Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Tips på nya pjäxor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Kronan

Kronan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
btw.....köpte nya pjäxor idag blev Madshus RPC Classic som passade min fot helt sjukt bra klart bäst av alla dessa sorter jag provat sista veckan

Vasaa

Vasaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Har nu kört något pass med mina nya Fischer RCS Carbonlite Classic. Det är en grym "racingkänsla" i dem. Påminner verkligen om lätta löparskor för tävling. De får dock minus vid kyla. Är det några grader kallt fryser jag men man kan nog inte räkna med annat på en så tunn sko. Det som stör mig otroligt mycket är att blixtlåsen efter någon kilometers åkning har åkt ner 3-4 cm. Det tycker jag är riktigt dåligt på en sko i den prisklassen... Hade det inte varit för det problemet hade jag vart riktigt nöjd. Någon annan som har samma erfarenhet?

Jag har samma problem med blixtlåset som åker ner. Riktigt störande. Vet inte vad man ska göra åt det faktiskt. Det funkar inte att vika ner flärpen på blixtlåset som någon sa att man skulle göra i alla fall.

Har kört ett pass med pjäxorna efter de bytte blixtlås. Det funkade bra nu, hoppas de håller nu.
Gå in till affären där du köpte dem. De skickar säkert tillbaks dem till Fischer som byter dragkedja.
Mot Vasaloppet 2013!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 242 inlägg
Var inne och provade Carbonlite. De hade en tight "strumpa" inuti med två dragband. 43:an gick överhuvudtaget inte att få på foten och 44:an med nöd och näppe. Det var evigt krängande innan foten kom in i skon, nä det var inget för mig. Håller verkligen de gula dragbanden när det krävs så mycket kraft för att få på sig skorna, verkade lite klena.:/
Då var Alpina ECl helt annorlunda, helt klart ett bättre alternativ, i år inte så breda vilket tilltalade mig (finns bredare alternativ på Alpina)

Redigerat av Volevodin, 30 januari 2009 - 21:42 .

Björne

Björne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Hej!

Det vara några stycken i tråden som köpte Fischer Carbonlite i vintras, vad är erfarenheten nu när ni kört en säsong? Funderar på denna pjäxa till vintern.

Redigerat av Björne, 09 oktober 2009 - 15:15 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 717 inlägg
Testade ett par Madshus Nano i affären. Kändes nästa för bra. Nån som känner till några plus eller minus för dessa skor?

melvin

melvin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Suveräna pjäxor tycker jag, sitter hur bra som helst.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 717 inlägg
Inget problem med slitage eller väta när de är så mjuka i ovandelen?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Hej!

Det vara några stycken i tråden som köpte Fischer Carbonlite i vintras, vad är erfarenheten nu när ni kört en säsong? Funderar på denna pjäxa till vintern.

Köpte minna i Tunneln förra hösten och kört en del med dem. Det jag hittills kan säga är att pjäxan sitter tight och bra på foten. Dock så känns tåkappan som en "stålhätta" och det kan eventuellt skapa problem på ett VL. Har inte åkt längre än 1,5h i ett svep med pjäxan så just längre sträckor än så kan kanske bli ett problem (hänger givetvis på hur din fot ser ut)
Pjäxan är också väldigt mjuk och det ger en rejäl kontaktkänsla med skidan. Det kan ena stunden kännas "raceigt" och perfekt för att i nästa pass kännas lite jobbigt. Kanske skulle kunna jämföra det med löparskor, att alltid springa i tävlingskorna skulle bli fel utan det är skönt att träna i de "vanliga" skorna så att säga. Jag har ett par Alpina också och alternerar. Så de känns mer som en tävlingspjäxa som man använder då och på intervall och tempo pass. En annan pjäxa för mängdträningen.

Så mitt råd är: Testa noga passformen med tanke på "stålhättan" och fundera en extra gång om de är de enda pjäxor du ska äga. Ska du dessutom åka rullskidor i samma pjäxa så ta dig en allvarlig funderar. Jag upplevde de alldeles för mjuka för rullskidåkning.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Hej!

Köpte minna i Tunneln förra hösten och kört en del med dem. Det jag hittills kan säga är att pjäxan sitter tight och bra på foten. Dock så känns tåkappan som en "stålhätta" och det kan eventuellt skapa problem på ett VL. Har inte åkt längre än 1,5h i ett svep med pjäxan så just längre sträckor än så kan kanske bli ett problem (hänger givetvis på hur din fot ser ut)
Pjäxan är också väldigt mjuk och det ger en rejäl kontaktkänsla med skidan. Det kan ena stunden kännas "raceigt" och perfekt för att i nästa pass kännas lite jobbigt. Kanske skulle kunna jämföra det med löparskor, att alltid springa i tävlingskorna skulle bli fel utan det är skönt att träna i de "vanliga" skorna så att säga. Jag har ett par Alpina också och alternerar. Så de känns mer som en tävlingspjäxa som man använder då och på intervall och tempo pass. En annan pjäxa för mängdträningen.

Så mitt råd är: Testa noga passformen med tanke på "stålhättan" och fundera en extra gång om de är de enda pjäxor du ska äga. Ska du dessutom åka rullskidor i samma pjäxa så ta dig en allvarlig funderar. Jag upplevde de alldeles för mjuka för rullskidåkning.

Har kört med dem förra säsongen, håller med Stefan. Har nu skaffat mig ett par Alpina för mängdträning. Jag har kört pass på >3h med dem och det är inga problem att jag får ont nånstans, däremot är de lite kalla att träna i om det är kyligt , men väldigt tajta och sköna för tävling!

Jag har ett par 44or som jag säljer för en tusenlapp (+ ev frakt) om nån skulle vara intresserad, de är i nyskick, åkta på 3-4 ggr. Jag blev tvungen att gå på 45 för jag fick ont i tån av 44orna så prova dem noga i butik innan är mitt tips.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Tänkte sälja min Fischer Carbonlite pjäxor i strl 44 (små i strl har 42-43 normalt)

Är i mycket fint skick, 1000:- :)

Knagg Anders

Knagg Anders

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg
Angående Fischer RCS Carbonlite...
Mycket skoskav och annat ont i början men nu sitter de perfekt (eller ja, inte nu längre, läs nedan). Ett plus är att man kan justera passformen med en rem runt hälen. Den sjävlåsande snörningen är oxå bra.

Tyvärr har även jag haft problem med dragkedjan på ytterskon som öppnats hela tiden och droppen var, nu under Vasan framme i Oxberg, när jag skulle dra igen dragkedjan som hade gått upp helt, då gick låset sönder helt! Vilket resulterade i en snöfylld pjäxa med isinpackad blöt fot sista 3 milen! Kändes tillräckligt jobbigt att alla gled ifrån mig utför, så även om det gick att fortsätta med glappande fot så blev det mentalt piss. Lägger man ut 2000 spänn för några 100 gram plast så borde man väl åtminstone kunna förvänta sig att 20 cm dragkedja ska hålla.
Har nyss reklamerat skorna. Återkommer med resultat.

VL 2013 - 6:18 plac. 3454 // VL 2014 - 5:23 plac. 1193 // VL 2015 - sub 5 h plac. sub 1000. Led 2 klart!

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Angående Fischer RCS Carbonlite...
Mycket skoskav och annat ont i början men nu sitter de perfekt (eller ja, inte nu längre, läs nedan). Ett plus är att man kan justera passformen med en rem runt hälen. Den sjävlåsande snörningen är oxå bra.

Tyvärr har även jag haft problem med dragkedjan på ytterskon som öppnats hela tiden och droppen var, nu under Vasan framme i Oxberg, när jag skulle dra igen dragkedjan som hade gått upp helt, då gick låset sönder helt! Vilket resulterade i en snöfylld pjäxa med isinpackad blöt fot sista 3 milen! Kändes tillräckligt jobbigt att alla gled ifrån mig utför, så även om det gick att fortsätta med glappande fot så blev det mentalt piss. Lägger man ut 2000 spänn för några 100 gram plast så borde man väl åtminstone kunna förvänta sig att 20 cm dragkedja ska hålla.
Har nyss reklamerat skorna. Återkommer med resultat.

Du är inte den förste som haft problem...
Har en bekant som reklamerat 2 par denna säsongen... 1 par Ross och 1 par Fischer...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Krug

Krug

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg
Kör med alpina racepjäxor nu. Men sugen på att testa fischers race klassiska. Någon som har årets modell som kan ge några omdömen?

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Kör med alpina racepjäxor nu. Men sugen på att testa fischers race klassiska. Någon som har årets modell som kan ge några omdömen?

Jag kör med Fischer carbonlite (svarta) och gillar den skarpt, betydligt smalare passform än alpina så du får inte ha för breda fötter.

Krug

Krug

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg

Jag kör med Fischer carbonlite (svarta) och gillar den skarpt, betydligt smalare passform än alpina så du får inte ha för breda fötter.

Ok då går det inte.. kan till exempel inte ha salomon för att det är för smala. Men madshus och alpina sitter fint.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

.. kan till exempel inte ha salomon för att det är för smala. Men madshus och alpina sitter fint.

Värre ankfötter än vad jag har får man nog leta efter. Någon tyckte jag skulle prova Alpinas pjäxor för ett antal år sedan. De fungerade inte alls. Har därför alltid kört med Salomon. Det gäller nog att testa sig fram.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Ok då går det inte.. kan till exempel inte ha salomon för att det är för smala. Men madshus och alpina sitter fint.

Salomon S-Lab är klart bredare än Fischer Carbonlite i alla fall så är de tajta så är inte Fischer nåt för dig. Möjligt att andraskon RC7 är lite bredare. Men funkar alpina bra finns det väl ingen anledning att byta, men du var kanske inte helt nöjd med dem?

Krug

Krug

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg

Salomon S-Lab är klart bredare än Fischer Carbonlite i alla fall så är de tajta så är inte Fischer nåt för dig. Möjligt att andraskon RC7 är lite bredare. Men funkar alpina bra finns det väl ingen anledning att byta, men du var kanske inte helt nöjd med dem?

Alpina är bra, men jag tyckte nästan att madshus jag hade förut var skönare. Men de gick sönder för mkt så jag bytte till alpina.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 360 inlägg
Jag tycker Rossignol X-ium är sköna. Tror de är normalbreda. Enda problemet jag haft med dem är att dragkedjan går upp då man diagonalar mycket.

Hade tidigare MAdshus Nano CLC och de var supersköna. Problemet var att de gick sönder för fort, även par nummer 2 jag fick på reklamation.

Mackans

Mackans

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Körde med Fischers RC5 men de gick av i plasten på undersidan?? Nu blir det Alpina!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar