Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Johaug klar vinnare fre Frida och Ebba i Ruka

Resultat damer 10 km klassisk stil Ruka

Startlistor Ruka lrdag 10/15 km klassisk stil

Norsk herrtrippel Hggstrm nra finalplats

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stråkenloppet Mullsjö

• Vänligen logga in för att kunna svara
94 svar till detta ämne

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Jag får tacka kustlöparen för tipset om att korta fästzonen! Jag kortade 5 cm både bak och fram. Gled ikapp när dom framför mig fick börja staka. Samtidigt fullt tillräckligt fäste.

Tyvärr dansade jag ut i gräset vid sidan av spåret på varv nio, och då försvann glidet då klisterlagret byggdes på med lite jord och några grässtrån:-).

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Kan tillägga att jag fick loppet till 40,39 km också mkt väl inprickat av arrangören. Måste också säga att jag är grymt imponerad Dan Moberg som varvade alla andra åkare inkl flera i VL Elitled!
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Kan tillägga att jag fick loppet till 40,39 km också mkt väl inprickat av arrangören. Måste också säga att jag är grymt imponerad Dan Moberg som varvade alla andra åkare inkl flera i VL Elitled!

undrar hur det påverkar seedningen med en så överlägsen segrare?
känns som det hade vart bättre för oss som vill seeda upp oss om han inte varit fullt så överlägsen. nu var visserligen både 2 och 3:an åkare som står i VL:s elitled men de var ändå 10 minuter efter.

men man måste ändå vara grymt imponerad av Dan Moberg speciellt som han vann GM-tremilen dan innan.

Magnus747474

Magnus747474

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Visst var det ett väldigt lyckat lopp, men det var så jävla längesen som jag upplevde ett tyngre lopp. Jag hade bra glid dom första varven men sen.... tungt! Ett stort tack till arrangörerna som gjorde ett bra jobb.

Berra

Berra

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Någon som vet när vasaloppet har bestämt vilka "seedningstider" från loppet som gäller? Är lite nyfiken på vad de bestämmer eftersom Moberg var så överlägsen.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Någon som vet när vasaloppet har bestämt vilka "seedningstider" från loppet som gäller? Är lite nyfiken på vad de bestämmer eftersom Moberg var så överlägsen.

finns ute här nu:
http://www.vasaloppe...ng_tabell_1.htm

tycker seedningsgränserna var ungefär som väntat mig.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 406 inlägg
Klarade den grupp jag redan står. Får väl ses som ett fall framåt då den tidiagre seedningen är från ÖS och det väl brukar vara rabatt där.

Nu djälvlar blir det åka av på Orsa :-)

Branu

Branu

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Lyckas inte få fram seedningstabellen på länken - ngn som kan lägga ut tiderna? har de tagit hänsyn till hur tungåkt det var?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 260 inlägg

Lyckas inte få fram seedningstabellen på länken - ngn som kan lägga ut tiderna? har de tagit hänsyn till hur tungåkt det var?

Stråkenloppet 40
2.00(elit)
2.10(1)
2.20(2)
2.32(3)
2.44(4)
2.56(5)
3.08(6)
3.20(7)
3.32(8)
3.45(9)

Bjarne

Bjarne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Ang utklassningsseger..tvåan satsar nog inte lika hårt iår(barn och husbygge), tror det blir svårt att försvara hans senaste placeringar...Anders får ursäkta.

Ba50

Ba50

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg
Är det någon som vet banans karaktär om det blir 2 mil rundan på stråkenloppet?

Emilomega

Emilomega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg

Är det någon som vet banans karaktär om det blir 2 mil rundan på stråkenloppet?

Rätt kuperad med 2st rejäla backar, jättefin bana om det är mycket snö som nu.

Laplace

Laplace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg
Låter bra med 2-mils-spår, blir till att köra. Lite bekymrad över hur starten ska gå till med 1000 startande och löjligt hårda seedningsregler om man inte åkt loppet innan. Förstår inte riktigt tanken med att seeda upp kanske 50 startande och ha resten i en grupp.

Seedningstider till Stråkenloppet 2010
2009 års Stråkenlopp 2009 års Vasalopp

Led 1 2.25 el. bättre 4.50 el. bättre
Led 2 2.25- 2.40 4.50- 5.05 Alla juniorer
Led 3 Övriga H resp. D 21
Led 4 Ungdomsklasserna samt motionsklasserna

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Låter bra med 2-mils-spår, blir till att köra. Lite bekymrad över hur starten ska gå till med 1000 startande och löjligt hårda seedningsregler om man inte åkt loppet innan. Förstår inte riktigt tanken med att seeda upp kanske 50 startande och ha resten i en grupp.

Seedningstider till Stråkenloppet 2010
2009 års Stråkenlopp 2009 års Vasalopp

Led 1 2.25 el. bättre 4.50 el. bättre
Led 2 2.25- 2.40 4.50- 5.05 Alla juniorer
Led 3 Övriga H resp. D 21
Led 4 Ungdomsklasserna samt motionsklasserna

Loppet är nu fulltecknat - 1000 deltagare - helt fantastiskt!

Men kan hålla med om att seedningstiderna favoriserar det egna alldeles loppet för mkt. Hamnar nästan i led 1 med min Stråkenloppstid från förra året, men långt, långt ifrån led 2 med min VL-tid. Fast jag bedömer prestationerna som lika dåliga.
Startfältet är dock bland de bredaste jag någonsin kört på så trängseln kommer inte förrän efter tag när spåren går ihop, men då kanske de starkaste har stakat sig framåt i leden och fältet spritt ut sig en hel del.

Läste på tråden om Grotfallsrundan och ett lopp i Småland att stavfästet inte var bra. De skriver ju att de har väldigt mkt snö i terrängen och banan är lång och därmed "jobbig" att preparera. Är risken för dåligt stavfäste så stor att man borde sätta på jättetrugor?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Norrlandsexpressen

Norrlandsexpressen

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Har inte åkt detta lopp förut så jag ser fram emot det som årets första riktiga långlopp för kroppen!
Förutom att banan är kuperad. Hur långt är startområdet? Vilken tid bör man vara där om man vill stå någorlunda långt fram? Dubbelspår hela varvet?
Någon som åkt där nyligt som kan ge tips på hur snön ser ut just nu? Nysnö, konstsnö, isigt? Vad har ni vallat om ni åkt där nyligt?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar