Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2010


Tallen

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Det går 7:e mars 2010 och gick 1 mars i år

 

- Det finns väl en risk att våren har nått fram till dalarna, ökad risk för snöbrist/blötföre

+ Ytterligare några dagars möjlighet till träning

 

Är det nån som har koll på hur långt in i mars det har gått att åka ett komplett vasalopp de senaste åren? Skulle det tex ha varit möjligt att arrangera loppet 3:e söndagen i mars. Vilka marginaler i kalendern verkar det finnas ?

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan sia om vädret, men statistiskt sett är risken blötföre större eftersom genomsnittliga dygnsmedeltemperaturen är något högre. Betr snöbrist tror jag inte det har någon betydelse om det går lite senare. VL har ju "snöreserver". Det finns säkert statistik på när snötäcket är som störst, vilket gissningsvis borde vara någon gång i mars.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag är också anmäld och ska kämpa mig igenom mitt 10:onde lopp. Alltså 10-ÅRS MEDALJEN HÄGRAR!!!!!

Var inblandad i en ganska stor "vurpa" nu i vinter, strax efter Mångsbodarna, och gjorde illa mig ganska mycket, men kunde i alla fall fortsätta och ta mig i mål. Men det har gett mig en tankeställare... Så för att undvika den enorma besvikelse det skulle innebära om någonting skulle inträffa under vinterns vasalopp, så att jag skulle tvingas bryta och då inte få min 10-års medalj, så har jag bestämt mig för att köra tjejvasan på Lördagen(för att försöka seeda mig till 4:de led- ligger skitnära på många seedningslopp...) och sen köra Öppet spår i lugn takt på Söndagen så att även om det nu blir nåt missöde under riktiga Vasaloppet, så kommer jag ha säkrat 10-års medaljen genom Öppna spåret.

Sen kanske man pensionerar sig från Vasaloppet...???

Link to comment
Share on other sites

I vilket lopp skall du seeda upp dig - Tjejvasan ? Till uppseedning i VL duger ju inte Tjejvasan, då det inte har stipulerade 4 mil.

Men varför denna rädsla att något skall inträffa i VL - det är bara slumpen som avgör om man befinner sig på fel ställe eller råkar göra något olämpligt i spåret. Ta det som det kommer och skulle du tvingas bryta, så är det bara att göra ett nytt försök nästa år.

Förresten med det namnet kan ju inget gå fel...;)

Link to comment
Share on other sites

I vilket lopp skall du seeda upp dig - Tjejvasan ? Till uppseedning i VL duger ju inte Tjejvasan, då det inte har stipulerade 4 mil.

Men varför denna rädsla att något skall inträffa i VL - det är bara slumpen som avgör om man befinner sig på fel ställe eller råkar göra något olämpligt i spåret. Ta det som det kommer och skulle du tvingas bryta, så är det bara att göra ett nytt försök nästa år.

Förresten med det namnet kan ju inget gå fel...;)

Nja, inte riktigt sant eftersom Vasaloppet gör undantag för just Tjejvasan, så där duger det trots att loppet endast är 30 km.

Link to comment
Share on other sites

Anmälde mig till min första vasa i förrgår. Är ny inom skidvärlden och har även anmält mig till att åka till vasan tillsammans med ett rutinerat gäng från Nybro skidklubb. Ska bli en upplevelse som jag ser mycket fram emot! Rullisarna har rullat många mil sen i mars. Nu ska jag "bara" lära mig stå i utförsbackar och ploga på riktig snö ;).
Link to comment
Share on other sites

Har inte anmält mig ännu men kommer med all sannolikhet att åka öppet spår nästa år. Det skall bli lite roligt efter fyra vanliga VL och framförallt hoppas jag på lite mindre folk i spåret. Lite intressant att man får medalj efter 10 lopp. Kändes som en bra morot.
Link to comment
Share on other sites

Obs. man får inte ta med sig sina husdjur längs spåret ! I så fall skulle det bli ett herrans liv och en jäkla fart på åkarna om du tog med det där odjuret !:D

Volevodin, här får du förklara dig lite bättre så vi inte missar några detaljer i denna "vits".

 

GRATTIS, förresten att DU just nu kommit på inläggstoppen. 720 inlägg på betydligt kortare tid än många av oss andra åstadkommit betydligt färre inlägg. Stefan Sand får se upp, och även de två vise männen i tusenklubben. Men vart har finn2 tagit vägen ? och jo ?

Link to comment
Share on other sites

En fråga om att veta vad som är viktigt i livet!!!

Låter bra' date=' eftersom jag ser jag själv har visst skrivit lite genom åren.[/quote']

Vi har ju bara ett liv (tror jag), och vi kan ju prioritera i många lägen hur vi använder de timmar och dagar (högst si så där 30 000 styck) vi har till förfogande. Även jag har ju valt att utnyttja en del av denna tid på detta forum som jag finner intressant.

Och du själv Skåningen är ju själv årets stora "runner up" vid sidan av Volevodin på inläggslistan efter att ha passerat sådana klassiker som jo och BolJohan. Stefan Sand känner säkert flåset i ryggen på sin bronsplats.

Link to comment
Share on other sites

irriterande fullt i masslogi i sälen redan :-) Försökte boka mig på hotell nära starten men hamnade bara på en väntelista hos turistbyrån i sälen på ja just det en madrassplats i sälen skolan. Vore intressant om någon har tips på logi annars är väl bara och ta med spade så man kan gräva en bivack.
Link to comment
Share on other sites

irriterande fullt i masslogi i sälen redan :-) Försökte boka mig på hotell nära starten men hamnade bara på en väntelista hos turistbyrån i sälen på ja just det en madrassplats i sälen skolan. Vore intressant om någon har tips på logi annars är väl bara och ta med spade så man kan gräva en bivack.

Har inte din klubb resa och boende då? Många klubbar ordnar ju det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...