Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning Vasaloppet


ski_er_gøy

Recommended Posts

Håller med, Ranrennets gränser kändes inte riktigt rimliga! Skulle vara kul att känna ngn som står med de där pilarna, om det är såna där helt i plast de kastar med eller om de haft råd att faktiskt köpa in några stycken med riktiga fjädrar!
Link to comment
Share on other sites

Jag har sammanställt diffen mellan segrartid och led1 dit jag just blivit seedad. Hoppas tabellen går att läsa.

 

Lopp Längd Segrartid Segrare Elit Led 1 Diff segrare-Led1

Maserloppet 42 1.47.56 Erik Eriksson 1.56 2.06 18

Kronanloppet 40 1.54.21 Martin Rosvall 1.56 2.06 12

Evertsbergsrännet 40 1.55.40 Mats Larsson 2.00 2.10 15

Norrbärke M./Grotfallsrundan 42 1.43.17 Jimmie Johnsson 1.48 1.53 10

Stråkenloppet 40 1.55.56 Dan Moberg 2.00 2.10 14

Idre-Särna loppet 42 1.56.48 Anders Solin 2.00 2.10 13

Mattila Ski Marathon 42 1.54.40 Vegard Hattestad Jensen 2.04 2.14 19

Medelpad Classic Ski 46 2.05.18 Jakob Börjesson 2.10 2.20 15

Fjällbryntsloppet 43 2.00 Tomas Alsgaard 2.10 2.17 17

Bergebo Skimaraton 40 1.47.50 Björn Holmberg 1.50 2.00 12

Hotingloppet 40 1.58.12 Robin Bryntesson 2.00 2.03 5

Harsa Ski Marathon 42 2.01.32 Jakob Börjesson 2.04 2.14 12

Wadköpingsloppet 40 1.38.41 Dan Moberg 1.44 1.50 11

Billingens långlopp 43 2.08.34 Jonas Blom - 2.10 1

Ranrennet 40 1.47.58 Johan Samuelsson 1.50 1.58 10

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker alla dessa diskussioner kring seedningstider är ganska fascinerande. Kan man möjligen hitta ett samband mellan de som tycker att seedningsansvariga gör ett dåligt arbete och och de som enligt sig själva inte hamnar i det led de förtjänar?

 

Det är väl ganska självklart att det inte kan vara 10 min/led i varje tävling för seedning till Vasaloppet. Skulle det vara så då skulle väl varenda motionär söka sig till seedningsgrundande långlopp långt ute i ingenstans där varken elit eller elitmotionärer deltar och helt plötsligt stå i elitledet. Samtidigt som föret måste få vara en faktor, är det tunga spår och 100 åkare går i mål inom 10 minuter så skulle det bli kaos i vasaloppsleden.

 

Visst har jag själv tidigare år kommit på mig själv med att lägga för mycket fokus på gnäll över seedningsgränser, men börjar man analysera det så kan jag faktiskt bara påverka min egen åkning. Var minuten på fel sida så går jag ut och kör ett extra träningspass och åker en minut snabbare nästa lopp. Och är det ingen toppelitåkare som vinner just det loppet så borde det väl också vara så att det är lättare att ligga närmare segrartiden?

 

Jag tycker seedningsansvariga gör ett grymt bra arbete med att hålla ordning på vasaloppsleden, det kan inte vara lätt att få ordning på upp till 15 000 åkare och 10 startled. Och finns det folk som tror att de skulle göra ett bättre jobb utan att helt plötsligt ha 5000 åkare i led 1 så är de säkert tacksamma för hjälpen. Var glad för att det finns så många chanser under säsongen att seeda sig till Vasan Vad skulle långloppen vara utan att jaga den där sista minuten sista 5 km trots att mjölksyran sprutar ur öronen, och sen sitta spänt och vänta på seedningtabellen nästkommande vecka. En dag ligger du på rätt sida med minuten och då känns det %¤#% gött att veta hur mycket man kämpat för att nå dit :) Ut och träna, mindre än en månad kvar!!

Link to comment
Share on other sites

Åkte Rallarloppet i Jönköping förra helgen som skulle vara seeding-grundande men har inte sett några siffror i tabellen. När uppdateras dom? Nyfiken på vad mina 2,49 Räckte till. Står just nu i led 9 och känner mig glad för varje åkare man kan passera redan innan start.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker alla dessa diskussioner kring seedningstider är ganska fascinerande. Kan man möjligen hitta ett samband mellan de som tycker att seedningsansvariga gör ett dåligt arbete och och de som enligt sig själva inte hamnar i det led de förtjänar?

 

Det är väl ganska självklart att det inte kan vara 10 min/led i varje tävling för seedning till Vasaloppet. Skulle det vara så då skulle väl varenda motionär söka sig till seedningsgrundande långlopp långt ute i ingenstans där varken elit eller elitmotionärer deltar och helt plötsligt stå i elitledet. Samtidigt som föret måste få vara en faktor, är det tunga spår och 100 åkare går i mål inom 10 minuter så skulle det bli kaos i vasaloppsleden.

 

Visst har jag själv tidigare år kommit på mig själv med att lägga för mycket fokus på gnäll över seedningsgränser, men börjar man analysera det så kan jag faktiskt bara påverka min egen åkning. Var minuten på fel sida så går jag ut och kör ett extra träningspass och åker en minut snabbare nästa lopp. Och är det ingen toppelitåkare som vinner just det loppet så borde det väl också vara så att det är lättare att ligga närmare segrartiden?

 

Jag tycker seedningsansvariga gör ett grymt bra arbete med att hålla ordning på vasaloppsleden, det kan inte vara lätt att få ordning på upp till 15 000 åkare och 10 startled. Och finns det folk som tror att de skulle göra ett bättre jobb utan att helt plötsligt ha 5000 åkare i led 1 så är de säkert tacksamma för hjälpen. Var glad för att det finns så många chanser under säsongen att seeda sig till Vasan Vad skulle långloppen vara utan att jaga den där sista minuten sista 5 km trots att mjölksyran sprutar ur öronen, och sen sitta spänt och vänta på seedningtabellen nästkommande vecka. En dag ligger du på rätt sida med minuten och då känns det %¤#% gött att veta hur mycket man kämpat för att nå dit :) Ut och träna, mindre än en månad kvar!!

Du har givetvis mestadels rätt. Själv har jag ingen som helst ambition att seeda upp mig i år men på ngt sett vill man ju se om formen går upp ner och då kan ändå seedningstabellen vara en hjälp. Tycker ändå att de håller en mkt jämn standard. Åker du i Dalarna så lägger de på 0,25 led och utanför Dalarna 0,5 till 0,75 led. Men det kan aldrig bli perfekt. Det viktigaste med seedningen är ju inte att det är gudomligt rättvist. Om jag seedas till led 2 eller 3 har marginell betydelse utan de viktigaste är ju att min klubbkompis som åker första gången får stå i led 5 istället för led 10 även om jag kan tycka att han borde få stå i led 4. Men ingen som åkt ett seedningslopp står nog mer en ett led fel och det är ju det som är viktigast för att den enskilda löparen kan prestera hyfsat efter sina resurser och att hela loppet flyter på så bra som möjligt. Samtidigt kan man ju säga att tar man emot 15 000 deltagare med gemensam start och tar 1 500 kr per person så så tycker jag de har en skyldighet att erbjuda så bra seedning som möjligt. Sen är det väl kul ha ngt att diskutera och det är ju svårt att träna hela dan:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker alla dessa diskussioner kring seedningstider är ganska fascinerande. Kan man möjligen hitta ett samband mellan de som tycker att seedningsansvariga gör ett dåligt arbete och och de som enligt sig själva inte hamnar i det led de förtjänar?

 

Det är väl ganska självklart att det inte kan vara 10 min/led i varje tävling för seedning till Vasaloppet. Skulle det vara så då skulle väl varenda motionär söka sig till seedningsgrundande långlopp långt ute i ingenstans där varken elit eller elitmotionärer deltar och helt plötsligt stå i elitledet. Samtidigt som föret måste få vara en faktor' date=' är det tunga spår och 100 åkare går i mål inom 10 minuter så skulle det bli kaos i vasaloppsleden.

 

Visst har jag själv tidigare år kommit på mig själv med att lägga för mycket fokus på gnäll över seedningsgränser, men börjar man analysera det så kan jag faktiskt bara påverka min egen åkning. Var minuten på fel sida så går jag ut och kör ett extra träningspass och åker en minut snabbare nästa lopp. Och är det ingen toppelitåkare som vinner just det loppet så borde det väl också vara så att det är lättare att ligga närmare segrartiden?

 

Jag tycker seedningsansvariga gör ett grymt bra arbete med att hålla ordning på vasaloppsleden, det kan inte vara lätt att få ordning på upp till 15 000 åkare och 10 startled. Och finns det folk som tror att de skulle göra ett bättre jobb utan att helt plötsligt ha 5000 åkare i led 1 så är de säkert tacksamma för hjälpen. Var glad för att det finns så många chanser under säsongen att seeda sig till Vasan Vad skulle långloppen vara utan att jaga den där sista minuten sista 5 km trots att mjölksyran sprutar ur öronen, och sen sitta spänt och vänta på seedningtabellen nästkommande vecka. En dag ligger du på rätt sida med minuten och då känns det %¤#% gött att veta hur mycket man kämpat för att nå dit :) Ut och träna, mindre än en månad kvar!![/quote']

Du har givetvis mestadels rätt. Själv har jag ingen som helst ambition att seeda upp mig i år men på ngt sett vill man ju se om formen går upp ner och då kan ändå seedningstabellen vara en hjälp. Tycker ändå att de håller en mkt jämn standard. Åker du i Dalarna så lägger de på 0,25 led och utanför Dalarna 0,5 till 0,75 led. Men det kan aldrig bli perfekt. Det viktigaste med seedningen är ju inte att det är gudomligt rättvist. Om jag seedas till led 2 eller 3 har marginell betydelse utan de viktigaste är ju att min klubbkompis som åker första gången får stå i led 5 istället för led 10 även om jag kan tycka att han borde få stå i led 4. Men ingen som åkt ett seedningslopp står nog mer en ett led fel och det är ju det som är viktigast för att den enskilda löparen kan prestera hyfsat efter sina resurser och att hela loppet flyter på så bra som möjligt. Samtidigt kan man ju säga att tar man emot 15 000 deltagare med gemensam start och tar 1 500 kr per person så så tycker jag de har en skyldighet att erbjuda så bra seedning som möjligt. Sen är det väl kul ha ngt att diskutera och det är ju svårt att träna hela dan:)

Kan inte annat än hålla med i det mesta som ni skriver. Tycker det gnälls alldeles för mycket på seedningen, i det stora hela sköts seedningssystemet bra. Jag har själv aldrig lyckats köra upp mig något led i VL jämfört med seedningen. Sedan är det alltid trist att missa ett led med en minut eller två, med det är ju inte seedningens fel utan ditt eget. Skulle nog säga att det är omöjligt att uppnå absolut rättvisa, men har svårt att tänka mig att det kan slå mer än högst ett led. Åker man dessutom flera lopp är ju chansen större att man får till det där lilla extra samtidigt som seedningen är en minut på din sida.

I vissa fall när seedningen blivit tvärtokig så har ju Vasaloppet faktiskt ändrat efteråt.

 

Men som Everest säger är inte det viktiga om en som varit på gränsen till led 2 eller 3 i flera år lyckas seeda upp sig utan att de som av olika anledningar står helt fel har möjlighet att komma fram några led. Har själv inte åkt på några år och hade därför halkat ner en bit, åkte en seedninglopp och kom upp 3 led, kanon. Visst skulle jag kanske kunna komma fram 1 led till men det är inte det viktgaste här. Å andra sidan är inte seedningssäsongen slut ännu så kanske nästa gång!

Link to comment
Share on other sites

Åkte Rallarloppet i Jönköping förra helgen som skulle vara seeding-grundande men har inte sett några siffror i tabellen. När uppdateras dom? Nyfiken på vad mina 2,49 Räckte till. Står just nu i led 9 och känner mig glad för varje åkare man kan passera redan innan start.

tror inte att rallarloppet är seednings-grundande...

Link to comment
Share on other sites

Åkte Rallarloppet i Jönköping förra helgen som skulle vara seeding-grundande men har inte sett några siffror i tabellen. När uppdateras dom? Nyfiken på vad mina 2' date='49 Räckte till. Står just nu i led 9 och känner mig glad för varje åkare man kan passera redan innan start.[/quote']

tror inte att rallarloppet är seednings-grundande...

huh, stod visst att det var det...

Link to comment
Share on other sites

alla lopp över 40km är seedningsgrundande det måste dock vara över 100 åkare för att de ska lägga upp dem på nätet.

tar du med dig resultatet till seedningen dan innan så kommer du få en seedning utefter detta. ofta har de redan gjort klar seedningen även för dessa lopp, dock brukar seedninge bli lite tuffare i lopp med få deltagare, iaf de ggr jag seedat mig på sådana resultat.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack kustlöparn! Känns i alla fall som om mina 2,49 borde flytta fram mig något led från led 9. Men jag tar nya tag i helgen och kollar vart man närmast kan åka ytterligare ett lopp.

du kan ju alltid ringa/maila Vasaloppet och kolla så de inte ändrat reglerna.

 

annars har du ju inte långt till Ulricehamnsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker seedningstabellerna överlag är bra. Men om man åker upp till mora trakten så är det lättare att seeda upp sig (antagligen pga. fler elit åkare).

 

Men det är lite kul (eller oroväckande) att se att ens tid ifrån ett lopp precis var värd ett led 7 medans man står i led 5. Går väl bara att tolka att man borde träna mera :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har sammanställt diffen mellan segrartid och led1 dit jag just blivit seedad. Hoppas tabellen går att läsa.

 

Lopp Längd Segrartid Segrare Elit Led 1 Diff segrare-Led1

Maserloppet 42 1.47.56 Erik Eriksson 1.56 2.06 18

Kronanloppet 40 1.54.21 Martin Rosvall 1.56 2.06 12

Evertsbergsrännet 40 1.55.40 Mats Larsson 2.00 2.10 15

Norrbärke M./Grotfallsrundan 42 1.43.17 Jimmie Johnsson 1.48 1.53 10

Stråkenloppet 40 1.55.56 Dan Moberg 2.00 2.10 14

Idre-Särna loppet 42 1.56.48 Anders Solin 2.00 2.10 13

Mattila Ski Marathon 42 1.54.40 Vegard Hattestad Jensen 2.04 2.14 19

Medelpad Classic Ski 46 2.05.18 Jakob Börjesson 2.10 2.20 15

Fjällbryntsloppet 43 2.00 Tomas Alsgaard 2.10 2.17 17

Bergebo Skimaraton 40 1.47.50 Björn Holmberg 1.50 2.00 12

Hotingloppet 40 1.58.12 Robin Bryntesson 2.00 2.03 5

Harsa Ski Marathon 42 2.01.32 Jakob Börjesson 2.04 2.14 12

Wadköpingsloppet 40 1.38.41 Dan Moberg 1.44 1.50 11

Billingens långlopp 43 2.08.34 Jonas Blom - 2.10 1

Ranrennet 40 1.47.58 Johan Samuelsson 1.50 1.58 10

Hur kan Hotingloppet bara ha 5 min mellan segrare och 1-led? Vanns av Bryntesson (som vann världscupen helgen innan) under tunga förhållanden. Nysnö och kuperad bana!

De gör säkert att bra jobb men man måste ju få ifrågasätta också!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker alla dessa diskussioner kring seedningstider är ganska fascinerande. Kan man möjligen hitta ett samband mellan de som tycker att seedningsansvariga gör ett dåligt arbete och och de som enligt sig själva inte hamnar i det led de förtjänar?

 

Det är väl ganska självklart att det inte kan vara 10 min/led i varje tävling för seedning till Vasaloppet. Skulle det vara så då skulle väl varenda motionär söka sig till seedningsgrundande långlopp långt ute i ingenstans där varken elit eller elitmotionärer deltar och helt plötsligt stå i elitledet. Samtidigt som föret måste få vara en faktor, är det tunga spår och 100 åkare går i mål inom 10 minuter så skulle det bli kaos i vasaloppsleden.

 

Visst har jag själv tidigare år kommit på mig själv med att lägga för mycket fokus på gnäll över seedningsgränser, men börjar man analysera det så kan jag faktiskt bara påverka min egen åkning. Var minuten på fel sida så går jag ut och kör ett extra träningspass och åker en minut snabbare nästa lopp. Och är det ingen toppelitåkare som vinner just det loppet så borde det väl också vara så att det är lättare att ligga närmare segrartiden?

 

Jag tycker seedningsansvariga gör ett grymt bra arbete med att hålla ordning på vasaloppsleden, det kan inte vara lätt att få ordning på upp till 15 000 åkare och 10 startled. Och finns det folk som tror att de skulle göra ett bättre jobb utan att helt plötsligt ha 5000 åkare i led 1 så är de säkert tacksamma för hjälpen. Var glad för att det finns så många chanser under säsongen att seeda sig till Vasan Vad skulle långloppen vara utan att jaga den där sista minuten sista 5 km trots att mjölksyran sprutar ur öronen, och sen sitta spänt och vänta på seedningtabellen nästkommande vecka. En dag ligger du på rätt sida med minuten och då känns det %¤#% gött att veta hur mycket man kämpat för att nå dit :) Ut och träna, mindre än en månad kvar!!

Men "gnället" kommer sig ju inte av att seedningen inte är rättvis, för det är den oftast. "Gnället" rör oftast kriterierna som seedningen utgår från, jag har nämligen aldrig sett några kriterier som de ska arbeta efter, eller riktlinjer att följa. De kan alltså anta och höfta lite som de vill. Kan du svara på hur seedningen går till? Hur relateras segrartider mellan olika lopp till varandra? Hur relateras olika fören till varandra? Hur mycket dras av/läggs till för olika påverkande faktorer?

Link to comment
Share on other sites

Men "gnället" kommer sig ju inte av att seedningen inte är rättvis, för det är den oftast. "Gnället" rör oftast kriterierna som seedningen utgår från, jag har nämligen aldrig sett några kriterier som de ska arbeta efter, eller riktlinjer att följa. De kan alltså anta och höfta lite som de vill. Kan du svara på hur seedningen går till? Hur relateras segrartider mellan olika lopp till varandra? Hur relateras olika fören till varandra? Hur mycket dras av/läggs till för olika påverkande faktorer?

Finns det några konkreta förslag på hur såna kriterier skulle kunna se ut? Och då utan att skapa andra problem seedningsmässigt. Jag tror inte det går att skapa någon mall att jobba efter med detta, men jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Ja kanske några minuter långsammare än andra 40 km lopp. Men banan var tuff. Dåligt före. Tror att det är ganska ofta som seedningsloppen går ganska sakta fram till sista 5-10 km?

 

Kanske just för att det var nysnö så att det var lätt att hänga med täten för led 1-åkare när ingen elit ville dra?
Link to comment
Share on other sites

Ja kanske några minuter långsammare än andra 40 km lopp. Men banan var tuff. Dåligt före. Tror att det är ganska ofta som seedningsloppen går ganska sakta fram till sista 5-10 km?

 

Kanske just för att det var nysnö så att det var lätt att hänga med täten för led 1-åkare när ingen elit ville dra?

Nja, av de seedningslopp jag åkt i Norrbotten de senaste 3 åren så har då inget gått särskilt lugnt. Värst var Andörjan helgen som var, där täten började dra på ordentligt först ca 10 km in i loppet. Men då hade de ju ändå 30 km att åka ifrån på :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...