Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Din Träningstid per år


Stagge1

Recommended Posts

Hur mycket tränar ni och vad resulterar det i på VL?

 

Slutsats av mitt långa statistikinlägg nedan är att man kan förbättra sig även utan att träna specifikt mot VL. Men om det är just VL som är ens enda/stora mål under säsongen så bör man nog träna så mycket skidor som möjligt. Inte så lätt i Skåne... Tror inte så mycket på styrketräning. Krävs mer uthållighet i VL. Även om jag numera gör löpmilen på 36:30 en fin dag, så kompenserar det inte för bristande teknik och uthållighet som krävs under VL. Tror främst att det är min ökade träningsdos som lett till mina förbättringar + att jag får öva sammanhängande skidteknik i 9 mil varje år ;)

 

2003:

ÖS 9:35

Träning: 5 mil skidor, Total träningstid? -> fotboll div.5

 

2004:

ÖS 9:00

Träning: 10 snömil, 2 mil r-skidor. Total träningstid? -> fotboll div.5

 

2005:

VL 8:50 plac:9072 seedning: Startled 9

Träning: 11 snömil, 3 mil r-skidor. Total träningstid (från 04 i bagaget):

55 löpträningar, 16 cykelträningar, 8 skidträningar

Totaltid: 180:55:46 (h:min:sek)

Antal vilodagar: 219

Antal träningsdagar: 147

Genomsnittsträningstid: 01:13:51

 

2006:

ÖS 6:37 seedning: Startled 7

Träning: 28 snömil, 11 mil r-skidor. Total träningstid (från 05 i bagaget):

90 löpträningar, 23 cykelträningar, 25 skidträningar

Totaltid: 152:52:18

Antal vilodagar: 202

Antal träningsdagar: 163

Genomsnittsträningstid: 00:56:16

 

2007:

ÖS 7:46 seedning: Startled 6

Träning: 5 snömil, 15 mil r-skidor. Total träningstid (från 06 i bagaget):

83 löpträningar, 31 cykelträningar, 31 skidträningar

Totaltid: 235:59:24

Antal vilodagar: 158

Antal träningsdagar: 207

Genomsnittsträningstid: 01:08:24

 

2008:

ÖS 6:51 seedning: Startled 5

Träning: 0 snömil, 24 mil r-skidor. Total träningstid (från 07 i bagaget):

120 löpträningar, 50 cykelträningar, 18 skidträningar

Totaltid: 333:54:20

Antal vilodagar: 118

Antal träningsdagar: 247

Genomsnittsträningstid: 01:21:07

 

2009:

ÖS 7:08 seedning: Startled 4

Träning: 19 snömil, 12 mil r-skidor. Total träningstid (från 08 i bagaget):

131 löpträningar, 58 cykelträningar, 18 skidträningar, simträningar: 56

Totaltid: 377:59:44

Antal vilodagar: 98

Antal träningsdagar: 268

Genomsnittsträningstid: 01:24:38

Link to comment
Share on other sites

Min sammanlagda träning under 2009 har jag planerat ska bli minst 416 timmar, vilket motsvarar 8 timmar i veckan. Som det ser ut dagsläget kommer jag landa en bit över, förmodligen runt 450.

 

Jag är inte vidare rutinerad, har åkt ordentligt mycket skidor under en enda vinter. Har åkt ett VL och ett ÖS. VL åkte jag för fyra år sedan på tiden 7,09, ÖS förra året, på söndagen, 6,41.

 

Målet är VL 2010 på under 6 timmar och en halvmara i sommar under 1,30. Är en "led 4 åkare" i nuläget men var under förra vintern snubblande nära led 3 i dom flesta tävlingarna, så nästa år är även målet att seeda mig till led 3 i samtliga seedingtävlingar jag åker.

 

Min träning blir lite splittrad på grund av att jag försöker köra mycket löpning nu under våren och för att jag tycker det är alldeles för roligt att träna styrketräning :) Hade nog varit bättre förberedd inför nästa vinter med mer grenspecifik träning.

Link to comment
Share on other sites

Om du springer milen på 36 så är det nästan en omöjlighet att köra ÖS över 6h, om du bara kan stå på ett par skidor. Mer rullskidor och du kommer att krossa dina tidigare tider.

så enkelt är det inte!

Bara för att du är enbra löpare och har bra kondition måste du inte automatiskt blir en snabb skidåkare.

Har man dåligt kordination och balans hjälper det inte att man kan springa milen på 35.

har sett sådana exempel!

Link to comment
Share on other sites

Om du springer milen på 36 så är det nästan en omöjlighet att köra ÖS över 6h' date=' om du bara kan stå på ett par skidor. Mer rullskidor och du kommer att krossa dina tidigare tider.[/quote']

så enkelt är det inte!

Bara för att du är enbra löpare och har bra kondition måste du inte automatiskt blir en snabb skidåkare.

Har man dåligt kordination och balans hjälper det inte att man kan springa milen på 35.

har sett sådana exempel!

Det var väl därför Klas förordade mer rullskidor...?

Link to comment
Share on other sites

Om du springer milen på 36 så är det nästan en omöjlighet att köra ÖS över 6h' date=' om du bara kan stå på ett par skidor. Mer rullskidor och du kommer att krossa dina tidigare tider.[/quote']

så enkelt är det inte!

Bara för att du är enbra löpare och har bra kondition måste du inte automatiskt blir en snabb skidåkare.

Har man dåligt kordination och balans hjälper det inte att man kan springa milen på 35.

har sett sådana exempel!

Det var väl därför Klas förordade mer rullskidor...?

Jo det förstod jag väl. Jag vill bara påpeka att även om man är en duktig löpare så är man automatiskt inte en duktig skidåkare även om man tränar 150 mil rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Om du springer milen på 36 så är det nästan en omöjlighet att köra ÖS över 6h, om du bara kan stå på ett par skidor. Mer rullskidor och du kommer att krossa dina tidigare tider.

Man behöver bara springa milen på just under 43 min, eller ungefär 4 min 20 sek per km för att det ska bli 1,30 på en halvmara.

 

Jag borde klarat ÖS på under 6 h förra året, trots snöovädret på söndagen, men vår dåliga morgonplanering gjorde att vi inte kunde starta förrän 7,55. Jag har bara åkt vasan förr och då var det bara kliva in i rätt led, men är man inte tillräckligt tidig på ÖS så fick det ju helt andra konsekvenser. Tråkig läxa att lära.

 

Jag räknade efter loppet ut att jag kört om nånstans mellan 5500 och 6000 åkare i spåret och det tog alldeles för lång tid. Kommer aldrig göra om misstaget att inte vara på plats i god tid om jag åker ÖS igen.

Link to comment
Share on other sites

Om du springer milen på 36 så är det nästan en omöjlighet att köra ÖS över 6h, om du bara kan stå på ett par skidor. Mer rullskidor och du kommer att krossa dina tidigare tider.

Håller med Skåningen, tänk om det hade varit så enkelt. Håller dock med dig om att fler rullskidsmil säkert skulle förbättra det hela. Men hur kul är det?

Tycker dock att du drar lite höga växlar på en miltid på löpning. Där krävs det inte lika lång uthållighet. Tror inte min allmänna koordination och balans är mycket sämre än andras, men det krävs skidteknik och stakteknik och givetvis rätt koordination och balans om vi pratar inom tekniken för effektivaste stakning m.m.

 

Att jämföra sporter rakt över eller dra slutsatser där emellan är ju inte helt korrekt. Tror du alla som kör VL under 6h klarar av att simma 3km under en 1h? Nu pratar vi dessutom om en sport som kräver mycket överkropp och armmuskler. Ingen extrem tid (speciellt inte om vi pratar bassäng), men jag tror ändå att det är många som inte skulle klara det. Det krävs nämligen lite teknik inom simning också...

 

Tråden var ju dock tänkt för som Jim började på....att lägga in sina årstider...

Link to comment
Share on other sites

Stagge1: Otroligt imponerad av din detaljrika statistik. Det blir mycket intressantare att träna, om man bokför sin träning och sen summerar och jämför år från år. En liten kuriosa för egen del. Jag gick igenom alla träningsdagböcker under ett 20-tal år och summerade antal sjukdomsdagar (förkylning/influensa) och jämförde med resultatet i VL. De år jag varit mycket sjuk gav generellt sett utslag i sämre VL-placering. Om jag haft lite skidmil i benen har dock inte alltid resulterat i sämre VL-prestation.

Sista gången jag gjorde ett efter mina förutsättningar bra Vasalopp var 2004. (6.30) Då hade jag 12 skidtävlingar i benen varav en 5-mil, två 3-milar, övriga 7-15 km, sista två så sent som må-ti före Vasaloppet. Jag behöver "grillas" i tävlingar för att få upp flåset, bara träning räcker inte.

Fast numera har jag med ålderns rätt lagt ner fokuseringen på VL - kör ÖS i stället. Tyvärr fick jag ett återfall 2008 i VL med tuffa förhållanden - hade jag valt ÖS hade det nog gått lite snabbare.

Kör du ingen skidgång i backe - mycket bra grennära träning. Jag kör 2 ggr/månad med start på hösten.

 

Under min "storhetstid" gjorde jag summering efter varje säsong, vinter resp sommaridrott, och försökte hitta samband mellan genomförd träning av olika slag med uppnådda tävlingsresultat. Det var bra att ha med i bagaget inför upplägget av nästa säsongs träning. Det gällde i högre grad sommaridrotten än vintersporten, där det krävs större flexibilitet med tanke på de skiftande förhållandena för skidträning. Men träningsstatistik gör träningen roligare. Jag tillhör "milgenerationen" dvs räknar min träning i mil (inkl översättning av tid till mil), haft svårt att hålla tempot bara med tidsräkning. Men ni som är yngre är vana att räkna träningen i tim, vilket vi i "old-school" inte fick lära oss.

Link to comment
Share on other sites

lite förvånad över reaktionerna, det brukar ju heta att man blir bra på det man tränar. finns inte snö då är rullskidor det bästa, eller??? Springer men på 36 så har man mer än hyfsad kondis, det är en xcadss skilnad mellan oss som hasar oss fram och försöker komma under 40 och på någon som fixar milen på 36. visst finns det totalt hopplösa fall, men Stagge 1 hasar sig fram otroliga 10-15 mil på skidor inkl rullskidor per år! dvs vad många av oss gör på en halv helg. Ut på rullskidorna en gång i veckan nu, två i höst och tre i vinter kombinerat med några skidhelger och jag lovar, du kommer att krossa dina tider.
Link to comment
Share on other sites

lite förvånad över reaktionerna, det brukar ju heta att man blir bra på det man tränar. finns inte snö då är rullskidor det bästa, eller??? Springer men på 36 så har man mer än hyfsad kondis, det är en xcadss skilnad mellan oss som hasar oss fram och försöker komma under 40 och på någon som fixar milen på 36. visst finns det totalt hopplösa fall, men Stagge 1 hasar sig fram otroliga 10-15 mil på skidor inkl rullskidor per år! dvs vad många av oss gör på en halv helg. Ut på rullskidorna en gång i veckan nu, två i höst och tre i vinter kombinerat med några skidhelger och jag lovar, du kommer att krossa dina tider.

Instämmer.

Link to comment
Share on other sites

Stagge1: Är du löpare egentligen, som har Vasaloppet som tillägg till din övriga träning eller satsar du seriöst på VL. Det är väl avgörande hur mycket grenspecifik träning du vill bedriva.

 

Själv gjorde jag 36 min på milen(löpning) på nästan bara gångträning (tävlingsgångare) och vintertid satsade jag på skidtävlingar, där VL var slutet på säsongen. Fördelen med skidträningen var att den behöll/ökade VO2 max under vintersäsongen och man startade barmarksträningen på en hög nivå på våren.

Link to comment
Share on other sites

gör man milen på 36 utan sjukt mycket löpning har man bra syreupptag, med bra skidträning kan man stå i elitledet på vasaloppet. senast jag sprang en mil var det på 38.30 tror jag, Jag står i elitled men har aldrig löptränat speciellt hårt
Link to comment
Share on other sites

Klas: Jo, men det är ju det jag säger. Bara för att man springer milen på drygt 36 så blir man inte bra på att åka skidor, så jag håller med om att man blir bra/bättre på det man tränar. Hade gärna åkt mer skidor om man hade haft mer tillgång till snö. Rullskidor är ju dödens tråkigt. Ska dock försöka ta mig ut på en :) runda i veckan...

Volevodin: Kan kanske kalla det att jag närmar mig elimotionär på milen. Om man tar bort den allra bästa eliten, så brukar 10kms-lopps segrare ligga på 32-35 min. Beroende på bana och duktiga deltagare. Dvs typ 4minuter bättre än mig vilket är ganska mkt. Ser väl VL/ÖS som komplement under vintern, man kanske inte får kalla det seriöst om man inte tränar mer specifik skidträning än vad jag gör. Ser dock fram emot det varje år ändå. Dock lite mindre 2008 när man hade 0 snömil innan.

Statistik, och prylar så klart, är väl det som ger en extra kick för träning och tävling förutom alla fina endorfiner?

nick: Jag tror det är betydligt lättare för en som står i elitledet på VL att springa under 36, än vad det är för en löpare som springer under 36 att få ställa sig i elitledet på VL. Ur min synvinkel som då inte är skidåkare från barnsben så kan man ju bara undra hur man kan undvika att springa milen under 36 om man är så bra tränad att man står i elitledet på VL. :D

Link to comment
Share on other sites

Klas: Jo, men det är ju det jag säger. Bara för att man springer milen på drygt 36 så blir man inte bra på att åka skidor, så jag håller med om att man blir bra/bättre på det man tränar. Hade gärna åkt mer skidor om man hade haft mer tillgång till snö. Rullskidor är ju dödens tråkigt. Ska dock försöka ta mig ut på en :) runda i veckan...

Volevodin: Kan kanske kalla det att jag närmar mig elimotionär på milen. Om man tar bort den allra bästa eliten, så brukar 10kms-lopps segrare ligga på 32-35 min. Beroende på bana och duktiga deltagare. Dvs typ 4minuter bättre än mig vilket är ganska mkt. Ser väl VL/ÖS som komplement under vintern, man kanske inte får kalla det seriöst om man inte tränar mer specifik skidträning än vad jag gör. Ser dock fram emot det varje år ändå. Dock lite mindre 2008 när man hade 0 snömil innan.

Statistik, och prylar så klart, är väl det som ger en extra kick för träning och tävling förutom alla fina endorfiner?

nick: Jag tror det är betydligt lättare för en som står i elitledet på VL att springa under 36, än vad det är för en löpare som springer under 36 att få ställa sig i elitledet på VL. Ur min synvinkel som då inte är skidåkare från barnsben så kan man ju bara undra hur man kan undvika att springa milen under 36 om man är så bra tränad att man står i elitledet på VL. :D

Enkelt, man blir bra på det man tränar. du har mer än dubbelt så många "löpträningar" än mig/år och jag åker 400mil skidor/år, kan ha med det att göra :-). Att jag sen prioriterar cykel mer på sommaren oxå gör att löpsteget inte är bra. Dessutom för tung för min längd för att vara bra att springa. 7.30 på vättern ifjol dock så att cykla är jag skaplig på.

Vad väger du och hur lång är du? Är själv 172 och väger 71-72 skulle nog väga 10kg mindre för att vara bra på att springa

Link to comment
Share on other sites

hm...statistik på någon slags nivå har även jag. Jag skrev om den lite på Stagges format.

Min analys säger att teknik är viktigt och precis som Nick tror jag att man blir bra på det man tränar.

För egen del så är de förbättrade resultaten först och främst från att jag kommer längre fram i startleden, det kommer att fortsätta nästa år om vädret blir OK.

Jag har ingen extrem uthållighet med sprinterbakgrund och behöver fritt blås i början, brukar ofta snitta träningspass på drygt 90% av maxpuls vilket funkar med mycket återhämtningsdagar.

Sedan förbättras tekniken också och jag anpassar träningen till det som gör nytta, t ex lite styrketräning passade som handen i handsken förra året och kapade rulltiderna rejält.

Jag tar en hel del tips från det här forumet för att förbättra träningen....

 

Inte flera träningspass på samma dag och "styrketräningen" någon minut på morgon och kväll ca 4 ggr i veckan som snitt (började innan 2008 loppet men bara några få gånger).

 

Så här ser det ut nu:

2009

Blodvärde snitt 158

Löpning 32 pass 393,6 km på 31h 12min 25s

Milen på ca 41min

Simning 2 pass 2000 m

Styrketräning 4 ggr i veckan chins 2x16, dips 2x21, situps 2x30

Rullskidor: 18 pass 286.6 km på 21h 45min 59s snitt tid 4:33,4/km

Skidor: 10 pass 208.6 km på 14h 05min 22s snitt tid 4:03,15

Vasaloppet 7h 36min placering ca 5200 start i 7:an

 

2008

Blodvärde snitt 160

Löpning 40 pass 383,9 km på 30 h 26 min 25 s

Halvmaran på ca 1h 27min milen på ca 41min

Simning 2 pass 2000 m

Styrketräning ostrukturerat chins (2x10), dips(2x15) och situps (2x20)

Rullskidor: 23 pass 401.8 km på 33h 16min 47s snitt tid 4:58,5

Skidor: 5 pass 148,6 km på 16h 00min 00s snitt tid 6:27,62

Vasalopp ca 8h 05min placering ca 5800 start i 7:an

 

2007

Blodvärde snitt 164

Löpning 39 pass 467,3 km på 36h 45min 22s

Halvmaran ca 1h 25min milen på ca 38min

Simning 0 m

Rullskidor: 36 pass 501.2 km på 42h 32min 07s snitt tid 5:05,5

Skidor: 10 pass 276 km på 23h 17min 25s snitt tid 5:03,79

Vasalopp ca 8h 43min placering ca 6200 start i 9:an

Link to comment
Share on other sites

Knappen: Dina värden är ett bra bevis på att bara för man är en god löpare (1.25 på halvmaran 07 är imponerande) är man inte automatiskt långt fram i VL. Men andelen skidmil dvs 27, 14 och 20 de tre åren är ganska liten för att tillgodogöra dig löpkapaciteten i VL. Du bor troligen inte nära ett konstsnöspår, då du gångna vinter bara fick ihop 20 mil. Blodvärdet sjunkit något, inom normalvärdet ?

 

Jag skall här redovisa min statistik från oktober 2008 tom mars 2009:

 

Skidmil inkl tävling: 84,1 varav 64,9 klassiskt o 19,2 fristil

Skidtävlingar: 8 st (4 c+4 s)totalt 19,7 mil varav 15,2 klassiskt 4,5 fristil. Bästa res 2009: 8:a i vet-SM 10 km fritt på 33.47

Rullskidor, klassiskt: 14,1 mil

Inlines med stavar: 20 mil (anm. kör 1-2 ggr i veckan hela sommaren 1,5-2mil/gång)

Backträning: 4 ggr (nov-dec)

Löpning: 18,2 mil ÅB 2008: 45.07 på 10000 m vid Emg i Malmö (brons i M60)

Gång: 30,6 mil ÅB 2008: 10 km 1.02,46 20 km 2.10,49 (5:a i Emg)

Styrketräning: 0 pass om ej backträning räknas

VL ÖS söndag: 7.58 tim (hygglig standard i övriga discipliner ger inte alltid utslag i VL )

Ålder: 61 år Någon kanske tycker jag borde vara bättre med den här träningen, men i den

här åldern ger inte träningen lika bra betalt, iaf inte i VL.

Link to comment
Share on other sites

Här har ni min saga:

 

2005:div 6 fotboll träning 3pass i veckan +matcher

Löpning: 21mil varav en tävling i F.E.M 70 kebnekaise

Rullskidor:35 mil K

Längdskidor:65 mil K

Vasan: startled 3 placering 1976 tid:5h 33min

 

2006:div 5 fotboll 3pass i veckan+ matcher

Löpning:25mil

Rullskidor 20mil K

Längdskidor 9mil K

Vasan: startled 3 placering 1719 tid 6h 13min

 

2007:div5 fotboll 3pass/vecka +matcher

Löpning:20 mil

Rullskidor:30mil K

Längdskidor:37mil K

Vasan:startled 3 placering 1537 tid:5h 49min

 

2009:bestämde jag mig för att sluta harva på och prova rejält annars skulle jag lägga ner vasaloppet och övergå till att prova triathlon lite mer:

styrketräning:2ggr/vecka

Löpning:29mil aldrig milen på mindre än 45min

rullskidor:102mil mkt stakning K

Längdskidor:35mil K

Vasan:startled 3 placering 686 tid 5h 9min

 

En rejäl nytändning till kommande vasa,med fler längdmil på snö så ska det gå bättre och letar för fullt efter trögare hjul till rullskidorna för att kunna träna mer diagonalåkning och få en mer energisparande teknik.ska prova en ny grundträning efter att ha läst Maffetones bok ska bli spännande att se om lugn och njutbar träning kan ge resultat:)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt, man blir bra på det man tränar. du har mer än dubbelt så många "löpträningar" än mig/år och jag åker 400mil skidor/år, kan ha med det att göra :-). Att jag sen prioriterar cykel mer på sommaren oxå gör att löpsteget inte är bra. Dessutom för tung för min längd för att vara bra att springa. 7.30 på vättern ifjol dock så att cykla är jag skaplig på.

Vad väger du och hur lång är du? Är själv 172 och väger 71-72 skulle nog väga 10kg mindre för att vara bra på att springa

7.30 imponerar. Det var de snabbaste som körde in på det, så jag förmodar att det blir en hel del mil på cykeln för dig också om man jämför med vad jag kommer upp i. Kan du inte delge lite statistik från din träningsstatistik? Skulle vara intressant att se hur mycket en elitare tränar.

10kg mindre verkar väldigt mycket. Själv är jag 183 och har tyvärr gått upp till 83-84,5. Har dock ganska långa ben i förhållande till överkropp som är bra att utnyttja vid löpning. Riktig matchvikt skulle ligga på 78-79 för min del, vilket skulle gynna löpningen iaf, säkert med ett par minuter.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att läsa er statistik!

 

Knappen, hur följer du dina blodvärden och hur ofta tar du dom?

 

Vad använder ni er av för program för att följa er statistik i? Själv använder jag mig av Excel (ens bästa vän, ekonom som man är) + Polars "träningsprogram".

Link to comment
Share on other sites

Enkelt' date=' man blir bra på det man tränar. du har mer än dubbelt så många "löpträningar" än mig/år och jag åker 400mil skidor/år, kan ha med det att göra :-). Att jag sen prioriterar cykel mer på sommaren oxå gör att löpsteget inte är bra. Dessutom för tung för min längd för att vara bra att springa. 7.30 på vättern ifjol dock så att cykla är jag skaplig på.

Vad väger du och hur lång är du? Är själv 172 och väger 71-72 skulle nog väga 10kg mindre för att vara bra på att springa[/quote']

7.30 imponerar. Det var de snabbaste som körde in på det, så jag förmodar att det blir en hel del mil på cykeln för dig också om man jämför med vad jag kommer upp i. Kan du inte delge lite statistik från din träningsstatistik? Skulle vara intressant att se hur mycket en elitare tränar.

10kg mindre verkar väldigt mycket. Själv är jag 183 och har tyvärr gått upp till 83-84,5. Har dock ganska långa ben i förhållande till överkropp som är bra att utnyttja vid löpning. Riktig matchvikt skulle ligga på 78-79 för min del, vilket skulle gynna löpningen iaf, säkert med ett par minuter.

utan att kolla i träningsdagbok ungefär såhär

är nog det mesta jag tränat mängdmässigt nått år.

 

träning ifjol april2008-april2009

ca400-450mil skidor 80%klassiskt 20%skejt nov-april

ca750mil cykel racer (april-augusti)

ca100mil löpning ( ingen löpning nov-april)

ca250mil rullskidor klassiskt mest aug-början nov ca 0-2 pass/vecka april-aug som underhåll av stakkapacitet

styrka 1-2pass/vecka året runt

ca 12-13 tävlingar mest långlopp dec-april

Link to comment
Share on other sites

min statistik finns både i excel med siffror men också i textfil för att ange tid på dygnet, eventuella skador, väder etc.

Excel kan jag summera enkelt och även använda för träningsuppläg mot kalendern.

 

Blodvärdet får jag från att lämna blod, och då ber jag om blodtryck samtidigt (blodtryck plus

vilopulsen). Noteras bara i textfilen :)

 

Blodvärdet har sjunkit de senaste åren genom att jag dricker mycket (vatten!) och samtidigt minskat träningsdosen något på löpningen med stora uppehåll, t ex efter Vasaloppet. Maxvärdet har varit 184, strax under maxpuls=190 alltså :)

Jag tar alltså aldrig järntabletter och inbillar mig at värdet sjunker till mer rimliga nivåer efter att jag lämnat blod (högt blodvärde sliter på hjärtat har jag hört, deas vad säger du?)

 

Ålder? 45 i år... lär jag inte kunna behålla så länge :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt' date=' man blir bra på det man tränar. du har mer än dubbelt så många "löpträningar" än mig/år och jag åker 400mil skidor/år, kan ha med det att göra :-). Att jag sen prioriterar cykel mer på sommaren oxå gör att löpsteget inte är bra. Dessutom för tung för min längd för att vara bra att springa. 7.30 på vättern ifjol dock så att cykla är jag skaplig på.

Vad väger du och hur lång är du? Är själv 172 och väger 71-72 skulle nog väga 10kg mindre för att vara bra på att springa[/quote']

7.30 imponerar. Det var de snabbaste som körde in på det, så jag förmodar att det blir en hel del mil på cykeln för dig också om man jämför med vad jag kommer upp i. Kan du inte delge lite statistik från din träningsstatistik? Skulle vara intressant att se hur mycket en elitare tränar.

10kg mindre verkar väldigt mycket. Själv är jag 183 och har tyvärr gått upp till 83-84,5. Har dock ganska långa ben i förhållande till överkropp som är bra att utnyttja vid löpning. Riktig matchvikt skulle ligga på 78-79 för min del, vilket skulle gynna löpningen iaf, säkert med ett par minuter.

utan att kolla i träningsdagbok ungefär såhär

är nog det mesta jag tränat mängdmässigt nått år.

 

träning ifjol april2008-april2009

ca400-450mil skidor 80%klassiskt 20%skejt nov-april

ca750mil cykel racer (april-augusti)

ca100mil löpning ( ingen löpning nov-april)

ca250mil rullskidor klassiskt mest aug-början nov ca 0-2 pass/vecka april-aug som underhåll av stakkapacitet

styrka 1-2pass/vecka året runt

ca 12-13 tävlingar mest långlopp dec-april

Grymt impad av din träning och dina resultat och håller helt med dig om att man blir bra på de man tränar på.

 

Tyvärr finns det hos gemene man en väldigt konstig sammanblandning mellan löpning och VL-resultat. Och tyvärr leder det till att de flesta springer för mkt istället för att åka skidor.

 

1986, 24 år gammal sprang jag Gbg-varvet på 1,23,02 efter jag avslutat min mkt halvdana "karriär" som orienterare (skulle nog kunna sprungit några minuter bättre några år innan men det kan jag naturligtvis aldrig bevisa, men åtminstone var detta bara en halvhjärtad satsning ett år). Samma år körde jag VL på över 7 h om jag minns rätt. Total träningstid ungefär som idag. Men nu 46/47 år gammal skulle jag maximalt sannolikt kunna gå runt varvet på 2,30 men kör VL på 5,15/5,20.

 

Detta beroende på att jag ändrat min träning!

 

Är vidare helt värdelös på att cykla. Tex 1990 tog det nästan 11 timmar att köra VR. Men VR 2008 gick ändå på 9,06 efter 2 månaders "halvseriös" satsning drygt 100 mil.

 

Är dessutom helt övertygad om att ALLA på detta skidforum skulle slå ALLA kenyaner på VL inkl de som springer varvet på 1,02 och maraton på 2,06.

 

OM dessa kenyaner däremot skulle flytta till Norge/norra Sverige i 10-års ålder och tränade skidor så skulle de kanske kunna vinna VL.

 

 

Förra året tränade jag 380 timmar och hittills i år dryga 190 h.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...