Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Urusel återhämntning


Jonas_

Recommended Posts

Nej, jag anser väll inte riktigt 8 v frånvaro som "en vanlig förkylning". Kroppen har ju endast varit seg, hängig och inte orkat träna något i huvudtaget. Det var först nu förra veckan som jag fick rejält ont i halsen. Det gick över i fredags, men nu fortfarande är kroppen precis som den var förut, trörr och träning är inte å tänka på.

Men du har rätt, jag får fortsätta vila och verkligen hoppas att det snart blir bra. Man ska ju till bruks snart å då vill man ju va pigg....

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 barn. När de för ett par år sedan fortfarande var ganska nya på förskolan så var jag sjuk från November till nån gång in i Mars med endast några tillfällen som jag tyckte jag var frisk. Jag gick till jobbet bara jag inte hade en massa feber, men det bästa hade förstås varit att ha legat hemma lite då och då och verkligen vilat upp mig.
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ge dig ett hett tips: Innan jag började med LCHF- kost så var jag trött, hängig, seg orkeslös så jag känner igen mig i dig och dina symtom. För ett år sedan så började jag med något som heter LCHF- kost och det innebär att minimera kolhydraterna och istället äta bara fett och protein. Fick några enorma hälsovinster... alla sega tröga träningspass är borta alla förkylningar är borta, hade halsont jämt. Nu ett år med LCHF-KOST så har jag inte under detta år varit förkyld en enda gång och har en enorm ork, och då ska tilläggas att jag har tre barn som går i skolan och på dagis. Inte en enda dag med halsont eller en tendens till förkylning på ett år!!!!
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ge dig ett hett tips: Innan jag började med LCHF- kost så var jag trött, hängig, seg orkeslös så jag känner igen mig i dig och dina symtom. För ett år sedan så började jag med något som heter LCHF- kost och det innebär att minimera kolhydraterna och istället äta bara fett och protein. Fick några enorma hälsovinster... alla sega tröga träningspass är borta alla förkylningar är borta, hade halsont jämt. Nu ett år med LCHF-KOST så har jag inte under detta år varit förkyld en enda gång och har en enorm ork, och då ska tilläggas att jag har tre barn som går i skolan och på dagis. Inte en enda dag med halsont eller en tendens till förkylning på ett år!!!!

Låter väldigt bra det där. Hur lägger du upp kosten då? säg att pasta med köttfärs bjuds. En skidåkarklassiker ;) Prioriterar du då köttfärsen som då borde vara mer proteinrik?

Blir det mycket mixtrande med maten när man äter på det där viset?

Är nu rätt säker på att jag har ett virus, men det måste ju vara väldigt bra åtminstone sen i förebyggande syfte.

Personligen tror jag matvanor går från person till person. Själv har jag alltid ätit husmanskost vilket jag tycker funkar bra, och även oskar svärd exempelvis verkar de ju funka bra för.

Men att vara så sjuk som jag vart iår är något jag inte vill upprepa. Det har varit en helt sjuk säsong ;):D kunde inte hålla mig.... :)

 

Ska även göra klart att det inte är en förkylning jag har. Det var bara förra veckan det gjorde riktigt ont i halsen, och att kroppen känns fruktansvärt seg. Troligen virus, men på tisdag är det virus test så snart lär jag få veta.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det från person till person vilket som funkar bäst.... men det är ju värt en chansning att försöka, jag tror generellt att människan äter för mkt kolydrater idag än vad dom borde göra och då menar jag även eliten. Varför inte ta energin från fettet och proteinet istället?? För mkt kolydrater är kännt idag att det är inflammationsbildande, dvs för mkt så bryter det ner kroppen istället. (För dom personer som är känsliga och jag är en av dom)

 

När det bjuds på skidåkarklassikern pasta med köttfärssås så skippar du pastan och äter köttfärs med blomkål och broccoli.... visst låter det gott?? Jag kan lova dig att du får en jämnare blodsockerkurva och orkar mer i längden... Nog om detta du får göra som du vill, lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har förstått fördelarna nu, men måste samtidigt säga att det är 2 saker som känns knepigt. För det första är jag en smal person, och jag har blädrat lite om det på internet, och sett att det också används som en riktigt bra bantningsmetod. Det var väll det som var tänkt från början?

Om det blir så att man tappar vikt, jag kanske är dum i huvudet som tror de, men de var tanken som dök upp för mig. Dock kanske det även handlar om mängden man äter...

Det andra är att det är svårt att anpassa lunchen, då alla går efter den "svenska husmanscirkeln" kan man kalla det, där kolhydrater har övertaget. Då om man äter på lunchrestaurang var dag, så är det sällan du kan få så många biffar/köttfärs mm som du vill, då det där är anpassat för "vanlig" ätning eller vad vi nu ska kalla det. Svårt och få den mängd vi skidåkare behöver :)

 

Men visst, de kan vara värt och prova, så jag får se hur det blir.

Dock så känns det även utstickare, lite grann som med kuzminsickeln ex. Man är lite skeptisk, och det skiljer sig från mängden att sickla istället för att valla som majoriteten.

Husmans funkar ju för många, men jag får se som sagt.

Vill gärna ha svar på virusproverna först också.

En sista sak jag tänkt är om massage vore något? Musklerna kan ju vara trötta och slitna så därför vore en massage något? Ja jag vet inte, jag bara spekulerar :)

Link to comment
Share on other sites

På fullaste allvar den här gången. "Fullt ös, medvetslös" skiljer sig också i från mängden och sticker ut. Jag vill bara säga det för att jag har varit i samma situation som du beskriver. Tränade upp från inget och ökade på intensitet tills man gick på max i alla lägen sen kom problem med återhömtning, för korta höftböjarmuskler och rygproblem som följd och jag var då i samma ålder som du.

Det är slut på barnkroppens möjligheter till recovery vid den ålder du är i nu, så det blir till att börja lysssna och ta till dig de signaler som kroppen ger. Träna (eller plåga dig med) long slow disatance och du blir fri från slaggprodukter etc utan att tappa träningseffekt kombinerat med tempo emellanåt.

 

Jag tror att man kan dela in människor i dem som gillar att plåga sig med riktigt hård träning och de som hatar det. De som hatar det får verkligen slita för att ens nå blodsmak och övervinna sin ovilja till detta. Vi som gillar att plåga oss får försöka hålla igen istället. När jag var sjutton då var det rockyfilmerna som stog på topp och det liksom spred sig ett skimmer över hård träning och att det skulle vara svårt att övervinna den plågan det innebär. Idag vet jag bättre. Min största motståndare var och är delvis fortfarande viljan att träna för hårt och för länge och ovilja att vila. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har lite grann att svara på.... "fullt ös, medvetslös" är ingenting jag går efter. Jag älskar att ta ut mig, men att spränga mig på det sättet, aldrig. Det där citatet har jag mest för skoj då jag tycker det är ett kul citat, så haka inte upp er på de. Ska ta bort det nu också så att de inte blir nå mer missförstånd :)

 

Jo apropå det du säger HJN, intensiteten min har jag aldrig känt gått över gränsen. Visst var jag lite trött sista veckan, men aldrig till den grad att jag i huvetaget skulle kunna tänka mig att de var nå överträning eller vad det du nu menar.

Min teori nu om igen, var att onsdagen den vecka då jag började känna mig rejält sliten, så hade kroppen indikerat med en något förhöjd vilopuls. Vi talar nu on 2 slag, och jag antog att jag skulle åka på en förkylning, det var ju som i den tidsordningen denna säsong. Men, jag tränade den dagen, men det var rätt slitigt.

Jag kände att den inplanerade vilodagen under torsdagen skulle sitta fint, och vilopulsen under torsdagen var inge konstigt, men, jag återhämtade mig inte. Så intervallerna på fredagen gick åt skogen. 2 st 3 minutare innan jag hade syra upp i hela kroppen!

Viruset har troligtvis brytit ut under onsdagen och det var därför kroppen indikerade, men eftersom viruset verkar va av det jävulska slaget att man inte kan träna gör att det inte syns så väl på vilopulsen.

Jag hoppas hoppas hoppas på att jag ska få testas positivt för virus imorgon, men man vet aldrig. Dock får jag ju inte svar förrän någon vecka....

Kan berätta läget idag som är att musklerna är väldigt trötta utan någon som helst anledning. Men skallen är pigg, sinnet piggt, inte det minsta hängig, så det är bara musklerna som vägrar vara pigga! Håll tummarna för positivt virusprov! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...