Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Din bästa Vasaloppsplacering ?


Lars-Erik

Recommended Posts

Står även i elitled i år även om jag inte lyckades ta min placering från 08 på vasan 09.

Klassar mig inte som Elit eftersom bäst före datum är passerat... H35:a Jobbar heltid oxå och tränar inte helt skidspecifikt året runt' date=' men tränar rätt mycket och har bra tillgång till snö på vintern, ingen supertalang utan måste träna mycket för att hålla en bra nivå.[/quote']

Eftersom du kör utan fäste?, så är det naturligt att du gick sämre i år när alla kunde ha bra fäste hela vägen utan att det tog så mycket på glidet, eller? Sedan att du inte är talang, allt är relativt, jag anser mig inte vara talanglös, men jag skulle nog aldrig kunna komma så högt hur mycket jag än tränade, gäller nog för 99,9% av befolkningen eller något sådant.

2008 körde jag utan fäste och det gick jättebra, i år hade jag fäste men jag la jag nått lager för mycket fäste och även en burk som i efterhand visade sig gå lite tungt, så lätt är det inte att ha toppglid på kall kärv snö tycker jag, lätt att göra bort sig på fästvallningen, så jag hade dåligt glid vilket sumpade sub100 planer.

 

Hörde på radion att några forskare hade kommit fram till att det krävs 10000 timmars träning för att bli riktigt bra på nått oavsett vad det gällde, spela piano,golf,skidor etc.

Så det är bara att räkna baklänges och kolla hur många du gjort...

800h i 12.5 år så är du på ditt max....

Det där med 10 000 timmar (rätt mkt iof även i mitt tycke) men stämmer säkert det är därför jag hela tiden i massa trådar med en dåres envishet fortsätter att hävda att alla borde träna mer rullskidor/skidor istället för alternativ träning typ löpning/stickning/cykling/knyppling mm. mm.

 

Men samtidigt för för att knyta ihop tråden så är det ju bra att inte alla tränar optimalt så att jag kan behålla en hyfsad placering på VL även på ålderns höst:)

 

Själv tränar jag mest cykling just nu. Får räkna på om jag uppnåt 10 000 h skidor?!......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply
Eftersom du kör utan fäste?' date=' så är det naturligt att du gick sämre i år när alla kunde ha bra fäste hela vägen utan att det tog så mycket på glidet, eller? Sedan att du inte är talang, allt är relativt, jag anser mig inte vara talanglös, men jag skulle nog aldrig kunna komma så högt hur mycket jag än tränade, gäller nog för 99,9% av befolkningen eller något sådant.[/quote']

2008 körde jag utan fäste och det gick jättebra, i år hade jag fäste men jag la jag nått lager för mycket fäste och även en burk som i efterhand visade sig gå lite tungt, så lätt är det inte att ha toppglid på kall kärv snö tycker jag, lätt att göra bort sig på fästvallningen, så jag hade dåligt glid vilket sumpade sub100 planer.

 

Hörde på radion att några forskare hade kommit fram till att det krävs 10000 timmars träning för att bli riktigt bra på nått oavsett vad det gällde, spela piano,golf,skidor etc.

Så det är bara att räkna baklänges och kolla hur många du gjort...

800h i 12.5 år så är du på ditt max....

Det där med 10 000 timmar (rätt mkt iof även i mitt tycke) men stämmer säkert det är därför jag hela tiden i massa trådar med en dåres envishet fortsätter att hävda att alla borde träna mer rullskidor/skidor istället för alternativ träning typ löpning/stickning/cykling/knyppling mm. mm.

 

Men samtidigt för för att knyta ihop tråden så är det ju bra att inte alla tränar optimalt så att jag kan behålla en hyfsad placering på VL även på ålderns höst:)

 

Själv tränar jag mest cykling just nu. Får räkna på om jag uppnåt 10 000 h skidor?!......

Tränar själv mest cykling nu, så ska man ha 10000 timmar skidor/rullskidor får man träna ett par år :-). Tänker oftast såhär med fästvallning på långlopp. Om det är "lättvallat" dvs man kan ha fäste utan att tappa glid då kör jag med fäste, om det är vallningsbekymmer så skippar jag fäste, i dom förena tar man många folk som lägger på för mjuka vallor, och eftersom få har perfekt har jag sällan problem att hänga med uppför även fast jag bara stakar och slätåkning/utför blir ett sant nöje.. :-)

Tyvärr lyckades jag lägga lite tokobase och nått lager för mycket vr40 som jag inte skulle gjort i årets vasa, inget grundvax och typ grön vauhti flour ytterst hade varit stor skillnad.

 

Om du kommer 800 på 150h träning så står du i elitled med några år av 600h det kan jag lova om du bara hade tid/motivation, 39 år är ingen ålder, fyller 37 själv snart, 10 år till kan du hålla hög nivå om du tränar mycket

Link to comment
Share on other sites

Helt grym utvecklingskurva! Kan inte vara många som kan visa upp ngt liknande. Topp 10 nästa år? Hur har du tränat för att förbättra dig så snabbt?

Har nog mycket med rutin att gjöra. Första gången visste jag nog inte riktigt vad jag gav mig in på eller hur jag skulle förbereda mig inför loppet. Sedan dess har det blivit många långa stakpass vilket gjort att jag blivit mycket mer uthållig. Blir nog svårt att nå topp tio redan nästa år men får jag 3-4 år till på mig så är det nog inte omöjligt. Min målsättning blir nog att vara topp 30 nästa vinter.

Ja det var imponerande utveckling' date=' hur många timmar tränar du per år?[/quote']

Det blev nog ca 600-650 timmar förra träningsåret (1maj-30april).

Link to comment
Share on other sites

Fram till 1974 träskidor, därefter plastskidor. VM i Falun 1974 blev plastskidans genombrott och Thomas Magnussons 3-milsseger på Kneizzl plastskidor är en milstolpe i historien.

 

Placering är svår att jämföra över tid, då förutsättningar i material, antal startande, nivån på deltagarna varierar från tid till tid. Om man skall få fram spännvidden på deltagarna i det här forumet måste man nog begränsa bakåt i tiden. För egen del är placeringen numera ganska ointressant, tycker sluttiden ger en bättre mätning av prestationen.

Bästa lopp 2007: 2154 (Tid:6.08)

 

Lustigt nog har jag kört ung på samma tid två gånger tidigare:

 

2004: 3639 (Tid: 6.08)

2005: 3347 (Tid:6.09)

 

Har dock haft en bättre placering i mitten på 80-talet då jag låg på ca 2020. På den tiden var det dock bara ca 8000 startande, vilket man väl ändå bör ta hänsyn när man jämför med 2007? Jag brukar titta på relativ placering (i förhållande till antalet startande).

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du kör utan fäste?' date=' så är det naturligt att du gick sämre i år när alla kunde ha bra fäste hela vägen utan att det tog så mycket på glidet, eller? Sedan att du inte är talang, allt är relativt, jag anser mig inte vara talanglös, men jag skulle nog aldrig kunna komma så högt hur mycket jag än tränade, gäller nog för 99,9% av befolkningen eller något sådant.[/quote']

2008 körde jag utan fäste och det gick jättebra, i år hade jag fäste men jag la jag nått lager för mycket fäste och även en burk som i efterhand visade sig gå lite tungt, så lätt är det inte att ha toppglid på kall kärv snö tycker jag, lätt att göra bort sig på fästvallningen, så jag hade dåligt glid vilket sumpade sub100 planer.

 

Hörde på radion att några forskare hade kommit fram till att det krävs 10000 timmars träning för att bli riktigt bra på nått oavsett vad det gällde, spela piano,golf,skidor etc.

Så det är bara att räkna baklänges och kolla hur många du gjort...

800h i 12.5 år så är du på ditt max....

Fyller 39 i höst, så då blir det en kapplöpning med tiden att få mycket timmar och inte bli för gammal, eftersom jag ökade stavlängden från 158 till 175 f o m efter årskiftet i år, så har jag inte många träningstimmar med den litet annorluna teknik det blir med 175. Har väll aldrig tränat i närheten av träningstid för att nå min fulla "potential" (snittar kanske 150). Men som sagt, jag är ganska säker på att jag även med full uppbakning och någon morot om att jag skulle bli ekonomiskt oberoende om jag slog din bästaplacering ändå aldrig skulle vara i närheten av den, men det får vi tyvärr aldrig veta. Min målsättning nu är sub 811 och under 4:56 för att få middag med dryck av Lars-Erik, det är realistiskt (hoppas på att komma betydligt över 150 timmars träning inför V2010).

Intressant att du körde med fäste, så du kör inte alltid ofästavallat, när väljer du det ena framför det andra i Vasaloppet? Själv hoppas jag bli så pass tränad så att jag OM det är burkföre fram till Evertsberg och sedan klister kan staka in utan fäste med hyfsad fart.

Kul att min lilla utmaning blivit till en realistisk målsättning för dig som ju startade egen tråd för att få lite tändvätska för att komma igång. Även jag ser fram emot denna middag med tydliga inslag av vätska, även om det inte rör sig om samma typ av tändvätska som ovan denna gång. Och jag lättar gärna på plånboken vid ett sådant unikt tillfälle. Återstår bara att du stakar utav bara fasen i Vasaloppet, Rotebrostakaren, med dina överlånga stavar.

Link to comment
Share on other sites

2010 plac: 868.

 

Verkligen nöjd efter 4 år i "soffan" och 7 år med "hipp som happ" träning,när lusten infunnit sig i perioder (vinter).Seriöst nu året runt och kommer nog upp i +300 tim.,om jag får vara frisk och någorlunda "hel".

Antagligen har jag bra "motor" för min ålder (59) och fördel av tidigare tränings-/tävlingserfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Vilken var den största förändringen och orsaken mellan placeringarna 08-09? Mängdträning, bättre valla, bättre ryggar att ta rygg på etc, etc. Jag vill veta :-)

2008: började träna alldeles för sent (2 januari). Fick väl ihop knappt 25 skidmil totalt. Startled 10. Hade inget fäste, trots att mina Madshus hade för dåligt spann för min vikt (vägde 116kg då). Efter att ha vallat om tre gånger ägnade jag mig åt stakning. Armarna tog slut i Evertsberg.

 

2009: anlitade en personlig tränare (Christian Minatti i Mora, www.perfectskiing.com) och började träna i april (2008). Fick hjälp med tekniken (som var i princip obefintlig) och träningsupplägg. Skaffade rullskidor och fokuserade på stakning. Vi var ett gäng med Rotebrostakaren i spetsen som körde intervallträning varje onsdag och ibland även distanspass på helgen, vilket varit enormt bra för motivationen (se tråden "träningskompis i Viby sökes"). Körde tre seedningslopp och hamnade till slut i led 5. Det blev c:a 215h träning fram till Vasaloppet.

 

Sammanfattning: Mera mängd med fokus på stakning. Mycket bättre teknik. Kanonskidor med rätt spann. Startled 5.

 

Lägger ut min träning på www.funbeat.se

Link to comment
Share on other sites

Vilken var den största förändringen och orsaken mellan placeringarna 08-09? Mängdträning' date=' bättre valla, bättre ryggar att ta rygg på etc, etc. Jag vill veta :-)[/quote']

2008: började träna alldeles för sent (2 januari). Fick väl ihop knappt 25 skidmil totalt. Startled 10. Hade inget fäste, trots att mina Madshus hade för dåligt spann för min vikt (vägde 116kg då). Efter att ha vallat om tre gånger ägnade jag mig åt stakning. Armarna tog slut i Evertsberg.

 

2009: anlitade en personlig tränare (Christian Minatti i Mora, www.perfectskiing.com) och började träna i april (2008). Fick hjälp med tekniken (som var i princip obefintlig) och träningsupplägg. Skaffade rullskidor och fokuserade på stakning. Vi var ett gäng med Rotebrostakaren i spetsen som körde intervallträning varje onsdag och ibland även distanspass på helgen, vilket varit enormt bra för motivationen (se tråden "träningskompis i Viby sökes"). Körde tre seedningslopp och hamnade till slut i led 5. Det blev c:a 215h träning fram till Vasaloppet.

 

Sammanfattning: Mera mängd med fokus på stakning. Mycket bättre teknik. Kanonskidor med rätt spann. Startled 5.

 

Lägger ut min träning på www.funbeat.se

Du kan länka din startsida på www. funbeat.se som webbsida här, då är du lättare att hitta.

( jag har gjort så)

Link to comment
Share on other sites

Tack och längdåkningsmössan av för en utförlig rapport. Ditt svar kan jag se som ett kvitto för att jag ligger ganska väl till vad det gäller träningsupplägg. Klurar för närvarande på om jag ska anlita en personlig tränare väl när snön lagt sig. Namnet som ligger närmast till hands för min del är Janne Ottosson (vallar mina skidor med den äran). Någon som har erfarenheter att dela med sig vad det gäller han?
Link to comment
Share on other sites

Tack och längdåkningsmössan av för en utförlig rapport. Ditt svar kan jag se som ett kvitto för att jag ligger ganska väl till vad det gäller träningsupplägg. Klurar för närvarande på om jag ska anlita en personlig tränare väl när snön lagt sig. Namnet som ligger närmast till hands för min del är Janne Ottosson (vallar mina skidor med den äran). Någon som har erfarenheter att dela med sig vad det gäller han?

Jag har varit på VL-läger med "Otto". Detta var dock för 4 år sen. Han är otroligt kompetent men lite "gammaldags" tyckte jag (var det då i alla fall). Lärde ut staktekniken från 90-talet (då man stakade med händerna under knäna) och tyckte alla hade för långa stavar (nästan alla fick kapa sina stavar i Wassbergs garage med uppsikt av Otto, Wassberg och självaste Mogren). Fick på kuppen allas deras autografer på mina skidor (som jag tyvärr inte använder i år). Hade bl.a diagonalträning med Mogren då...han hade inte stått på laggen på ett par år men FAAAAN vicken teknik.... Rekommenderar Otto varmt. Något han är grym på så är det vallning....hans tes där är "krångla inte till det"... och det är ju lätt att inte göra när man varit i Stadiums tält vid VL-starten dagen innan VL....

 

Har sedan 2007 anlitat Mattias Svahn som coach. Han är superduper och mycket sympatisk, rekommenderas också varmt. Har också anlitat Christian Minatti för lite fystester (via Mattias). Han var Mattias tränare under alla hans år i Mora. Han känns rejäl. Verkar också ha bra koll på nyheter inom träningslära etc.... (kan man tyvärr inte alltid säga om skidtränare).

Link to comment
Share on other sites

Ser väldigt intressant ut med professionell hjälp men Mora ligger en bit från Göteborg där jag bor. Har någon rekommendation på motsvarande kompetenser i Göteborgstrakten? Tänker framförallt på fystest och individuellt träningsprogram utifrån fystestet men även för teknikträning senare i höst/vinter.
Link to comment
Share on other sites

Vilken var den största förändringen och orsaken mellan placeringarna 08-09? Mängdträning' date=' bättre valla, bättre ryggar att ta rygg på etc, etc. Jag vill veta :-)[/quote']

2008: började träna alldeles för sent (2 januari). Fick väl ihop knappt 25 skidmil totalt. Startled 10. Hade inget fäste, trots att mina Madshus hade för dåligt spann för min vikt (vägde 116kg då). Efter att ha vallat om tre gånger ägnade jag mig åt stakning. Armarna tog slut i Evertsberg.

 

2009: anlitade en personlig tränare (Christian Minatti i Mora, www.perfectskiing.com) och började träna i april (2008). Fick hjälp med tekniken (som var i princip obefintlig) och träningsupplägg. Skaffade rullskidor och fokuserade på stakning. Vi var ett gäng med Rotebrostakaren i spetsen som körde intervallträning varje onsdag och ibland även distanspass på helgen, vilket varit enormt bra för motivationen (se tråden "träningskompis i Viby sökes"). Körde tre seedningslopp och hamnade till slut i led 5. Det blev c:a 215h träning fram till Vasaloppet.

 

Sammanfattning: Mera mängd med fokus på stakning. Mycket bättre teknik. Kanonskidor med rätt spann. Startled 5.

 

Lägger ut min träning på www.funbeat.se

Du kan länka din startsida på www. funbeat.se som webbsida här, då är du lättare att hitta.

( jag har gjort så)

Tack för bra tips!

Link to comment
Share on other sites

De bästa placeringar subtusen som HITTILLS redovisats är följande:

Entombed 76

nick 116

HJ 124

Corduroy 246

Ironman 263

joakim.j 381

Martin Lawaetc 383

Ove Johansson 490

fk 658

Everest 659

Volevodyn 758 (på träskidor !)

Rotebrostakaren 811

FJB 868

 

Har jag glömt någon ?

* Intresset är tillräckligt stort för att jag skall dela ut mitt pris till bästaplacering.

* Troligtvis utdelar jag även "utlottningspriset", men ser gärna att lite fler redovisar resultat.

* Pinsamt nog kan jag inte säga min egen exakta bästaplacering, men den ligger nog runt 440-450. Jag har ju fått tips att hitta den i det museum som finns vid Vasalopsmålet (typiskt att man numera är museieföremål !). Kanske t.ex. Volevodin hittar mig i dina listor från 80 talet. Jag hade INTE bästa placering år 1983 då jag hade min bästa tid, 4.56.22 (placeringen var då över 500). Jag är dock mycket stolt att vara medlem i "sub-5timmars klubben" tillsammans med Everest, Rotebrostakaren och många andra på listan ovan.

* Volevodyn har definitivt bästa placering på träskidor, men det kanske bara är han och jag på skidforum som genomfört Vasaloppet på träskidor, är det så ?. I mitt fall på SixJe elit , noggrannt tjärvallade, troligtvis med bröderna Lindgrens fästvalla och med hemkokad glidvalla !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
De bästa placeringar subtusen som HITTILLS redovisats är följande:

Entombed 76

nick 116

HJ 124

Corduroy 246

Ironman 263

joakim.j 381

Martin Lawaetc 383

Ove Johansson 490

fk 658

Everest 659

Volevodyn 758 (på träskidor !)

Rotebrostakaren 811

FJB 868

 

Har jag glömt någon ?

* Intresset är tillräckligt stort för att jag skall dela ut mitt pris till bästaplacering.

* Troligtvis utdelar jag även "utlottningspriset", men ser gärna att lite fler redovisar resultat.

* Pinsamt nog kan jag inte säga min egen exakta bästaplacering, men den ligger nog runt 440-450. Jag har ju fått tips att hitta den i det museum som finns vid Vasalopsmålet (typiskt att man numera är museieföremål !). Kanske t.ex. Volevodin hittar mig i dina listor från 80 talet. Jag hade INTE bästa placering år 1983 då jag hade min bästa tid, 4.56.22 (placeringen var då över 500). Jag är dock mycket stolt att vara medlem i "sub-5timmars klubben" tillsammans med Everest, Rotebrostakaren och många andra på listan ovan.

* Volevodyn har definitivt bästa placering på träskidor, men det kanske bara är han och jag på skidforum som genomfört Vasaloppet på träskidor, är det så ?. I mitt fall på SixJe elit , noggrannt tjärvallade, troligtvis med bröderna Lindgrens fästvalla och med hemkokad glidvalla !

Jag kommer att agera jultomte och dela ut mina båda priser i nära anslutning till julen.

Min deadline är satt till 20 December. Därefter kommer jag att skicka mitt pris till bästa placering och även utlottningspriset. Så om du redovisar ditt resultat före detta datum kommer du med i utlottningen och om du har bättre placering än Entombed kan det bli förstapris. Och, jag har slagit på stort, det blir ett bra och garanterat användbart pris.

Så, kära vänner, redovisa era bästaresultat innan 20 December på denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har urklipp från i stort sett alla Vasalopp och fram till 1982 prydligt inklistrade i mina urklippsböcker. 1983-87 hade jag uppehåll efter 10 lopp och småbarn hemma. Från 1988 och framåt har jag sparat urklipp från varje lopp, men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med resultat då alla mina urklipp är från lokaltidningen och bara har med topp 50 + lokala resultat. Här nere är Vasaloppet oerhört stort med reportage både före och efter loppet och en fullödig lokal resultatlista. Är det bristande intresse från NSD och Kuriren, som gör att du saknar dina resultat?

VL 1970 - på Six Je Elit, stämmer, men kommer inte ihåg vallningen.

 

Jag har en liten aning om vad det kan vara för pris, som Lars-Erik kommer att dela ut, ;) men det kan likaväl vara nåt helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa resultat ligger nånstans runt 1400, i slutet av 90-talet. Det bästa som jag kan hitta på vasaloppet.se som har resultaten sparade från 2001, är 1719 från just 2001.

 

Men det jag är mest stolt över är en inofficiell placering på 42 i ett Öppet spår, 50 minuter efter Torgny Mogren som då hade den bästa tiden. Min tid var 6:15 och Mogrens 5:25.

Link to comment
Share on other sites

De bästa placeringar subtusen som HITTILLS redovisats är följande:

Entombed 76

nick 116

HJ 124

Corduroy 246

Ironman 263

joakim.j 381

Martin Lawaetc 383

Ove Johansson 490

fk 658

Everest 659

Volevodyn 758 (på träskidor !)

Rotebrostakaren 811

FJB 868

 

Har jag glömt någon ?

* Intresset är tillräckligt stort för att jag skall dela ut mitt pris till bästaplacering.

* Troligtvis utdelar jag även "utlottningspriset"' date=' men ser gärna att lite fler redovisar resultat.

* Pinsamt nog kan jag inte säga min egen exakta bästaplacering, men den ligger nog runt 440-450. Jag har ju fått tips att hitta den i det museum som finns vid Vasalopsmålet (typiskt att man numera är museieföremål !). Kanske t.ex. Volevodin hittar mig i dina listor från 80 talet. Jag hade INTE bästa placering år 1983 då jag hade min bästa tid, 4.56.22 (placeringen var då över 500). Jag är dock mycket stolt att vara medlem i "sub-5timmars klubben" tillsammans med Everest, Rotebrostakaren och många andra på listan ovan.

* Volevodyn har definitivt bästa placering på träskidor, men det kanske bara är han och jag på skidforum som genomfört Vasaloppet på träskidor, är det så ?. I mitt fall på SixJe elit , noggrannt tjärvallade, troligtvis med bröderna Lindgrens fästvalla och med hemkokad glidvalla ![/quote']

Jag kommer att agera jultomte och dela ut mina båda priser i nära anslutning till julen.

Min deadline är satt till 20 December. Därefter kommer jag att skicka mitt pris till bästa placering och även utlottningspriset. Så om du redovisar ditt resultat före detta datum kommer du med i utlottningen och om du har bättre placering än Entombed kan det bli förstapris. Och, jag har slagit på stort, det blir ett bra och garanterat användbart pris.

Så, kära vänner, redovisa era bästaresultat innan 20 December på denna tråd.

Reminder. Den 20 December närmar sig med stormsteg och tomten väntar otåligt på yttrerligare inrapporteringar. Eller blir det Entombed som tar vinnarpriset ?

Link to comment
Share on other sites

Deadline har nu passerats. Jag konstaterar att Entombed har bästa placering (76) av oss på skidforum på Vasaloppet. Jag ber därför Entombed kontakta mig på email och ge mig adressen så skickar jag den superhemliga presenten- Det utlottade priset priset tillföll Rotebrostakaren så jag ber även Thomas tala om för mig hur han skall få sin present.

Priserna är i 500 kronersklassen, så jag har slagit på stiort men så gillar jag ju skidforum också. Och kul att denna tråd visar att vi har så många riktigt bra åkare med oss också.

God Jul på er alla, och hoppas att ni får till det verkliga superglidet kommande år .

Nu åker jag strax upp till Ormberget för att göra ett hyfsatpass för att få plats för julmaten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...