Datum: tisdag 13 januari 2009
Skidor: Kästle klister 90-tal, gult transparent belag, fabriksrillat med kraftig struktur.
Väder o snö: +2-+3 gr, konstsnö, smuts o barr i spåret, hög luftfuktighet
Glidvallning: vänster skida: gliddel stålsicklad. höger skida: gul Vauhti + HF 0-+10 ingnuggad o värmd + borstning med nylonborstar
Fäste båda skidorna: grund grönt Swixklister K 20 invärmt sedan fiskbenpåläggning av Swix röd K50 inomhus och utjämnat med tummen.
Glidtest 1: nedför en backe där spåret svängde svagt åt höger och sedan plan mark. Först med tyngd båda skidorna, sedan tyngd på höger, sedan på vänster. Enbenstesten något längre glid på vänster skida.
Därefter åkning 15 km omväxlande diargonal och stakning med och utan frånskjut.
Glidtest 2: Tyngd båda skidorna , tyngd på höger skida, tyngd på vänster skida, upprepat en gång till.
Resultat: båda skidorna ngt kortare än 1, enbenstest ngt längre glid på vänster skida.
Skillnaden mellan 1 och 2 var ganska liten, dock fanns den pga smutsupptaget. Skillnaden mellan vänster o höger skida var ung lika stor i glidtest 1 och i glidtest 2, vilket kan bero på att vänster skida hade ytterspår och höger innerspår i båda testerna. Då det är gult transparent belag på skidorna syns smutsupptaget mycket bra och skillnad i smutsupptag gick inte att se med blotta ögat, båda ung samma smutsupptag.
Slutsats: Detta test visar ingen synlig skillnad i smutsupptag mellan en stålsicklad och paraffinvallad glidyta, varför det i detta test inte går att leda i bevis att någon av metoderna skulle vara bättre än den andra. Skillnaden mellan vänster och höger skida var lika stor både i test 1 och 2, vilket tyder på att smutsupptaget ej påverkat skillnaden mellan skidorna.
Slutligen vill jag påpeka att detta test inte är ett inlägg i debatten stålsicklat-glidvallat utan som jag skrev i mitt sista inlägg ett sätt att bilda sig en egen uppfattning om stålsicklat kontra glidvallat, dock blev jag lite besviken att det inte var större skillnad i smutsupptaget.
Just nu är det liten fördel glidvallat - får dock göra fler tester.
Redigerat av Volevodin, 13 januari 2009 - 20:29 .