Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Halv" förkylning - träna eller inte?


Wenna

Recommended Posts

Som ni vet så känner man ibland en förkylning lätt krypa sig på utan att helt bryta ut, men ändå så pass att man inte vågar träna. Den kan sitta i hela två veckor men ändå inte bryta ut i en riktig förkylning, eller efter två veckor bryta ut i en förkylning med ytterligar 2v vila som följd...

 

Min boxningstränare under mina yngre dagar påstod att man efter 3-4 dagar med en sådan förkylning skulle köra ett ganska hårt träningspass för att "bränna ur" förkylningen och bli frisk, eller alternativt få den att bryta ut snabbare och slippa långdra på det.

 

Jag har alltid ställt mig ganska skeptiskt till detta påstående, men det skulle vara intressant att höra vad ni andra har för åsikter om det. (Jag vet att vi har några läkare här på forumet och era åsikter skulle uppskattas)

Link to comment
Share on other sites

En bra grej är att hålla koll på vilopulsen.. Mät den varje morgon när du vaknar. Då kommer du snabbt fram till vad din "normala" vilopuls är +- några slag.

 

Vaknar du med en förhöjd puls på 8-10 slag så tränar du inte.. Är pulsen OK kan du köra på.. kanske dock inte stenhårt om du inte känner dig 100%.

 

så fick jag förklarat för mig av en läkare.

Link to comment
Share on other sites

Under ett par år i början av 90-talet så var det ett 15-tal elitorienterare som dog av hjärtproblem, i övrigt helt friska. Det enda jag har klarat av att förstå av det är att vi hade en ganska vanlig praxis där man gjorde precis som din tränare föreslog. När man kände att en förkylning närmade sig så försökte man köra skiten ur kroppen med ett rejält pass. Och jo, det fungerade - antigen blev man bra eller sjuk. Jag tror inte att det är en särskilt klyftig metod, riskerna för seriösa komplikationer är för stor. Får man en sån seg nästanförkylning så får man ta den.
Link to comment
Share on other sites

Hörde Per Elofsson på radion idag. Han är ju PT inför Vasaloppet åt en halvkänd radioorerare. Nämnde orerare berättade att han varit lite krasslig men att han nu kände sig lite bättre och därför skulle "hinna med" lite mer träning. Tydligheten i Pers kommentar angående detta var extremt tydlig. Träna ALDRIG om du känner minsta känning. Vad är väl ett Vasalopp gentemot att riskera hälsan?
Link to comment
Share on other sites

Under ett par år i början av 90-talet så var det ett 15-tal elitorienterare som dog av hjärtproblem, i övrigt helt friska. Det enda jag har klarat av att förstå av det är att vi hade en ganska vanlig praxis där man gjorde precis som din tränare föreslog. När man kände att en förkylning närmade sig så försökte man köra skiten ur kroppen med ett rejält pass. Och jo, det fungerade - antigen blev man bra eller sjuk. Jag tror inte att det är en särskilt klyftig metod, riskerna för seriösa komplikationer är för stor. Får man en sån seg nästanförkylning så får man ta den.

Det stämmer nog ganska bra det du säger, och jag boxades under slutet på 90-talet. Jag kommer ihåg att det var många fotbollsspelare, orienterare med fler som hade dödsfall. En ung släkting till en kompis dog också av hjärtstillestånd under en träning med förkylning, och därav lydde jag aldrig min tränare utan väntade ut "halvförkylningar".

 

Men jag är en stressad själ som ofta är förkyld, vilket är fruktansvärt frustrerande. Man är ju rädd om sin hälsa och jag har ofta otroliga samvetskval om jag är frisk nog för att träna eller inte! Ofta känns det som om jag kanske väntar ut sjukdomarna lite för länge, man vill ju helst komma igång så fort som möjligt när man är inne i ett bra flyt med träningen. Men o andra sidan så känns det ibland som om man är frisk nog att träna och under träningspasset så känns det som om man kanske gav sig ut för tidigt. Då oroar man sig helt plötsligt för att det var för tidigt och blir rädd att man skall dra på sig förkylningen igen. Jag tror jag måste ta som rutin att kolla vilopulsen varje morgon.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vilopulsen ska du kolla. Sen lärde jag mig till slut att känna på mig när jag behövde vila. Så istället för att stressa över om du är frisk nog att börja träna igen - försök att komma ihåg hur kroppen kändes dan (innan) du blev förkyld. När jag lärde mig det kunde jag minska antalet förkylningar per år rätt rejält.
Link to comment
Share on other sites

När jag var mellan 15-20år så var jag oftast sjuk 4-5ggr per år och det höll oftast i sig minst en månad,riktigt frustrerande! då väntade jag verkligen ut förkylningarna kanske lite för länge.För mig har det fungerat riktigt bra att när jag känner mig lite småkrasslig(halsont och lite snorig) så kör jag ett lugnt konditionspass (utomhus) med jämn låg puls så att jag rensar ur kroppen,brukar köra ungefär en timme.jag har insett att inomhusträning: gym spinning mm inte fungerar så bra för mig känner mig alltid krasslig dagen efter så numera är det styrketräning utomhus året runt och jag har hållit mig frisk i 9månader nu och ser framemot söndag:)
Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det inte är farligt att träna vid minsta symptom! I så fall skulle man ju nästan aldrig kunna träna!

 

Som sägs här ovan. Vid rejäl huvudvärk, halsont eller feber går träning bort. (Lätta promenader eller lätt cykling fungerar dock i vissa fall). Däremot brukar jag träna när jag känner mig seg med rejält höjd vilopuls som jag gör då och då utan andra symptom. Då är jag dock försiktig. Misstänker jag t ex överträning och att kroppen behöver vila så ställer jag in träningen.

 

Man är ju inte i toppform jämt!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Før att skona hjærtat' date=' kan du køra styrketræning nær du kænner dig halv-bra.[/quote']

Detta påstående är helt fel.

Vad är det som är fel då?

Jag tycker annars att det låter ganska vettigt.

Jo det som är fel med det är att trots att man inte utsätter hjärta/lungor för särskilt hög belastning så får man en hög genomblödning i muskulaturen vilket i stort sett motsvarar en hög puls/belastning på hjärta/lungor för kroppen. Det blir en snabb och hög belastning för hjärtat även om den inte är lika långvarig som om man kör ett skidpass eller liknande. Det är i så fall bättre med en lugn promenad eller vila.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...