Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

post ryggskott


traser

Recommended Posts

Fick ryggskott/rejäl låsning efter ett fellyft förr veckan. Är ljusår bättre nu o har börjat med promenader o ska besöka en sjukgymnast nästa vecka för tips o råd.

 

Ha läst i en del trådar här på forumet o verkar som en del är/har varit i samma sits.

Ska väl erkännas att det kanske fuskats med bålträning o strecthing för min del...

 

Men nu ska det bli ändring!

Så tips o erfarenheter mottages tacksamt! (förslag på övningar,nån bra övningsbok etc)

Link to comment
Share on other sites

Ett skönt tips är att "hänga ut" ryggen då och då. Var lite kreativ och se var du kan få bra tag. Ofta går det på baksidan av någon trappa. Jag har satt upp en dörrtrapets liknande: http://stadium.se/sport/traning/traningsutrustning/060069/casall-chin-up-bar-ii?BackPipeline=cc_ViewCategory-Paging . Viktigt att kunna hänga helt rakt och optimalt med sträckta ben.
Link to comment
Share on other sites

En utmärkt strechövning att köra efter varje träningspass är att stå i brygga i ca 10-15sek. Jag har förut från & till haft lite ryggproblem, de försvann så fort jag började med "brygga".

Har du inte gjort det förut kommer det garanterat kännas konstigt och svårt att komma i "utsträckt" läge, ta då gärna hjälp av någon som hjälper dig att hålla under ryggen.

 

Sedan som du själv säger, att träna mage är jätteviktigt. Dock inte bara situps utan även statisk träning såsom t.ex "plankan". Även "plankan" med hantlar som man turas om att dra upp mot mage/rygg är en grymming. Glöm inte heller att strecha höftböjarna efter varje pass...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Aj, igår körde jag s.k. good mornings på gymmet (dumt gjort) och så small det till. Idag behövs långa förberedelser för att ens tänka på att SÄTTA sig på toaletten.

 

Det här har aldrig hänt förr, och då slarvar jag inte med bålträning. Jag gör sit upps och ryggresningar varje dag hemma, och tränar bålen med vikter på gymmet. Förmodligen skapade jag inte ett tillräckligt starkt buktryck under övningen, och min bristfälliga uppvärmning förbättrade säkert inte saken.

 

Hur länge kommer detta tillstånd att vara? När tror ni att man kan rullskida igen? Vad är era erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv ett par övningar ala 80-tal som funkar alldeles utmärkt för mig när jag känner att det är ett ryggskott på gång (trött och kort i ländryggen). Första hjälpen är att lägga sig på mage och försöka häva sig upp på armbågarna för att svanka ryggen. När rörligheten kommer tillbaka så försöker man svanka ut genom att sträcka ut armarna. När man är ännu bättre kan man lägga sig på rygg och dra upp knäna så långt det går mot bröstkorgen. Jag köra alla övningar så ofta jag kan och 10 rep per gång. Den sistnämnda övningen har gjort att jag klarat mig från ryggskott de sista tre åren. Värt att påpeka att jag på inget sätt är någon ryggexpert utan detta är bara min personliga erfarenhet.
Link to comment
Share on other sites

Första hjälpen är att lägga sig på mage och försöka häva sig upp på armbågarna för att svanka ryggen. När rörligheten kommer tillbaka så försöker man svanka ut genom att sträcka ut armarna.

Faktiskt en av de övningar sjukgymnasten rekommenderade mig,funkar bra och jag försöker göra den minst en gång a´10 rep/dag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...