Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vars kan man få tag i ritningar eller att köpas en gammal spårdragare?


lundman

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta vars man får tag i antingen ritningar så man kan bygga en spårdragare själv eller om nån har nån gammal spårdragare till salu som man kan få köpa om ni får reda på något om detta svara på forumet eller maila mig

 

Suzukilundman@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Tokig som man är livar jag upp denna tråd då jag har lite funderingar på att göra mig egna spår i vinter.

 

Är det någon annan som sysslar med sådant och har någon erfarenhet?

 

Vore det kanske bättre att köra med en välter med nedsänkningar för spåren, istället för en "pulka"?

Det borde (tror jag) gå att få lite bättre tryck neråt utan att man får en stor snöhög framför spåraren?

Link to comment
Share on other sites

Jag har byggt en som i allt väsäntligt stämmer med ritningarna som oddvar länkade till.

Min är något längre men det är nog ingen fördel egentligen, råkade bara ha en lagom plåtbit.

Sen har jag gjort själva spårprofilerna av trä. Tillyxat på frihand för att överensstämma med den profil som pedahl har ritat.

Trä håller länge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tokig som man är livar jag upp denna tråd då jag har lite funderingar på att göra mig egna spår i vinter.

 

Är det någon annan som sysslar med sådant och har någon erfarenhet?

 

Vore det kanske bättre att köra med en välter med nedsänkningar för spåren, istället för en "pulka"?

Det borde (tror jag) gå att få lite bättre tryck neråt utan att man får en stor snöhög framför spåraren?

Det finns (fanns?) åtminstone en typ av spårmaskin som bygger på vältprincipen. Ett stort, orange åbäke som bäst dras av bandvagn eller pistmaskin. Gör ganska hyffsade spår, men var dålig i tvära kurvor på grund av maskinens längd. Dock var välten endast till för slutgiltig formning av spåret, framför satt en kniv som grovformade spåret.

 

Värt att tänka på är att en vanlig, tryckande spårmaskin liknande den i inlägget ovan bara fungerar i mjuk snö. I hård snö klättrar de bara upp och går uppepå snön. En ren vältmaskin skulle klättra ännu mer.

 

För omspårning i hårt hopfrusen snö krävs endera först fräsning eller en skärande spårmaskin (eller en väldig massa barlast). Skärande spårmaskiner finns av flera typer. Den vanligaste gamla skoterdragna modellen var AKTIV som har knivar liknande hyvelstål som skär en spårprofil och kastar snön åt sidan. Funkar bara i riktigt hård snö, inte alls i nysnö. En intressant lösning för både hård och lös snö har ett finskt märke som har monterat en kniv frammåt längs undersidan på "spårklossen" som sticker fram framför spårklossen. Kräver ganska stor dragkraft, men ger fina spår.

Jag drar oftast en amerikansk Tiddtech G2 som har ganska enkla nerfällbara spårplattor till profilen liknande de i inlägget tidigare, men kompletterade med några nerstickande knivar framför spårklossen som skär sönder snön. Men den lösningen fungerar nog bara om man har mycket vikt att lägga på, och hela maskinen väger sådär 200kg och kan mer liknas med en pistmaskin...

 

Men som sagt för spårning i lössnö fungerar en maskin som den på ritningen utmärkt. Jag skulle dock bygga den lite bredare, ca 800mm om den ska dras av en enkelbandare. Annars blir det inget vidare stavfäste eftersom stavarna hamnar lagom i snövallen som blir kvar mellan det som spårmaskinen tryckt till och det som skoterns skidor tryck till. Efter en dubbelbandare går det däremot bra med smal spårmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Maskinen Grizzlybrottarn syftar på är säkert finska Latue-expert. Tungt as med fräs fram, korta skidor med knivar under som skar ut spåret och rullen med gummiprofil sist.

För övrigt en mycket bra maskin. Det gick att skära ut spår i stenhård snö, gick även att dra den med skoter. Ord. pris låg på ca. 50000. Skoterhandlare i Mora köpte upp dom sista som kom till Sverige. Såldes ut för otroliga 10 000.

Årsunda IF i Sandviken har en sådan.

Kolla in på Spårmasen. Änkel kälke eller maskin med egen Hondamotor. Den fräser lätt spår i hård konstsnö. Tillverkas i Vansbro. Jag såg den i drift på Lugnets skidstadion. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

www.myreback.com har ju en snöfräs man drar efter skoter. Tror faktist det var jag som fick de att bygga den när jag kontakta de och fråga hur man kunde bygga om deras slaghack. Skjeldalsfresen är bra med men den ska man ha traktor till,

 

Jag har också sätt på spårkälkarna som sitter på pistmaskiner, att de har knivar framför spårprofilen. Detta trots att de först trycker till snön med banden, och sedan fräser snön med fräsen. Men kanske kör de inte med fräsen i om det är normalhård snö. Man kan säkert köra snabbar eom man har fräsen uppfälld

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en liknande pedahls. Den är 58 bred med två armar som är 20 cm på varje sida som hänger ut för att ta bort snön så den inte ska ramla ner i spåren. Provade med en bredare först men den flöt ovanpå snön, blev lite båt effekt. Vi packar först ett par vänder med skotern och drar sedan spårsläden. Vi har satt en "kniv" framför varje spårprofil just nu. Kommer nog bli lite förändringar på konstruktionen för att få den att fungera bättre i hårda spår, i nypackade fungerar den väldigt bra.
Link to comment
Share on other sites

Har byggt en liknande pedahls. Den är 58 bred med två armar som är 20 cm på varje sida som hänger ut för att ta bort snön så den inte ska ramla ner i spåren. Provade med en bredare först men den flöt ovanpå snön, blev lite båt effekt. Vi packar först ett par vänder med skotern och drar sedan spårsläden. Vi har satt en "kniv" framför varje spårprofil just nu. Kommer nog bli lite förändringar på konstruktionen för att få den att fungera bättre i hårda spår, i nypackade fungerar den väldigt bra.

Effe! Provade spåret igår och det kändes som ni fått till en jäkligt fin profil.

Link to comment
Share on other sites

www.myreback.com har ju en snöfräs man drar efter skoter. Tror faktist det var jag som fick de att bygga den när jag kontakta de och fråga hur man kunde bygga om deras slaghack. Skjeldalsfresen är bra med men den ska man ha traktor till,

 

Jag har också sätt på spårkälkarna som sitter på pistmaskiner, att de har knivar framför spårprofilen. Detta trots att de först trycker till snön med banden, och sedan fräser snön med fräsen. Men kanske kör de inte med fräsen i om det är normalhård snö. Man kan säkert köra snabbar eom man har fräsen uppfälld

Det finns flera orsaker till att man inte alltid vill fräsa. En är att snödjupet är otillräckligt. En annan att snön på djupet är isig eller på något annat vis olämplig att få upp till ytan. Slutligen är man gärna försiktig med fräsen om det är töväder på gång då snön smälter mycket fortare om man fräser den.

 

Knivarna behövs dock i vilket fall som helst, särskillt i kallt väder då bädden i princip fryser i samma ögonblick som slätbrädan går över snön. Vi hade en liten spårmaskinsdiskussion i klubben under snöfallen i början av vintern. Flera tyckte att wassbergarn gav bättre spår än våra nyare maskiner, och det gör den, i nysnö. Nu när snön är stenhård gör den knappt märken i snön. Nu är det fint att kunna ta ut stora maskin och riva upp, jämna till och dra nya spår utan ett märke av tidigare spår.

 

Jag tycker att det är kul att det kommer mer och bättre skoterdragen utrustning. Myrebacks fräs skulle vara riktigt intressant om den fanns med nerfällbar spårkälke. För spårning är ju också en fråga om tid. Att spåra en 5:a en dag med 10cm nysnö är ju gjort på under en timme. Att riva upp, renovera och spåra om samma spår när det blivit sönderkört och sedan frusit tar med gamla sladdar och spårkälkar hela kvällen och är ett riktigt drygt och tråkigt jobb. Med en fräs eller groomer med tillkopplad spårkälke går det på en timme.

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en liknande pedahls. Den är 58 bred med två armar som är 20 cm på varje sida som hänger ut för att ta bort snön så den inte ska ramla ner i spåren. Provade med en bredare först men den flöt ovanpå snön' date=' blev lite båt effekt. Vi packar först ett par vänder med skotern och drar sedan spårsläden. Vi har satt en "kniv" framför varje spårprofil just nu. Kommer nog bli lite förändringar på konstruktionen för att få den att fungera bättre i hårda spår, i nypackade fungerar den väldigt bra.[/quote']

Effe! Provade spåret igår och det kändes som ni fått till en jäkligt fin profil.

Trevligt, tyckte också det blev bra spår. Ska bli en sladd också är tanken. Gick snabbt att slänga ihop spåraren när Stefan skaffade nya skidor :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...