Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reflektioner från Vasaloppet 2009


Joo

Recommended Posts

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin' date=' enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta![/quote']

Grattis fr.ol. till en fantastisk prestation. Jag är djupt imponerad.

 

Jag åkte både öppna spåren rent stålsicklat utan toppning och tyckte igen att jag hade av de med bäst glid med speciell betoning på senare delen av loppet (tider 7.01 och 6.28)

 

För att visa mitt öppna sinnelag och med tanke på att många aviserat att pröva sicklat med toppning så gjorde även jag så på Vasaloppet för att se om jag kunde märka någon skillnad. Jag fick verklig experthjälp med min toppning (av välkänd profil på skidforum, gissa vem ?) som var likartad det Ronnie Löf använde (Racevax). Och även jag använde RS Riller som du.

Tyvärr trasslade det ordentligt för mig i starten och jag är ju numera så långt bak att det är osäkert vilka slutsatser man kan dra av detta. Jag upplevde dock att det fungerade på följande sätt:

A. I högfart hade jag absolut kanonglid men tyvärr gled jag ju bara ifatt folk och fick bromsa. I lågfart kunde jag inte säkert avgöra om jag hade bättre eller sämre än rent stålsicklat, möjligen kändes det lite lättare att följa med även i stakningen där det var slätt (men det kan ju bero även på att jag hamnade lite längre bak än jag är van vid)

B. Det fungerar även bra på Vasaloppet att stålsickla OCH toppa stålsicklingen med glidvalla

C. Jag upplevde igen att jag hade speciellt bra glid på skidorna i senare delen av loppet, likartat med det jag upplevt med rent stålsicklat. Men om detta beror på att jag då är starkare än omgivningen eller om glidvallan då försvunnit så att jag åker på rent breag eller något annat är ju svårt att säkert avgöra.

 

Tidsmässigt blev det inte bättre än 6.33 men med en lite bättre start skulle det väl ha kunnat bli låt säga 10-15 minuter bättre. Jag upplever att detta var ett intressant experiment och med tanke på att du fr.ol lyckades så bra så är det intressant att fortsätta att testa även detta alternativ.

 

 

Tills vidare vidhåller jag dock att rent stålsicklart är ett mycket vasst och säkert alternativ för de flesta motionärerna på Vasaloppet och att det krävs viss skicklighet att hantera glidvalla för att klart slå detta.

Anm: Jag fick förmånen att få en pers(s)onlig visning på Tokos vallningsstation exakt hur de preparerade de skidor motionärerna lämnade in. Det var mycket generöst och intressant. Jag är absolut INTE säker på att de på detta "stationsvisa" förfaringssätt kan nå samma resultat som stålsicklat.

Hur såg din Racewax toppning ut? Hela deras rekommendation enligt nedan eller enbart delar av den?

 

"Vasaloppet 1/3 2009, vallningstips

väderprognos från YR.NO hämtad 28 feb kl 09.00

lördag natt blir det ca -9 grader .

Vid starten kl 8 är det ca -7 grader och mulet .

Temperaturen förväntas stiga till -5 grader under dagen

Vallning: MFHI alt MFT1 1 lager sickla+borsta

MFX2 1 lager sickla+borsta

MFH2 2 lager sickla+ borsta

Toppning: Handkorka eller rotokorka in en blandning

av 1/3 Nano och 2/3 Microfiber

2 lager från styrspårets början och bakåt på glidytorna

Ni som vallat med H3 ytterst enligt tidigare prognos .Krita tunnt med HI och korka in ett lager Microfiber

Gäller även för vallförslaget ovan om det blir lite kyligare än prognosen "

 

Själv var jag som sagt bara halvnöjd i år med mina skidor men å andra sidan tycker jag att jag aldrig någonsin oavsett vallning haft riktigt bra glid på 14 VL. Däremot så har jag hört från flera som startat längre bak att de varit mkt nöjda med bara Kuzminsickling och jag håller absolut med dig om att det är bästa för de flesta. Skidorna (spannet), rilllningen och fästet har nog dessutom mkt större betydelse. Känns också som om andelen stålsicklat med en mkt amatörmässig bedömning ökat från ca 2 till 5 % detta år??

Everest, du frågade mer exakt hur min toppning såg ut och efter viss konsultation med den proffshjälp jag fick så var det inte helt olika beskrivningen ovan men istället för MFH2 lades ytterligare ett lager MFH1 och istället för MFH2 lades MFH3 och "1/3 nano och 2/3 microfiber" blev enbart microfiber.

 

Jag håller med dig att andelen som stålsicklar detta år nog fördubblats men jag inbillar mig från 5 % till 10 %. Men, jag anser att de som skulle ha mest att tjäna på detta, främst de i de bakersta leden, ännu inte blivit medvetna om hur konkurrenskraftigt och enkelt detta är. Jag fick ju förmånen att få en pers(s)onlig visning av hur Toko vallade de inlämnade skidorna i ett bestämt stationssystem. JAG tror inte att dessa skidor i genomsnitt har en chans att konkurrera med bra sicklade och borstade skidor.

Däremot var mina skidor preparerade enligt ovan mycket konkurrenskraftiga även om jag inte var tillräckligt stark för att kunna utnyttja detta fullt ut denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att andelen som stålsicklar detta år nog fördubblats men jag inbillar mig från 5 % till 10 %. Men, jag anser att de som skulle ha mest att tjäna på detta, främst de i de bakersta leden, ännu inte blivit medvetna om hur konkurrenskraftigt och enkelt detta är. Jag fick ju förmånen att få en pers(s)onlig visning av hur Toko vallade de inlämnade skidorna i ett bestämt stationssystem. JAG tror inte att dessa skidor i genomsnitt har en chans att konkurrera med bra sicklade och borstade skidor.

-Håller med om att det inte ær många i bakre leden som ær bekanta med stålsickling.

 

-Jag tror dock inte detta enkelt løser glidproblemet før åkarna dær bak. De skidor som går dåligt dær bak ær dåligt preppade av relativt okunniga skidåkare/vallare. Vad får dig att tro att en led 10 åkare skall kunna hantera en stålsickel bættre æn ett strykjærn och sickel?

 

-Mycket av bra glid handlar om bra borstning - både før parafin och stålsicklat. Att lægga på blått parafin ger næstan alltid ett bra vasaloppsglid och detta har definitivt chans att slå stålsicklat om du nu så tydligt højer stålsicklat till skyarna.

 

En jæmn och plan skida genom stålsickling eller stenslipning ær viktigt men att skøta skidan væl under sæsongen ær ett annat kapitel i denna diskussion. Finns givetvis førdel før reducerat underhållsarbete med stålsickling men jag tolkar inte detta som ditt argument ovan, utan fokuset ær på att med enkla medel skapa dugligt vasaloppsglid.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att andelen som stålsicklar detta år nog fördubblats men jag inbillar mig från 5 % till 10 %. Men' date=' jag anser att de som skulle ha mest att tjäna på detta, främst de i de bakersta leden, ännu inte blivit medvetna om hur konkurrenskraftigt och enkelt detta är. Jag fick ju förmånen att få en pers(s)onlig visning av hur Toko vallade de inlämnade skidorna i ett bestämt stationssystem. JAG tror inte att dessa skidor i genomsnitt har en chans att konkurrera med bra sicklade och borstade skidor.[/quote']

-Håller med om att det inte ær många i bakre leden som ær bekanta med stålsickling.

 

-Jag tror dock inte detta enkelt løser glidproblemet før åkarna dær bak. De skidor som går dåligt dær bak ær dåligt preppade av relativt okunniga skidåkare/vallare. Vad får dig att tro att en led 10 åkare skall kunna hantera en stålsickel bættre æn ett strykjærn och sickel?

 

-Mycket av bra glid handlar om bra borstning - både før parafin och stålsicklat. Att lægga på blått parafin ger næstan alltid ett bra vasaloppsglid och detta har definitivt chans att slå stålsicklat om du nu så tydligt højer stålsicklat till skyarna.

 

En jæmn och plan skida genom stålsickling eller stenslipning ær viktigt men att skøta skidan væl under sæsongen ær ett annat kapitel i denna diskussion. Finns givetvis førdel før reducerat underhållsarbete med stålsickling men jag tolkar inte detta som ditt argument ovan, utan fokuset ær på att med enkla medel skapa dugligt vasaloppsglid.

Åkte stafettvasan eberg-oxberg och hade ett av mina tävlingspar, åkte i ett lag som låg kring 200 där av 800 lag, alltså inte bland dom sista men ganska långt bak (står i elitled själv på vasan), kan bara säga att jag häpnas över vilket pissigt glid folk har på skidorna helt sjukt hur jag blåste förbi en del i utförsbackarna mot vasslan utan ansträngning.

När jag sedan åkte vasaloppet hade jag i relation till andra inte alls speciellt bra glid så man ska veta att bra glid i led 7 inte är samma som bra glid i led 0

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att andelen som stålsicklar detta år nog fördubblats men jag inbillar mig från 5 % till 10 %. Men' date=' jag anser att de som skulle ha mest att tjäna på detta, främst de i de bakersta leden, ännu inte blivit medvetna om hur konkurrenskraftigt och enkelt detta är. Jag fick ju förmånen att få en pers(s)onlig visning av hur Toko vallade de inlämnade skidorna i ett bestämt stationssystem. JAG tror inte att dessa skidor i genomsnitt har en chans att konkurrera med bra sicklade och borstade skidor.[/quote']

-Håller med om att det inte ær många i bakre leden som ær bekanta med stålsickling.

 

-Jag tror dock inte detta enkelt løser glidproblemet før åkarna dær bak. De skidor som går dåligt dær bak ær dåligt preppade av relativt okunniga skidåkare/vallare. Vad får dig att tro att en led 10 åkare skall kunna hantera en stålsickel bættre æn ett strykjærn och sickel?

 

-Mycket av bra glid handlar om bra borstning - både før parafin och stålsicklat. Att lægga på blått parafin ger næstan alltid ett bra vasaloppsglid och detta har definitivt chans att slå stålsicklat om du nu så tydligt højer stålsicklat till skyarna.

 

En jæmn och plan skida genom stålsickling eller stenslipning ær viktigt men att skøta skidan væl under sæsongen ær ett annat kapitel i denna diskussion. Finns givetvis førdel før reducerat underhållsarbete med stålsickling men jag tolkar inte detta som ditt argument ovan, utan fokuset ær på att med enkla medel skapa dugligt vasaloppsglid.

Åkte stafettvasan eberg-oxberg och hade ett av mina tävlingspar, åkte i ett lag som låg kring 200 där av 800 lag, alltså inte bland dom sista men ganska långt bak (står i elitled själv på vasan), kan bara säga att jag häpnas över vilket pissigt glid folk har på skidorna helt sjukt hur jag blåste förbi en del i utförsbackarna mot vasslan utan ansträngning.

När jag sedan åkte vasaloppet hade jag i relation till andra inte alls speciellt bra glid så man ska veta att bra glid i led 7 inte är samma som bra glid i led 0

Du har ju säkerligen enormt mycket bättre teknik och tyngdpunkt på skidorna än vad de flesta av de runt kring dig hade och det gör stor skillnad utför.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte i dom 'bakre leden' och hade enbart kuzminsicklade glidytor. Precis i början hade jag något sämre glid än folk runt omkring. Efter Mångsbodarna gled jag ungefär som alla andra, och i sista halvan av loppet hade jag tydligt bättre glid än folk runtomkring.

 

Jag funderar på om förändringen relativt andra åkare berodde på att de andra åkarnas paraffin samlade på sig skit, eller om det var temperaturskillnaden, eller om jag det berodde på att jag hade dragit på för många lager fäste (10 lager Rode blå super + 2 lager Swix V40), som behövde ett tag för att nötas ner.

 

Fästet var bra och tog aldrig slut...

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte i dom 'bakre leden' och hade enbart kuzminsicklade glidytor. Precis i början hade jag något sämre glid än folk runt omkring. Efter Mångsbodarna gled jag ungefär som alla andra, och i sista halvan av loppet hade jag tydligt bättre glid än folk runtomkring.

 

Jag funderar på om förändringen relativt andra åkare berodde på att de andra åkarnas paraffin samlade på sig skit, eller om det var temperaturskillnaden, eller om jag det berodde på att jag hade dragit på för många lager fäste (10 lager Rode blå super + 2 lager Swix V40), som behövde ett tag för att nötas ner.

 

Fästet var bra och tog aldrig slut...

Eftersom jag och till viss del du verkar vara de enda i denna tråden som haft bitvis dåligt glid med Kuzmin så börjar jag också misstänka att jag lade på för mycket fäste. Jag vallade enligt Skigos recept men kanske la lite för tjockt bakre delen, hade också fäste hela vägen...

 

Någon mer än jag som var ute å provåkte kvällen innan och upplevde att spåren var mycket hårdare då? Känns som att den sista omfräsningen (eller vad de nu gör) gjorde spåren lite mjukare så att man sjönk ner längre med fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Kuxminsicklat belag...toppat med skigo blå HF + skigo C105 pulver + Rs riller uppepå.

 

Kanonglid hela vägen ledde till plats 156.

 

Finns det någon mer som kört med Kuzmin' date=' enbart eller med valla uppepå?

 

 

Skriv och berätta![/quote']

Grattis fr.ol. till en fantastisk prestation. Jag är djupt imponerad.

 

Jag åkte både öppna spåren rent stålsicklat utan toppning och tyckte igen att jag hade av de med bäst glid med speciell betoning på senare delen av loppet (tider 7.01 och 6.28)

 

För att visa mitt öppna sinnelag och med tanke på att många aviserat att pröva sicklat med toppning så gjorde även jag så på Vasaloppet för att se om jag kunde märka någon skillnad. Jag fick verklig experthjälp med min toppning (av välkänd profil på skidforum, gissa vem ?) som var likartad det Ronnie Löf använde (Racevax). Och även jag använde RS Riller som du.

Tyvärr trasslade det ordentligt för mig i starten och jag är ju numera så långt bak att det är osäkert vilka slutsatser man kan dra av detta. Jag upplevde dock att det fungerade på följande sätt:

A. I högfart hade jag absolut kanonglid men tyvärr gled jag ju bara ifatt folk och fick bromsa. I lågfart kunde jag inte säkert avgöra om jag hade bättre eller sämre än rent stålsicklat, möjligen kändes det lite lättare att följa med även i stakningen där det var slätt (men det kan ju bero även på att jag hamnade lite längre bak än jag är van vid)

B. Det fungerar även bra på Vasaloppet att stålsickla OCH toppa stålsicklingen med glidvalla

C. Jag upplevde igen att jag hade speciellt bra glid på skidorna i senare delen av loppet, likartat med det jag upplevt med rent stålsicklat. Men om detta beror på att jag då är starkare än omgivningen eller om glidvallan då försvunnit så att jag åker på rent breag eller något annat är ju svårt att säkert avgöra.

 

Tidsmässigt blev det inte bättre än 6.33 men med en lite bättre start skulle det väl ha kunnat bli låt säga 10-15 minuter bättre. Jag upplever att detta var ett intressant experiment och med tanke på att du fr.ol lyckades så bra så är det intressant att fortsätta att testa även detta alternativ.

 

 

Tills vidare vidhåller jag dock att rent stålsicklart är ett mycket vasst och säkert alternativ för de flesta motionärerna på Vasaloppet och att det krävs viss skicklighet att hantera glidvalla för att klart slå detta.

Anm: Jag fick förmånen att få en pers(s)onlig visning på Tokos vallningsstation exakt hur de preparerade de skidor motionärerna lämnade in. Det var mycket generöst och intressant. Jag är absolut INTE säker på att de på detta "stationsvisa" förfaringssätt kan nå samma resultat som stålsicklat.

Jag rs-rillade med en rak 0,3 mm en gång + 1 gång med 0,5 mm samt 1 gång baktill med 1,0 mm rillern.

Jag körde på kuzminplussicklen då jag tycker att den ger ngt mer struktur, iof ganska fin struktur jämfört med stenslipat belag.

 

På fästet hade jag skigoo, med basewax i botten, sedan blå skigoo invärmt i belaget. Efter det körde jag 4-5 lager skigoo -2/-15. kanonfäste hela vägen.

 

Jag upplever att ett vallat stålsicklat belag går bäst jämfört med ren stålsickling. Det känns som om skidan släpper iväg bättre i backarna.

 

Mitt glid var riktigt bra. Dock tyckte jag att sista 10 km blev snön strävare. Kändes som om det var varmare snö där då det gick strävare.

 

Vad är en primateria sickel?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...