Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Oskar Svärd istället för Daniel Rickardsson i OS-stafetten?


Hattefnatt

Recommended Posts

Tror att Oskar skulle göra ett väldigt stabilt lopp på första sträckan i OS, långt kvar men om han efter flera veckors sjukdom denna säsongen kör ifrån Rickardsson i Duvedraiden ( 10 km) så säger väl det ganska mycket!

 

http://www.langd.se/svard-snabbast-till-aare.4564746-87537.html

 

Jag hoppas iaf att han är med på uttagningstävlingarna till världscupen nästa år och visar vad han går för!

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Svärd är mycket sämre än rickardsson och ganska många platser från WC. När ska skidmotionärerna i sverige inse att långlopp är en helt anna sak än vanlig skidåkning. Ställer helt andra krav.

R. hade en dålig dag på vm, han hade ändå slagit svärd.

Link to comment
Share on other sites

Svärd är mycket sämre än rickardsson och ganska många platser från WC. När ska skidmotionärerna i sverige inse att långlopp är en helt anna sak än vanlig skidåkning. Ställer helt andra krav.

R. hade en dålig dag på vm, han hade ändå slagit svärd.

poängen här var väl att det var just Rickardsson som Svärd slog över 10km i detta lopp.

 

han gjorde ju även väldigt bra lopp tidigt på säsongen innan sjukdomen i övrigt så har du nog rätt undantaget Sandra Hansson som definitivt borde få chansen i landslaget.

Link to comment
Share on other sites

Svärd är mycket sämre än rickardsson och ganska många platser från WC. När ska skidmotionärerna i sverige inse att långlopp är en helt anna sak än vanlig skidåkning. Ställer helt andra krav.

R. hade en dålig dag på vm, han hade ändå slagit svärd.

Klart att det är en annan sak - men inte helt annan. Anders Aukland vara bara mm från att vara med i norska VM-laget och Sverige har inte samma bredd av bra åkare som Norge.

Link to comment
Share on other sites

Svärd är mycket sämre än rickardsson och ganska många platser från WC. När ska skidmotionärerna i sverige inse att långlopp är en helt anna sak än vanlig skidåkning. Ställer helt andra krav.

R. hade en dålig dag på vm' date=' han hade ändå slagit svärd.[/quote']

Klart att det är en annan sak - men inte helt annan. Anders Aukland vara bara mm från att vara med i norska VM-laget och Sverige har inte samma bredd av bra åkare som Norge.

ska nog inte jämföra aukland med svärd.... aukland va en av världens absolut bästa klassiska åkare när han satsade mer på traditionellt...både VM och OS guld..

 

Och att långloppsåkarna (jerry och oskar) åker bra i bruks är förmodligen för att det är ganska lätta banor där och dom är väldigt bra på att staka!

 

Kan inte tänka mig att de va så väldigt kuperat mellan Duved och Åre heller...

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde Blomqvist snacka under/efter Vasaloppet om att Thynell eventuellt skulle kunna funka bra att ha med på OS fem milen.Banan i Vancouver skulle passa fint för stakning..och om SWE kör med ett lagupplägg..så skulle väl Thynell,Arhlin..typ..kunna hålla riktigt fint tempo länge i loppet och på så sätt kunna servera Södergren med ett lopp som optimerar hans guldchanser.

 

Kortare distanser än så tror jag att långloppare får det svårt att platsa.

Link to comment
Share on other sites

Det ser inte bra ut inför nästa års OS-stafett. Fredriksson har börjat "dacka av" och Rickardsson räcker inte till, men att Svärd skulle vara en ersättare för Rickardsson tror jag inte ett dugg på. Någon måste ta ett rejält kliv uppåt i prestationsförmågan för att vi skall få en stark startman, men vem ? Södergren kan man alltid lita på om han är frisk, men Hellner, nja jag vet inte, lite för ojämn för att det skall kännas lugnt. Det ser mao inte så hoppfullt ut inför Vancouver.
Link to comment
Share on other sites

Varför har man det "svagaste" kortet på startsträckan? Och skulle våra gamla sprinters kunna vara nå´t för en slutsträcka? Södergren-Olsson-Hellner-Lind/T Fredriksson är mitt förslag! De är ju iaf slut som sprinters men har fortfarande vass spurt.
Link to comment
Share on other sites

Varför har man det "svagaste" kortet på startsträckan? Och skulle våra gamla sprinters kunna vara nå´t för en slutsträcka? Södergren-Olsson-Hellner-Lind/T Fredriksson är mitt förslag! De är ju iaf slut som sprinters men har fortfarande vass spurt.

För att där e de mest folk och lättast att hänga med.... sen ser de väl väldigt bra ut??

Olsson, södergren och Hellner är väl en riktigt bra avslutning!!

 

Tror och hoppas att fredriksson orkar satsa fullt ett år till!

Link to comment
Share on other sites

Sprintåkare verkar annars inte vara något för stafetter, jag tycker vi sett ett par gånger där man plockat in sprintåkare på 10 km sträckor och det bär sig inte i slutändan. De verkar ju gå bra på Vasaloppet dock! Har det att göra med att ett 10 km lopp i VC bygger lika mycket på bra teknik som på uthålligheten medan man i Vasan och även i sprint kan klara sig ganska långt även utan bländande teknik i tuffa stigningar?
Link to comment
Share on other sites

Sprintåkare verkar annars inte vara något för stafetter, jag tycker vi sett ett par gånger där man plockat in sprintåkare på 10 km sträckor och det bär sig inte i slutändan. De verkar ju gå bra på Vasaloppet dock! Har det att göra med att ett 10 km lopp i VC bygger lika mycket på bra teknik som på uthålligheten medan man i Vasan och även i sprint kan klara sig ganska långt även utan bländande teknik i tuffa stigningar?

Det har med syreupptag i ml/kg(vilket är avgörande hur snabbt du kan åka i långa tuffa backar) att göra. Sprinters är ofta lite tyngre och eller har sämre max syreupptag i liter vilket gör att dom inte hänger med i tufft kuperade lopp men riktigt snabba på kortare är dom ju då det går att gå mer anaerobt utan att stumna.

Vasaloppet är ju tämligen platt och där har man inte samma nackdel av att vara större och sprintrarna har ofta bra krut i överkroppen, kanske inte uthållighet att vinna däremot

Link to comment
Share on other sites

Nej Oskar Swärd hade inte haft en schans i den tuffa banan, bara att erkänna Daniel Rikardsson är en av de få topp åkare som vågar och kan hänga med världseliten som finns i Sverige. Bara att lyfta på hatten och gratulera synd att tappa tätklungan när han föll, men bra prestation av honom.
Link to comment
Share on other sites

Sprintåkare verkar annars inte vara något för stafetter' date=' jag tycker vi sett ett par gånger där man plockat in sprintåkare på 10 km sträckor och det bär sig inte i slutändan. De verkar ju gå bra på Vasaloppet dock! Har det att göra med att ett 10 km lopp i VC bygger lika mycket på bra teknik som på uthålligheten medan man i Vasan och även i sprint kan klara sig ganska långt även utan bländande teknik i tuffa stigningar?[/quote']

Det har med syreupptag i ml/kg(vilket är avgörande hur snabbt du kan åka i långa tuffa backar) att göra. Sprinters är ofta lite tyngre och eller har sämre max syreupptag i liter vilket gör att dom inte hänger med i tufft kuperade lopp men riktigt snabba på kortare är dom ju då det går att gå mer anaerobt utan att stumna.

Vasaloppet är ju tämligen platt och där har man inte samma nackdel av att vara större och sprintrarna har ofta bra krut i överkroppen, kanske inte uthållighet att vinna däremot

Detta är en intressant "ny" teori som även en reporter i TV lanserade. Dvs att Sprintåkning och "platta" långlopp typ VL är likartade. Kan nog ligga en hel del sanning i det!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...