Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förbannelse över fuskarna i startled 5


Lars J

Recommended Posts

Innan gallan väller fram vill jag säga att jag är helnöjd med årets vasalopp, det femte i ordningen och trots att nyhetens fascination lagt sig är jag fortfarande imponerad av logistiken, den trimmade organisationen och nu-hjälps-vi-alla-åt-för-att-få-en-bra dag mentaliteten. Från den lilla flickan som var med och delade ut bullar till toa-administratören! Tänk om alla deltagare visade samma inställning...

 

Tråkigt då när anledningen till dessa rader är FÖRBANNELSE till de usla vasaloppsdeltagare som förtog en del av glädjen och förväntan inför starten genom att passa på att helt fräckt glida över till den parallella kön och "spara in" en timmes väntande innan startfållan öppnade. [Det som hände i 5'ans kö var att den under fortsatt påfyllning bildade en kvadrat som när "cirkeln var sluten" fortsatte parallellt på insidan av den yttre och uppskattningsvis ett 50-tal personer "råkade" glida över till ytterspåret när fållan öppnats och köerna börjat röra sig framåt sida vid sida]

 

Till fuskarna som på detta sätt gick förbi ett antal hundra väntande vill jag bara säga: Fy fan vad dålig stil - vill ni komma fram i startfållan får ni väl för tusan antingen gå upp tidigare och stå i kö som alla andra, eller ta er fram i fältet på ärligt vis - t.ex genom skidåkning (men det kanske är den talangen som brister och behöver kompenseras med ojusta medel). Trist, trist, trist för alla som vill ha en upplevelse med rent spel och härlig gemenskap - och ett agerande som på sikt hotar den lilla bull-utdelarens stolthet över att vara delaktighet i ett toppenarrangemang - för vem vill förknippas med fuskare...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Drygt 15000 människor på samma plats och tidpunkt. Stressnivån är hög, ambitionen "ambitiös" och förväntan stor. Att då foga sig i strukturerat köande är en utopi. Ungefär som i köerna på Essingeleden, alltid någon som vill tjäna någon sekund med "brutal" bilåkning.

 

Men jag förstår vad du menar och det senaste året jag åkte hade jag rasat från led 2 till led 3. Jag var chokad över skillnaden i mentalitet. I led 2 fanns en koncentrerad skara skidåkare som tog sitt spår och åkte. I led 3 fanns mängder av skidåkare vars självuppfattning bort placerat dem i led 1 och dit skulle de oavsett medel. Inte roligt alls.

 

Kanske är det så att det från led 3 och bakåt finns skidåkare som har en allt för stor självuppfattning och alldeles för liten självinsikt!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag kan bara hålla med. Ställde mig själv i kön till 5:an vid 05:20 och blev omkörd av en hel drös personer som trängde sig in ett tjugotal meter framför mig. Extremt pinsamt och "lågt" gjort. Riktiga idrottare är inte fuskare - det är ett ideal som verklig är värt leva efter.

 

Måste också få säga att det är härligt att se alla som sköter sig perfekt och verkligen satsar på vasan på ett ärligt sätt!

 

//B

Link to comment
Share on other sites

Förslag till arrangören:

- Fler inpasseringar till startfållorna! Då slipper åkarna stå i kö och vänta en timme på att komma in för att ställa skidorna på sin plats.

- Fixa riktiga köer med kravallstaket så man inte kan gå förbi kön.

Link to comment
Share on other sites

Förslag till arrangören:

- Fler inpasseringar till startfållorna! Då slipper åkarna stå i kö och vänta en timme på att komma in för att ställa skidorna på sin plats.

- Fixa riktiga köer med kravallstaket så man inte kan gå förbi kön.

Håller med till 100%. Det är otroligt dåligt att det ska ta en timma att komma in i fållan när den väl öppnat. Jag är rätt ny på detta så jag sprang ned i tunna kläder strax före kl 6 för att lägga i skidorna och hade sedan tänkt äta frukost i lugn och ro. Stod nära en timma i kön till led 3 och höll på att frysa ihjäl. Frukost var bara att glömma sedan.

Det säger sig ju självt att om det tar 4 sek att låta en person passera så tar 1000 person över en timma. Fler inpasseringar är ett måste och sedan kan de väl öppna tidigare också.

Link to comment
Share on other sites

Stod också i led 5 i år och vrålade på en hel del för att få dom sluta när dom började smita in, en del flyttade på sig och klev in i den rätta kön men inte alla,

 

Lite trist att dom som stod närmast inte tog striden mer och motade bort dom uslingarna, stod själv 100m längre bak och var nära att springa ner och ta fighten men flickvännen ville annat.

 

Surt när man kommer tidigt och tar sin plats i ledet och är ärlig.

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår att ni delger VL-arrangörerna era synpunkter, då det inte är säkert att de läser och tar till sig synpunkterna på forumet. Lika viktigt som seedning är att det går juste till vid insläppen.

 

Fast det är inte säkert att de bryr sig - jag har flera gånger påtalat att öppettiden i Mora för nr-lappar på lördagen skulle anpassas till tåganslutningen från Stockolm, men ingen ändring har skett.

Link to comment
Share on other sites

Håller med, mkt är bra i organisationen kring VL, men köandet lämnas helt åt de tävlande. Kravallstaket kanske hade varit att ta i och varit lite dyrt men egentligen de som borde sättas upp. En betydligt billigare och enklare åtgärd hade ju varit att spraya med färg hur kön skulle ringla sig. Nu blev det väldigt konstiga ormar/cirklar i led 2 m.fl och i led 8 hörde jag att kön delade sig i två delar!
Link to comment
Share on other sites

Åkte vasaloppet för första gången iår och stod också i led 5. Ställde mig såklart sist i kön och blev förvånad/förbannad på hur folk trängde sig. Kan man inte öppna insläppen lite tidigare? Visst, folk kommer väl att köa ändå, men det kanske inte blir lika omfattande om insläppet började tex kl.0400?
Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag har tänkt på det förut men visst borde insläppen vara organiserade bättre, konstigt att vasaloppet inte tagit tag i frågan tidigare. För övrigt förstår jag inte dom som köar till led 1 i flera timmar,

Är obegripligt även för de som köar till led 2!

 

För mig har det blivit en parameter som gjort att jag avstått. När jag hamnade i led 3 med de upplevelser som följde både i startfållan och upp för första backen tog jag mig en rejäl funderare över vad jag höll på med. Inte nog med att det kostar en slant i startavgift, det är det lilla i samanhanget om man summerar slutnotan för en VL start. Stughyra, bilkostander, jagandet av snö osv. Vi snackar närmare 10,000:-. Att då utsätta sig för detta har gjort att jag i alla fall är tveksam. Nu vill jag göra något seriöst försök till för att få en placering en bra bit under 1000 och då kommer seedning bli absolut nödvändig. Att återigen stå i led 3 är inte aktuellt. Led 2 är ett minimum. Och att kliva upp 04:00 för att köa in till en fålla finns inte på världskartan. Till starten vill jag anlända absolut tidigast 07:00.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag har tänkt på det förut men visst borde insläppen vara organiserade bättre' date=' konstigt att vasaloppet inte tagit tag i frågan tidigare. För övrigt förstår jag inte dom som köar till led 1 i flera timmar,[/quote']

Är obegripligt även för de som köar till led 2!

 

För mig har det blivit en parameter som gjort att jag avstått. När jag hamnade i led 3 med de upplevelser som följde både i startfållan och upp för första backen tog jag mig en rejäl funderare över vad jag höll på med. Inte nog med att det kostar en slant i startavgift, det är det lilla i samanhanget om man summerar slutnotan för en VL start. Stughyra, bilkostander, jagandet av snö osv. Vi snackar närmare 10,000:-. Att då utsätta sig för detta har gjort att jag i alla fall är tveksam. Nu vill jag göra något seriöst försök till för att få en placering en bra bit under 1000 och då kommer seedning bli absolut nödvändig. Att återigen stå i led 3 är inte aktuellt. Led 2 är ett minimum. Och att kliva upp 04:00 för att köa in till en fålla finns inte på världskartan. Till starten vill jag anlända absolut tidigast 07:00.

Nja det det förstår jag inte riktigt om du lägger ett par hundra träningstimmar och 10 000 kr så förstår jag inte att du inte kan gå upp några timmar tidigare också, det är ju bara att sätta klockan???? Du måste ha en annan världskarta än de flesta! Titta på Vätternrundan som är fullbokad för länge sedan, de flesta startar mitt i natten och måste stiga upp därefter oxå (iof utan kö).

 

Du måste ju också ha en plan för hur VL-arrangören skall göra, att kraftigt begränsa antalet startande tror jag inte är ngt alternativ.

 

Ett sätt att fixa det som du vill ha det är ju att införa minst 100 startled då behöver du inte köa för att få din "rättvisa" plast i kön.

 

Eller iof så skulle en absolut seedning (kanske led Elit - 4) kunna införas mha av rankingpoäng ( har beskrivit ett utkast i en annan tråd) baserat på tidigare VL och seedningslopp. Den som har bäst seedning i led 2 skulle då få gå in först osv. Fållan skulle då kunna öppnas ca 06,30 - 07,00 då uppropet börjar. Är du inte där i tid får du ställa dig i den position du kommer dit eller kanske ännu hellre sist för att snabba på processen.

 

Sen måste ju arrangören tänka på trafiken också, de vill nog ha ett så jämnt flöde som möjligt. Alla kan inte sova sin skönhetssömn och komma samtidigt kl 7,45 och gå rakt in i fållan till sin markerade plats:-)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag kan bara hålla med. Ställde mig själv i kön till 5:an vid 05:20 och blev omkörd av en hel drös personer som trängde sig in ett tjugotal meter framför mig. Extremt pinsamt och "lågt" gjort. Riktiga idrottare är inte fuskare - det är ett ideal som verklig är värt leva efter.

 

Måste också få säga att det är härligt att se alla som sköter sig perfekt och verkligen satsar på vasan på ett ärligt sätt!

 

//B

Köade i 3:an, några försökte tränga sig in och spela oförstående, det blev ett djävla liv och dom lommade snällt med slokade öran och ställde sig längst bak. Kravallstaket hjälper inte, det är bara att hoppa över, det som hjälper är ju att inte släppa in dessa människor, typiskt svensk mesighet att bara släppa in. Värmde mitt hjärta att vi har blivit lite mer temperamentsfulla när vi var 10-15 personer som skällde på dessa 3-4st. Fattar inte hur man är funtad om man ser några som trängs utan att ställa till ett liv. Alla vet ju sin plats.

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Jag kan bara hålla med. Ställde mig själv i kön till 5:an vid 05:20 och blev omkörd av en hel drös personer som trängde sig in ett tjugotal meter framför mig. Extremt pinsamt och "lågt" gjort. Riktiga idrottare är inte fuskare - det är ett ideal som verklig är värt leva efter.

 

Måste också få säga att det är härligt att se alla som sköter sig perfekt och verkligen satsar på vasan på ett ärligt sätt!

 

//B[/quote']

Köade i 3:an, några försökte tränga sig in och spela oförstående, det blev ett djävla liv och dom lommade snällt med slokade öran och ställde sig längst bak. Kravallstaket hjälper inte, det är bara att hoppa över, det som hjälper är ju att inte släppa in dessa människor, typiskt svensk mesighet att bara släppa in. Värmde mitt hjärta att vi har blivit lite mer temperamentsfulla när vi var 10-15 personer som skällde på dessa 3-4st. Fattar inte hur man är funtad om man ser några som trängs utan att ställa till ett liv. Alla vet ju sin plats.

Jag håller med Rotebrostakaren (som vanligt). Jag stod ju själv i led 4 och var där strax före 6. Även i detta led fanns det försök att smita in i kön, vilket var möjligt eftersom även här kön var u-formad. De försök jag såg stoppades bryskt av medlemmar i kön som Rotebrostakaren förespråkar. Det blev ändå irriterat i kön eftersom det tog så lång tid för oss långt bak att komma in. Det borde gå att hitta någpot effektivare sätt att få de köande på plats snabbare, t.ex. att det finns flera avläsningsplattor i insläppet, det borde vara en baggis att ordna.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga till min förra inlägg att jag uteslutet alternativet med olika starttider. 08,00 för alla är heligt!

Nej, Everest, du har nog missuppfattat mig en smula :)

 

Jag kräver ingen absolut rättvisa utan jag menade att JAG inte är sugen att kliva upp och i och med detta fullt medveten om att allt bakom led 2 kommer att begränsa mina möjligheter till en något så när trevlig start på ett VL. Jag är därför fullt medvetan om att mitt alternativ är att åka seedningslopp och där visa att jag hör hemma i led 2 eller bättre. Klarar jag inte det så är jag tveksam till att starta.

 

Vättern runt har jag åkt 5ggr och har inga som helst planer på att göra det ytterligare gånger. Där finns inte ens officiell tidtagning och den unika möjligheten att mäta sig med delar av värlsdelit i grenen. Det handlar alltså om kraftprovet att cykla 30mil. Att kliva upp mitt i natten för att halvsovande trampa iväg i halvdunklet är möjligen utmanade de första gångerna. Efter 5 ggr finns inget mer att bevisa tyckte jag. Tävlingsmänniska som jag är saknar jag den officella prislistan där jag får kvitto på min insats. Vem skulle vilja åka VL utan officiell tidtagning med intervallstart mellan 21:00-06:00? Vem skulle starta i ett Lidingölopp om inte jakten på en medaljtid fanns där, inte jag i alla fall! Men ni som vill det har precis samma rätt att tycka det är roligt!

 

En tjusning med VL är den gemensamma starten. Det är med detta förenat med ett köande och en hel del logistiska problem. VL sköter detta på ett världsunikt sätt och jag har, liksom många andra, lovordat organisationen för deras arbete. Att få till en absolut rättvis hantering kring starten är omöjligt, lika omöjligt som att få alla på Essingeleden att foga sig i ett köförfarande. Det går säkert att finslipa insläppen i startfållorna och på så sätt öka rättvisan. Jag kan inte för mitt liv förmå mig att släpa mig till starten mitt i natten för att försöka få en så bra startplats som möjligt. Jag kanske är unik men då åker jag hellre DM 50km på hemmaplan (om det går att genomföra). Jag har åkt VL ett antal gånger och då visat mig själv att jag klarar sträckan. Jag har sedan presterat en hyffsad tid (5:23) så mitt återstående mål är i så fall en mycket bättre placering. Att år efter år harva mig igenom loppet "bara för att göra det" ser inte jag tjusningen med. Dom som har andra värderingar än mina har sin fulla rätt till det. Men för mig är skidåkning en passion och det ska vara roligt. Det är lika roligt att delta i ett lokalt arrangerat lopp med 20 startande som att åka VL, tycker jag.

 

Så när jag lägger min tid på träning och mina pengar på skidåkning så är det givetvis inte för en VL upplevelse. Att få skida iväg en helgdag i strålande sol, någon minusgrad och välfyllt drickabälte är en njutning som är värd sitt pris både i tid och pengar. Det kan t.o.m vara en njutning att dra på sig löpardojjorna och springa ut på en runda en kulen novemberkväll i duggregn. VL är inte "the shit" för mig. VL är en utmaning, givetvis, men utmaning finns i fler lopp. Det är skrämmande hur lite deltagare det är i DM tävlingar när det samtidigt är "fullt hus" på VL olika arrangemang. Men för dom som ser VL som "the shit" finns moroten att återkomma år efter år och väl är väl det. Men jag kommer aldrig att kliva upp 04:00 för att köa till en startfålla :)

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Jag kan bara hålla med. Ställde mig själv i kön till 5:an vid 05:20 och blev omkörd av en hel drös personer som trängde sig in ett tjugotal meter framför mig. Extremt pinsamt och "lågt" gjort. Riktiga idrottare är inte fuskare - det är ett ideal som verklig är värt leva efter.

 

Måste också få säga att det är härligt att se alla som sköter sig perfekt och verkligen satsar på vasan på ett ärligt sätt!

 

//B[/quote']

Köade i 3:an, några försökte tränga sig in och spela oförstående, det blev ett djävla liv och dom lommade snällt med slokade öran och ställde sig längst bak. Kravallstaket hjälper inte, det är bara att hoppa över, det som hjälper är ju att inte släppa in dessa människor, typiskt svensk mesighet att bara släppa in. Värmde mitt hjärta att vi har blivit lite mer temperamentsfulla när vi var 10-15 personer som skällde på dessa 3-4st. Fattar inte hur man är funtad om man ser några som trängs utan att ställa till ett liv. Alla vet ju sin plats.

Jag håller med Rotebrostakaren (som vanligt). Jag stod ju själv i led 4 och var där strax före 6. Även i detta led fanns det försök att smita in i kön, vilket var möjligt eftersom även här kön var u-formad. De försök jag såg stoppades bryskt av medlemmar i kön som Rotebrostakaren förespråkar. Det blev ändå irriterat i kön eftersom det tog så lång tid för oss långt bak att komma in. Det borde gå att hitta någpot effektivare sätt att få de köande på plats snabbare, t.ex. att det finns flera avläsningsplattor i insläppet, det borde vara en baggis att ordna.

Håller naturligtvis med Lars-Erik också, fler avläsningsplattor, till råga på allt så startade inte insläppet förran vi 0610, ganska lång tid när man huttrar. Sedan skadar det inte om man organiserar köerna lite, så frestelsen att tränga sig inte blir så stor som när kön är S-formad som den var till 3-an. Men grunden är ju att inte släppa in trängare!

Link to comment
Share on other sites

Det borde gå att hitta någpot effektivare sätt att få de köande på plats snabbare, t.ex. att det finns flera avläsningsplattor i insläppet, det borde vara en baggis att ordna.

Ja, det är det minsta man kan begära. Minst ett insläpp per 500 åkare borde de väl kunna ordna. Nu är det ett insläpp per led oavsett om det är 200 eller 1200 personer som ska släppas in.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ att avlasta Vasaloppet är att införa tävling i Öppet Spår med löpande starttid mellan 7-8 som nu. Om En Svensk Klassiker-resultatlistan blir mer och mer officiell kanske VL och börjar ta fram en motsvarande lista för ÖS söndag och måndag, halvvasan o kortvasan.:)
Link to comment
Share on other sites

Varför inte införa intervallstart för de olika startleden? Låt säga att man släpper iväg startled 0-3 först. Vänta fem minuter för att därefter släppa iväg startled 4 och fem, o s v. Den förlängda starttiden skulle tjänas in genom att åkarna längre bak slipper vänta lika länge i första uppförsbacken. Tanken har diskuterats tidigare på detta forum.

 

Vinsterna skulle bli fler; kortare väntan i backen, mindre hysteri och trängsel i startleden, färre stavbrott mm. Det som talat emot idén, är att tevebilderna från masstarten skulle bli mindre spektakulära. Men om valet står mellan bättre och rättvisare förutsättningar för åkarna och bra tevebilder, bör åkarna prioriteras.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag har tänkt på det förut men visst borde insläppen vara organiserade bättre, konstigt att vasaloppet inte tagit tag i frågan tidigare. För övrigt förstår jag inte dom som köar till led 1 i flera timmar,

jag stod och köade i led 1...dock bara 40 min men ändå. om man hade ambition att stå i elitledet och hamnar i ettan så e ju längst fram i ettan nästan samma som elitledet...

En annan aspekt är ju: vad ska jag göra om jag inte köar? sitta o vänta i bilen medans dom andra i min bil köar?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte införa intervallstart för de olika startleden? Låt säga att man släpper iväg startled 0-3 först. Vänta fem minuter för att därefter släppa iväg startled 4 och fem, o s v. Den förlängda starttiden skulle tjänas in genom att åkarna längre bak slipper vänta lika länge i första uppförsbacken. Tanken har diskuterats tidigare på detta forum.

 

Vinsterna skulle bli fler; kortare väntan i backen, mindre hysteri och trängsel i startleden, färre stavbrott mm. Det som talat emot idén, är att tevebilderna från masstarten skulle bli mindre spektakulära. Men om valet står mellan bättre och rättvisare förutsättningar för åkarna och bra tevebilder, bör åkarna prioriteras.

Masstarten ÄR vasaloppet!! Vill man slippa trängas, åk öppet spår på måndagen.

Utan bra tevebilder, dålig ekonomi för vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

På tal om fuskare så såg jag ett skräckexempel under loppet. En kille med startnumer 106?? som hade mycket bättre glid än oss andra, gled upp på sidan av mig. Båda spåren framför mig var upptagna. Killen som kom, gjorde inte minsta antydan att bromsa utan gled in mellan de två åkarna och tacklade till killen i mittenspåret så han åkte som en kanonkula rakt ut i skogen. Hur det gick för honom vet jag inte. Hoppas bara allt höll för honom. Han som tacklade vred inte ens på huvudet utan fortsatte bara att köra om fler åkare.

FY SKÄMS säger jag bara.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...