Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Juniorer, nya talanger


Pole position

Recommended Posts

Hur ser det ut för svensk elitskidåkning framöver egentligen ? Finns det några talanger som kan utvecklas ? Våra underbarn på damsidan verkar ju inte i närheten av norskornas motsvarigheter. Hur ser det ut på herrsidan efter Hellner ? Br. Fredriksson är ju finito Södergren håller inte mer än 1-2 år så det verkar mycket mycket tunt.

Långloppskillarna Svärd-Ahrlin-Tynell är ju inte helt unga heller, hur mår svensk elit-längdsport ?

 

Så...

1. Herr - Dam talanger -Juniorer ?

2. Långloppstalanger på g ?

3. Sprinters framtid ?

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv junioråkare och följer därmed junioreliten på nära håll. I dessa sammanhang finns det alltid dom som presterar och vinner, men det är inte alltid dom som är de som lyckas allra bäst när man väl kommer till seniornivå. Men jag ska försöka guida er genom juniorklasserna.

 

1. På damsidan är det såklart Lisa Larsen och Hanna Brodin som ligger riktigt bra till för framtiden. Där sätter jag dock ett stort plus till Lisa som presterar på distans vilket är klart vitkigast för att kunna lyckas som skidåkare i framtiden. Sen är hennes utvecklingskurva klart mer positiv då den fortfarande går stadigt uppåt. Där skiljer sig Lisa och Hanna då den sistnämde har varit den dominerande genom alla år och har nu som det känns stagnerat lite åtminstone i hastighet på utvecklingen.

Om man sedan ser även till sprintåkningen så ska Hanna Falk absolut inte glömmas bort. I mina ögon den bästa damjuniorsprintern vi har i sverige och definitivt inte långt efter tex Brodin på distans heller. Hanna Falk är värd mer än vad som ges!

I den yngre damjuniorklassen har jag inte så mycket koll på bakgrund och annat. Vet dock att de inte riktigt hänger med ovan nämnda åkare.

 

Herrjuniorerna till skillnad från damerna har väldigt långt till att hävda sig på seniornivå. Möjligt undantag Calle Halfvarsson som dock visade i VC-avslutningen att han är ljusår ifrån den kapacitet tex northug hade vid samma ålder. Men han gjorde samtidigt inte bort sig i konkurensen vilket samtliga andra herrjuniorer skulle gjort då de blev totalt utklassade av honom under junior sm. Om man ser till distansåkningen är det Calle som är hoppet just nu. Dock måste jag varna för Fredrik Jonsson Hudiksvall som faktiskt slagit Calle flera gånger i år och ni kanske minns skriverierna om han i säsongens begynnelse då han spöade flera landslagskillar under testtävlingarna i bruksvallarna. Sedan har dock inte formen hållit i sig, men på en klassisk 10km gör han aldrig bort sig.

Bland de yngre killarna håller jag själv till så jag ska inte uttala mig för mycket, dock måste jag framhålla Emil Linell Högbo som det just nu största löftet inom distans. Har vart med och matchat samtliga äldre juniorer även om vissa problem gjort att formen pekat åt fel håll mot slutet av säsongen. Missade bland annat jsm.

 

2. Har ganska bra precis ingen koll på det här området, dock är jag djupt imponerad av vad Jens Eriksson och Teodor Peterson presterade i årets vasalopp. Med stor sannolikhet två poteciella segrare för framtiden.

 

3. På damsidan gäller samma som ovan. På Herrsidan finns lite andra namn och framförallt, det ser inte lika hopplöst ut som det gör vad gäller distansåkningen. Calle halfvarsson är givetvis en av de största talangerna även här med bland annat ett guld och en 5e plats från jvm. Men, värt att notera är att på hemmaplan är det Johan Eriksson Åsarna som vunnit samtliga sprinttävlingar i den äldre juniorklassen. Skulle garanterat inte gör bort sig i vc även om han gjorde ett grövre misslyckande på jvm. Dessa två är de jag vill framhålla av de äldre juniorherrarna.

Bland de yngre är jag som sagt själv delaktig så jag håller mig lite lugn, dock måste jag nämna Simon Persson Spöland som totalt dominerat i den här klassen vad gäller sprint i år. Vunnit samtliga sprinttävlingar, även en juniorlandskamp mot alla jämnåriga finnar och norrmän. Ser man till tider och så är det inte sällan han åker fortare än samtliga övriga juniorherrar.

 

 

Hoppas detta gav lite klarhet inom juniorernas värld. Dessa är de som sticker ut för dagen. Dock hoppas jag självklart på en sammantagen höjning av nivån på herrarnas distansåkning. Och helt fel vore det inte om jag med mina årsbarn såg till det redan till nästa år.

 

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Det man kan hoppas på är att någon som har en sen utveckling gör ett stort kliv, när han/hon kommer upp i de äldre juniorklasserna och därmed bäddar för ett sista kliv upp i svenska senioreliten. Vad det sen innebär internationellt är svårt att säga, då utvecklingen inte står still i många andra länder.

Skall man se till åktekniken så verkar Lisa Larsen har större potential att utvecklas än Hanna Brodin, vars stil verkar mer kraftödande än Lisa lätta framfart i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...