Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug


Eric

Recommended Posts

Lite förvånande att han inte lyckas ännu bättre i sprint med den kapacitet och utväxling som han har. Å andra sidan är konkurrensen i norsk sprint lika med världseliten och Northugs utväxling är extra "rå" som han själv brukar säga i distanssammanhang. Det ligger grymt mycket psykologi i det också.
Link to comment
Share on other sites

Visst fan är han grym och har ovanpå detta fått ett självförtroende som gränsar till dumdrygt......men det är ingen som rår på honom och det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst!

 

Att det sedan är uselt tråkigt att titta på masstart i WC/VM är en annan fråga. Nu får man dessutom byta skidor eftersom vallan inte klarar 5mil................ ;)

 

Av VM´s 4 idividuella starter och 2 stafetter för herrar så avjordes alla utom 1 i spurter. Onekligen blir då utdelningen god för de med spurtförmåga. Lite tråkigt kan jag tycka men det är som det är. Lägger vi sedan på alla skidbyten hit och dit så blir det än mer "nydanande" :/

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med svenska kommentatorerna som klagar på att han "bara" följer med och att loppen "bara" avgörs genom hans spurtförmåga. De andra vet ju om att han har en vass spurt, då får de väl försöka hänga av honom tidigare, precis som Tynell hängde av konkurrenterna på vasaloppet. Problemet är ju att ingen av de andra är starka nog eller vågar försöka göra något ryck, han klarar ju att följa dem och vinner därför. Kan det bli mer rättvist? Det är ju märkligt att klaga på Northug bara för att Södergren i maximal utväxling inte klarar att uppbringa högre fart än en genomsnittlig vasaloppsmotionär i Lundbäcksbackarna...
Link to comment
Share on other sites

Visst har han en grym motor, kan man inte säga något om!

Men tänk er att alla skidåkare kör "Northug taktiken" under en femmil. Då skulle 5 mil gå ruggigt sakta, om dom ens skulle komma i mål då ingen vill dra;).

Visst som sagt han har grym utväxling, men i mina ögon så är det dom stora kämparna dom som gör grovjobbet som är värdiga vinnare!

Slopa masstarten och lyft fram dom riktiga skidåkarna!

Link to comment
Share on other sites

Kommentarerna om Northug är väl mer en indirekt klagolåt mot masstarten. T.o.m. kommentatorer har ju en åsikt även om ordflödet ska vara snällt och neutralt och handla om det de har för ögonen just för stunden när de sitter i den rollen. Det går ju inte att klaga på någon för att han gör det som behövs för att vinna. Och det gör de inte heller.

 

Niklas Johnson kunde vara lite frispråkaigare i journalistfållan efter målgång: "En kvarts underhållning", som han sa innan han lade in en uppgiven vädjan till FIS om att lägga in traditionella femmiler då och då.

 

Det är det att det är så jäkla tråkigt att se en klunga åka ihop i 46 km och sen börja tacklas med 4 kvar. Det finns ingen anleding att sitta vid TVn genom hela loppet utan man kan se till den lite då och då. Med individuell start så är varenda minut engagernade för mig som TV-tittare. Men det kanske bara är jag. Och uppenbarligen tycker den viktiga TV-publiken centraleuropéer annorlunda eftersom FIS verkar veta att det är masstart de vill ha. Och pitstops. Beståndsdelar från både landsvägcykling och Formel 1--kan det bli bättre. Möjligtvis om de kunde få in lite fotboll också, för det gillar européen.

Link to comment
Share on other sites

Northug är en grym spurtare men han är dessutom en grym åkare eftersom ingen hänger av honom. Han har inte, som spurtare i cykel, ett stall som gör grovjobbet. Visst, han hänger och det är något enklare att hänga en att dra men Södergren körde för allt vad tygen höll utan att Northug släppte. I stafetten körde han ikapp 20sek på några km för att sedan hänga på och enkelt spurta. I en klassisk femmil skulle han inte vinna då jag gissar att mycket av hans kraft kommer ifrån man-man åkandet. Han har då sitt oerhörda självförtroende som sporrar och ger någon extra % vilket räcker för att haka på varje rygg.

Om vi jänför med cyklister fanns en storåkare vid namn Indurain. Han vann många Tour de France genom att vara en grym tempoåkare och helt omöjlig att hänga av i bergen. Han visste att om han tog rygg i bergen och gjorde sitt på tempot så var segern klar. Tråkig att titta på, visst, dålig cyklist? knappast!

 

Om jag ska spåra in på kommentatorer så börjar jag lessna lite på Blomqvist överoptimist. Han är sådan tokoptimist att det slår över. Hur många gånger har han inte utbrustit i glädjerop när någon svensk ligger med i klungan för att efter ytterligare någon km vara helt avhängd. Det går från "han ser stark ut" till "han ser trött ut" på några enstaka bildsekvenser. Många gånger ser väl de flesta att "han ser stark ut" är långt ifrån verkligheten. Nej, lite mer nyans tycker jag och Blomqvist har kunskapen och blicken, det är jag övertygad om, så var inte så tokoptimist!

Link to comment
Share on other sites

Har Northug någonsin fått stryk i spurten?

Jag har då aldrig sett det..och han vinner inte bara direkt..det är ju fullständig KROSS sista kilometern in!

 

Med de fakta som bakgrund..och eftersom jag "bara" är en vanlig TV tittare utan direkt erfarenhet av längdskidsport..VARFÖR gör ingen något förrän sista kilometerna?

 

Det blir ju serverat till Northug gång på gång tycker jag.

 

Varför körs inte fem milen som ett linjelopp på cykel?

När SWE nu har en sådan kapacitet som Anders Södergren,varför inte lägga upp löpet för honom?

 

Skall Södergren kunna vinna fem milsguld så duger det inte att fisåka i 47 kilometer..för då vinner Peter Northug ju!

 

Ställ upp med till exempel Fredriksson,Olsson,Hellner och Södergren.Innan loppet är det uttalat VEM som skall köras fram och ges ett så optimalt lopp som möjligt.Lika för alla,säsongen avgör vem som är lagetta.

 

Till exempel Fredriksson tar första milen-15 km...sedan avöser Hellner..för att bränna Olsson..innan Södergren håller tempot uppe sista milen.

 

Man kan dessutom snacka ihop sig med något annat landslag innan..då kommer tempot hållas ÄN bättre.

 

Man kan inte fortsätta att ge Peter Northug ideal lopp efter ideal lopp!

 

Jag fattar det inte..vill folk inte vinna guld?

 

Tuggar man inte på Northug från första stavtaget så är det i praktiken silver och brons man tävlar om.

 

Mass start skall enligt mitt förmenande köras som ett lag efter cykelmodell.

 

Är Northug med så är det snarast en förutsättning för att guldet inte skall vara klart på startlinjen!

Link to comment
Share on other sites

Tillägg..än mycket värre blir det ju när Norrmännen i form av Gjerdalen och Northug tillåts gå fram och ligga i bredd och dämpa tempo i kritiskt skede av löp såsom skedde VM fem milen.

 

Ibland verkar det som det bara är tillåtet för norrmännen att köra taktiskt!

 

Alla andra kör ju med huvudet helt under armen,vad det verkar.

 

Resultatlistan ser onekligen ut att ge stöd för observationen!

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med dig,Växjöskidare!Likadant med Teichmann på staffetten.Sämre taktik får man leta efter.När Northug kommer ikapp bara fortsätter karln att mala på i sitt halvsega tempo!Han måste ju fatta att lyckas han inte hänga av norsken är han körd.Inte ett försök ens.Ökade inte ens frekvensen när Northug körde om.Suck...
Link to comment
Share on other sites

Teichmann på sista sträckan tycker jag var en förfelad snilleblixt.

Vad är det för mening att sätta sin bäste spurtare på sistasträckan..när Norge har Northug?

Det blir superduperlose i spurten likafullt,och det verkar från utomståendes perspektiv ytterligt märkligt att tänket verkar vara så standardiserat.

 

Jag menar,att Northug krossar allt och alla igen och igen i spurten kan inte vara någon nyhet för någon längre.Han har ju krossat i spurten igen och igen sedan han lämnade juniorspåren..och att då upprepa misstaget och tro att man har minsta chans emot norrmannen i spurten..igen och igen..känns nästan lite knäppgöksaktigt.

 

Om man vill vinna guld menar jag,och det vill man väl?

 

Teichmann borde gått tredjesträckan.Han är en entaktad slowstarter första halvan av loppet,och det var ju rena drömmen för Northug att gå ifatt honom.

Teichmann är sedan en jäkel på slutet-men emot Northug står sig alla väldigt slätt sista kilometrarna man man...Teichmann likaså.

 

Teichmann borde gått mot Hofstad.Det måste vara det bästa upplägget om man siktar guld.Nu var inte formen så bra,men oavsett så KAN Teichmann krossa Hofstad any day of the week om han har dagen..och det kan man inte veta förrän efteråt.

 

Angerer på sista,en mindre entaktad åkare än Teichmann.Hålla rejält tempo från första början..så att norrmannen verkligen får slita för att nå ikapp..förutsatt då att Teichmann inte åkt ifrån Hofstad sista tre kilometrarna på föregående sträcka..i vart fall stafetten redan borde varit avgjord..till Tysklands fördel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...