Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Wadköpingsloppet


Andreas T

Recommended Posts

Någon som vet vilken bana som kommer att köras? Blir det start i Nora? I såfall, hur kuperad är den banan? Såg på kartan att det finns ett bergspris vid Tomasboda.

Har följt temperaturen på Storstenshöjdens hemsida under veckan och det verkar inte ha varit lika varmt där som i övriga delar av mellansverige under senaste veckans tö-peroid, så hur är snön? Har det blött igenom, eller finns det kallsnö kvar?
Link to comment
Share on other sites

se karlslundsif.org

Vid snöbrist


Sedan år 2001 har Wadköpingsloppet varje år kunnat genomföras, vissa år tack vare väl utbyggt snökanonsystem.

Vid snöbrist på den ordinarie bansträckningen kommer alternativ bansträckning i Kilsbergen med start och mål i Nora utnyttjas i första hand.

I andra hand kan flytt av evenemanget till annan ort bli aktuellt. Vår reservort är Grängesberg, med dess fina skidområde i Grotfallet.

Förändrad bansträckning meddelas här samt på telefon 019-27 88 21 senast 2006-02-03.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas(annandator)]se karlslundsif.org[/quote]
Jo, jag har varit inne och läst där lite då och då, men har inte hitta så mycket info om banan, men nyss dökt det upp en banbeskrivning i deras gästbok:

[quote name=One96 /Carlberg]1. Digerberget-Ramshyttan-Stakadammen: Efter starten i Digerberget når man relativt snabbt (1,5 km) loppets första stigning en fin åkbacke med diagonalåkning. Sträckan mot Ramshyttan och vidare till vägerövergången vid Stakadammen efter 9 km består av klassisk skidåkning och åkbackar som kräver diagonalåkning. Sträckan karaktär: Måttlig till stark kupering.

2. Skrikarboda-Bocksbosjön-Lisselängen-Rysstorget-Tomasboda: Efter passeringen vid Stakadammen vidtar en större klättring till bergspriset i Skrikarboda. Därefter ändrar loppet karaktär och det blir ett långt parti med stakåkning över bocksbosjön innan loppet efter ca 18 km tar satts upp mot kilsbergens högsta punkt Tomasboda, dit bär det i en svag till måttlig kupering uppför. Väl där är halva loppet avklarat. Sträckan karaktär: Inledningsvis: Måttlig kupering övergår till mycket lätt kupering. Sista delen dock hård!

3. Tomasboda-Kavelbron-Kviddtjärnskorset-Rundslinga på Karthälleömossen (6 km)-Kviddtjärnskorset-L:a Gårdsjökorset-Hällsjögrillen: Fin utförskörning från Tomasboda och sedan lättåkt i ca 14 km fram och förbi hällsjögrillen. Där återstår endast 4 km, ytterligare 2 km lättåkt/platt innan slutkilometern bjuder på en avslutande backe till Ånnaboda Camping och in till stadion. Sträckan karaktär: Svag kupering/platt med inslag springbackar. Slutkilometerns kupering dock måttlig till hård![/quote]
Hur det står till med snökvaliteten undrar jag fortfarande.
Link to comment
Share on other sites

Trevligt lopp i sol och bra spår. Lite kallt i starten (-16), men det kändes inte så farligt. Hade kvar mer av mitt jumskproblem (som alla os-ishockeyspelare verkar ha drabbats av...) från 2 veckor sedan - så tiden är inget jag skryter med. Men det var en fin tur i kilsbergens skogar, även om jag borde haft lite bättre fäste (och glid?). Saknade bara en hel jumske, kilometerskyltar tex vid varje vätskekontroll samt avspärrningsplastband vid några 90-graders-kurvor som var svåra att se när man låg bakom en stor rygg. Återkommer helt klart nästa år om allt är lika bra som idag!!!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Trevligt lopp i sol och bra spår. Lite kallt i starten (-16), men det kändes inte så farligt. Hade kvar mer av mitt jumskproblem (som alla os-ishockeyspelare verkar ha drabbats av...) från 2 veckor sedan - så tiden är inget jag skryter med. Men det var en fin tur i kilsbergens skogar, även om jag borde haft lite bättre fäste (och glid?). Saknade bara en hel jumske, kilometerskyltar tex vid varje vätskekontroll samt avspärrningsplastband vid några 90-graders-kurvor som var svåra att se när man låg bakom en stor rygg. Återkommer helt klart nästa år om allt är lika bra som idag!!![/quote]
Tyckte också att det var ett trevligt lopp i fin skidterräng. Flera rätt ordentliga backar under den första halvan. Var dock pigg där och drog på bra uppför, vilket straffade sig sedan... Krokade i en medtävlande i en av de plötsliga 90-graderssvängarna och gick på näsan, slet sedan troligen lite för hårt för att försöka komma ikapp den klunga jag åkte med och kroknade sedan rejält efter bergspriset (som förvånande nog låg precis innan berget...). Armarna var helt slut och jag tog mig över de efterföljande myrarna i knapp styrfart, och tappade 8-9 min de sista 2 milen jämfört med den klunga jag följde under första halvan av loppet. Gläder mig ändå åt att det gick så pass bra den första halvan av loppet. Skidorna gick fint. Hade BWLF toppat med Innovax Beta vilket gled riktigt bra. Fäste: Insmält grön toko i botten och ovan på det 2 lager mörkbå toko, vilket höll bra hela vägen.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...