Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vitt belag


Tuben

Recommended Posts

Mina Madshus Classic Ultra -05 (ekonomivarianten) blir vita redan efter ett par mil, även i mindre slitande före. Kan inte så värst mycket om glidvallning men har rotat lite i problemet. Har grundat och paraffinerat hyggligt, ingen stenslip. Sicklat, sen borstat i en evighet med tagel, mässing och nylon i nämnd ordning och skidorna ser mörka och fina ut efter det. Inför sista turen hade jag på Start grafit+Swix CH8. Det vita framträder över hela glidytorna, fast naturligtvis mest där belastningen är som störst. Vid en närmare syning ser det ut som det vita ligger i fördjupningarna, speciellt i alla dom repor som blivit efter hård behandling i snöfattiga spår. När jag skrapar med nageln försvinner det vita lätt och det är inga problem att borsta bort det snabbt med tagel eller mässing.

Nu till frågeställningen: Kan jag anta att det vita i det här fallet beror på otillräcklig borstning, trots allt skubbande med borstearna? Eller är det lika lätt att få bort det vita om felet är att vallan slitits bort och skidorna är "för torra"?
Link to comment
Share on other sites

Nej egentligen inte..Men tagelborsten har en tendens att binda paraffin i stråna o på så vis borstar man in paraffinet igen.Tagelborsten är väl egentligen mer en pulverborste.
Mer förklaring än så kan jag ej ge dej,men testa o skriv sedan ned här om det blev bättre.
Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Tagelborsten börjar bli rätt kletig, borde göra rent den. Borstar bara bort det värsta med tageln, sen tar jag mässingen tills strukturen (det som är kvar av den) är framme ordentligt. Kanske har jag olämplig nylonborste til slutborstningen? Den känns onödigt grov och hård, men har inte hunnit skaffa nån finare. Tagel rekommenderar ju Red Creek som första borste (roterande, jag kör för hand) fast det finns förstås olika typer och hårdhet på tagel, som på allt annat. Tyvärr är det lite för långt mellan provturerna men jag ska prova lite olika metoder.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har lagt märke till att mina belag ofta blir vita när jag har vallat med mjukare vallor såsom ch8. Lägger jag på en kallare valla så klarar jag mig mycket längre innan belagen börjar bli vita. Detta antar jag beror på att det tar ett par mil innan den kalla vallan är bortsliten och den mjuka grundvallan börjar titta fram.

Anledningen till att mjuka vallor gör att belagen blir vita kanske är att snökristallerna sliter bort små vallapartiklar som sen fastnar i en fluffig massa i de lägre partierna av belaget. Vid vallning med kall valla så slits det ju givetvis bort partiklar också men dessa har inte samma tendens att kladda fast vid varandra och belaget så de kanske passerar under hela skidan utan att fastna.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...