Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Puls i Vasaloppet


TV-åkaren

Recommended Posts

HEPP. nÄR JAG ÅKTE HALVVASAN PÅ 2:52 SÅ HADE JAG EN SNITTPULS PÅ 161, OCH I STAKNING LÅG JAG PÅ 155-158, I UPPFÖRSBACKAR 170+ OCH NEDFÖR SUB 140. FAN CAPSLOCK...

 

Så. I Vasaloppet åkte jag på 6:20 och hade en snittpuls på 156. Då tappade jag energi och pallade inte riktigt hålla trycket sista två timmarna, men iaf känns det rimligt med lite lägre puls på ett längre lopp (dvs. lägre puls i vasaloppet än i halvvasan). Jag är 39 år och min maxpuls ligger kring 193 (testat i löpning)

Link to comment
Share on other sites

Medel 156 (84%)

Max 180

Tid 4.45

 

Även för mig var pulstoppen vid slutet på första backen. Annars sluttar min pulskurva sakta men säker neråt. På myrarna runt smågan snitt ca 165 och mellan eldris och hemus ca 145. Bir det så för alla eller "borde" jag tagit i mer i slutet? Armarna var dock rätt slut.

Intressant, jag hade nästan exakt samma pulskurva (och en mkt sämre fartkurva, men det e en annan diskussion;-) Med en topp efter första backen men under en fartökning mot smågan, därefter hög snittpuls, runt 165 i tiden mellan 0:40 och 1:30, sedan markant lägre, och sista 30km var det kansek ett snitt på 150.

 

Kanske är det så att man efter 3+ timmar inte kan ligga och nöta lika hårt om man inte är total elitåkare för då borde rimligen glykogendepåerna vara tomma och då åker man på fettförbränning som rimligen borde vara ett långsammare bränsle?

Link to comment
Share on other sites

Åkte på 80 % av maxpuls. Stigningen upp mot Risberg var tuffast, då låg jag runt 90 % av max. Man kan väl säga att min march-puls var uppdelad i två faser. Den låg runt 85 % i första halvan av loppet. I den andra hamnade jag runt 75 %.

 

Syftet var också att gå som hårdast när det erbjöds stakåkning och för att sedan hålla min placering när det gick uppför. Taktiken var i stort sett lyckad. Från smågan till målgången tog jag 752 placeringar. Utgångsläget var i den främre delen av led fem och sluttiden blev 6.30.

Link to comment
Share on other sites

Medel 156 (84%)

Max 180

Tid 4.45

 

Även för mig var pulstoppen vid slutet på första backen. Annars sluttar min pulskurva sakta men säker neråt. På myrarna runt smågan snitt ca 165 och mellan eldris och hemus ca 145. Bir det så för alla eller "borde" jag tagit i mer i slutet? Armarna var dock rätt slut.

Intressant' date=' jag hade nästan exakt samma pulskurva (och en mkt sämre fartkurva, men det e en annan diskussion;-) Med en topp efter första backen men under en fartökning mot smågan, därefter hög snittpuls, runt 165 i tiden mellan 0:40 och 1:30, sedan markant lägre, och sista 30km var det kansek ett snitt på 150.

 

Kanske är det så att man efter 3+ timmar inte kan ligga och nöta lika hårt om man inte är total elitåkare för då borde rimligen glykogendepåerna vara tomma och då åker man på fettförbränning som rimligen borde vara ett långsammare bränsle?[/quote']

Vad är hemligheten att hålla tempo i fettförbränningstakt när musklerna är slut och glidet kasst? :( Har man ätit för dåligt under under loppet/före, tränat fel, fel muskelfibrer, för dåligt teknik? Lite surt att bli omkörd av gubbmagar och betongrövar :) som man vet att man normalt sett plockar. Ska man börja träna med tömda glykogendepåer eller vad är tricket?

Link to comment
Share on other sites

medelpuls: 157

Max: 169

tid 4:36

har inte gjort nåt maxpuls test,men ligger ungefär samma nivå som förra året

men oj vad det går fortare nu.

 

har oftast en bra avslutning,min starkaste period är oftast 3h+ äter mycket nyttiga fetter,och tror att kropppen vänjer sig vid att förbränna fett lättare,än om man äter väldigt mycket kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Medel: 150

Max: 171 (i slutet av första backen.)

Tid: 4:43

 

Har aldrig kommit över 176 i skidåkning så det är väl min maxpuls antar jag.

 

På alla stakpartier har jag låg puls, runt 140. Kanske kan jag köra hårdare, jag var inte slutkörd när jag kom imål.

Link to comment
Share on other sites

Medel: 150

Max: 171 (i slutet av första backen.)

Tid: 4:43

 

Har aldrig kommit över 176 i skidåkning så det är väl min maxpuls antar jag.

 

På alla stakpartier har jag låg puls, runt 140. Kanske kan jag köra hårdare, jag var inte slutkörd när jag kom imål.

Galning =)

Link to comment
Share on other sites

158 i medel

179 som max i första backen (maxpuls 195)

sluttid 5.29

 

Skidade ett 53 km:s långlopp tidigare i vinter och hade då en medelpuls på 172. Kände att det var ett kanonlopp. Vasaloppet är ju längre och med en hel del parstakning så det är väl svårt att hålla samma höga medelpuls. Men högre än 158 tycker jag nog att jag borde kunnat pressa men tydligen gick det inte detta Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Medel: 151 (83%)

Max: 172 (92%)

Tid: 5:06

Maxpuls uppmätt vid löpning. Har garanterat något lägre vid skidåkning.

 

Tydligt om man tittar på de två snabbaste (Nick och jake1) att det gäller att inte ha för stor variation i pulsen. Jämn hög belastning hela loppet räntar bra. Sen gäller det förstås att vara vältränad också....

Link to comment
Share on other sites

Medel: 143

Högst medel mellan Mångsbodarna och Risberg: 148

Högsta topp: 161

Körde på 7:46.

 

Är lite förvånad att det blev så lågt. På ett seedningslopp hade jag 155 i medel och 179 som max men hade då mer press att göra en bra tid. Det här var mitt första VL och det blev som ett LSD-pass :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...