Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Din bästa Vasaloppsplacering ?


Lars-Erik

Recommended Posts

Vi har ju fått reda på Vasaloppsplaceringar för ett antal personer på detta forum. Bland annat har ju flera mycket imponerande placeringar redovisats. Det skulle vara roligt att få en lite mer samlad bild av detta av flera orsaker bl.a.

a) att hitta personer som man är/har varit relativt jämnbördig med

b) att hitta den med absolut bästa Vasaloppsplacering på vårt forum.

Även sämsta "bästaplacering" är givetvis intressant för att visa på bredden i vårt fantastiska forum.

Så jag frågar: Vad är din absolut bästa Vasaloppsplacering ?

Anm: Vid årets slut skickar jag pers(s)onligen, vid tillräckligt intresse, en liten present till den med bästa placering och även ytterligare en utlottad present (julklapp ?) förutsatt att personerna ifråga kontaktar mig privat så jag får korrekt namn och adress att skicka till.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Svårt att jämföra, men jag anser det lättare att prestera i halvmaraton. Jag har gjort 1.25 på halvmaraton, vilket då skulle motsvarat betydligt bättre tid än mina 5.41 i VL.

Även helmaraton och VL kan vara vanskligt att jämföra, då det delvis kräver olika kvaliteter i prestationsförmågan. Maraton kräver inte som skidåkning överkroppsstyrka, men å andra sidan en förmåga att klara stötarna mot asfalten och ändå behålla spänsten i benen så länge som möjligt.

Vet inte vad topp 1000 i Stockholms Maraton kräver för tid?

Link to comment
Share on other sites

Fram till 1974 träskidor, därefter plastskidor. VM i Falun 1974 blev plastskidans genombrott och Thomas Magnussons 3-milsseger på Kneizzl plastskidor är en milstolpe i historien.

 

Placering är svår att jämföra över tid, då förutsättningar i material, antal startande, nivån på deltagarna varierar från tid till tid. Om man skall få fram spännvidden på deltagarna i det här forumet måste man nog begränsa bakåt i tiden. För egen del är placeringen numera ganska ointressant, tycker sluttiden ger en bättre mätning av prestationen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...