Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kostnad för skidintresset


Volevodin

Recommended Posts

Det är en avvägningsfråga hur mycket man vill/kan satsa på sitt fritidsintresse. Alla har inte en bra lön,tex pga arbetslöshet, har höga kostnader för boende och familj samt kan drabbas av oförutsedda utgifter som tandläkare, bilreparationer etc. Det gör att det kanske inte finns så mycket över till skidintresset. Det är lätt att drabbas av dåligt samvete om man satsar för mycket på sig själv och familjen blir lidande.

Jag har genom åren försökt handla på rea både vad gäller skidutrustning o valla och försökt att minska kostnaden för resor med samåkning. Dyra skidor o vallor, skidservice tränings- o tävlingsresor har fått väljas bort när pengarna inte räckt till.

Jag ville bara påpeka att ALLA har inte obegränsade resurser till sitt fritidsintresse.

Link to comment
Share on other sites

Så är det absolut! Och jag tror inte att det är en så avgörande faktor i slutändan heller. Jag tror mer på att det beror på hur mycket man har "råd" att träna. Ett skönt exempel tycker jag är min kompis som kör Vättern på strax över 8h med en begagnad cykel för 3500:- medans min cykel kostar mer än 10 ggr mer och jag var en timme bakom honom!
Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant. För min egen del lider jag av en sjukdom som heter kronisk "prylbögeri" och jag blir ofta lika intresserad av allt runt omkring min träning som i träningen själv, fler som känner igen sig?

Kul att du säger det för jag har själv just fått diagnosen kronisk hypermaterialism!

Link to comment
Share on other sites

Ett gott råd: Räkna ALDRIG hur mycket du reda spenderat!!!!! :)

 

Vi har alla olika mycket pengar att röra oss med. Vi prioriterar olika, en del spenderar på krogen, andra på kläder och några få på längdskidor. Spelar nog ingen roll vad du har för hobby, pengarna rullar. Det finns tokar (i min mening) som har en Märklin järnväg värd 45000:- eller idoter som lägger 30000:- på cigaretter. När allt kommer till kritan spenderar vi pengar vi har, det brinner i fickan. Och som en klok vän sagt: "Det finns inga fickor på sista fracken!"

 

Det vi däremot ALDRIG ska göra är att dömma våra skidkompisar utifrån deras utrsustning. Det är svårt, jag vet, men det svider nått inihelvete att ta stryk av en kille med lagg från -92. Varför tror ni jag utmanande Tony Pölder i glidtest.......... :D

 

Prylar är inte allt, det är en sanning. En annan är att prylar är kul. Så länge du inte handlar på kredit är det väl bara att köra :)

 

Mest prylar när han dör vinner.....................eller?

Link to comment
Share on other sites

Yepp, helt sant! Folk får kör/åka på vad dom vill och har råd med utan att bli dömda för det. Jag var mest nyfiken på hur mycket ni lägger på att må bra! För så ser jag det. För tre år sedan ägde jag inga skidor, ingen cykel inga löpardojjor ingen pulsmätare osv. Däremot var jag innehavare av en 30 årig kropp som vägde 20 kilo för mycket och knappt orkade gå från bilen till kontoret och ett hjärta som inte var i form.
Link to comment
Share on other sites

Om jag med hyffsat nykter syn tittar på mina intressen så är de främst inriktade på skidåkning och löpning. Jag har cyklat mycket i mina dar och har en cykel värd mång sköna tusenlappar men den investeringen är avskriven idagsläget. Tar vi då löpning så är det i samanhanget en extremt billig sport. Säg 1-2par dojjor, lite kläder en pulsklocka var 3-4år så blir väl årsinvesteringen i rena prylar 5-6 tusen kronor. Lite startavgifter i löplopp och resor till och från dessa så pratar vi någon tusenlapp till. säg 8-10´:-/år max. Skidåkningen är dyrare mest beronde på resor för att komma åt snö. Det varierar ju mellan åren just beroende på snö men säg att jag lägger 5-6 tusen kronor på utrustning och lika mycket, kanske mer, på resor och tävlingar. De senaste 2 åren har jag i princip inte tävlat varför det blivit mindre kostnader där.

Sedan är jag aktiv i klubben vilket gör att flera läger till Torsby, Grönklitt och Idre blivit billiga. Vi har målat hus som en form av sponsring (nybyggda visningshus) vilket genererat fina pengar till klubben som gett oss tävlingskläder och resor till kraftigt subventionerat pris. Ett bra sätt för de som inte har största kassan: engagera dig i en klubb och jobba ihop pengar tillsammans så blir det billigare!

 

Det är ändå rätt sansade nivåer pengar det handlar om. Jämfört med utbytet så anser i alla fall jag att det är värt varenda krona!

Link to comment
Share on other sites

Drar jag alla över en kam om jag bedömer det som vanligare bland män att tycka t ex att "har jag inte motor som Södergren och spurtförmåga som Northugg så kan jag åtminstone köpa samma dyra grejer som dem"?

 

Lustig psykologi egentligen, jag har komit på mig själv ibland med att t ex slå upp Pölderkatalogen, få syn på någon helt ny valal som är dyrare än allt annat och instinktivt tänka att "fasen vad dyr, den måste vara bra!" :P

 

Tur att man inte lyssnar alltför mycket på såna impulser. :) (Är snarare rätt bra att nöta på grejer jag gillar i det oändliga. Har t ex vätskebälte och en del träningskläder som jag sytt så många uppgångna sömmar i så ni skulle bara veta :cool: )

Link to comment
Share on other sites

Jo, blir ju löjligt om man tror att det bara är det dyraste som funkar.

 

Å andra sidan kan jag ibland tänka att när jag ändå lägger ner en hel del tid (träning, tävling, tid inne på forumet...) på längdskidåkningen så vill jag ha hyfsat bra grejor. Känns liksom bättre och ärligare att skylla dåliga resultat på sig själv och att man inte är tillräckligt bra tränad, istället för att känna att prylarna man använder är uppenbart dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Denna månaden kommer jag att leva över mina tillgångar pga bilreparationer. Kommande helg skall jag delta i tävlingar i Ånnaboda och sen är mitt lönekonto nere på 0 och egentligen har jag inte råd med ÖS helgen efter. Jag blir tvungen att tulla på sparkapitalet om det skall bli någon resa och investering i utrustning, valla el stenslipning är inte att tänka på.

 

Men det är sant som det är sagt; utrustning är inte allt. Jag körde VL för 30 år sedan på drygt 5½ tim på Elan "sprättbågsskidor", 1.45-stavar, utan en gnutta flour under skidorna - men så var det mer "creme" i armar och ben på den tiden.

 

Avsikten med den här tråden var att vid diskussioner på forumet har framkommit från vissa håll att priser för skidrelaterade produkter är inget att ifrågasätta, det är bara att betala. Det kanske det är för dem, men inte för alla.

Link to comment
Share on other sites

Avsikten med den här tråden var att vid diskussioner på forumet har framkommit från vissa håll att priser för skidrelaterade produkter är inget att ifrågasätta, det är bara att betala.

Ahhhh, mitt gamla favvo ämne :).......det var ju så allt började för mig i forumvärlden, på Pölders forum. Skrev en hel del angående prisutveckling och KPI. Då och där började min numer fleråriga relation med Tony ;) .

 

Varför skidprylar fördyrats så till den milda grad att KPI inte är applicerbart är inte jag man att svara på. Vi kan dock konstatera att marginalen för själva handlaren inte är bättre än när jag drev butik i slutet av 89-92. Så min gissning är att konkurrensen är för dålig mellan tillverkarna varpå prisutvecklingen rusat i höjden. Minskade volymer har någon fört fram, där är jag tveksam. Ökade kostnader för producenter, möjligen och där kanske för mycket pengar springer iväg i sponsorkontrakt. Sk. "B-kontrakt" eller "Ambasadörskontrakt" kryllar det av, till vilken nytta?. Sedan har vi hela "Vasaloppskväll -20%" fjantet. Givetvis tas höjd i det sk "Ca-priset" för att klara både B-kontrakt och 20% rabattlämnande på VL kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Själv är man av inställningen lika bra att köpa mycket bra utrustning så att man har förusättningarna att prestera och ha roligt i spåret

 

Själv så har jag mest åkt klassiskt men har just köpt ett par Fisher RCS Skate ifrån

Pölder sport och mycket nöjd med deras service beställde mån fick tors

 

så nu skall man bara ut å nöta på med dom

Link to comment
Share on other sites

När man har 12 olika sorters fluorcarbonpulver/-klotsar och lika många par skidor, har man slutat räkna kr för länge sedan. "Det man inte har i armarna får man försöka ha i vallalådan", synd bara att det inte hjälper. Får försöka börja träna igen tydligen... Helt klart vinner jag när jag dör! ;)

Visserligen skall man inte förklara skämt, men det där sista fattade jag inte. (har man inandats vallaångor i många år inträder en viss tröghet i hjärnkontoret);)

Link to comment
Share on other sites

När man har 12 olika sorters fluorcarbonpulver/-klotsar och lika många par skidor, har man slutat räkna kr för länge sedan. "Det man inte har i armarna får man försöka ha i vallalådan", synd bara att det inte hjälper. Får försöka börja träna igen tydligen... Helt klart vinner jag när jag dör! ;)

Visserligen skall man inte förklara skämt, men det där sista fattade jag inte. (har man inandats vallaångor i många år inträder en viss tröghet i hjärnkontoret);)

Link to comment
Share on other sites

Visserligen skall man inte förklara skämt, men det där sista fattade jag inte. (har man inandats vallaångor i många år inträder en viss tröghet i hjärnkontoret);)

Jag som stålsicklar och därmed har alla celler på plats......kanske kan bringa klarhet :)

 

Mest prylar när han dör vinner.....................eller?

Varpå Dunderklumpen deklarerar:

 

Helt klart vinner jag när jag dör!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Suck, prisbilden på skidor höjs till nästa år igen. Kollar in en nätbutik (en mycket bra finsk sådan) där man redan nu kan beställa nästa års skidor.

 

Fischer carbonlite skate hole 09/10 har ett utgångspris på 599 euro!!! Säljs för 499 euro.

Fischer carbonlite classic 09/10 har ett utgångspris på 549 €. Säljs för 469€.

 

Rossignol är ca 20% billigare men också de höjer priserna.

Rossignol xium skate 09/10 utgångspris 459 €. Säljs för 399 €.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...