna i höjd med Oxberg......... Återstår att se när jag hunnit åka mer (om vi får snö nån gång...........)
Det känns också som att jag har ett behov av träningspjäxor just för att Carbonlite skon är så mycket tävling i känslan. Då kommer mina Alpina SCL bra in. Köpet dem på Johans rea ifjol och de är av typen "smalare läst". Inte samma känsla som Fischer skon men helt OK. Nu har jag inte åkt några mängder i dem då förra vintern var som den var.

Innan detta har jag haft olika årgångar av Salomon där "silverdojjan" hade en mycket skönt "fotgrep" men där jag haft återkommande problem med blånagel. Om detta problem går bort med Fischer/Alpina återstår att se men det var en förhoppning när jag bytte från Salomon till Rottefella.

Det är precis min känsla. Har testat dem någon km men får vänta med riktigt test tills jag blir frisk. Det är en fantastisk åkkänsla i dem men vad händer efter några mil? Ja, det blir spännande att se :)
Mot Vasaloppet 2013!

Sweeetduude

Sweeetduude

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Köpte mina första Fisher RCS Skate för något år sedan. Hade väldiga problem med fötterna i några mil men nu är det mycket bättre. Vet inte om det är skorna som blivit mjukare eller fötterna som anpassat sig. Dom fungerar mycket bra i tävlingssyfte och måste instämma med Stefan Sand om "racekänslan".

Dock måste jag erkänna att de nya Fischer RCS Carbonlite Classic är sjukt snygga.

Redigerat av Sweeetduude, 07 januari 2009 - 19:22 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg
Jag har låga fotvalv och ganska smal häl och normalbred fot. Jag har stora problem både med skor och pjäxor. Provade de nya Ross orange-pjäxorna hemma i lgh och fick ganska direkt ont vid fovalvssenans fäste i hälen på hö fot. Skulle prova dem på snö idag, men avstod pga problemen med hö-foten. Funderar nu på om jag borde valt Adidas i stället, men nu är det försent då bytestiden gått ut för länge sen. Undrar om trycket under foten kommer försvinna med tiden eller uppkomma vid varje träning. Har ni nån erfarenhet av hålfotsproblem med pjäxor ?

Maskinur

Maskinur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg
...

Redigerat av Maskinur, 10 januari 2009 - 13:54 .

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Jag har låga fotvalv och ganska smal häl och normalbred fot. Jag har stora problem både med skor och pjäxor. Provade de nya Ross orange-pjäxorna hemma i lgh och fick ganska direkt ont vid fovalvssenans fäste i hälen på hö fot. Skulle prova dem på snö idag, men avstod pga problemen med hö-foten. Funderar nu på om jag borde valt Adidas i stället, men nu är det försent då bytestiden gått ut för länge sen. Undrar om trycket under foten kommer försvinna med tiden eller uppkomma vid varje träning. Har ni nån erfarenhet av hålfotsproblem med pjäxor ?

jag har inte direkt haft några problem med hålfoten på pjäxorna, men min erfarenhet med löparskor är att passformen mot hålfoten inte ändras när skorna blir inkörda. Är skorna obekväma i hålfoten från början brukar de fortsätta vara det. man kan ibland justera lite genom att byta innersula eller karva på den befintliga innersulan.

Glider

Glider

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg
Fischers carbonlitepjäxa är en ren tävlingspjäxa. Ska du ha den så skaffa dig ett träningspar med en något tjockare sula. Annars lär du köra slut på fötterna.
Rossignol xium, ALPINA ECL samt madshus nano clc är alla långt mycket bättre än fischers carbonlite för dom flesta åkare. tre bra pjäxor med lite olika läster

Maskinur

Maskinur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg
Hur skiljer sig lästerna på dessa tre skor? Vart kan man köpa orangea Rossignol xium? Jag är lite inne på att komplettera mina Carbonlite-skor med Alpina ECL. Jag har dock ganska smal fot, men Alpina ska ju ha blivit lite smalare till i år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg
Rättelse: jag skrev Adidas, men det skall vara Fischer carbonlite. Det är inte alls säkert att jag skulle "köra slut på fötterna" med tunnare sulor. Om lästen passar min fot spelar det inte så stor roll om sulan är tunn eller tjock och -100 gram är inte att förakta. Om det stämmer borde de väga ca 350 g jfr med Rossen som väger 450 g. Nu har fötterna vilat några dagar och jag skall göra ett nytt test och se om fötterna reagerar på samma sätt i hålfoten och sen ta mig till en affär som säljer Fischer carbonlite och testa hur de känns.
F ö är jag intresserad av att köpa gamla beg. Alpina 400 i st 43 (rak tå) och rottefella NNN1-bindning till mina gamla skidor. Om det är någon som vill bli av med sina, skicka ett mail till mig.

Kronan

Kronan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Fischer RCS Carbonlite Classic hur är dom i storlekarna lite små eller?

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg
De är iaf en aning korta i storlekarna. Mina 44:or får jag ont i tån av trots att jag normalt brukar ha 44. Den som är intresserade får gärna köpa mina, mer info http://www.blocket.s...?ca=11_s&last=1

Kronan

Kronan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Låter bra, då skall jag åka till affären å testa 44:n...sitter dom som ett smäck kan det bli affär..

Redigerat av Kronan, 12 januari 2009 - 12:58 .

Vasaa

Vasaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg
Har nu kört något pass med mina nya Fischer RCS Carbonlite Classic. Det är en grym "racingkänsla" i dem. Påminner verkligen om lätta löparskor för tävling. De får dock minus vid kyla. Är det några grader kallt fryser jag men man kan nog inte räkna med annat på en så tunn sko. Det som stör mig otroligt mycket är att blixtlåsen efter någon kilometers åkning har åkt ner 3-4 cm. Det tycker jag är riktigt dåligt på en sko i den prisklassen... Hade det inte varit för det problemet hade jag vart riktigt nöjd. Någon annan som har samma erfarenhet?
Mot Vasaloppet 2013!

Maskinur

Maskinur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg

Har nu kört något pass med mina nya Fischer RCS Carbonlite Classic. Det är en grym "racingkänsla" i dem. Påminner verkligen om lätta löparskor för tävling. De får dock minus vid kyla. Är det några grader kallt fryser jag men man kan nog inte räkna med annat på en så tunn sko. Det som stör mig otroligt mycket är att blixtlåsen efter någon kilometers åkning har åkt ner 3-4 cm. Det tycker jag är riktigt dåligt på en sko i den prisklassen... Hade det inte varit för det problemet hade jag vart riktigt nöjd. Någon annan som har samma erfarenhet?

Jag har samma problem med blixtlåset som åker ner. Riktigt störande. Vet inte vad man ska göra åt det faktiskt. Det funkar inte att vika ner flärpen på blixtlåset som någon sa att man skulle göra i alla fall.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 717 inlägg
Fischer blixtlås har varit ett problem i flera år o på flera modeller ...

Kronan

Kronan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Konstiga storlekar på den normalt har jag 43 1/2 men dessa 44:or tar tån i!
Vasaa kan det vara för att du har så grova ben å vader som blixtlåset åker ner? :)=)

Vasaa

Vasaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg
Var in på butiken där jag köpte pjäxorna. De ringde Fischer på en gång och Fischer byter blixtlås på pjäxorna. Det skulle ta 4-5 dagar. Hoppas det funkar när de bytt blixtlås.
Bra service i alla fall. Det gillar jag :)
Mot Vasaloppet 2013!

Vasaa

Vasaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Konstiga storlekar på den normalt har jag 43 1/2 men dessa 44:or tar tån i!
Vasaa kan det vara för att du har så grova ben å vader som blixtlåset åker ner? :)=)

Haha, jag önskar att det var mina grova vader som var problemet! De är så tunna att solen lyser igenom dem på sommaren :(
Mot Vasaloppet 2013!

Kronan

Kronan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Det låter nästan som du har en kropp mer lämpad för fiske :)

Vasaa

Vasaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Det låter nästan som du har en kropp mer lämpad för fiske :)

Ja, det borde jag nog insett för länge sen :)
Mot Vasaloppet 2013!

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg
Jag vet vad Vasaas kropp är lämpad för....

Ingen har tunnare vader än jag ialla fall, jo förresten..för ett par år sedan hamnade jag i boll (spelar också golf på sommaren) med en snubbe som var ett halvt huvud längre än mig (jag är 188cm) och som hade tunnare vader än mig. Jag var tvungen att fota honom och ta hem för att visa frugan. Skyllde på att jag tyckte hans sving såg bra ut (fast han trodde nog jag var lite småkåt...) =)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar