Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Puls i Vasaloppet


TV-åkaren

Recommended Posts

Hej!

Vad håller ni för snittpuls under loppet/loppen? Vore lite kul om ni som åkt kunde lägga in snittpuls, sluttid och kanske maxpuls i denna tråd. Även Öppet spår är ju intressant.

 

/TV-åkaren :)

 

PS Min egen puls under årets lopp höll sig straxt under 50 med vissa toppar när det rycktes samt när Plex var med i sändning. Nästa år så kanske...

Link to comment
Share on other sites

När Anders nu under vasaloppssändningen pratade om vilken puls elitåkarna höll under loppet tyckte jag att det inte stämde riktigt med min uppfattning. Anders beskrev att någon åkare som låg på 86% körde på väldigt hårt och att om han skulle öka lite till ganska snart dra på sig syra. Är verkligen 86% hårt?
Link to comment
Share on other sites

När Anders nu under vasaloppssändningen pratade om vilken puls elitåkarna höll under loppet tyckte jag att det inte stämde riktigt med min uppfattning. Anders beskrev att någon åkare som låg på 86% körde på väldigt hårt och att om han skulle öka lite till ganska snart dra på sig syra. Är verkligen 86% hårt? Själv ligger jag kring 90-91% oftast.

Jag tror att du kanske borde kolla upp din maxpuls lite noggrannare för jag tycker personligen att 90-91% låter väldigt högt.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ÖS på måndagen hade följande data:

 

Medel 155 (79% av max)

Max 187 (96% av max)

Tid 6.24

Max hastighet 45.5km/h (vid 33.6 km, är det Tennäng??)

 

Maxpuls var i slutet på första backan. Låg på >180 vid totalt 6 gånger. Jag hade inget fäste de sista milen så då blev det bara stakning. Armarna orkade inte riktigt så därför sjönk pulsen lite på slutet. Jag tycker nog att jag skulle kunna skrämma upp hjärtat till 85% som medel.

 

Edit: Lagt dit maxhast

Link to comment
Share on other sites

När Anders nu under vasaloppssändningen pratade om vilken puls elitåkarna höll under loppet tyckte jag att det inte stämde riktigt med min uppfattning. Anders beskrev att någon åkare som låg på 86% körde på väldigt hårt och att om han skulle öka lite till ganska snart dra på sig syra. Är verkligen 86% hårt? Själv ligger jag kring 90-91% oftast.

Jag tror att du kanske borde kolla upp din maxpuls lite noggrannare för jag tycker personligen att 90-91% låter väldigt högt.

Jag har gjort ganska seriösa maxpulstester på egen hand där jag kommit upp i 200 som mest. Jag har då sprungit i backe tills jag stupat/nära till att spy etc. Säg att jag har några slag till, typ 205. Då är 86% av mitt max 176 slag i minuten. 176 är verkligen inte hårdkörning under en tävling för mig.

 

Men sedan har man väl olika hög tröskel också?

Link to comment
Share on other sites

Dagens Vasalopp:

 

Medel 162 (83% av max)

Max 182 (93% av max)

Tid 5:57

Maxhastighet 46.9 km/h (vid Tännäng 33.8 km)

Medelhastighet 15.2 km/h

 

Kan man dra några vettiga slutsatser från det här? Självklart behöver jag bli starkare på stakningen, men det gäller ju oss alla.

Link to comment
Share on other sites

Medel 155

Max 185

Tid 5,41

 

Tror jag hade högst puls i slutet av första backen. Blir alltid en chock för kroppen att starta när man är relativt ouppvärmd. Vore gött att få åka skidor innan men den möjligheten har man inte riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Medel 156 (84%)

Max 180

Tid 4.45

 

Även för mig var pulstoppen vid slutet på första backen. Annars sluttar min pulskurva sakta men säker neråt. På myrarna runt smågan snitt ca 165 och mellan eldris och hemus ca 145. Bir det så för alla eller "borde" jag tagit i mer i slutet? Armarna var dock rätt slut.

Link to comment
Share on other sites

Medel 156 (83%av max 187)

Max under loppet 176 i slutet av första backen.

Tid 5.41

Min pulskurva är också avtagande och jag orkade inte pressa upp pulsen i mer är 157 på upploppet trots att jag körde max där. Kroppen var väl tom på energi och fylld med mjölksyra, antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Medelpuls: 151 bpm (79%)

Maxpuls: 175 bpm (efter 2,8 km)

Tid: 6:31

 

Endast 148 i medelpuls de 15 sista kilometrarna trots att jag försökte "hänga i". Orkade stakåka nästan hela den sträckan så det kanske höll pulsen nere men jag blev ändå överraskad - känslan var att jag tog i.

Link to comment
Share on other sites

Medel: 133 ca 70% av max

Max: 167

Tid: 6.38

 

Snittet lite under ett normalt distanspass på träning :-) blir så när man är hjälpryttare, gick jättelätt i 7 mil och sen blev det ändå jätte jobbigt sista 2 milen, var ruskigt krokig och trots bra med energi(gel/bars) och dryck så var musklerna helt slut.

 

Undrar hur kroppen hade funkat om jag gått fullt i söndags? Har kroknat på slutet även när jag maxat men jag var om möjligt ännu tröttare nu trots ganska låg fart.

Link to comment
Share on other sites

Medelpuls: 155 (Sälen-Evertsberg:160, Evertsberg-Mora: 153)

Kände att jag inte hade någon ork från Oxberg

Maxpuls: 174 (i toppen av första backen - fast det mest handlade om att promenera upp...)

Låg konstant 160-165 på myrarna

Hade 165 på upploppsrakan - hade kanske kunnat ge mer tidigare ...

Tid i mål: 7:40

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...