Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvallor hur mycket ska man mätta...


Ba50

Recommended Posts

Hur många sk. lager på glidvallan ska man lägga på och sickla av inför ett VL. Jag brukar grunda 3-4ggr och sen lägga dagens glidvalla 2ggr. Räcker detta?

 

Sist jag åkte ett seedningslopp på 4mil så när jag kom i mål och tittade på skidorna på glidytorna så var dom fläckvis vita.... någon som vet varför?

Link to comment
Share on other sites

Hur många sk. lager på glidvallan ska man lägga på och sickla av inför ett VL. Jag brukar grunda 3-4ggr och sen lägga dagens glidvalla 2ggr. Räcker detta?

 

Sist jag åkte ett seedningslopp på 4mil så när jag kom i mål och tittade på skidorna på glidytorna så var dom fläckvis vita.... någon som vet varför?

Använde du grafit i botten?

 

eller så är de bara att belaget är dåligt så de inte tar åt sig valla på rätt sett.

 

Vissa skidor av vissa märken ha tyvärr sådanna tendenser att dom blir vit väldigt fort

Link to comment
Share on other sites

Hur många sk. lager på glidvallan ska man lägga på och sickla av inför ett VL. Jag brukar grunda 3-4ggr och sen lägga dagens glidvalla 2ggr. Räcker detta?

 

Sist jag åkte ett seedningslopp på 4mil så när jag kom i mål och tittade på skidorna på glidytorna så var dom fläckvis vita.... någon som vet varför?

Fatta att det inte beror på för lite mättning eller att belaget inte tar upp valla.

Belag som har mycket microhår blir lätt vita. Paraffinet binder håren vilket ger förutsättning för slät och fin yta. Ett hårt paraffin i botten borde öka slitstyrkan.

 

För att få bort håren finns följande sätt:

 

1) Värm in det hårdaste paraffin du kan hitta, tex CH4. Låt kallna. Sickla av och borsta. Upprepa proceduren många gånger. Det rycker av håren.

 

eller

 

2) Åk mycket på skidorna. Gärna isigt.

 

eller

 

3) Slipa om dem hos en bättre slipare. Kvaliteten varierar enormt.

 

eller

 

4) Stålsickla. Det blir helt klart färre hår än med stenslip. Sen kan man köra ovallat eller vallat efter eget huvud.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...