Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidpreparering


Emilomega

Recommended Posts

Efter ett långlopp i helgen fick jag ett par fula repor i belaget, därför tänker jag lämna in mina skidor för stenslipning.

Ska åka ytterligare ett långlopp nu på Söndag och undrar hur jag bäst skall preparera skidorna?
Efter att ha läst mycket på detta forum så har det rört till sig lite för mig.

Hur mycket skall jag grundpreparera mina nyslipade skidor, glidvalla 1-10 ggr??
Grafit, LF, HF,borstning, struktur mm...?

Hur får jag dom optimala skidorna efter stenslip tills på Söndag?

Tacksam om ni duktiga erfarna vallare typ Canyon, finn2 osv. kan ge mig tips.



Ps. Söndagens tävling är viktig för mig ;-)
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med STAR Racingbase.
Lägger på en gång värmer in utan att sikla 3 gånger

siklar av lägger på antingen MAP BLACK om det är kall skidor eller MAP200 om det är varmskidor sen siklar jag av grafiten

Lägger på racingbase och värmer in 3 gånger utan att sikla

Siklar av och avslutar med att lägga på ett hårdare paraffin typ LF6, CH4

Enligt rekomendation av Star vallarna.
Blir för jäkla bra går fort å sjukt fin yta...
Link to comment
Share on other sites

Tycker Finn2-varianten låter helt ok

Själv skulle jag ta

Nr1 - Rengör skidorna med ngt bra mjukt parraffin. Får inte vara något skit i belaget!

Sedan

2 lager START BWG + Fibertex
+ 2 lager START BWLF
eller
2 lager SWIX CH4 (alt LF4)+ Fibertex
+2 lager LF6

Detta som grund. Verkar som det blir lite kallare till helgen med ganska isiga fören.
Blir det kallt och nysnö är detta bra grund också!

Avvakta sedan väderprognos och valla mer precist med HF-vallor (kallare alt LF-vallor) + ev. i värsta fall något dyrpulver
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Jag kör med STAR Racingbase.
Lägger på en gång värmer in utan att sikla 3 gånger

siklar av lägger på antingen MAP BLACK om det är kall skidor eller MAP200 om det är varmskidor sen siklar jag av grafiten

Lägger på racingbase och värmer in 3 gånger utan att sikla

Siklar av och avslutar med att lägga på ett hårdare paraffin typ LF6, CH4

Enligt rekomendation av Star vallarna.
Blir för jäkla bra går fort å sjukt fin yta...[/quote]
Värma in 3 ggr utan sickling?
Menar du att du kör järnet så att paraffinet smälter 3 omgångar utan "vila" emellan eller väntar du ett tag?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Per S][quote=finn2]Jag kör med STAR Racingbase.
Lägger på en gång värmer in utan att sikla 3 gånger

siklar av lägger på antingen MAP BLACK om det är kall skidor eller MAP200 om det är varmskidor sen siklar jag av grafiten

Lägger på racingbase och värmer in 3 gånger utan att sikla

Siklar av och avslutar med att lägga på ett hårdare paraffin typ LF6, CH4

Enligt rekomendation av Star vallarna.
Blir för jäkla bra går fort å sjukt fin yta...[/quote]
Värma in 3 ggr utan sickling?
Menar du att du kör järnet så att paraffinet smälter 3 omgångar utan "vila" emellan eller väntar du ett tag?[/quote]
¨
precis! oftast så har jag flera par att mätta så jag värmer in ställer undan ta nästa par och när jag värmt alla par så är oftast första skidan kall och klar för invärmning igen.

Sen är just Racingbase framtaget för flera invärmningar så jag vet inte om det blir samma resultat med ett vanligt paraffin.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]fibertex tycker jag är överskattat nuförtiden med den finnish de blir på de nya slipmaksinerna.[/quote]
Håller med om att finishen från duktiga stenslipare med bra kvalite på stenarna får super-resultat. Men när jag är riktigt petig så hävdar jag att även här finns fiberhår under skidan som behöver läggas.

Det är klart att om du jobbar bra med borstar, vallar många lager och åker lite på skidorna så kommer även dessa fiberhår att lägga sig. Så visst kan man strunta i Fibertex:en (kanske).
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=finn2]fibertex tycker jag är överskattat nuförtiden med den finnish de blir på de nya slipmaksinerna.[/quote]
Håller med om att finishen från duktiga stenslipare med bra kvalite på stenarna får super-resultat. Men när jag är riktigt petig så hävdar jag att även här finns fiberhår under skidan som behöver läggas.

Det är klart att om du jobbar bra med borstar, vallar många lager och åker lite på skidorna så kommer även dessa fiberhår att lägga sig. Så visst kan man strunta i Fibertex:en (kanske).[/quote]
jomen om man säger så de va värre för då va man verkligen tvungen att anväda fibertex men nu så räcker det med några drag bara. ny maskin lite fibertex gammal maskin mycket.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
[quote name=Per S]När ni värmer in vallan. Hur länge värmer ni då?
Bara tills det smällt eller försöker ni hålla det flytande?
Hur länge isåfall?

Per S[/quote]
jag värmer in ordentligt ser ju hur parrafinet reagerar på värmen men gäller att ha känsla.
Link to comment
Share on other sites

finn2, har du snott min rutin från i November ([url]http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=123[/url]). =D Resultatet för egen del har varit grymmt bra i vinter. Star glidvallor känns (i synnerhet deras MAP sortiment) väldigt seriösa i jämförelse med de stora (Toko, Swix).

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]finn2, har du snott min rutin från i November ([url]http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=123[/url]). =D Resultatet för egen del har varit grymmt bra i vinter. Star glidvallor känns (i synnerhet deras MAP sortiment) väldigt seriösa i jämförelse med de stora (Toko, Swix).

/O.[/quote]
nja vi kanske fått information av samma persson:) men jäklar villken yta de blir. Star är ett väldigt litet företag tror de är 4pers som jobbar me star i Italien. men beter sig som ett av de största kvalitetsmässigt.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]nja vi kanske fått information av samma persson:) men jäklar villken yta de blir. Star är ett väldigt litet företag tror de är 4pers som jobbar me star i Italien. men beter sig som ett av de största kvalitetsmässigt.[/quote]
I och med att Lasse är där nere är det ju inte lätt att få tag på vallan. Är det någon som vet var man kan köpa den i butik?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=finn2]nja vi kanske fått information av samma persson:) men jäklar villken yta de blir. Star är ett väldigt litet företag tror de är 4pers som jobbar me star i Italien. men beter sig som ett av de största kvalitetsmässigt.[/quote]
I och med att Lasse är där nere är det ju inte lätt att få tag på vallan. Är det någon som vet var man kan köpa den i butik?[/quote]
hmm kolla [url=http://www.milex.se]www.milex.se[/url] å maila och fråga.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=finn2]nja vi kanske fått information av samma persson:) men jäklar villken yta de blir. Star är ett väldigt litet företag tror de är 4pers som jobbar me star i Italien. men beter sig som ett av de största kvalitetsmässigt.[/quote]
I och med att Lasse är där nere är det ju inte lätt att få tag på vallan. Är det någon som vet var man kan köpa den i butik?[/quote]
Johan på RC.....har Star, och tror han har tagit hem det mesta av deras sortiment. Ska i alla fall in där på måndag ock kolla. Efter alla hyllningar här så kan man inte låta bli...:-)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Andörjan]Johan på RC.....har Star, och tror han har tagit hem det mesta av deras sortiment. Ska i alla fall in där på måndag ock kolla. Efter alla hyllningar här så kan man inte låta bli...:-)[/quote]
Nää, tyvärr bara ett fåtal "enklare".[/quote]
ja men ring till Lasse lr den andra killen. så kanske dom kan skicka till RC ?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...