Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet Mullsjö


PHIF

Recommended Posts

Vad tyckte ni som åkte idag om loppet, spåren? :/

 

Jag får nog säja att det hördes inte många svordomar ute i skogen, nog för att det var trångt, men man bet ihop och tog det som det var.

 

Sen fick man ju bra hjälp av arrangören med att tala om vilket varv man var på, tack för det.

 

Spåren vart ju sådär efter halva loppet, och bra glid i 20km sen sög det bitvis, rossan bet bra iallafall då armar ej orkade mer. :)

Jag måste säga att loppet flöt efter förutsättningarna väldigt bra och även spåren höll hyfsat med tanke på omständigheterna. Stor eloge till MSOK!

Skulle kunna tänka mig att åka lopp på liknande sätt igen om alternativet är ingen tävling alls.

 

Sedan sög det rejält i spåren sista milen och man fick sig en rejäl genomkörare den flacka banan till trots.

 

Perfekta skidor med bra fäste (start universal+swix röda klister) och kanonglid på stålsicklat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Frågor: a/ För de som hade seedningsambitioner var detta ett lopp värt att åka, gick det att köra om eller låg man inlåst mest hela tiden ?

 

b/ Kändes det som ett långlopp eller var det mer som ett traditionellt lopp med varvbana ?

Har denna typ av långlopp kommit för att stanna ?

 

e/ Var taket på deltagarantalet lagom eller borde det vara högre eller lägre ?

 

Fö vill jag ge en eloge till arrangörerna för att de hade åldersindelade klasser i loppet, vilket gör loppet intressant även för andra än de med seedningsambitioner, kan tänka mig ställa upp till ett annat år.:)

Link to comment
Share on other sites

Frågor: a/ För de som hade seedningsambitioner var detta ett lopp värt att åka, gick det att köra om eller låg man inlåst mest hela tiden ?

 

b/ Kändes det som ett långlopp eller var det mer som ett traditionellt lopp med varvbana ?

Har denna typ av långlopp kommit för att stanna ?

 

e/ Var taket på deltagarantalet lagom eller borde det vara högre eller lägre ?

 

Fö vill jag ge en eloge till arrangörerna för att de hade åldersindelade klasser i loppet, vilket gör loppet intressant även för andra än de med seedningsambitioner, kan tänka mig ställa upp till ett annat år.:)

a, om det var värt att åka för seedningens skull vet man inte förrän Vasaloppets seedningskommitté sagt sitt. Visst var det trångt emellanåt men absolut inga problem att köra om och avancera. Var bra disciplin på Ur spår både av upphinnande och omkörda.

 

b, känns kanske mer som ett "vanligt" varvlopp mer än långlopp eftersom kör samma varv så många ggr. tror många andra arrangörer följde Stråkenloppet med spänning för att se hur det fungerade. Får vi ingen natursnö så kommer långloppen köras på detta sätt, redan i vinter kommer vi nog få se Billingen, Ulricehamn och Borås köra lopp enligt samma koncept är min gissning. Det är en stor inkomstkälla (500*250-450:-) för klubbarna så är åkarna med på noterna kommer nog inte klubbarna att backa.

 

c, Inte högre iaf kanske något lägre eller så borde man iaf försöka ha 3 fullbreda spår åt varje håll.

Link to comment
Share on other sites

Frågor: a/ För de som hade seedningsambitioner var detta ett lopp värt att åka' date=' gick det att köra om eller låg man inlåst mest hela tiden ?

 

b/ Kändes det som ett långlopp eller var det mer som ett traditionellt lopp med varvbana ?

Har denna typ av långlopp kommit för att stanna ?

 

e/ Var taket på deltagarantalet lagom eller borde det vara högre eller lägre ?

 

Fö vill jag ge en eloge till arrangörerna för att de hade åldersindelade klasser i loppet, vilket gör loppet intressant även för andra än de med seedningsambitioner, kan tänka mig ställa upp till ett annat år.:)[/quote']

a, om det var värt att åka för seedningens skull vet man inte förrän Vasaloppets seedningskommitté sagt sitt. Visst var det trångt emellanåt men absolut inga problem att köra om och avancera. Var bra disciplin på Ur spår både av upphinnande och omkörda.

 

b, känns kanske mer som ett "vanligt" varvlopp mer än långlopp eftersom kör samma varv så många ggr. tror många andra arrangörer följde Stråkenloppet med spänning för att se hur det fungerade. Får vi ingen natursnö så kommer långloppen köras på detta sätt, redan i vinter kommer vi nog få se Billingen, Ulricehamn och Borås köra lopp enligt samma koncept är min gissning. Det är en stor inkomstkälla (500*250-450:-) för klubbarna så är åkarna med på noterna kommer nog inte klubbarna att backa.

 

c, Inte högre iaf kanske något lägre eller så borde man iaf försöka ha 3 fullbreda spår åt varje håll.

Kan bara hålla med om allt det flöt på mkt bättre än jag trodde. Att det gick otroligt trögt i blötan efter ett tag är ju inte arrangörens fel på ngt sätt. Det fanns tre seedningsled och konstigt nog räckte det till att så att på min nivå (led 2) så var det extremt lite omkörningar som inte var varvningar som det iof var desto fler av.

 

Sen finns det ju klara fördelar med varvlopp som utnyttjades mkt bra av arrangören. Du fick vätska på varje varv och varvtider på alla deltagare eftersom vi hade chip. De är även lite skoj att hälsa på sina kompisar vid möte/varvning samt även mer intressant för ev närmast sörjande.

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka kustlöparen för tipset om att korta fästzonen! Jag kortade 5 cm både bak och fram. Gled ikapp när dom framför mig fick börja staka. Samtidigt fullt tillräckligt fäste.

 

Tyvärr dansade jag ut i gräset vid sidan av spåret på varv nio, och då försvann glidet då klisterlagret byggdes på med lite jord och några grässtrån:-).

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att jag fick loppet till 40,39 km också mkt väl inprickat av arrangören. Måste också säga att jag är grymt imponerad Dan Moberg som varvade alla andra åkare inkl flera i VL Elitled!

undrar hur det påverkar seedningen med en så överlägsen segrare?

känns som det hade vart bättre för oss som vill seeda upp oss om han inte varit fullt så överlägsen. nu var visserligen både 2 och 3:an åkare som står i VL:s elitled men de var ändå 10 minuter efter.

 

men man måste ändå vara grymt imponerad av Dan Moberg speciellt som han vann GM-tremilen dan innan.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Låter bra med 2-mils-spår, blir till att köra. Lite bekymrad över hur starten ska gå till med 1000 startande och löjligt hårda seedningsregler om man inte åkt loppet innan. Förstår inte riktigt tanken med att seeda upp kanske 50 startande och ha resten i en grupp.

 

Seedningstider till Stråkenloppet 2010

2009 års Stråkenlopp 2009 års Vasalopp

 

Led 1 2.25 el. bättre 4.50 el. bättre

Led 2 2.25- 2.40 4.50- 5.05 Alla juniorer

Led 3 Övriga H resp. D 21

Led 4 Ungdomsklasserna samt motionsklasserna

Link to comment
Share on other sites

Låter bra med 2-mils-spår, blir till att köra. Lite bekymrad över hur starten ska gå till med 1000 startande och löjligt hårda seedningsregler om man inte åkt loppet innan. Förstår inte riktigt tanken med att seeda upp kanske 50 startande och ha resten i en grupp.

 

Seedningstider till Stråkenloppet 2010

2009 års Stråkenlopp 2009 års Vasalopp

 

Led 1 2.25 el. bättre 4.50 el. bättre

Led 2 2.25- 2.40 4.50- 5.05 Alla juniorer

Led 3 Övriga H resp. D 21

Led 4 Ungdomsklasserna samt motionsklasserna

Loppet är nu fulltecknat - 1000 deltagare - helt fantastiskt!

 

Men kan hålla med om att seedningstiderna favoriserar det egna alldeles loppet för mkt. Hamnar nästan i led 1 med min Stråkenloppstid från förra året, men långt, långt ifrån led 2 med min VL-tid. Fast jag bedömer prestationerna som lika dåliga.

Startfältet är dock bland de bredaste jag någonsin kört på så trängseln kommer inte förrän efter tag när spåren går ihop, men då kanske de starkaste har stakat sig framåt i leden och fältet spritt ut sig en hel del.

 

Läste på tråden om Grotfallsrundan och ett lopp i Småland att stavfästet inte var bra. De skriver ju att de har väldigt mkt snö i terrängen och banan är lång och därmed "jobbig" att preparera. Är risken för dåligt stavfäste så stor att man borde sätta på jättetrugor?

Link to comment
Share on other sites

Har inte åkt detta lopp förut så jag ser fram emot det som årets första riktiga långlopp för kroppen!

Förutom att banan är kuperad. Hur långt är startområdet? Vilken tid bör man vara där om man vill stå någorlunda långt fram? Dubbelspår hela varvet?

Någon som åkt där nyligt som kan ge tips på hur snön ser ut just nu? Nysnö, konstsnö, isigt? Vad har ni vallat om ni åkt där nyligt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...