Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2010

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

Joo

Joo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 606 inlägg

Nu är man äntligen anmäld till sitt första Vasalopp!:D

Härligt!

Vi väntar spänt på din anmälan Joo:)

Jasså, vi får väl se hur det blir med den saken. Förstår att du är sugen på att slå mig ;).

sebb

sebb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Jag har åkt 36 Vasalopp (och 11 öppna spår). MEN, fortfarande, mitt första lopp är det absolut mest fantastiska. Trots att det är så länge sedan är det det lopp jag kommer ihåg överlägset bäst. Och den lyckokänsla som strömmade genom min kropp när jag trots att det såg omöjligt ut faktiskt lyckades ta mig i mål på mina SixJe träskidor. Den känslan kan ingen ta ifrån mig och den har varit en inspirationskälla hela livet.
Men, sebb, se till att vara lite bättre tränad än jag var då. Det är mitt huvudråd.
Jag hoppas att detta inlägg skall ge dig lite extra inspiration och tändvätska inför ditt första lopp.

Ojojoj.......de va inte dåligt. De låter riktigt härligt de där! Angående träningen så har jag fått mycket bra hjälp av en erfaren och duktig Vasalopps åkare. Så i mål hoppas och tror jag att jag kommer i alla fall;)

Ni kanske träffas den 24e på Vålarullen, säkra käller påstår att Sebb ska dit, Lars-Erik har också haft funderingar på det :).

Jag ska dit, men har inte bestämt om jag ska köra på 2:ans eller 1:ans hjul ännu? men de blir troligtvis 2:ans hjul eftersom jag inte har hunnit införskaffa mig 1:ans hjul ännu. Men de ska bli spännande att köra sitt första rullskidlopp !:D Hoppas du också kommer till Vålarullen Lars-Åke!;)

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Härligt!

Vi väntar spänt på din anmälan Joo:)

Jasså, vi får väl se hur det blir med den saken. Förstår att du är sugen på att slå mig ;).

Jo visst är det så att det skulle smaka med en seger över dig... Jag har närmat mig stadigt så jag förstår om du darrar inför att anmäla dig till 2010 års lopp :)
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

Nu är man äntligen anmäld till sitt första Vasalopp!:D

Även jag är anmäld även till Vasaloppet så jag kanske får sällskap även med dig. Men det är absolut inte mitt första Vasalopp, jag finns på en annan ända i "karriären" än du som Vasaloppslöpare. I utförsbacken skulle väl en del säga, men själv tycker jag det är lika spännande och nymodigt varje gång. Det sista riktigt stora och väl organiserade äventyret i vår tid. Lycka till.

Det finns fler äventyr att ge sig på :) Fjällmarathon till exempel.

Ironman78

Ironman78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 108 inlägg
Undrar vilken betydelse det har att Vasaloppet 2010 går en vecka senare än i år....
-------------------------------------------------------------------------
Lagen om AlltingsJävlighets Första Huvudsats:"Du har alltid startfältets sämsta skidor och om inte är de ännu sämre"!

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 229 inlägg

Undrar vilken betydelse det har att Vasaloppet 2010 går en vecka senare än i år....

Vadå en vecka senare? Det går vecka 9 nästa år 2010 precis som i år.

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Det går 7:e mars 2010 och gick 1 mars i år

- Det finns väl en risk att våren har nått fram till dalarna, ökad risk för snöbrist/blötföre
+ Ytterligare några dagars möjlighet till träning

Är det nån som har koll på hur långt in i mars det har gått att åka ett komplett vasalopp de senaste åren? Skulle det tex ha varit möjligt att arrangera loppet 3:e söndagen i mars. Vilka marginaler i kalendern verkar det finnas ?

Redigerat av bestefar, 03 augusti 2009 - 20:08 .

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
Ingen kan sia om vädret, men statistiskt sett är risken blötföre större eftersom genomsnittliga dygnsmedeltemperaturen är något högre. Betr snöbrist tror jag inte det har någon betydelse om det går lite senare. VL har ju "snöreserver". Det finns säkert statistik på när snötäcket är som störst, vilket gissningsvis borde vara någon gång i mars.

Joo

Joo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 606 inlägg
Då var man anmäld då . . . :)

MataHari

MataHari

Medlem

• Members
  • Pip
  • 87 inlägg
Jag är också anmäld och ska kämpa mig igenom mitt 10:onde lopp. Alltså 10-ÅRS MEDALJEN HÄGRAR!!!!!
Var inblandad i en ganska stor "vurpa" nu i vinter, strax efter Mångsbodarna, och gjorde illa mig ganska mycket, men kunde i alla fall fortsätta och ta mig i mål. Men det har gett mig en tankeställare... Så för att undvika den enorma besvikelse det skulle innebära om någonting skulle inträffa under vinterns vasalopp, så att jag skulle tvingas bryta och då inte få min 10-års medalj, så har jag bestämt mig för att köra tjejvasan på Lördagen(för att försöka seeda mig till 4:de led- ligger skitnära på många seedningslopp...) och sen köra Öppet spår i lugn takt på Söndagen så att även om det nu blir nåt missöde under riktiga Vasaloppet, så kommer jag ha säkrat 10-års medaljen genom Öppna spåret.
Sen kanske man pensionerar sig från Vasaloppet...???

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
I vilket lopp skall du seeda upp dig - Tjejvasan ? Till uppseedning i VL duger ju inte Tjejvasan, då det inte har stipulerade 4 mil.
Men varför denna rädsla att något skall inträffa i VL - det är bara slumpen som avgör om man befinner sig på fel ställe eller råkar göra något olämpligt i spåret. Ta det som det kommer och skulle du tvingas bryta, så är det bara att göra ett nytt försök nästa år.
Förresten med det namnet kan ju inget gå fel...;)

Joo

Joo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 606 inlägg

I vilket lopp skall du seeda upp dig - Tjejvasan ? Till uppseedning i VL duger ju inte Tjejvasan, då det inte har stipulerade 4 mil.
Men varför denna rädsla att något skall inträffa i VL - det är bara slumpen som avgör om man befinner sig på fel ställe eller råkar göra något olämpligt i spåret. Ta det som det kommer och skulle du tvingas bryta, så är det bara att göra ett nytt försök nästa år.
Förresten med det namnet kan ju inget gå fel...;)

Nja, inte riktigt sant eftersom Vasaloppet gör undantag för just Tjejvasan, så där duger det trots att loppet endast är 30 km.

Mac

Mac

Medlem

• Members
  • Pip
  • 137 inlägg
Anmälde mig idag till Vasan och såg att det var exakt 4 månader sedan jag var inloggad på forumet. Nu är jag rejält hungrig inför skidsäsongen och hålla bevakningen här på forumet

zcream

zcream

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Anmälde mig till min första vasa i förrgår. Är ny inom skidvärlden och har även anmält mig till att åka till vasan tillsammans med ett rutinerat gäng från Nybro skidklubb. Ska bli en upplevelse som jag ser mycket fram emot! Rullisarna har rullat många mil sen i mars. Nu ska jag "bara" lära mig stå i utförsbackar och ploga på riktig snö ;).

Tjuren

Tjuren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Har inte anmält mig ännu men kommer med all sannolikhet att åka öppet spår nästa år. Det skall bli lite roligt efter fyra vanliga VL och framförallt hoppas jag på lite mindre folk i spåret. Lite intressant att man får medalj efter 10 lopp. Kändes som en bra morot.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
Obs. man får inte ta med sig sina husdjur längs spåret ! I så fall skulle det bli ett herrans liv och en jäkla fart på åkarna om du tog med det där odjuret !:D

Redigerat av Volevodin, 07 september 2009 - 22:30 .

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

Obs. man får inte ta med sig sina husdjur längs spåret ! I så fall skulle det bli ett herrans liv och en jäkla fart på åkarna om du tog med det där odjuret !:D

Volevodin, här får du förklara dig lite bättre så vi inte missar några detaljer i denna "vits".

GRATTIS, förresten att DU just nu kommit på inläggstoppen. 720 inlägg på betydligt kortare tid än många av oss andra åstadkommit betydligt färre inlägg. Stefan Sand får se upp, och även de två vise männen i tusenklubben. Men vart har finn2 tagit vägen ? och jo ?

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Jäklar, jag har tappat rejält!! Men snart kommer vintern...
;)

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 229 inlägg
Frågan om det är en merit att ha många inlägg eller om det visar att man inte har mycket att göra här i livet :)

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
En fråga om att veta vad som är viktigt i livet!!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar