Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Din bästa Vasaloppsplacering ?


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply
För egen del är placeringen numera ganska ointressant, tycker sluttiden ger en bättre mätning av prestationen.

På vilket sätt skulle sluttiden ge en bättre mätning av prestation än placering? Vasaloppsåkare är en relativt homogen grupp från år till år och din placering i den gruppen ger en mycket bättre indikation på prestation än tiden, som ju varierar oerhört mycket beroende på yttre faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Tävlar i första hand mot mig själv och mäter prestationen utifrån före o spårförhållande, valla och framkomlighet i backe o spår. Min tid jämför jag med konkurrenter i egen och andra klubbar i närområdet samt övriga bekanta. Det ger en bra bild av hur min prestation varit i loppet och hur nöjd jag skall vara. Att tävla mot den stora anonyma massan är för mig ointressant. Har ingen aning om vad jag haft för placering de sista 10 åren, vet inte ens direkt efter loppet. Det har gjort att jag åkt tre ÖS av 4 VL de sista åren och det har varit OK.

 

I stället sätter jag upp en sluttid som mål för mig själv utifrån förväntade förhållande under loppet, vilken ibland får justeras under resans gång. Åkprofilen studerar jag noga och jämför med åren bakåt och ser vad som skiljer de olika loppen åt på olika delar av banan. Jag har under alla år varit intresserad av tider i både träning och tävling.

Link to comment
Share on other sites

Tävlar i första hand mot mig själv och mäter prestationen utifrån före o spårförhållande, valla och framkomlighet i backe o spår. Min tid jämför jag med konkurrenter i egen och andra klubbar i närområdet samt övriga bekanta. Det ger en bra bild av hur min prestation varit i loppet och hur nöjd jag skall vara. Att tävla mot den stora anonyma massan är för mig ointressant. Har ingen aning om vad jag haft för placering de sista 10 åren, vet inte ens direkt efter loppet. Det har gjort att jag åkt tre ÖS av 4 VL de sista åren och samtidigt sluppit bli hindrad i backen.

Så du värderar din insats mot några få kompisar, istället för att jämföra med 10 000..., stora talens lag talar för att prestationen objektivt bäst mäts med placering och ingenting annat! I alla fall från ett år till ett annat, sedan kan det vara så att konkuransen ökar lite på sikt, att placering 1000 år 1998 kanske var lättare än placering 1000 2008. Att det kanske för dig är viktigast att slå några speciella personer är naturligt, men inte någon objektiv värdering av din Vasloppsinsats. Att ta sig snabbt upp för backen (inkluderat seedning, köandet till fållan, spårval osv.), anser jag vara en del av Vasaloppsprestationen, liksom hur man lyckats med vallning osv.

Link to comment
Share on other sites

Svar: Ja

 

 

För min del som har åkt så många VL/ÖS (28 st) handlar det nog lite om överlevnad.Det gäller att hitta ett mål för sitt åkande, om jag bara tittat på placeringarna och sett hur det pekar rakt ner mot bottenträsket, hade jag nog slutat för länge sen. Jag har den största respekt för alla ni som satsar seriöst på Vasaloppet och försöker få så bra placering som möjligt, det är verkligen imponerande.:)

Link to comment
Share on other sites

Väntar med spänning på att Lars-Erik ska avslöja sin bästa placering på sin egen tråd.

Problemet är att jag inte vet exakt eftersom det är så länge sedan. Niklas har försökt hjälpa mig men ännu inte lyckats .

Någon annan som hjälpa mig med detta ? Volevodin t.ex. verkar ju veta det mesta även från förr.

Det jag vet är att min bästa tid är 4.56.22 från 1983 (magisk tid för Rotebrostakaren, Niklas, Mario, Orsino, och kanske någon till jag lovat belöna när de slår) men min placering var då över 500.

Min bästa placering ligger dock klart under 500, jag gissar runt 420 någon gång under tiden 1980-1985.

Numera harvar jag ju runt 3000 strecket (men om Orsinos stakningsprogram fungerar på mig så blir det nog under 2000 nästa år igen tror jag, evig optimist som jag är).

Link to comment
Share on other sites

I fornstora dagar år 2007 nr 659

Då var det riktigt jämt. Plats 658' date=' 1 sekund före dig.

 

Fredrik[/quote']

Känns jobbigt att förlora en sekundstrid fast det var för länge sedan - borde fällt mig bättre:) Har slagit dig åren efter i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Väntar med spänning på att Lars-Erik ska avslöja sin bästa placering på sin egen tråd.

Problemet är att jag inte vet exakt eftersom det är så länge sedan. Niklas har försökt hjälpa mig men ännu inte lyckats .

Någon annan som hjälpa mig med detta ? Volevodin t.ex. verkar ju veta det mesta även från förr.

Det jag vet är att min bästa tid är 4.56.22 från 1983 (magisk tid för Rotebrostakaren' date=' Niklas, Mario, Orsino, och kanske någon till jag lovat belöna när de slår) men min placering var då över 500.

Min bästa placering ligger dock klart under 500, jag gissar runt 420 någon gång under tiden 1980-1985.

Numera harvar jag ju runt 3000 strecket (men om Orsinos stakningsprogram fungerar på mig så blir det nog under 2000 nästa år igen tror jag, evig optimist som jag är).[/quote']

Alla resultat finns väl på Vasaloppsmuseet i Mora?

4,56,03 var inte illa. Då har jag också ngt att kämpa för min bästa tid är 4,59,02 från 2005.

Link to comment
Share on other sites

Förra året gjorde jag en utskrift från VL,s databas och fick då resultat from 1991. Inför 10:e 1982 fick jag skicka in mina resultat på en blankett som Vl tillhandahöll. Vet ej om de har lagt in fler resultat före 1990 i sin databas, i annat fall måste man ha noterat dem själv.
Link to comment
Share on other sites

plac. 116 år 2008

Imponerande, och kul att vi redan kan konstatera att vi även har skidåkare från elitledet i vårt gäng. Och uppenbarligen har även HJ stått i elitledet då det begav sig.

En annan kul detalj är väl att Everest och fk bara var en sekund från varandra 2007 (känner ni varandra ?).

Link to comment
Share on other sites

plac. 116 år 2008

Imponerande' date=' och kul att vi redan kan konstatera att vi även har skidåkare från elitledet i vårt gäng. Och uppenbarligen har även HJ stått i elitledet då det begav sig.

En annan kul detalj är väl att Everest och fk bara var en sekund från varandra 2007 (känner ni varandra ?).[/quote']

Står även i elitled i år även om jag inte lyckades ta min placering från 08 på vasan 09.

Klassar mig inte som Elit eftersom bäst före datum är passerat... H35:a Jobbar heltid oxå och tränar inte helt skidspecifikt året runt, men tränar rätt mycket och har bra tillgång till snö på vintern, ingen supertalang utan måste träna mycket för att hålla en bra nivå.

Link to comment
Share on other sites

Resultatdatorn på vasaloppsmuseet innehåller en hel del. Jag har med den lyckat hitta bevis för att farsan inte var under 9 timmar nån gång...

 

Dessutom skrev jag ut en lista på min frus morfar som åker ett tiotal lopp på 60-70 talet, så nog finns det historik. Pratar man med de i entren så kan man smita in gratis på museet om man bara är ute efter att skriva ut en resultatlista. Datorn är väl värd ett besök. Skrivare finns om man vill ha med sig en lista hem.

Link to comment
Share on other sites

Placering strax över 1200 i år, min bästa placering (hittills:)) var år 2006 då jag kom strax under 1200. Varit stabil på placeringar i trakterna kring 1000-1500 men satsar naturligtvis på att komma under 1000. I år startade jag i led 2 för första gången och trodde att jag skulle nå under 1000, låg också strax under 1000 efter halva loppet men tappade ganska rejält andra halvan av loppet.

 

Måste försöka träna mer grenspecifik träning antar jag (mer rullskidor eftersom snötillgången i Stockholm inte brukar vara så god). Sprang nyligen millopp på under 39 min så flåset i sig borde räcka tycker jag. Tror att det handlar om att få mer effektiv stakteknik och inte minst försöka hinna med fler långpass för att förbättra uthålligheten så att jag inte tappar på slutet.

Link to comment
Share on other sites

plac. 116 år 2008

Imponerande' date=' och kul att vi redan kan konstatera att vi även har skidåkare från elitledet i vårt gäng. Och uppenbarligen har även HJ stått i elitledet då det begav sig.

En annan kul detalj är väl att Everest och fk bara var en sekund från varandra 2007 (känner ni varandra ?).[/quote']

Jag stod faktiskt inte i elitledet när jag kom 124, jag blev 180 året innan och eftersom jag inte åkte nåt seedningslopp så hamnade jag således i led 1.

Link to comment
Share on other sites

plac. 116 år 2008

Imponerande' date=' och kul att vi redan kan konstatera att vi även har skidåkare från elitledet i vårt gäng. Och uppenbarligen har även HJ stått i elitledet då det begav sig.

En annan kul detalj är väl att Everest och fk bara var en sekund från varandra 2007 (känner ni varandra ?).[/quote']

Står även i elitled i år även om jag inte lyckades ta min placering från 08 på vasan 09.

Klassar mig inte som Elit eftersom bäst före datum är passerat... H35:a Jobbar heltid oxå och tränar inte helt skidspecifikt året runt, men tränar rätt mycket och har bra tillgång till snö på vintern, ingen supertalang utan måste träna mycket för att hålla en bra nivå.

Eftersom du kör utan fäste?, så är det naturligt att du gick sämre i år när alla kunde ha bra fäste hela vägen utan att det tog så mycket på glidet, eller? Sedan att du inte är talang, allt är relativt, jag anser mig inte vara talanglös, men jag skulle nog aldrig kunna komma så högt hur mycket jag än tränade, gäller nog för 99,9% av befolkningen eller något sådant.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik! Ett litet stickspår, men vad 17 är Orvinos stakningsprogram. Har sökt efter det på forumet, men kunde inte hitta ntg? En hemlighet eller...?

Lars-Erik, på stickspåret: Detta är något alldeles speciellt mellan honom och mig (och Niklas).

Jag har aldrig styrketränat i hela mit liv men kom som sagt i kontakt med Orsino denna vinter. Han har varit personlig tränare och erbjöd sig generöst att lägga upp ett nybörjarprogram för mig med speciell tanke på Vasaloppet. Fantastiskt bra, och jag tänker ha som ambition att försöka träna minst en gång i veckan efter detta program som känns mycket genomtänkt och bra för mig. Därmed är "hemligheten" avslöjad.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande' date=' och kul att vi redan kan konstatera att vi även har skidåkare från elitledet i vårt gäng. Och uppenbarligen har även HJ stått i elitledet då det begav sig.

En annan kul detalj är väl att Everest och fk bara var en sekund från varandra 2007 (känner ni varandra ?).[/quote']

Står även i elitled i år även om jag inte lyckades ta min placering från 08 på vasan 09.

Klassar mig inte som Elit eftersom bäst före datum är passerat... H35:a Jobbar heltid oxå och tränar inte helt skidspecifikt året runt, men tränar rätt mycket och har bra tillgång till snö på vintern, ingen supertalang utan måste träna mycket för att hålla en bra nivå.

Eftersom du kör utan fäste?, så är det naturligt att du gick sämre i år när alla kunde ha bra fäste hela vägen utan att det tog så mycket på glidet, eller? Sedan att du inte är talang, allt är relativt, jag anser mig inte vara talanglös, men jag skulle nog aldrig kunna komma så högt hur mycket jag än tränade, gäller nog för 99,9% av befolkningen eller något sådant.

2008 körde jag utan fäste och det gick jättebra, i år hade jag fäste men jag la jag nått lager för mycket fäste och även en burk som i efterhand visade sig gå lite tungt, så lätt är det inte att ha toppglid på kall kärv snö tycker jag, lätt att göra bort sig på fästvallningen, så jag hade dåligt glid vilket sumpade sub100 planer.

 

Hörde på radion att några forskare hade kommit fram till att det krävs 10000 timmars träning för att bli riktigt bra på nått oavsett vad det gällde, spela piano,golf,skidor etc.

Så det är bara att räkna baklänges och kolla hur många du gjort...

800h i 12.5 år så är du på ditt max....

Link to comment
Share on other sites

Har åkt vasan 3 gånger.

 

2007: 423

2008: 279

2009: 76

Helt grym utvecklingskurva! Kan inte vara många som kan visa upp ngt liknande. Topp 10 nästa år? Hur har du tränat för att förbättra dig så snabbt?

Har nog mycket med rutin att gjöra. Första gången visste jag nog inte riktigt vad jag gav mig in på eller hur jag skulle förbereda mig inför loppet. Sedan dess har det blivit många långa stakpass vilket gjort att jag blivit mycket mer uthållig. Blir nog svårt att nå topp tio redan nästa år men får jag 3-4 år till på mig så är det nog inte omöjligt. Min målsättning blir nog att vara topp 30 nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt vasan 3 gånger.

 

2007: 423

2008: 279

2009: 76

Helt grym utvecklingskurva! Kan inte vara många som kan visa upp ngt liknande. Topp 10 nästa år? Hur har du tränat för att förbättra dig så snabbt?

Har nog mycket med rutin att gjöra. Första gången visste jag nog inte riktigt vad jag gav mig in på eller hur jag skulle förbereda mig inför loppet. Sedan dess har det blivit många långa stakpass vilket gjort att jag blivit mycket mer uthållig. Blir nog svårt att nå topp tio redan nästa år men får jag 3-4 år till på mig så är det nog inte omöjligt. Min målsättning blir nog att vara topp 30 nästa vinter.

Ja det var imponerande utveckling, hur många timmar tränar du per år?

Link to comment
Share on other sites

Står även i elitled i år även om jag inte lyckades ta min placering från 08 på vasan 09.

Klassar mig inte som Elit eftersom bäst före datum är passerat... H35:a Jobbar heltid oxå och tränar inte helt skidspecifikt året runt' date=' men tränar rätt mycket och har bra tillgång till snö på vintern, ingen supertalang utan måste träna mycket för att hålla en bra nivå.[/quote']

Eftersom du kör utan fäste?, så är det naturligt att du gick sämre i år när alla kunde ha bra fäste hela vägen utan att det tog så mycket på glidet, eller? Sedan att du inte är talang, allt är relativt, jag anser mig inte vara talanglös, men jag skulle nog aldrig kunna komma så högt hur mycket jag än tränade, gäller nog för 99,9% av befolkningen eller något sådant.

2008 körde jag utan fäste och det gick jättebra, i år hade jag fäste men jag la jag nått lager för mycket fäste och även en burk som i efterhand visade sig gå lite tungt, så lätt är det inte att ha toppglid på kall kärv snö tycker jag, lätt att göra bort sig på fästvallningen, så jag hade dåligt glid vilket sumpade sub100 planer.

 

Hörde på radion att några forskare hade kommit fram till att det krävs 10000 timmars träning för att bli riktigt bra på nått oavsett vad det gällde, spela piano,golf,skidor etc.

Så det är bara att räkna baklänges och kolla hur många du gjort...

800h i 12.5 år så är du på ditt max....

Fyller 39 i höst, så då blir det en kapplöpning med tiden att få mycket timmar och inte bli för gammal, eftersom jag ökade stavlängden från 158 till 175 f o m efter årskiftet i år, så har jag inte många träningstimmar med den litet annorluna teknik det blir med 175. Har väll aldrig tränat i närheten av träningstid för att nå min fulla "potential" (snittar kanske 150). Men som sagt, jag är ganska säker på att jag även med full uppbakning och någon morot om att jag skulle bli ekonomiskt oberoende om jag slog din bästaplacering ändå aldrig skulle vara i närheten av den, men det får vi tyvärr aldrig veta. Min målsättning nu är sub 811 och under 4:56 för att få middag med dryck av Lars-Erik, det är realistiskt (hoppas på att komma betydligt över 150 timmars träning inför V2010).

Intressant att du körde med fäste, så du kör inte alltid ofästavallat, när väljer du det ena framför det andra i Vasaloppet? Själv hoppas jag bli så pass tränad så att jag OM det är burkföre fram till Evertsberg och sedan klister kan staka in utan fäste med hyfsad fart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...