Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gymövningar


Putte

Recommended Posts

Kan säga såhär: överkroppsstyrka är viktigt. Är man försvag i överkroppen klarar man kanske bara att komma upp i 70% av sitt maxsyraupptag vid stakning. Kör man styrka på gym för att bygga på muskulaturen får man mer muskler att syresätta och man kan då åka med högre procent av sitt syreupptag vid stakning = högre fart. Istället för "uthållighetsstyrka" rekommenderas distanspass där endast överkroppen används.

Sen finns det såklart en brytpunkt där man får för mycket muskler att släpa på och då kan väll styrka med färre vikter rekommenderas som underhållsstyrka.
Link to comment
Share on other sites

Var nyligen på en intresant föreläsning med H-C Holmberg som är anställd Fysiolog av Sveriges Olympiska Komitte och nyligen doktorerat med en studie på stakstyrka inom längdåkning.
Hans budskap var mycket tydligt på att rekommendationen för en längdåkare var att köra riktigt tungt och få rep (ca 4-6). Detta beroende på att detta gav styrka utan att muskelmassan tilltog, dvs muskeln blir effektivare. Skall man däremot bli en ny Swartzenegger så var det lagom vikt och många upprepningar som gav mest muskelvolym och därigenom vikt.
Rekommenderar att Googla på H-C Holmberg och ta del av hans ideer.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=no_brakes]Orkar snart inte med fler som inte vet ett skit om att lyfta skrot.
TUNGA VIKTER GER MEST muskeltillväxt, muskeltillväxt betyder MER muskelmassa. Om det är som du säger och MÅNGA lyft ger MYCKET muskelmassa, hurfan kan det då komma sig att maraton löpare är smala som gaseller och 100 meters löpare ser ut som belgian blue??!![/quote]
1-6 reps ger ingen stor muskeltillväxt utan utvecklar muskelns effektivitet. 8-12 reps ökar muskelmassan.
Link to comment
Share on other sites

jag ska inte idiotförklara er som går på gym och tränar många lätta repetitioner med lätta vikter, men jag skulle vilja ställa några frågor till er.

Varför träna med vikter inne på ett gym om ni förespråkar många repetitioner, vad är det ni gör då ni är ute och stakar på rullskidorna hela barmarksperioden? lätt vikt och många repetitioner, eller? Varför då ägna tid på gymmet där förmodligen många av er försöker träna de aktuella muskelgrupperna (mage, tricpes m.fl) med vikter, där utför ni en rörelse som jag kan garantera inte påminnner om skidåkningen. Vad tillför detta till skidåkningen? Tycker ni det är kul skall ni givetvis forsätta att träna så, men glöm inte bort att styrka är relaterat till rörelsemönster och hastighet rörelsen utförs i.

Sedan till er som stenhårt tror att få och tunga lyft ger stora muskler hos en skidåkare, glöm det, den skidåkaren som får "för stor muskelmassa" har nog glömt bort ett par hundra timmar A1 träning i sitt träningsprogram. Har mig veterligen inte sett någon sådan skidåkare ännu, har ni?
Link to comment
Share on other sites

Huvudsaken är att de som vill köra tungt gör det och att de som vill träna lätta vikter med många repetitioner gör det. En sak passar inte alla individer.
Det viktiga är inte att alla gör likadant för att inte någon "expert" ska få sin egen träningsfilosofi omkullkastad. ;)
Personligen tycker jag om att blanda tungt och lätt. Speciellt om ett rullpass uteblivit av någon orsak, som tex isiga vägar. :)
Link to comment
Share on other sites

jag har inte en aning om vad Thomas Alsgaard tar i bänkpress och kanske är det inte så relevant heller om han tar 170 kg eller 70 kg, då strykan som tidigare nämnts är relaterad till den hastighet och rörelse som utförs. Däremot behöver man inte vara ett "muskelberg" för att ta relativt tunga vikter. Christian Olsson (Herr Fågelben) ser ju inte ut som de flesta som tränar bänkpress, likväl tar han en bra bit över 100 kg utan att alls ha fokuserat träningen på bänkpress, för han har ju inte alltför stor nytta av de muskelgrupperna i den idrott han utövar.
Link to comment
Share on other sites

>Varför träna med vikter inne på ett gym om ni förespråkar många repetitioner,
>vad är det ni gör då ni är ute och stakar på rullskidorna hela barmarksperioden?

Helt rätt. På gym bygger man styrka. Kondition och annat bygger man effektivare utanför gymmet. Och ni som "oroar er för att lägga på er för mycket muskelmassa", glöm det.

Att bygga volym är till 75% en fråga om diet. Anledningen till att en styrketränande maratonlöpare inte lägger på sig mer muskler är att dieten ligger på break even vad gäller kalorier och har en diet med för stor vikt på kolhydrater. Sätt en maratonlöpare ett dagligt intag på 3500-4500kcal och en diet bestående av olivolja, ägg, kesella, tonfisk, rött kött, kreatin, råris och rejäl gainershake 3ggr om dan - allt fördelat på 10 mindre intag (vi snackar vakna kl 02:30 och käka) så kommer muskelmassan att förändras.

Min vikt pendlar mellan 73kg när jag springer maraton, 76kg när jag åker vasalopp och 83kg under uppbyggnadsperioden under hösten (längd 168.5cm). Allt regleras via dieten (och till viss del träningen).

/O.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...