Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidskytte


Stam

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 7 months later...
Jag skulle vara intresserad av att testa. I södra Sverige finns mig veterligt ingen anläggning för varken skidskytte eller rullskidskytte. Får se nu när det byggs en skidtunnel i Göteborg, om det kommer att finnas skidskyttebana.
Ett gevär är dyrt att köpa, så därför måste det finnas en klubb, som har lånegevär och att man den vägen kan testa.
En bra idé för en skidklubb, som vill ta upp skidskytte, är att söka samarbete med en skytteklubb.På min hemort har en skytteklubb kontaktat den närliggande skidklubben, som dock inte hade något intresse att planera för en skidskytteanläggning. Men på andra platser kanske intresset är ett annat.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 weeks later...
Det är mycket viktigt att utnyttja tillfället att bredda sporten nu när man har världsstjärnor med Helena Jonsson i spetsen. En het sport svalnar väldigt fort, när den inte har stjärnor som krigar i den absoluta toppen.
Ta tex Caronlina Klûft, när hon var som hetast hade modeklubben IFK Växjö svårighet att ta emot alla tjejer som ville börja med friidrott. Hur det är nu vet jag inte, men kan anta att intresset minskat med uteblivna framgångar efter grenbytet.

I södra Sverige tror jag kombinationen skyttebana-rullskidbana skulle kunna vara lösningen och ungdomar kunde tex använda sina inlines när de testade på. Men sen kan man ju inte anlägga en skyttebana utan vidare, säkerhetsaspekten är ju avgörande om föreslagna platser öht är lämpliga. I Småland finns en separat rullskidbana i Nässjö, och om det skulle gå att anlägga en skjutbana för skidskytte där, skulle den kunna användas båda sommar och vinter, då banan även används för skidåkning på vintern.
Link to comment
Share on other sites

Grabben som är 13 kom hem från ett träningsläger i Östersund och var eld och lågor efter de testat skidskytte. Vi började spåna på att kombinera rullskidor med luftgevär hemma. Frun och grannarna blev sådär imponerade när planen var att göra garaget till skyttebana. De får ju ändå inte åka med gevär på ryggen före de är 17 år så, enkelt bonnaskytte med maxpuls borde väl ändå ge rätt mycket. Vi ska bara slipa på det där med var vi ska skjuta, se'n är vi igång:)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Skidskytte är mig veterligen en av världens mest spännande sporter.
En omöjlig kombination där man i skidmomentet har en puls på runt 200 slag och adrenalinet är på topp och i skyttemomentet skall få ner puls och adrenalinnivån så lågt som det går.
Den som bemästrar detta har utan tvekan förutsättningar för att bli en bra skidskytt.

Under mitten av 80-talet och början av 90-talet var jag aktiv skidskytt med ett tiotal mästerskapstecken i olika valörer och fick därför uppleva skidskyttets tjusning.

Utvecklingen har gått framåt och skidskyttet har växt fram till en fantastisk tv-sport överlägsen längdskidåkningen som på olika sätt kämpar för att populariseras men utan att lyckas.

Skidskyttet är för mig den ultimata sporten där kombinationen skytte och skidåkning är en svår kombination. Det gäller att ha total kontroll över både den fysiska och mentala biten.

Skulle vilja citera en av mina kollegor:
- I skidskytte kan man inte åka med huvudet under armen.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej

 

I samarbete mellan svenska skidskytteförbundet och Biathlon Östersund håller en breddtävling i skidskytte på att bildas.

Den kommer gå av stapeln på stadion i Östersund och riktar sig till motionärer.

Detta är ett ypperligt tillfälle för såväl nybörjare som vill prova på skidskytte som de lite mer erfarna att få chansen att tävla i sporten.

För att få till en så bra tävling som möjligt har det skapats en intresseundersökning som finns ute för allmänheten, där står det lite mer om tävlingen också. Mer info finns på skidskytteförbundets hemsida: http://www.skidskytte.se/

Är det något som låter intressant kan man ju avvara några minuter och ta chansen att påverka hur tävlingen ska utformas.

 

 

Länk till undersökningen:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEphZHh5eEg4QWpzQXJQYWMyZWdvS3c6MQ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...