Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stråkenloppet Mullsjö

• Vänligen logga in för att kunna svara
94 svar till detta ämne

Pole position

Pole position

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg

Jag körde banan i kväll igen. Än så länge kan man bara åka fram och tillbaka, men det ser ut som att de planerar att öppna en förbindelse över en korsande infart till en villa som ligger mitt inne i elljusspåret. I så fall blir det en varvbana. Hur som helst körde jag ovallat och stakade ganska bekvämt 7 varv. Varvet tog exakt 10 minuter och då körde jag relativt lugnt. Just nu är det isiga spår, men de fräser säkert upp dem till tävlingsdagen.

När det gäller seedningen så har startled 5 legat på 2:20-2:30 på Stråkenloppet. Men det har ju med föret att göra. Det har varit ganska tungt före och svårvallat de senaste gångerna.

Vilket led på VL går du i ? Är det att rek för VL led 5-6 att staka och skippa fästet ?

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
hur långa är backarna? funderar me på att skippa fästet....men de beror ju helt på föret....
Train hard win easy!

Emilomega

Emilomega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg

Jag körde banan i kväll igen. Än så länge kan man bara åka fram och tillbaka, men det ser ut som att de planerar att öppna en förbindelse över en korsande infart till en villa som ligger mitt inne i elljusspåret. I så fall blir det en varvbana. Hur som helst körde jag ovallat och stakade ganska bekvämt 7 varv. Varvet tog exakt 10 minuter och då körde jag relativt lugnt. Just nu är det isiga spår, men de fräser säkert upp dem till tävlingsdagen.

När det gäller seedningen så har startled 5 legat på 2:20-2:30 på Stråkenloppet. Men det har ju med föret att göra. Det har varit ganska tungt före och svårvallat de senaste gångerna.

Vilket led på VL går du i ? Är det att rek för VL led 5-6 att staka och skippa fästet ?

Klarar en åkare som hör hemma i led 5-6 att köra utan fäste i 4 mil? (speciellt med trängsel)

Låter tveksamt för mig.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
nej de e nog tveksamt.....man bör nog hålla klassen typ top 500 på vasan om de ska va lönsamt
Train hard win easy!

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

nej de e nog tveksamt.....man bör nog hålla klassen typ top 500 på vasan om de ska va lönsamt

Det är väl iof extremt mkt beroende på kuperingen och givetvis även på hur snabbt föret är. Om det är helt platt så skulle det nog löna sig även för en led 7-8 åkare att köra utan fäste i 4 mil. På VL inkl första backen bör man uppenbarligen tillhöra nästintill Sverige-elit eller bättre. På det fiktiva VL exkl första backen så jag som led 2 åkare inte tvekat en sekund på att köra utan fäste. Det har ju många i praktiken gjort de senaste åren. Men det är ju alltid lurigt med banor som man inte åkt förut. Men på Stråkenloppet bör det ju gå att åka ett varv innan och testa.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Tur

Tur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Jag pratade med tävlingsledaren i dag. Han säger att det inte blir en varvbana. Istället blir det två spår i bredd i vardera riktning, därtill en skoterbädd längst ut till höger. Han trodde eliten skulle hålla till där mest hela tiden eftersom de kommer att köra ovallat. Banan är knappt 1,5 km som alltså körs fram och till baka. Jag frågade om han trodde det skulle bli trångt i spåren. Svaret blev: "Tro fan det blir trängsel!". Men enligt honom blir det ett hejdundrande snöoväder på lördag som gör att de kan köra hela elljusspåret.

Ett pm läggs ut i morgon på hemsidan.

Banan är väldigt flack, det är två lätta stigningar om uppskattningsvis 50 meter.

Själv står jag i startled 5 och stakar utan problem, om det är hyfsat före.

Pole position

Pole position

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg
Oj vilken naturupplevelse..., det blir inte roligt men man vill inte missa skådespelet, större trugor kanske annars har man väl ihjäl en o annan sork genom sockret ?

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Ojdå inte längre,,, i dagsläget med den bansträckningen känns det inte som en förkylning skulle förstöra helgen, hmmmm :/

Pole position

Pole position

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg
Får man använda skejtskidor i ett klassiskt lopp ? Om ja, är det en fördel ?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Får man använda skejtskidor i ett klassiskt lopp ? Om ja, är det en fördel ?

ja det får man, Jerry Ahrlin körde förra Vasaloppet på skejtskidor, han hade inte bättre glid än Auklands.

Jonas

Jonas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
VL har man ju åkt nåra gånger och svurit över trängsel så detta borde väl inte vara nått problem=)
Antar att det är ngn form av vändplats längst ner i spåret???
Ngn som kommer på nåt bra sätt att räkna varven på? "vakträknare" är ju ett alternativ. Ett annat mer provisoriskt kunde ju ex vara att ha 12 gummisnoddar på armen där man drar loss ett för varje varv?

VL06 10:38 - VL07 08:17 - VL08 10:04 - ÖSS16 5:40 - VL17 5:40

Emilomega

Emilomega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg

Jag pratade med tävlingsledaren i dag. Han säger att det inte blir en varvbana. Istället blir det två spår i bredd i vardera riktning, därtill en skoterbädd längst ut till höger. Han trodde eliten skulle hålla till där mest hela tiden eftersom de kommer att köra ovallat. Banan är knappt 1,5 km som alltså körs fram och till baka. Jag frågade om han trodde det skulle bli trångt i spåren. Svaret blev: "Tro fan det blir trängsel!". Men enligt honom blir det ett hejdundrande snöoväder på lördag som gör att de kan köra hela elljusspåret.

Mitt tips (erfarenhet) är att inte ta "fin" skidorna på Stråkenloppet...
Tror mer på regnkappa än ett hejdundrande snöoväder.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
Det ska bli en intressant upplevelse, det gäller att ställa in sig mentalt på att det kommer att bli en märklig tillställning och utgå ifrån det. Kanske kan ha den effekten man att man tycker det blir ödsligt och massor av plats i Vasaloppet .

I och med att det inte är några backar som kan bli proppar kan det nog bli relativt bra flyt i åkningen trots allt under förutsättning att det blir 3 spår(2+ bädd) och att det håller hyfsat.

Just nu känns det som om man inte vill missa denna upplevelse även om det varit kuligare med ett vanligt lopp. Tyvärr går GM samma helg så det blir nog inte så många kanoner som kommer.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Tyvärr går GM samma helg så det blir nog inte så många kanoner som kommer.

inte så många kanoner på GM heller.....
Train hard win easy!

Tur

Tur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Det ska bli en intressant upplevelse, det gäller att ställa in sig mentalt på att det kommer att bli en märklig tillställning och utgå ifrån det. Kanske kan ha den effekten man att man tycker det blir ödsligt och massor av plats i Vasaloppet .

I och med att det inte är några backar som kan bli proppar kan det nog bli relativt bra flyt i åkningen trots allt under förutsättning att det blir 3 spår(2+ bädd) och att det håller hyfsat.

Just nu känns det som om man inte vill missa denna upplevelse även om det varit kuligare med ett vanligt lopp. Tyvärr går GM samma helg så det blir nog inte så många kanoner som kommer.

Det är väl så nära ett mönsterexempel på positiv inställning som man kan komma? Härligt!

Emilomega

Emilomega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg

Det är väl så nära ett mönsterexempel på positiv inställning som man kan komma? Härligt!

Ja, så talar en västsvensk skiddåkare :)

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

VL har man ju åkt nåra gånger och svurit över trängsel så detta borde väl inte vara nått problem=)
Ngn som kommer på nåt bra sätt att räkna varven på? "vakträknare" är ju ett alternativ. Ett annat mer provisoriskt kunde ju ex vara att ha 12 gummisnoddar på armen där man drar loss ett för varje varv?

Det enklaste är väl att helt enkelt trycka mellantider på klockan varje varv.

Magnus747474

Magnus747474

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Har jag uppfattat att det är 1.5km fram och tillbaka eller är det 1.5km enkel? Är det någon som vet om det kommit någon mer snö idag i mullsjö?

Tur

Tur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Har jag uppfattat att det är 1.5km fram och tillbaka eller är det 1.5km enkel? Är det någon som vet om det kommit någon mer snö idag i mullsjö?

1,5 enkel - alltså 3 km totalt.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Det enklaste är väl att helt enkelt trycka mellantider på klockan varje varv.

Du behöver inte ens trycka mellantider med en GPS-klocka (positionbased lap) och arrangören använder chip "fotboja"- Bra! Tror det blir en upplevelse utöver det vanliga med 500 åkare på 1,5 km. Dessutom står det i PM och som Tur påpekar att det är omkörning till höger - bra för engelsmän och burmeser! HippHipp hade ju en serie om olika idrotter som refuserades bl.a. Orienteringsdart, Schackboxning, Rallypingis mm och detta kan bli en ny intressant gren "kendoskidåkning" (Kendo = Svärdets väg) ;-)

Helt klart blir det utan fästvalla i alla fall och eftersom några av elitåkare kört GM dan innan och sannolikt kommer att lida ännu mer av trängas så kan det bli ett bra seedningslopp för den som är i form.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar