Volevodin Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 När man skall göra ett glidtest så har man en föreställning/förhoppning att resultatet skall bli på ett visst sätt - i mitt fall att stålsicklat skall glida bättre och ta upp mindre smuts. Om resultatet inte blir entydigt i någon riktning, blir man besviken och försöker hitta fel i testmetoderna, vilket inte är svårt i mitt fall. Här är mitt "amatörtest":Datum: tisdag 13 januari 2009Skidor: Kästle klister 90-tal, gult transparent belag, fabriksrillat med kraftig struktur.Väder o snö: +2-+3 gr, konstsnö, smuts o barr i spåret, hög luftfuktighetGlidvallning: vänster skida: gliddel stålsicklad. höger skida: gul Vauhti + HF 0-+10 ingnuggad o värmd + borstning med nylonborstarFäste båda skidorna: grund grönt Swixklister K 20 invärmt sedan fiskbenpåläggning av Swix röd K50 inomhus och utjämnat med tummen.Glidtest 1: nedför en backe där spåret svängde svagt åt höger och sedan plan mark. Först med tyngd båda skidorna, sedan tyngd på höger, sedan på vänster. Enbenstesten något längre glid på vänster skida.Därefter åkning 15 km omväxlande diargonal och stakning med och utan frånskjut.Glidtest 2: Tyngd båda skidorna , tyngd på höger skida, tyngd på vänster skida, upprepat en gång till.Resultat: båda skidorna ngt kortare än 1, enbenstest ngt längre glid på vänster skida.Skillnaden mellan 1 och 2 var ganska liten, dock fanns den pga smutsupptaget. Skillnaden mellan vänster o höger skida var ung lika stor i glidtest 1 och i glidtest 2, vilket kan bero på att vänster skida hade ytterspår och höger innerspår i båda testerna. Då det är gult transparent belag på skidorna syns smutsupptaget mycket bra och skillnad i smutsupptag gick inte att se med blotta ögat, båda ung samma smutsupptag.Slutsats: Detta test visar ingen synlig skillnad i smutsupptag mellan en stålsicklad och paraffinvallad glidyta, varför det i detta test inte går att leda i bevis att någon av metoderna skulle vara bättre än den andra. Skillnaden mellan vänster och höger skida var lika stor både i test 1 och 2, vilket tyder på att smutsupptaget ej påverkat skillnaden mellan skidorna. Slutligen vill jag påpeka att detta test inte är ett inlägg i debatten stålsicklat-glidvallat utan som jag skrev i mitt sista inlägg ett sätt att bilda sig en egen uppfattning om stålsicklat kontra glidvallat, dock blev jag lite besviken att det inte var större skillnad i smutsupptaget.Just nu är det liten fördel glidvallat - får dock göra fler tester. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mario Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 Bra med mer tester även om glidtest på en skida är en aning tveksamt. Men du gled lite längre på vänster skida, dvs den sicklade, säger du. "Liten fördel glidvallat"?? ps : det finns en egen kategori "glidtester" sedär, nu admin lagt det rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 14, 2009 Author Report Share Posted January 14, 2009 OK, då fortsätter jag här på rätt plats.Idag onsdag 14 jan -09 har jag gjort kompletterande glidtester.Samma plats, konstsnö, +3 gr, samma testbacke, vänster skida stålsicklad, höger skida glidvallad.För att utesluta olika smutsupptag i klistret, tog jag bort allt klister och tvättade med vallaborttagningsmedel. Gliddelarna var orörda sen igår dvs med mycket smutsupptag. Denna gång testade jag med tyngd på höger och vänster skida, skiftade sen skidor och gjorde samma test på varje skida, skiftade sen tillbaka och gjorde ytterligare ett test på varje skida. Resultat: Den stålsicklade skidan gled exakt lika långt i på vänster och höger fot dvs i ytter- och innerspår. Den glidvallade skidan gled 1-1½ m längre än den stålsicklade i samtliga 3 tester med liten skillnad mellan inner- och ytterspår. Slutsats: Om en skillnad på 1-1½ m kan anses betydande var det fördel glidvallat i detta test. Som slutdokumentation skall jag fotografera glidytorna med min digitalkamera innan jag tvättar bort smutsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 28, 2010 Author Report Share Posted January 28, 2010 Jag har bilderna på skrivbordet på min dator, men lyckas inte klistra in dem här, vet inte vad jag gör för fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
deas Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 DU måste lägga ut dom på nätet först, sen länka hit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Det finns t.ex http://www.geting.se/ eller http://www.imageshack.us att ladda upp bilderna på. Sedan kopierar du bildadressen och sätter den inom bildadress så blir det enligt nedan: http://www.skidforum.se/img/style/logo.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 28, 2010 Author Report Share Posted January 28, 2010 Fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 28, 2010 Author Report Share Posted January 28, 2010 Fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted January 29, 2010 Report Share Posted January 29, 2010 Volevodin!Gå in på nedanstående länk så får du veta hur man gör.http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=20329 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutas Posted January 29, 2010 Report Share Posted January 29, 2010 Bra jobbat, Volevodin! Att komma sig för att utföra ett test, inte bara bedömma känslan är ett stort steg för oss skidåkare.Att sedan lägga ner tid och kraft på att försöka förlkara korrekt vad man gjort på forumet är beundransvärt. När man utför ett test så är risken alltid att det sker under "orelevanta förutsättningar". Men ska man av den anledningen avstå att testa, så blir det inga resultat! som kan ligga till grund för fortsatt speckulerande här på forumet (utveckling).Ett jämförande test, som du har gjort är alltid trovärdigt! Sedan är det upp till var och en tolka det som skrivs på forumet och avgöra vad man själv tycker/tror. Jag har själv "prioriterat" att testa stålsicklat under de senaste två säsongerna. Mina slutsatser än så länge är att man genom att bara sickla med en Kuzminsickel kan nå ett glid som är i närheten av vad man får med en mer omfattande procedur med paraffiner, borstar, sicklar mm. Vill man komma längre så behövs mer arbete med t.ex. rillning och borstning/polering. Är därför intresserad av att veta om du gjort något för att få struktur på de stålsicklade skidorna. Kan du bedömma hur mycket "mickrohår" det fanns kvar vid testtillfället?Kan du beskriva vilken struktur/yta skidorna hade? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 29, 2010 Author Report Share Posted January 29, 2010 Detta är bild nr 2, skall försöka lägga in bild nr 1 också.http://i49.tinypic.com/2rcncj9.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 29, 2010 Author Report Share Posted January 29, 2010 Här kommer bild 1, där det framgår vilken skida som är sicklad och vilken som är vallad.http://i50.tinypic.com/51pzsl.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas T Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Perfekt färg på belaget för att se hur smutsigt det blivit!Dina bilder överensstämmer rätt bra med vad jag har upplevt, dvs väl så mycket smuts på den stålsicklade ytan som den vallade. Jag har upplevt att speciellt vallarester fastnar lättare på den stålsicklade ytan. Har stått och stakat med skejtskidor i spår som trafikerats flitigt av klistervallade skidor och efteråt har skejtskidan varit helt prickig under. En vallad skida har klarat sig bättre. Det kanske fungerar annorlunda med blåbärssoppa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Finns förmodligen en anledning till att tävlingsbelag vanligen är svarta.Effektivaste sättet att göra plasten elektriskt ledande är att blanda i någon form av kolpulver. Den svarta färgen får man då "på köpet". Elektrisk ledningsförmåga förhindrar uppbyggnad av elektrostatisk laddning i ytskiktet. Elektrostatisk laddning vill man nog undvika p.g.a. det kan vara ett sätt att attrahera smuts. Alltså inte säkert att det skulle bli samma resultat med ett par moderna tävlingsskidor (förutom den praktiska komplikationen att se resultatet mot svart belag) En annan komplikationsfaktor är att min datorskärm är jäkla smutsig.. sorry :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.