Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

La Venosta en dold prla fr lngdkning

Dubbla segrar fr Joni Mki

Parkskolan i Degerfors vinnare i Vasaloppets skolutmaning

Som vntat bantad trupp till Ruka

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stråkenloppet Mullsjö

• Vänligen logga in för att kunna svara
94 svar till detta ämne

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Lokalprognosen för Mullsjö ändras ju för varje gång man går in och tittar. Nu ser det ut som lite regn lördag förmiddag, men uppehåll på söndag. Det blir och vänta och se. Jag som hade vallningsplanen klar...

Tur

Tur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Om banan är 3000 meter och om vi utgår från att det är ett spår (högerspåret är ju omkörningsspår) och att det kommer upp mot 500 startande. Då blir det 6 meter mellan varje löpare om alla är jämnt fördelade över banan. Eller tänker jag fel?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Om banan är 3000 meter och om vi utgår från att det är ett spår (högerspåret är ju omkörningsspår) och att det kommer upp mot 500 startande. Då blir det 6 meter mellan varje löpare om alla är jämnt fördelade över banan. Eller tänker jag fel?

Från PM:
"Minst två spår i vardera riktning hela vägen. Höger spår = omkörningsspår. Dessutom
skoterbädd att åka om i."

Jag tolkar PM som om det är minst 2 spår plus skoterbädd dvs 6000 meter spår plus skoterbädd och då är det 12m per deltagare om man inte räknar med skoterbädden.
Är skoterbädden fast och fin utan att var isig är ju den inga problem för de snabba åkarna att ligga och köra i, risken är väl att de blir socker lite här och där.

Alla får hamburgare och sickel efteråt, det var inte dåligt! Speciellt sitter det aldrig fel med en burgare efter ett sånt här pass. Det är mer än vad man får efter VL.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Lokalprognosen för Mullsjö ändras ju för varje gång man går in och tittar. Nu ser det ut som lite regn lördag förmiddag, men uppehåll på söndag. Det blir och vänta och se. Jag som hade vallningsplanen klar...

Blir det ingen nysnö så är det väl klister som gäller, universal med några droppar rött eller lila? Kommer hursomhelst lägga väldigt kort fäste, skönt att kunna trycka ifrån ibland men någto superfäste ska väl inte behövas på den flacka banan.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Blir det ingen nysnö så är det väl klister som gäller, universal med några droppar rött eller lila? Kommer hursomhelst lägga väldigt kort fäste, skönt att kunna trycka ifrån ibland men någto superfäste ska väl inte behövas på den flacka banan.

Jo nu ser det som regn på lördag och uppehåll och +2 på söndag och på en flack bana talar det för grov struktur och inget fäste som dels är svårt att få till och/eller kan hugga i.

Hamburgare är kanon!
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Blir nog att åka in till stan och köpa sig en födelsedags-riller...

Jonas

Jonas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
hmm. har svårt att bestämma mig om det är värt att åka 15 mil för att åka 14 varav på en bana?
ngn som varit där idag och kört? vad tror ni om spåren, kommer det finnas några sådana? mina erfarenheter från vl och mildväder är att det inte finns några spår överhuvudtaget, att de blir uppkörda efter typ 100 åkare.
/Jonas

VL06 10:38 - VL07 08:17 - VL08 10:04 - ÖSS16 5:40 - VL17 5:40

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
o ni som varit där o åkt....e de sten o skit i spåret? kan man ta dom bästa laggen?
Train hard win easy!

Berra

Berra

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Är det någon av er som känner till vädret i Mullsjö idag. Har det regnat eller regnar det? Någon snö lär väl inte vara aktuellt i denna värmen...

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

hmm. har svårt att bestämma mig om det är värt att åka 15 mil för att åka 14 varav på en bana?
ngn som varit där idag och kört? vad tror ni om spåren, kommer det finnas några sådana? mina erfarenheter från vl och mildväder är att det inte finns några spår överhuvudtaget, att de blir uppkörda efter typ 100 åkare.
/Jonas

bra träning inför VL mao.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Är det någon av er som känner till vädret i Mullsjö idag. Har det regnat eller regnar det? Någon snö lär väl inte vara aktuellt i denna värmen...

Du kan se "semi-historiskt" väder ( ca 6 timmar bakåt) på VV.se -> avancerad karta och titta på mätstationerna som ligger närmast (Slättäng och Lamntorp). Tycks ha varit +2 hela dagen och ingen nederbörd sen lunch då det regnade lätt. Enligt yr.no verkar det också bli runt + 1-2 grader och uppehåll hela tiden fram till och under loppet imorgon. Alltså mkt svårt för arrangören att fixa bra spår hur skickliga de än är. Men det är ju bara att staka ändå;-) Finns inga vallningstips ännu på hemsidan bara "0" vilket iof stämmer med min vallning - har inte ett mikrogram med valla på hela skidan;-)

Berra

Berra

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Okej, tack för tipset. Jag lär inte orka staka hela loppet så jag satsar på att lägga på klister.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Okej, tack för tipset. Jag lär inte orka staka hela loppet så jag satsar på att lägga på klister.

Nu kom vallningstips på hemsidan:

Vallningstips

"0" Blötföre är att vänta.

Förutsättningar:
Grov -mellangrov konstsnö. Reält blöt. I morgon ca. +1 uppehåll.
Mitt vallatips!

Glid: Glidvalla för grov varm snö. Ju mer fluor dess bättre.

Fäste: Tunt grundklister. Därpå blanda lila & rött klister.
Lycka till.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Nu kom vallningstips på hemsidan:

Vallningstips

"0" Blötföre är att vänta.

Förutsättningar:
Grov -mellangrov konstsnö. Reält blöt. I morgon ca. +1 uppehåll.
Mitt vallatips!

Glid: Glidvalla för grov varm snö. Ju mer fluor dess bättre.

Fäste: Tunt grundklister. Därpå blanda lila & rött klister.
Lycka till.

stämmer ju nästan precis med min vallning, la skarklister tunt och sedan blandade Start universal och Swix röda klister. Kortade fästzonerna med drygt en decimeter åt varje håll.

glid: stålsicklat

Redigerat av kustlöparen, 24 januari 2009 - 19:22 .

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Vad tyckte ni som åkte idag om loppet, spåren? :/

Jag får nog säja att det hördes inte många svordomar ute i skogen, nog för att det var trångt, men man bet ihop och tog det som det var.

Sen fick man ju bra hjälp av arrangören med att tala om vilket varv man var på, tack för det.

Spåren vart ju sådär efter halva loppet, och bra glid i 20km sen sög det bitvis, rossan bet bra iallafall då armar ej orkade mer. :)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Vad tyckte ni som åkte idag om loppet, spåren? :/

Jag får nog säja att det hördes inte många svordomar ute i skogen, nog för att det var trångt, men man bet ihop och tog det som det var.

Sen fick man ju bra hjälp av arrangören med att tala om vilket varv man var på, tack för det.

Spåren vart ju sådär efter halva loppet, och bra glid i 20km sen sög det bitvis, rossan bet bra iallafall då armar ej orkade mer. :)

Jag måste säga att loppet flöt efter förutsättningarna väldigt bra och även spåren höll hyfsat med tanke på omständigheterna. Stor eloge till MSOK!
Skulle kunna tänka mig att åka lopp på liknande sätt igen om alternativet är ingen tävling alls.

Sedan sög det rejält i spåren sista milen och man fick sig en rejäl genomkörare den flacka banan till trots.

Perfekta skidor med bra fäste (start universal+swix röda klister) och kanonglid på stålsicklat.

Redigerat av kustlöparen, 25 januari 2009 - 17:16 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 034 inlägg
Frågor: a/ För de som hade seedningsambitioner var detta ett lopp värt att åka, gick det att köra om eller låg man inlåst mest hela tiden ?

b/ Kändes det som ett långlopp eller var det mer som ett traditionellt lopp med varvbana ?
Har denna typ av långlopp kommit för att stanna ?

e/ Var taket på deltagarantalet lagom eller borde det vara högre eller lägre ?

Fö vill jag ge en eloge till arrangörerna för att de hade åldersindelade klasser i loppet, vilket gör loppet intressant även för andra än de med seedningsambitioner, kan tänka mig ställa upp till ett annat år.:)

Redigerat av Volevodin, 25 januari 2009 - 19:56 .

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Frågor: a/ För de som hade seedningsambitioner var detta ett lopp värt att åka, gick det att köra om eller låg man inlåst mest hela tiden ?

b/ Kändes det som ett långlopp eller var det mer som ett traditionellt lopp med varvbana ?

Fö vill jag ge en eloge till arrangörerna för att de hade åldersindelade klasser i loppet, vilket gör loppet intressant även för andra än de med seedningsambitioner, kan tänka mig ställa upp till ett annat år.:)

a, om det var värt att åka för seedningens skull vet man inte förrän Vasaloppets seedningskommitté sagt sitt. Visst var det trångt emellanåt men absolut inga problem att köra om och avancera. Var bra disciplin på Ur spår både av upphinnande och omkörda.

b, känns kanske mer som ett "vanligt" varvlopp mer än långlopp eftersom kör samma varv så många ggr. tror många andra arrangörer följde Stråkenloppet med spänning för att se hur det fungerade. Får vi ingen natursnö så kommer långloppen köras på detta sätt, redan i vinter kommer vi nog få se Billingen, Ulricehamn och Borås köra lopp enligt samma koncept är min gissning. Det är en stor inkomstkälla (500*250-450:-) för klubbarna så är åkarna med på noterna kommer nog inte klubbarna att backa.

c, Inte högre iaf kanske något lägre eller så borde man iaf försöka ha 3 fullbreda spår åt varje håll.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

a, om det var värt att åka för seedningens skull vet man inte förrän Vasaloppets seedningskommitté sagt sitt. Visst var det trångt emellanåt men absolut inga problem att köra om och avancera. Var bra disciplin på Ur spår både av upphinnande och omkörda.

b, känns kanske mer som ett "vanligt" varvlopp mer än långlopp eftersom kör samma varv så många ggr. tror många andra arrangörer följde Stråkenloppet med spänning för att se hur det fungerade. Får vi ingen natursnö så kommer långloppen köras på detta sätt, redan i vinter kommer vi nog få se Billingen, Ulricehamn och Borås köra lopp enligt samma koncept är min gissning. Det är en stor inkomstkälla (500*250-450:-) för klubbarna så är åkarna med på noterna kommer nog inte klubbarna att backa.

c, Inte högre iaf kanske något lägre eller så borde man iaf försöka ha 3 fullbreda spår åt varje håll.

Kan bara hålla med om allt det flöt på mkt bättre än jag trodde. Att det gick otroligt trögt i blötan efter ett tag är ju inte arrangörens fel på ngt sätt. Det fanns tre seedningsled och konstigt nog räckte det till att så att på min nivå (led 2) så var det extremt lite omkörningar som inte var varvningar som det iof var desto fler av.

Sen finns det ju klara fördelar med varvlopp som utnyttjades mkt bra av arrangören. Du fick vätska på varje varv och varvtider på alla deltagare eftersom vi hade chip. De är även lite skoj att hälsa på sina kompisar vid möte/varvning samt även mer intressant för ev närmast sörjande.

Jonas

Jonas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Måste instämma. Informationen på tävlingen var så pass bra att alla visste vad som gällde. Då blir det heller ingen irritation i spåret. Fantastiskt arrangemang efter förutsättningarna av MSOK!

VL06 10:38 - VL07 08:17 - VL08 10:04 - ÖSS16 5:40 - VL17 5:40

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar