Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare


Rodger

Recommended Posts

Köp ett budget skidor/pjäxor "Vasaloppspaket" +2 burkar vallor (ex Swix v40+ vr 45) och ett klister Start universal. Strunta i att åka när det är svårvallat (-1-+1, alt snöfall och +) använd klistret vid + eller om det varit + och fryst (kan behöva blå klister vid isiga spår). Leta reda på en skidklubb eller polare som kan lite om skidor och ut och åk och börja tjata skidor. Tycker du det är kul efter ett år så köper du bättre skidor och använder de gamla som "skräpskidor" när det är dåligt med snö. Så sätt i gång!
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag personligen tycker du redan från början ska vara mycket mån om att få perfekt utprovade skidor med bra spann och rätt uppmätt och ett hyftsat belag för bästa glid och lätta stavar med skön pendel. Felar det är så är det mycket tuffare för dig att åka rätt på skidorna.

Beställ inte på postorder eller av en "vanlig" sporthandlare utan gå till en butik som du vet kan skidor och har ett "rykte" att tänka på om du inte är väldigt duktig själv att bedöma skidor. Så här års misstänker jag att många handlare har sålt av en hel del av sina skidor och då är det säkert frestande för mindre nogaräknade handlare att sälja någonting till dig som "finns" men kankse inte är 100% bra.

Jag har själv köpt helt nya skidor utprovade i butik hos RC och det går inte att jämföra med de skidor jag hade förrut. Spannet är perfekt, mina förra skidor som jag beställt på postorder är inte bra - kan enkelt trycka ihop spannet på båda skidorna när de sitter ihop med bara ena handen, och då är de ändå utprovade för 85 kg. Men hur ska du kunna få ett bra glid på dem sedan?

Jag tror egentligen att desto sämre åkare du är desto mer glädje har du av bra skidor - vana åkare kan åka på "allt" - ofta hör vi ju tvärtom - du behöver inte så bra grejor för du är inte så duktig - ok det stämmer säkert att du inte behöver racingbelag - och den allra lättaste staven - men ska du ha kul i spåret och träna upp dig att åka bra måste du, tror jag i alla fall, förutom att ha perfekt utprovade skidor också satsa på en inte alt för låg nivå i pris.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att du bör lägga ganska mycket (dessvärre) pengar på vettig utrustning. Och leta på en bra affär, tyvärr säljer alltför många sportkedjebutiker längdskidor utan att kunna något, det blir då ett litet helvete att få ordning på åkningen för dig. Skidor för tusenlappen är ofta helt omöjliga att åka tekniskt bra på däremot kan du ju alltid gå på dom. Lika med skor billiga är inte bra, du behöver dock inte köpa de dyraste utan kanske skidor för 2000 och skor för 1000. Angående stavar så tycker jag att man där kan tumma lite på kvaliten i början men visst är dyrare bättre där också.

Frågan är lite vad du ändå har för grund, intresse och ambition? Har du tekniken (klassiskt va?) sedan gammalt kommer den snart tillbaka, är du intresserad så går det snabbt att lära sig 10 fästburkar 10 klister och några glidvallor. Ambitionen lär väl styras av av de två förra + vilken tid o pengar du har.

Fråga gärna mera.
Link to comment
Share on other sites

se där ja, nu börjar forumet vakna:)
Har du förmycket pengar kan du väl följa Lejonets råd, men du får ett helt ok paket för c:a 2-2,500. (vilket sannolikt är samma sak som ett par skidor för 2 och ett par skor för 1 pix om du köper dem separat) Att köpa dem i en riktig butik håller jag helt och hållet med om. Stavar kan kosta hur mycket som helst, visst köp riktiga stavar men lägg inte ut mer äm 500-800.
10 burkar??? och 10 klister ??? i min låda ligger det 5 burkar och 4 klister.
Link to comment
Share on other sites

Tejp?
Kört med det hela vintern. Fungerat bra i både löst och hårt. Vid nysnö har jag lagt på blå extra och klossat in den, och då har det inte frusit.
Kapade några cm extra bak och då fick jag bra glid.
Nackdel-svårt att ta bort, men med TOKOs nya gel så fungerade bättre än med klassisk valla-väck i flytande.
Nackdel 2 - kladdigt. Fastnar skit och svårt att få bort det. Bygger på sig.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...