Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidköp


risholn

Recommended Posts

Ska till Runes i Skinnsberg i morgon. Pratade med Kent idag på telefon och de hade väldigt bra priser just nu. Fischer RCS 2495 och Madshus Nanosonoc 1995.

 

Frågan blir då vilken av de två man ska köpa, förutsatt att båda stämmer för mig som skida med spann mm? Väg gärna in priset i resonemanget.

 

De verkade även ha riktigt bra priser på bla Madshus toppskidsko från förra året, 1395.

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kommer ju inte att få fel spann hos Kent iaf. Beror lite på, Fischer har ju skickat ut massvis av utgående modell nu och frågan är vilken kvalitet det är på dom. Madshus kan å andra sidan vara extra tillverkade "fjolårsskidor". Kanske är båda lika fina fråga lite mera om skidorna.
Link to comment
Share on other sites

Hur kan man via frågor till en försäljare (visserligen i detta fall en erkänt duktig försäljare) ta reda på om skidorna är bra eller ej även om de är av bästa modell? Hur kan man märka skillnad på bra rcs och dåliga rcs t ex? Eller märks det vid utprovningen? Är det skillnad på belagen mellan bra och dåliga av samma modell?

 

Det kan ju lätt bli lite rörigt och svårt att greppa för en i dessa sammanhang oerfaren. Det vore skönt om alla av samma märke och modell var lika bra...

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man via frågor till en försäljare (visserligen i detta fall en erkänt duktig försäljare) ta reda på om skidorna är bra eller ej även om de är av bästa modell? Hur kan man märka skillnad på bra rcs och dåliga rcs t ex? Eller märks det vid utprovningen? Är det skillnad på belagen mellan bra och dåliga av samma modell?

 

Det kan ju lätt bli lite rörigt och svårt att greppa för en i dessa sammanhang oerfaren. Det vore skönt om alla av samma märke och modell var lika bra...

Kika noga på belagen. Sämre belag är inte lika täta. Ser det "tätt" ut och känns lent så är det troligtvis ett bra belag. Fischer brukar ha jämn kvalitet så det kanske är svårt att se skillnad. Och kolla också så att du ser att det inte är alldeles för lite belag på ngt ställe, det händer ibland. Du får kika väldigt nära och alltså från sidan.

Släng dig gärna med lite fackord så brukar man få bättre hjälp! Tyvärr så finns chansen att man inte får lika mycket hjälp om man är total novis, typ man märker ingen skillnad iaf. :-)

Link to comment
Share on other sites

Man ska nog vara lite försiktig när man köper "rea" skidorna. Köpt ett par fischer, hos Rune, absolut ingen skugga över denna sportaffär. Dom är riktigt bra! Stort sortiment och kunnig personal!

Men belaget i skidorna var inte det bästa, ojämnt och svårt att få någon slut finish på det.

Tycker att belaget är matt och fläckigt..

Det krävs nog att man tittar lite extra på just belagen, och att man gör en slip på dem innan sickling. Är inte belaget bra kan man ju alltid reklamera, men tror att det kan vara svårt om man satt sickeln i dem först;)!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Att satsa på Nanosonicen då? Är det ett sämre köp trots priset än rcs:en? Fler tips än att "bara" kika på belaget? Kan man använda någon typ av mått eller sickel för att kolla jämnheten i belaget? Men som jag då förstår så är det endast belaget och inget annat på/i skidan som kan vara lite si-så-där på REA-skidor?

 

Nu blev grabben magsjuk, fasen ockå. Får åka på lördag då...

Link to comment
Share on other sites

Är i ungefär samma sits som dig Risholm, sugen på att köpa nytt och till ungefär samma priser, fast det är från Rossön, så då kan jag inte ens titta på belaget utan måste lita på försäljaren. Det var 1995 på RCS, nanosonic och Ross.. (anger vikt, skostorlek samt åkförmåga) sedan skickar han ett par lämpliga. Så som han sa, det måste bli rätt på en gång, kan inte hålla på och skicka skidor fram och tillbaka till Stockholm..., jag frågade hur han går tillväga, han hittar någon i byn som väger ungefär lika mycket som mig, sedan mäter han och hittar en lämplig skida, kan således bli RCS, nanosonic eller Ross...

 

Är jag en idiot om köper grisen (skidorna) i säcken från Rossön? Blir det så mycket bättre om jag köper en dyrare skida någon annan stans? Att köpa skidor är ju ändå ett lotteri, lika bra att köpa en så billig lott som möjligt, eller innebär den billigare lotten väsenligt högre sannolikhet för nitlott?

Link to comment
Share on other sites

Håller med Rotebrostakaren kring dilemmat. Är dock nyss hemkommen från Skinnsberg och är mäkta imponerad av Kents förmåga att plocka fram rätt skidor (i alla fall i att få mig att tro att det är det...). Enligt honom är det absolut ingen skillnad på REA eller ej REA, belaget såg också bra ut. Det blev ett par Nanosonic med NIS och bindning för paketpriset 2495. Köpte även Madshus sko från förra året för 1395. De hade även grymma priser på annat. T ex tokojärn för 395.

 

Han pratade sig även varm för att förutom att slipa skidan även "baka" den över natten hos dem. Någon som testat detta? Jag tyckte det lät grymt bra och lät dem göra det för 250. Det verkar gå ut på att man parafinerar med en lf-valla och låter skidan ligga i en ugn över natten där temperaturen skiftar mellan 20-65 grader för att mätta belaget. På detta så värmer de in hf-valla och borstar rejält. Låter klockrent och rätt billigt.

 

Tror ju förövrigt att det är lite av ett lotteri men att ju dyrare skida och ju bättre "utplockare" desto större sannolikhet till lyckat köp. Jag känner mig helnöjd.

Link to comment
Share on other sites

Om det generellt var så bra att få in mer flour i belaget undrar ju en stackare med enbart 20 p i kemi varför man inte gör belag med flour i från början? Är det svårare att jobba med eller skulle det minska hållbarheten? Man kan ju göra stekpannor med teflon så varför inte skidor med viss fluorinblandning i polyetenet?
Link to comment
Share on other sites

Hur känsligt är det med individens personliga vikt när det gäller skidinköp?

Frågar i eget syfte eftersom jag själv också måste köpa skidor.

Jag är för tillfället otränad..med en del medföljande trivselkilon.

När jag nu(...sen)börjar träna,så lär jag ju tappa en del vikt.

Är sugen på att köpa skidor nu..men om jag gör det utifrån nuvarande vikt..och sedan losar till exempel en 6-8 kg..blir skidorna värdelösa att åka på då?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...