Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förbannelse över fuskarna i startled 5


Lars J

Recommended Posts

Varför inte införa intervallstart för de olika startleden? Låt säga att man släpper iväg startled 0-3 först. Vänta fem minuter för att därefter släppa iväg startled 4 och fem' date=' o s v. Den förlängda starttiden skulle tjänas in genom att åkarna längre bak slipper vänta lika länge i första uppförsbacken. Tanken har diskuterats tidigare på detta forum.

 

Vinsterna skulle bli fler; kortare väntan i backen, mindre hysteri och trängsel i startleden, färre stavbrott mm. Det som talat emot idén, är att tevebilderna från masstarten skulle bli mindre spektakulära. Men om valet står mellan bättre och rättvisare förutsättningar för åkarna och bra tevebilder, bör åkarna prioriteras.[/quote']

Masstarten ÄR vasaloppet!! Vill man slippa trängas, åk öppet spår på måndagen.

Utan bra tevebilder, dålig ekonomi för vasaloppet.

dessutom tjänar man förmodligen ganska mycket att stå tidigt led 4 jämfört med att stå i led 3. Isåfall måste man släppa led 0-1 för sig och sedan varje led för sig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Stod också i led 5 och var i kön kl 5.10. Vi var ett gäng som verkligen försökte få bort så många som möjligt av de som kom sent och lite snyggt började `glida`in i täten på kön för att tjäna en timme. Tyvärr tror jag att detta inte kan landa på annan plats än hos arrangören. Det blev otroligt dålig stämning redan 2 timmar före start. Onödigt.

Någon form av riktfålla för köerna ihop med snabbare insläpp är det enda som kan gälla.

Vi får väl maila denna förbättringsåtgärd till kansliet.

Link to comment
Share on other sites

Stod också i led 5 och var i kön kl 5.10. Vi var ett gäng som verkligen försökte få bort så många som möjligt av de som kom sent och lite snyggt började `glida`in i täten på kön för att tjäna en timme. Tyvärr tror jag att detta inte kan landa på annan plats än hos arrangören. Det blev otroligt dålig stämning redan 2 timmar före start. Onödigt.

Någon form av riktfålla för köerna ihop med snabbare insläpp är det enda som kan gälla.

Vi får väl maila denna förbättringsåtgärd till kansliet.

Glädjande att se att det hänt en del sen jag startade tråden igår, fler som behövde skriva av sig lite uppdämd ilska verkar det som. Skönt att se så många som stämmer in i fördömandet, kanske gör att fler reagerar nästa gång - och kanske några glidare som avstår att försöka. Förstår till fullo den omöjliga situationen som uppstod för esset och närstående - enstaka rötägg hanteras effektivt när några från kön gemensamt ryter till men i det aktuella fallet borde ju personal vid fållan 10 meter från händelsernas centrum ryckt ut - allrahelst som tecken på fusionen börjat redan innan fållan öppnades, sen har personalen fullt upp med avläsning.

 

Jag tycker inte som Stefan Sand i ett tidigt inlägg att man ska ge upp tanken på att få folk att foga sig i ett strukturerat köande - tvärtom. Jag tror de flesta skulle välkomna struktur. Jag tror inte heller som Stefan att andelen ärliga på något vis avtar från led 3 och bakåt, jag är ganska säker på att en överväldigande majoritet hellre lägger energin på att ett ärligt sätt kämpa sig framåt i spåret än att värja sig mot de som trängs.

 

Det allra enklaste förslaget som nämnts med enkel färgmarkering på marken där kön behöver vika av borde inte vara så svårt att åstadkomma, till en mycket låg kostnad. Att sen mota bort enstaka fuskare tror jag köarna hanterar. Ökad insläppshastighet skulle hjälpa men kanske då i kombination med ett senare öppnande till startfållan? Tidigare öppnande gör väl bara att det går fortsatt inflation i köandet så att folk kommer tidigare och tidigare... Lite får man väl tänka på den ideellt arbetande organisationen också med inte bara personal för startfållor utan alla parkeringsvakter mm

 

Jag kommer skicka en länk till kansliet om denna tråd för dem att ta sig en funderare.

Link to comment
Share on other sites

Det var likadant i nionde led. Massor med folk som trängde sig. När insläppet började blev den ringlande kön en stor rund "klump" framför insläppet. Jag stod långt fram i kön men kom in rätt sent i fållan. Det bildades två köer under en tid också där den nya kön gick lika snabbt som den som bildats under de tidiga morgontimmarna. Det har inte så jättestor betydelse för mig men rätt ska vara rätt.

Jag kan inte begripa att folk saknar moral och inte kan leva efter reglerna.

Arrangören borde ha bättre koll på köerna och veta i förväg hur köerna ska placeras när det fyller på folk hela tiden.

Annars är jag som vanligt helt förstummad av hur bra logistiken fungerar, samt att alla har en otrolig arbetsglädje under vasaloppet. Det bästa var nog den lilla tjejen som bar på min tunga ryggsäck och plastsäck för att ge mig mitt ombyte. Det var knappt hon orkade lyfta den, men hon tog i ordentligt och lyckades bära fram mina saker.

Link to comment
Share on other sites

Stod också i led 5 och var i kön kl 5.10. Vi var ett gäng som verkligen försökte få bort så många som möjligt av de som kom sent och lite snyggt började `glida`in i täten på kön för att tjäna en timme. Tyvärr tror jag att detta inte kan landa på annan plats än hos arrangören. Det blev otroligt dålig stämning redan 2 timmar före start. Onödigt.

Någon form av riktfålla för köerna ihop med snabbare insläpp är det enda som kan gälla.

Vi får väl maila denna förbättringsåtgärd till kansliet.

Glädjande att se att det hänt en del sen jag startade tråden igår' date=' fler som behövde skriva av sig lite uppdämd ilska verkar det som. Skönt att se så många som stämmer in i fördömandet, kanske gör att fler reagerar nästa gång - och kanske några glidare som avstår att försöka. Förstår till fullo den omöjliga situationen som uppstod för esset och närstående - enstaka rötägg hanteras effektivt när några från kön gemensamt ryter till men i det aktuella fallet borde ju personal vid fållan 10 meter från händelsernas centrum ryckt ut - allrahelst som tecken på fusionen börjat redan innan fållan öppnades, sen har personalen fullt upp med avläsning.

 

Jag tycker inte som Stefan Sand i ett tidigt inlägg att man ska ge upp tanken på att få folk att foga sig i ett strukturerat köande - tvärtom. Jag tror de flesta skulle välkomna struktur. Jag tror inte heller som Stefan att andelen ärliga på något vis avtar från led 3 och bakåt, jag är ganska säker på att en överväldigande majoritet hellre lägger energin på att ett ärligt sätt kämpa sig framåt i spåret än att värja sig mot de som trängs.

 

Det allra enklaste förslaget som nämnts med enkel färgmarkering på marken där kön behöver vika av borde inte vara så svårt att åstadkomma, till en mycket låg kostnad. Att sen mota bort enstaka fuskare tror jag köarna hanterar. Ökad insläppshastighet skulle hjälpa men kanske då i kombination med ett senare öppnande till startfållan? Tidigare öppnande gör väl bara att det går fortsatt inflation i köandet så att folk kommer tidigare och tidigare... Lite får man väl tänka på den ideellt arbetande organisationen också med inte bara personal för startfållor utan alla parkeringsvakter mm

 

Jag kommer skicka en länk till kansliet om denna tråd för dem att ta sig en funderare.[/quote']

Håller helt med arrangören skulle kunna fixa detta till 99% med mkt enkla och billiga medel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vill bara meddela att Vasaloppets sportchef Tommy Höglund bekräftat att han sett mitt meddelande med uppmaning att ta en titt på denna tråden på skidforum och ska ta sig en titt på förslagen för övervägande.

 

Allt väl så långt...

 

Vi ses nästa år!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
De flesta stora långlopp har olika starttider för att underlätta. Tycker att det ska vara så även i vasaloppet led 0-1-2 sedan 3min 4-5 3min 6-7 3min 8-9 3min 10 på detta vis skulle kanske de stora köerna slippa uppstå. Tiden ska börja tas när åkarna passerar elitledets linje för rättvis tidsbedömning.
Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde ingen förbättring i led 5....

Många som trängde sig och jag gjorde nog min insats med få vissa att ta sig till sin riktiga plats längst bak i kön men det var en övermänsklig uppgift.

 

Jag ser inga initiativ från arrangören att stävja kö-smitandet.

I år var det ju tidigare insläpp planerat och då tror jag att köerna började tidigare också, så när jag kom var kön lång och den ormade sig så att smitarna hade gyllene tillfällen.

 

Jag och några till gjorde en instats, men som jag sa... det är bara här jag tillåter mig att bli arg, när startskottet går ska jag njuta och inte bli sur på någon.

Vi fick till slut en bra stämning ändå och startade tillsammans (alla var vi främlingar tills vi möttes i kön), men smitarna är fortfarande en samling människor som jag önskar all olycka :(

Link to comment
Share on other sites

Det blev ju i alla fall ingen massinsmitning i år som det vart tidigare när slutet av kön gått parallelt med kön nära insläppet men visst är en del som försöker, det tidigare insläppet hjälpte föga utan det blir bara att folk kommer och börjar köa ännu tidigare.
Link to comment
Share on other sites

De flesta stora långlopp har olika starttider för att underlätta. Tycker att det ska vara så även i vasaloppet led 0-1-2 sedan 3min 4-5 3min 6-7 3min 8-9 3min 10 på detta vis skulle kanske de stora köerna slippa uppstå. Tiden ska börja tas när åkarna passerar elitledets linje för rättvis tidsbedömning.

Intsämmer helt. Tiden ska givetvis tas när man passerar startlinjen och inte långt innan.. Jag åkte för första gången i år och det var ju helt galet i backen tycker jag :-) Nån förändring måste ju kunna göras..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt det skulle vara ganska svårt att få till fungerande pulje start i vasan och fortfarande tillåta folk att gå imål efter 12 timmars åkning. Det skulle behövas för många puljer eller för långa avstånd mellan puljorna för att det endå inte skulle bli stop i backen som resulterar i att puljorna går i hop på en gång. Tidigare start är ju en möjlighet men tror inte det skulle bli så populärt.
Link to comment
Share on other sites

Om man skall få till lite ordning i köerna, måste först och främst lastbilarna flyttas så att planen blir fri för köerna. Nu kan ju köerna dela på sig och då är det svårt att se om man ställer sig sist i rätt kör, i synnerhet som det är mörkt och svårt att överblicka. Det beror lite från vilket håll man kommer till kön, från tältet eller parkeringsplatserna och då kan det bli så att man hamnar i en kortare slutdel av kön eller helt enkelt att någon omärkligt glider in i slutet av kön, men kanske inte absolut sist.

Funderar på om det vore en framkomlig väg med någon form av märkning av hur köerna skulle stå, så att de inte tar sig konstiga former, men som sagt då kan inte lastbilarna stå som de gör nu, åtminstone inte de närmast startfållorna.

I år kom jag fram och ställde mig sist i 6:ans led, men efter en stund så kom det folk runt lastbilen, blev osäker om det var kön eller bara folk som kom och ställde sig. Vet fortfarande inte om jag omedvetet ställde mig fel eller om det var slutet, svårt att se i skummet, men det var ingen som sa nåt iaf, så jag hoppas att det var rätt.

Det är inte säkert att alla medvetet fuskar utan det bara kan bli fel i röran. Men med tanke på hur många människor som köade, så fungerade det bra ändå vad jag kunde se, såg ingen som försökte smita in i mitt led.

Link to comment
Share on other sites

Om man skall få till lite ordning i köerna, måste först och främst lastbilarna flyttas så att planen blir fri för köerna. Nu kan ju köerna dela på sig och då är det svårt att se om man ställer sig sist i rätt kör, i synnerhet som det är mörkt och svårt att överblicka. Det beror lite från vilket håll man kommer till kön, från tältet eller parkeringsplatserna och då kan det bli så att man hamnar i en kortare slutdel av kön eller helt enkelt att någon omärkligt glider in i slutet av kön, men kanske inte absolut sist.

Funderar på om det vore en framkomlig väg med någon form av märkning av hur köerna skulle stå, så att de inte tar sig konstiga former, men som sagt då kan inte lastbilarna stå som de gör nu, åtminstone inte de närmast startfållorna.

I år kom jag fram och ställde mig sist i 6:ans led, men efter en stund så kom det folk runt lastbilen, blev osäker om det var kön eller bara folk som kom och ställde sig. Vet fortfarande inte om jag omedvetet ställde mig fel eller om det var slutet, svårt att se i skummet, men det var ingen som sa nåt iaf, så jag hoppas att det var rätt.

Det är inte säkert att alla medvetet fuskar utan det bara kan bli fel i röran. Men med tanke på hur många människor som köade, så fungerade det bra ändå vad jag kunde se, såg ingen som försökte smita in i mitt led.

Samma sak i femman. Jag stod precis ovanför staketet (efter att kön varit upp och vänt vid lastbilarna. Kön fortsatte sen i en böj runt mot 6an ingång och upp mot lastbilarna igen. Men det skapades också en ny kö som istället böjde av tillbaka mot 5ans ingång, lämpilgt nog lätt gömd bakom en vagn som stod där...

Link to comment
Share on other sites

Har diskuterat intervallstart här på forumet tidigare. Fick talat om för mig att tradition är tradition. Måste efter att åkt mitt första vasalopp hålla med om detta. Man skall nog inte pilla i den upplevelsen tycker jag. Sen måste jag säga att trots att det finns ett buffelklientel i skidtävlingar så sköter sig de flesta mycket bra. Dessa bufflar träffar man under alla seedningslopp jag åkt också. Hoppas vasaloppsledningen löser kösystemet så att detta blir lika bra som övrig logistik.
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att det ska finnas någon kö alls!!. Man borde ha ett automatisk system som läser av chippet och kollar om man är i rätt startled =). Undrar vad dom kollar som tar sån tid (trodde dom avskaffat obligatorisk läkarkontroll).
Link to comment
Share on other sites

vad härligt det vore med intervallstart, när ngn som startat säg 20 minuter efter den som går först över mållinjen, passerar mållinjen efter 19 minuter... (typ om Northug fick för sig starta i led 10 eller så...)

Konstigt att det inte inträffar på Birken då-:)

Link to comment
Share on other sites

vad härligt det vore med intervallstart' date=' när ngn som startat säg 20 minuter efter den som går först över mållinjen, passerar mållinjen efter 19 minuter... (typ om Northug fick för sig starta i led 10 eller så...)[/quote']

Konstigt att det inte inträffar på Birken då-:)

Bara första ledet ingår i tävlingsklassen på Birken, så det är ingen ide att testa. Du vinner i alla fall inte även om du har bäst totaltid.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att det ska finnas någon kö alls!!. Man borde ha ett automatisk system som läser av chippet och kollar om man är i rätt startled =). Undrar vad dom kollar som tar sån tid (trodde dom avskaffat obligatorisk läkarkontroll).

Hur skall det gå till ? Om det kommer flera hundra skidåkare, som skall in i en fålla, hur undviker man då att det blir en kö i synnerhet som många kommer innan fållan öppnat. Förklara hur du menar, ta bort alla led och låta djungelns lag råda ?:/

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att det ska finnas någon kö alls!!. Man borde ha ett automatisk system som läser av chippet och kollar om man är i rätt startled =). Undrar vad dom kollar som tar sån tid (trodde dom avskaffat obligatorisk läkarkontroll).

Hur skall det gå till ? Om det kommer flera hundra skidåkare' date=' som skall in i en fålla, hur undviker man då att det blir en kö i synnerhet som många kommer innan fållan öppnat. Förklara hur du menar, ta bort alla led och låta djungelns lag råda ?:/[/quote']

Ved å bruke mattestart og intervallstart. Spiller liten eller ingen rolle om man er først eller sist i startfeltet (hvertfall ikke for oss mosjonister). Flere startende i Birken enn Vasan, men det går faktisk helt smertefritt.

 

25 puljer med 5min intervall er av gårde på drøyt 2timer. Kutter man intervallene til f.eks 3min er alle avgårde på 75 min.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...