Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reflektioner från Vasaloppet 2009


Joo

Recommended Posts

Tog tvärslut efter Risberg, gick inte speciellt fort innan helller. Så fattar inte hur d gick till..

Det blev efter det en mycket slitsam resa till Mora..

Men det possitiva är att jag inte gjorde det som min kropp ville, att ta bryt bussen till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Förutsättningarna var fina. Troligen fina spår för de allra flesta

 

men.. vart tog det fina glidet vägen ? Märkte redan på startrakan att det inte var nått glidar år. Hade dock ok glid relativt andra, men det var kärvt och jag fick slita i stakningen. Hörde många som tyckte det gick trögt. I mål på 6.25

Link to comment
Share on other sites

Jag hade utöver det extra bra glid och fäste för min del. Vallade enligt ski-go´s rekomendation men smög in pölders HF-kloss mellan LF orange och C105. Visst, kanske lite kaka på kaka men man tar ju hellre i lite extra.

 

Förra året så fusk-skejtade många i slutet av loppet men iår såg jag inte en enda. Måste varit pga fäste var så pass lättvallat gentemot förra året.

Link to comment
Share on other sites

du kommer med ständiga bortförklaringar, en nu och en förra helgen efter KortVasan då du fick stryk av Joo med 4 sek. ;)

Trots dåligt glid slog jag personligt rekord både i tid och placering, gick in på 5.41. Kroppen kändes dock ovanligt bra hela vägen.

 

Synd bara att man inte kunde rå på trådstartaren;) Får ha det som mål till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin, enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta!

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin, enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta!

Jo Kuzmin-standard med C44 ovanpå + RC-riller hade väl ungefär lika glid som de flesta eller lite sämre i början men ngt bättre i slutet, tyvärr strax över 1000 denna gång. Tyckte det sög en hel del. Vilken Kuzmin-sickel och riller hade du?

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin, enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta!

Körde enbart med Kuzmin standard. Klart sämre glid än de flesta första halvan, även fram till Oxberg, men sen kändes det som att det svängde och sista 2 milen hade jag bättre glid än de flesta andra. Totalt sett tror jag att jag förlorade på Kuzmin denna gången, får börja experimentera med Kuzmin + HF som du nästa säsong. Placering strax över 2000.

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin' date=' enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta![/quote']

Körde enbart med Kuzmin standard. Klart sämre glid än de flesta första halvan, även fram till Oxberg, men sen kändes det som att det svängde och sista 2 milen hade jag bättre glid än de flesta andra. Totalt sett tror jag att jag förlorade på Kuzmin denna gången, får börja experimentera med Kuzmin + HF som du nästa säsong. Placering strax över 2000.

Vi var 3 som hade Primateria sicklat, typ 3 drag med struktursickeln och sedan lite lätt med Toko:s 0.75 riller.

 

En utan något på, åkte in på starled 4 tid, har aldrig haft så bra skidor enligt egen utsago.

 

Jag med gammalt skigo C99-pulver ovanpå utan något under, den enda som jag vet hade bättre glid var Mario som hadde skigo C105-pulver och någon Toko HF under på det stålsicklade. Jag tror att glidskillnaden mellan mig och Mario var att jag bulkade med VR45 och han med VR40. Börjar nog mer och mer tro på att det hade gått minst lika bra utan valla på just Vasaloppet, det är ju så oerhört mycket kladd (i alla fall i led 3) som man åker över vid kontrollerna, fast det är ju ren spekulation. En sak är i alla fall säker, att lämna in för stenslip är inte aktuellt för mig i alla fall. Skidorna var slöa innan oavsett före efter Running centers LJ03 struktur, efter Primateriasicklingen har jag äntligen fått fart på dom igen (dom har varit snabba tidigare också, med fin Sune-Asp struktur och lite rill). Att lämna in för stenslip känns som ett lotteri, och för att kunna syna lotten måste du jobba och åter jobba för att eventuellt få fart på skidorna så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde kuzminsicklat. Jag tryckte även ned rak 1.0 (RS-riller) men jag är osäker om det verkligen blev nåt av den... Fäste TOKOs tips rakt av (grund+blå+flera lager lila+tunnt blått). Nog gick skidorna OK/ganska bra. Gled ungefär som andra runt omkring mig. Möjligen hade jag lite bättre glid i slutet än de andra. Fästet var liite dåligt. Kanske borde jag toppat med rode blå super istället för tokon (vånda innan start). Jag höll min placering ganska jämt in till Mora (~900)

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin, enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta!

Grattis fr.ol. till en fantastisk prestation. Jag är djupt imponerad.

 

Jag åkte både öppna spåren rent stålsicklat utan toppning och tyckte igen att jag hade av de med bäst glid med speciell betoning på senare delen av loppet (tider 7.01 och 6.28)

 

För att visa mitt öppna sinnelag och med tanke på att många aviserat att pröva sicklat med toppning så gjorde även jag så på Vasaloppet för att se om jag kunde märka någon skillnad. Jag fick verklig experthjälp med min toppning (av välkänd profil på skidforum, gissa vem ?) som var likartad det Ronnie Löf använde (Racevax). Och även jag använde RS Riller som du.

Tyvärr trasslade det ordentligt för mig i starten och jag är ju numera så långt bak att det är osäkert vilka slutsatser man kan dra av detta. Jag upplevde dock att det fungerade på följande sätt:

A. I högfart hade jag absolut kanonglid men tyvärr gled jag ju bara ifatt folk och fick bromsa. I lågfart kunde jag inte säkert avgöra om jag hade bättre eller sämre än rent stålsicklat, möjligen kändes det lite lättare att följa med även i stakningen där det var slätt (men det kan ju bero även på att jag hamnade lite längre bak än jag är van vid)

B. Det fungerar även bra på Vasaloppet att stålsickla OCH toppa stålsicklingen med glidvalla

C. Jag upplevde igen att jag hade speciellt bra glid på skidorna i senare delen av loppet, likartat med det jag upplevt med rent stålsicklat. Men om detta beror på att jag då är starkare än omgivningen eller om glidvallan då försvunnit så att jag åker på rent breag eller något annat är ju svårt att säkert avgöra.

 

Tidsmässigt blev det inte bättre än 6.33 men med en lite bättre start skulle det väl ha kunnat bli låt säga 10-15 minuter bättre. Jag upplever att detta var ett intressant experiment och med tanke på att du fr.ol lyckades så bra så är det intressant att fortsätta att testa även detta alternativ.

 

 

Tills vidare vidhåller jag dock att rent stålsicklart är ett mycket vasst och säkert alternativ för de flesta motionärerna på Vasaloppet och att det krävs viss skicklighet att hantera glidvalla för att klart slå detta.

Anm: Jag fick förmånen att få en pers(s)onlig visning på Tokos vallningsstation exakt hur de preparerade de skidor motionärerna lämnade in. Det var mycket generöst och intressant. Jag är absolut INTE säker på att de på detta "stationsvisa" förfaringssätt kan nå samma resultat som stålsicklat.

Link to comment
Share on other sites

Som komplement (fast inte bara därför) till Lars-Eriks test med glidvalle-toppning körde jag (för första gången i Vasaloppet) utan dito. Belagen hade jag stålsicklat (Primateria + ett drag med struktursickeln, rillat (traktorstruktur H-30-14 1/2), borstning 100 drag vardera med tagel och nylon, 6 drag med polersickel och sen 100 drag polering med blå nylonborste).

 

(En grundtanke var att det borde vara viktigast att först välja rätt struktur, för att sedan bestämma om man tror att glidvalletoppning också kan tillföra något.)

 

Försökte undvika djup/grov struktur för att inte ge eventuell nysnö något att tränga in och gripa tag i, men är fortfarande lite kvar i experimentstadiet när det gäller att välja struktur. Relativt andra hade jag svårare att hålla och ta placeringar där det var mer finkornig ny snö i spåren på de första två och sista 2-3 milen ungefär. I övrigt riktigt bra glid jämfört med de led 3-4-åkare jag hade omkring mig. (Nya skidor med bra spann påverkade säkert också.) Både Lars-Erik och några jag frågade som kört på Kuzmin utan rillning e dyl tyckte de klarat nysnön bättre än vad jag upplevt (jo jättesubjektivt och oprecist... ;) ), så jag misstänker att finare struktur hade förbättrat även för mig. Fick även en intressant pratstund med Lars-Eriks "serviceman" om vilken kombination av strukturer som han menade behövdes för att klara nysnön bra (har tyvärr glömt detaljerna, men främst en kombination av fina raka och brutna strukturer) och menade även att främsta effekten av högfluor-toppning skulle vara bättre glid i högfart. (Stämmer med några tidigare testerfarenheter fast under loppet tänkte jag aldrig på om jag gled bättre i vissa hastigheter utan tyckte främst det verkade hänga på hur ny, mjuk och/eller finkorning snön i spåren var.)

 

Fästvalla körde jag med VR45 under trampet och VR40 i övrigt.

 

I första backen (+/- några placeringar fram till Smågan) tappade jag 1100 (!) placeringar jämfört med start längre fram i led 3 i fjolårets lopp... Kanske ett misstag att snedda över till högerspåret efter ön (tror jag låg kvar mitt i efter i fjol). Tanken var att halvera stavbrottsrisken, men fastnade kanske lite där och kanske lite tapp före på att jag inte hade samma extrema bergfäste som i fjol, alltså inte kunde få fast skidorna i lågfart uppför utan tvingades fälla ut dem där det var lite brantare och saxa.

 

TILLÄGG:

...också pajade bindningen igen och på samma sätt som i fjolårets lopp. Men det räcker ju att med en tråd om havererade Pilotbindningar, så för den detaljen hänvisas hit.)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också Kuzmin-sicklat och hade KANONGLID!

Helt klart bäst glid av alla i de bakre leden. Fick ständigt bromsa för framförvarande i nedförsbackar. Jag behövde aldrig "staka till" före nedförsbackarna då jag ändå gled ifatt de framförvarande åkarna. Det var helt otroligt måste jag säga. Jag var noga med att borsta länge med mässingsborsten och nylonborsten så kanske var det därför?

Dagen före VL testade vi i klubben glidet och jag hade nog bäst glid av oss. (Svårt att veta exakt)

Kanske kan mina klubbkompisar inse att stålsicklat kan vara ett alternativ nu??

 

Det var första gången jag kom till Mora och så här i efterhand hade man kunnat köra hårdare, men det blev en fin erfarenhet.

JÄTTEKUL med Vasalopp med bra spår och med fina skidor!

Tack till Dig Lars-Erik som övertygat mig om att K-sickling är en bra metod att behandla skidorna på...

I söndagens före var det helt klart grymt bra! Jag är jättenöjd med årets VL.

 

Vi ses nästa år igen!!

Link to comment
Share on other sites

Även jag körde Kuzminsicklat, ingen glidvalla men en rak 1.0 rillning. Mycket nöjd med glidet, bättre än de flesta tror jag, fick endel komentarer om det till och med.

 

Gick imål på 225:e plats, mycket nöjd efter att ha legat deckad med förkylning fram till i torsdags.

 

Mitt andra lopp och det kändes otroligt skönt att ha fäste även efter Evertsberg i år. Att staka hela Lundbäcksbackarna var ingen rolig upplevelse förra året.

Link to comment
Share on other sites

Startade 3 platser från längst fram i led 6 lite till vänster om mitten. Var uppe vid 3 km efter 31 och fick sen upp farten rejält och var i smågan på 58. Två muggar sportdryck och sen iväg i bra fart igen, nästan bara 5xxx (och femsiffriga såklart) runt omkring mig då:

 

PANG, magen lägger totalt ner. Kändes som krampen jag får vi rejält mjölkintag (är laktosintolerant). Kunde inte trycka på i stakningen för det gjorde för ont (dock gick diagonal och stak med ifrånskjut okej om jag slarvade med tekniken så magen inte användes så mycket). Slutade med att jag åkte till Eversberg på 3:43 men då gjorde det för ont för att det skulle vara värt att fortsätta.

 

Fick i alla fall se sluten på TV från Eldris och in i sjukstugan :-)

 

Glömde jag säga att jag haft rännskita sen dess...

Link to comment
Share on other sites

Även jag körde Kuzminsicklat, ingen glidvalla men en rak 1.0 rillning. Mycket nöjd med glidet, bättre än de flesta tror jag, fick endel komentarer om det till och med.

 

Gick imål på 225:e plats, mycket nöjd efter att ha legat deckad med förkylning fram till i torsdags.

 

Mitt andra lopp och det kändes otroligt skönt att ha fäste även efter Evertsberg i år. Att staka hela Lundbäcksbackarna var ingen rolig upplevelse förra året.

Intressant. Använde du RS-riller du med? Isåfall hade vi exakt samma glidprep (se mitt inlägg högre upp). Lyckades du pressa in en synbar struktur? Du verkar haft bättre skidor, och då måste det alltså bero på "något annat" (skidans utformning? och nej, mitt spann ligger inte i...)

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

Körde på Kuzmin original med stålborstning & Start svarta tejp. Kanonfäste & glid hela vägen. Max 10-15 stycken gled förbi i backarna, fick ställa mig upp från fartställningen i varenda backe för att undvika kollisioner. Bland det bästa glid jag haft. Underbart att kunna lägga sig & vila på lördagkvällen medan alla runt omkring hade vallahysteri lysande i ögonen. Själv var jag "färdigvallad" på onsdagen efter att jag hade studerat de senaste väderprognoserna.
Link to comment
Share on other sites

Tidsmässigt blev det inte bättre än 6.33 men med en lite bättre start skulle det väl ha kunnat bli låt säga 10-15 minuter bättre. Jag upplever att detta var ett intressant experiment och med tanke på att du fr.ol lyckades så bra så är det intressant att fortsätta att testa även detta alternativ.

Då var vi i mål nästan samtidigt och hade målet varit nere vid tågstationen så skulle du ha hunnit förbi mig.

 

Lite förvånande att du, matematikprofessorn, tappade i den nya omgjorda starten. Jag var vid vägövergången på lördagen för att reka och många andra var där i samma ärende. Du måste ha sett den omgjorda backen minst två gånger innan.

 

Alla jag snackade med tyckte att vänstersidan såg väldigt lätt ut och det var nog där man borde gå. Men det går nog att lura sig på framkomligheten till vänster eftersom det får plats fler folk då det är längre väg pga ytterspår i kröken. Så varför gå längre väg för att komma till en plats dit väldigt många andra vill ? Även arrangören ville väl ha valuta för allt jobb nedlagt på att förbättra vänstersidan så jag misstänkte att de skulle dra spåren så att de flesta ledde till vänster och man sålunda skulle behöva ställa sig långt mer till höger än tidigare för att kunna gå intill avdelaren. Vilket jag också gjorde. Det var lyckosamt och jag fick en fin resa upp till krönet. Resterande 87km var dock ingen höjdare för min del. Ser ingen vits med bortförklaringar och det positiva är att man mellan dessa VL har hela 53 (!) veckor på sig att bli bättre tränad till nästa.

 

Fast närmast är det Stockholmsmaran som gäller och många klubbkompisar är också anmälda så det ska bli inspirerande att träna för detta delmål.

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin' date=' enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta![/quote']

Grattis fr.ol. till en fantastisk prestation. Jag är djupt imponerad.

 

Jag åkte både öppna spåren rent stålsicklat utan toppning och tyckte igen att jag hade av de med bäst glid med speciell betoning på senare delen av loppet (tider 7.01 och 6.28)

 

För att visa mitt öppna sinnelag och med tanke på att många aviserat att pröva sicklat med toppning så gjorde även jag så på Vasaloppet för att se om jag kunde märka någon skillnad. Jag fick verklig experthjälp med min toppning (av välkänd profil på skidforum, gissa vem ?) som var likartad det Ronnie Löf använde (Racevax). Och även jag använde RS Riller som du.

Tyvärr trasslade det ordentligt för mig i starten och jag är ju numera så långt bak att det är osäkert vilka slutsatser man kan dra av detta. Jag upplevde dock att det fungerade på följande sätt:

A. I högfart hade jag absolut kanonglid men tyvärr gled jag ju bara ifatt folk och fick bromsa. I lågfart kunde jag inte säkert avgöra om jag hade bättre eller sämre än rent stålsicklat, möjligen kändes det lite lättare att följa med även i stakningen där det var slätt (men det kan ju bero även på att jag hamnade lite längre bak än jag är van vid)

B. Det fungerar även bra på Vasaloppet att stålsickla OCH toppa stålsicklingen med glidvalla

C. Jag upplevde igen att jag hade speciellt bra glid på skidorna i senare delen av loppet, likartat med det jag upplevt med rent stålsicklat. Men om detta beror på att jag då är starkare än omgivningen eller om glidvallan då försvunnit så att jag åker på rent breag eller något annat är ju svårt att säkert avgöra.

 

Tidsmässigt blev det inte bättre än 6.33 men med en lite bättre start skulle det väl ha kunnat bli låt säga 10-15 minuter bättre. Jag upplever att detta var ett intressant experiment och med tanke på att du fr.ol lyckades så bra så är det intressant att fortsätta att testa även detta alternativ.

 

 

Tills vidare vidhåller jag dock att rent stålsicklart är ett mycket vasst och säkert alternativ för de flesta motionärerna på Vasaloppet och att det krävs viss skicklighet att hantera glidvalla för att klart slå detta.

Anm: Jag fick förmånen att få en pers(s)onlig visning på Tokos vallningsstation exakt hur de preparerade de skidor motionärerna lämnade in. Det var mycket generöst och intressant. Jag är absolut INTE säker på att de på detta "stationsvisa" förfaringssätt kan nå samma resultat som stålsicklat.

Hur såg din Racewax toppning ut? Hela deras rekommendation enligt nedan eller enbart delar av den?

 

"Vasaloppet 1/3 2009, vallningstips

väderprognos från YR.NO hämtad 28 feb kl 09.00

lördag natt blir det ca -9 grader .

Vid starten kl 8 är det ca -7 grader och mulet .

Temperaturen förväntas stiga till -5 grader under dagen

Vallning: MFHI alt MFT1 1 lager sickla+borsta

MFX2 1 lager sickla+borsta

MFH2 2 lager sickla+ borsta

Toppning: Handkorka eller rotokorka in en blandning

av 1/3 Nano och 2/3 Microfiber

2 lager från styrspårets början och bakåt på glidytorna

Ni som vallat med H3 ytterst enligt tidigare prognos .Krita tunnt med HI och korka in ett lager Microfiber

Gäller även för vallförslaget ovan om det blir lite kyligare än prognosen "

 

Själv var jag som sagt bara halvnöjd i år med mina skidor men å andra sidan tycker jag att jag aldrig någonsin oavsett vallning haft riktigt bra glid på 14 VL. Däremot så har jag hört från flera som startat längre bak att de varit mkt nöjda med bara Kuzminsickling och jag håller absolut med dig om att det är bästa för de flesta. Skidorna (spannet), rilllningen och fästet har nog dessutom mkt större betydelse. Känns också som om andelen stålsicklat med en mkt amatörmässig bedömning ökat från ca 2 till 5 % detta år??

Link to comment
Share on other sites

körde Kuzminsicklat med Racewax vallning enligt tipsen. Ingen gled om mig på hela loppet och jag fick oftast byta spår i backarna för att inte behöva bromsa för framförvarande.

Tyckte dock att jag hade något mer normala skidor där spåren var glansiga och förmodligen hade jag behövt ta bort mer kontaktyta .

Link to comment
Share on other sites

Thorrez: Jag träffade en tjej på bussen tillbaka till Sälen efter ÖS söndag och hon berättade att hon var glutenintolerant. Hon sa att hon inte tålde blåbärssoppa utan drack sportdryck + egen medhavd "matsäck". Men i ditt fall kan det ju knappast röra sig om blåbärssoppa, då den inte innehåller laktos, måste ha en annan orsak.

Jag har orolig mage och bör helst hinna gå två gånger på toa på morgonen. I år hann jag dock inte på startplatsen pga försening i bilkö, men det blev ganska lugnt i magen under loppet ändå och behövde bara stanna och pinka en gång. När magen bråkar trycker den på blåsan och jag får stanna 3-5 ggr under ett VL + att magvärken kör ut i ryggen så det är svårt att stå fartställning i backarna. Trots att jag inte testats för laktoskänslighet har jag sista åren kört med låglaktosmjölk till morgongröten för säkerhet skull och ätit normalt dagen före. Att ladda dagen innan ger garanterat besvär under loppet och är då mer till nackdel för prestationen. Sen är det en fördel om man har ett boende där man själv kan bestämma maten och inte riskerar att dras med i den allmänna mathaussen och därmed också minskar stressen inför loppet. Om man märker att något fungerar ett år får man ju memorera det och försöka köra samma upplägg till kommande år.

Link to comment
Share on other sites

Även jag körde Kuzminsicklat' date=' ingen glidvalla men en rak 1.0 rillning. Mycket nöjd med glidet, bättre än de flesta tror jag, fick endel komentarer om det till och med.

 

Gick imål på 225:e plats, mycket nöjd efter att ha legat deckad med förkylning fram till i torsdags.

 

Mitt andra lopp och det kändes otroligt skönt att ha fäste även efter Evertsberg i år. Att staka hela Lundbäcksbackarna var ingen rolig upplevelse förra året.[/quote']

Intressant. Använde du RS-riller du med? Isåfall hade vi exakt samma glidprep (se mitt inlägg högre upp). Lyckades du pressa in en synbar struktur? Du verkar haft bättre skidor, och då måste det alltså bero på "något annat" (skidans utformning? och nej, mitt spann ligger inte i...)

 

/Lars

Nej, ingen RS-riller, jag körde Red Creek. Skillnaden där borde väl dock inte vara så stor. Strukturen gick att se i belaget. Har dock inte så bra koll på det här med rillning, är bättre på att åka skidor än att valla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...