Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 6 timmar på VL


Lakota

Recommended Posts

Tänkte kasta ut en krok o se om ngn har åsikter på hur man når tiden.

Kör idag:

Mån: Cykel tor jobbet 30km iA2-A3. +MTB tuff teknik terräng 1timme. Core 10min

Tis: Cykel tor jobbet som ovan fast A1. Rullskidor enbart stakning 1timme

Ons: Vila

Tor: Cykel tor jobbet A2. Rullskidor 1,5timm. +Elghufs ½timme.Core 20min

Fre: Cykel tor jobbet A2+ extra runda på em A2-A3 40km

Lör vila

Sön vila

Link to comment
Share on other sites

Tänkte kasta ut en krok o se om ngn har åsikter på hur man når tiden.

Kör idag:

Mån: Cykel tor jobbet 30km iA2-A3. +MTB tuff teknik terräng 1timme. Core 10min

Tis: Cykel tor jobbet som ovan fast A1. Rullskidor enbart stakning 1timme

Ons: Vila

Tor: Cykel tor jobbet A2. Rullskidor 1,5timm. +Elghufs ½timme.Core 20min

Fre: Cykel tor jobbet A2+ extra runda på em A2-A3 40km

Lör vila

Sön vila

Ser rätt bra ut. För VL är Cykel minst lika bra alternativ träning som löpning men något för lite skidor enligt min mening. Samt även viss brist på långa sammanhängande pass. Så lägg in ett 2,5 - 3-timmars pass rullskidor minst varannan helg och/eller åk rullskidor istället för cykel till jobbet 1-2 ggr per vecka så fixar du det. Beroende på vilken naturlig styrka du har i överkroppen så skulle det inte skada med 1-2 korta pass på gymmet för bara överkroppen. Sen tillkommer givetvis andra faktorer som talang, skidvana, ålder, lokal snötillgång/snöskidåkning, seedningstävlingar mm mm. Kanske ändå viktigare är föret den dan du åker det kan skilja mer än timme så åker du inte ÖS så kanske det är bättre att sätta ett placeringsmål.

Link to comment
Share on other sites

För att nå under 6 h så krävs i normalfallet en mängd på ca 200 h per år. Sen spelar bakgrund etc en stor roll så klart för resultatet med denna träningsmängd. Många forumexperter förespråkar en stor andel rullskidor under sommar/höst.

 

Kör själv just nu ca 3 gånger i veckan med ett av passen ca 2 timmar på rullskidor. Åkte vasaloppet på 6.25 i fjol.

 

Se även till att starta sämst i led 4.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte kasta ut en krok o se om ngn har åsikter på hur man når tiden.

Kör idag:

Mån: Cykel tor jobbet 30km iA2-A3. +MTB tuff teknik terräng 1timme. Core 10min

Tis: Cykel tor jobbet som ovan fast A1. Rullskidor enbart stakning 1timme

Ons: Vila

Tor: Cykel tor jobbet A2. Rullskidor 1,5timm. +Elghufs ½timme.Core 20min

Fre: Cykel tor jobbet A2+ extra runda på em A2-A3 40km

Lör vila

Sön vila

Bör räcka gott och väl, men tryck på hårdare under rullskidåkningen och strunta i att bara staka det ena passet. 6 timmar på vasaloppet är inte en tid man når på stakning utan då används benen mycket. Under 5 är stakning enligt min erfarenhet. (13 lopp 3 under 5 timmar väldigt sällan bara tränat stakning under något pass). Visserligen tränar du benen under cyklingen men tekniken får du bara under rullskidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om mycket teknik träning dvs diagonalåkning och stakning med frånskjut med rullskidor är någon ide om målet bara är VL?! Min erf är att fästvallan ändå är borta efter 6mil och de e nästan bara stakning som gäller. Tänker satsa på ett par pass älghufs istället och bara köra stakning på rullskidor.

Intress o höra om hur någon lyckats med teknikträning diagonal när det inte går o få känslan m fästvalla!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om mycket teknik träning dvs diagonalåkning och stakning med frånskjut med rullskidor är någon ide om målet bara är VL?! Min erf är att fästvallan ändå är borta efter 6mil och de e nästan bara stakning som gäller. Tänker satsa på ett par pass älghufs istället och bara köra stakning på rullskidor.

Intress o höra om hur någon lyckats med teknikträning diagonal när det inte går o få känslan m fästvalla!

Visst är fästvallan slut efter 6 mil men har du använt benen den sträckan så har du kraft kvar i armarna och åker sista 3 milen mycket snabbare än annars. Jag tar i lika mycket med armarna oavsett om jag bara stakar eller stakar med frånskjut men det går ofta fortare med hjälp av benen, och då är det roligare. Tekniken blir naturligtvis inte lika bra som på snö men rörelserna tränas och tekniken /balansen blir bättre. Komplettera men 20-30 mil på snö innan vasaloppet så klarar du 6 timmar det tror jag säkert.

 

Och som Everest skrev något längre rullskidpass ibland och överkropps-styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Om jag räknar rätt får jag det till ca 40h i månaden, det är en ansenlig mängd. Så ansatsen i kvantitet räcker och blir över. Mitt mål är 5h, men jag kan inte skrapa ihop mer är 20h i månaden, men då tränar jag nästan enbart rullskidor/skidor.

 

Så...åk rullisar till jobbet då och då. Passa på medans det är torrt. Mindre kul i höst.

Hur är din skidvana? Har du bra teknik? Mycket tid kan vinnas på teknikförbättring. Stakstyrka är dessutom mycketet viktigt VL om man vill komma framåt leden, så jag tycker inte det är fel att satsa på enbart stakpass. Kör gärna i uppförsbackar.

 

Lycka till !!

Link to comment
Share on other sites

Skidvana? Körde mitt första VL eller ÖS i våras o det räcker till Startled 7 2010. HAde mkt kraft kvar o körde o frös sista 25km eftersom det inte gick att komma fram, 1 spår med höga snövallar bredvid, stod o häckade i hökberg ½ i valla kö helt i onödan.

Hänger dock med de bästa i stakningen, har prövat med grabbarna i vålådalen...men vore kul att hitta tips på hur man blir rappare i att trampa runt i hästskosvängar med fart. Har dock fått en spärr mot att pröva fullt ut på rullisar pga en rejäl vurpa i fjol??!!

Link to comment
Share on other sites

Skidvana? Körde mitt första VL eller ÖS i våras o det räcker till Startled 7 2010. HAde mkt kraft kvar o körde o frös sista 25km eftersom det inte gick att komma fram, 1 spår med höga snövallar bredvid, stod o häckade i hökberg ½ i valla kö helt i onödan.

Hänger dock med de bästa i stakningen, har prövat med grabbarna i vålådalen...men vore kul att hitta tips på hur man blir rappare i att trampa runt i hästskosvängar med fart. Har dock fått en spärr mot att pröva fullt ut på rullisar pga en rejäl vurpa i fjol??!!

Bara öva så balasen blir bra så kan man köra tvära svängar på rullskidor också. Gäller att bli tillräcklig säker så att "spärren" i hjärnan släpper så man kan släppa på ordetligt trots att asfalten är hård.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Joakin.J ang fästvallan. För två år sedan körde jag första 3 milen helt utan fäste, vilket jag fick lida för längre fram i loppet. Kunde inte utnyttja fästet efter ovallningen så bra pga att jag var slak i armarna. Lättare att köra på armarna i slutet på loppet och man haft fäste tidigare under loppet.

 

Lakota: precis som du säger att man kom inte fram sista 2,5 milen pga bara en "ålla" i mitten, du borde hamnat ung i min region, om du åkte på tid motsv led 7. Hittar inte seedningstabellerna på hemsidan, men har för mig att det var neråt 8 tim, då föret var så dåligt pga det kraftiga snöfallet.

 

Skulle tro att din kapacitet i vintras motsv ner mot 6,5 tim i bra förhållanden. Bra snöträning +ett par seedningslopp behövs nog för att komma ner på 6 tim. Var och en blir salig på sin tro var gäller träning - jag har en annan tro och i den ingår ingen cykelträning alls.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur kan man va så seg o långsam på löpning men raka motsatsen på cykel!!

snittar alltid 32-33km/h på 3tim cykelpass, Men:

KLockat mig på c:a 60min/10km när jag löper med stavar och har en puls som varje gång jag hufsar upp för de brantaste stigarna i löpsetet når top (199).

Har ökat på med rullskidor o löpning ihop med allt annat. Dock bedömmer jag det som lagom livsfarligt att ta rullisarna till jobbet i sthlm city kring 8...

 

Någon som har erf. av löpning vs löpning med stavar?? Tips på förändringar i schemat ?(VS mål 6:30)

 

Må: 1tim tor racer A2 till jobbet. Löpning i terräng med stavar 1tim

Ti: 1tim tor racer A1-A2 till jobbet. Rullskid. 2tim blandade växlar A2-A3

Ons: -

Tor: 1tim tor racer A2 till jobbet Rullskid 1,5tim stakning A2-A3

Fre: 1tim tor racer A2-A3 till jobbet Älghufs 1tim A2-A3

Lör: 1tim löp med stavar A2-A3

Sön:-

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man va så seg o långsam på löpning men raka motsatsen på cykel!!

snittar alltid 32-33km/h på 3tim cykelpass, Men:

KLockat mig på c:a 60min/10km när jag löper med stavar och har en puls som varje gång jag hufsar upp för de brantaste stigarna i löpsetet når top (199).

Har ökat på med rullskidor o löpning ihop med allt annat. Dock bedömmer jag det som lagom livsfarligt att ta rullisarna till jobbet i sthlm city kring 8...

 

Någon som har erf. av löpning vs löpning med stavar?? Tips på förändringar i schemat ?(VS mål 6:30)

 

Må: 1tim tor racer A2 till jobbet. Löpning i terräng med stavar 1tim

Ti: 1tim tor racer A1-A2 till jobbet. Rullskid. 2tim blandade växlar A2-A3

Ons: -

Tor: 1tim tor racer A2 till jobbet Rullskid 1,5tim stakning A2-A3

Fre: 1tim tor racer A2-A3 till jobbet Älghufs 1tim A2-A3

Lör: 1tim löp med stavar A2-A3

Sön:-

Egentligen inget konstigt att vissa har lättare för vissa aktiviteter trots att man i stort sett använder samma muskelgrupper. I löpning får du en helt annan belastning på benen än vid cykel. Sedan är tekniken och träningsbakgrunden för respektive aktivitet jätteviktigt. Man blir ju som sagt bra på det man tränar...om man tränar rätt....

 

Jag har under många år tränat med stavar, ffa då som elghufs. Mina erfarenheter är att detta är en helt fantastisk träningsform för att utveckla teknik, styrka och kondition samt ger mycket för diagonalåkningen. Dock tror jag det vanligaste felet man gör är att man kör för hårt. Genom att INTE lägga sig för högt i puls utan anpassar fart och terräng så att pulsen hamnar runt 80-85% av maxpuls och försöker istället satsa på att successivt öka arbetstiden på passen upp mot timmen eller mer. Jag har kört ett sådant pass i veckan hela våren/sommaren och kör idag oftast dessa pass mellan 1-1.20 tim. Dessa pass tillhör favoritpassen. Imorrn till kneget är det dax....sedan en härlig frulle efter det =)

 

Tycker ditt schema ser ganska bra ut. Det känns dock som du kör med för mycket hög intensitet. 10.5tim veckoträning och ca 90% av träningen ligger i A2-A3. OM VL är målet känns detta fel för mig. Jag skulle istället köra enl nedan:

 

Må: 1tim tor racer A1 till jobbet. Löpning i terräng med stavar 1tim A2

Ti: 1tim tor racer A1 till jobbet. Rullskid. 2tim blandade växlar A1-A2 (bra balans ÖK + ben)

Ons: -

Tor: 1tim tor racer A1 till jobbet Rullskid 1,5tim stakning A2 (bra balans ÖK + ben)

Fre: 1tim tor racer A2 till jobbet Älghufs 1tim A3 (tuff dag)

Lör: 1tim stavgång i terrängspår A1 1.5 - 2tim (återhämtning + fettförbränning)

Sön:-

 

När man kommer upp i så pass mycket träningstid som du är det kanske också läge att pulsera träningen med mindre träning vissa veckor och mer andra samt ändra intensiteten för de olika veckorna. Här kan man göra på en massa olika sätt. Personligen tycker jag det är lättare köra "hård" och "lätt" vecka eller två hårda och en lätt vecka. Det är då viktigt att man under den lätta veckan minskar ner på intensitet och/eller träningstiden så kroppen får tid till återhämtning och uppbyggnad. Här gäller det att testa sig fram.

 

En lätt vecka för dig skulle t.ex vara att helt strunta i fredagsträningen och på lör istället köra ett 1tim lite tuffare A3 intervallpass som t.ex stavgång i brantbacke eller Elghufs (pulszon ca 85-90% i snitt under intervallerna).

 

Ett annat alt är att du kör enl ditt schema (om det känns rätt) och varannan vecka kör du istället bara A1¨och kanske lite A2låg. Vad jag hört kör Daniel Thynell lite åt det hållet, en vecka med mycket kvalitet (hög puls) och nästkommande vecka maximalt med distansträning (låg puls).

Link to comment
Share on other sites

Intressanta synpunkter som du delger där. Men låt mig fråga en sak:

 

- Finns det en fara i att köra för mycket kvalitetsträning?

 

Visst förstår jag innebörden av att kunna ha en stark och uthållig motor (läs, hjärta)genom långdistanspass. Min teori utgår ifrån att komma ner i arbetspuls efter att ha pressat sig upp mot max i vissa partier, komma ner i arbetspuls så fort som möjligt.

 

Då ser jag intervall träning som ett bra redskap för att uppnå önskad effekt.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta synpunkter som du delger där. Men låt mig fråga en sak:

 

- Finns det en fara i att köra för mycket kvalitetsträning?

 

Visst förstår jag innebörden av att kunna ha en stark och uthållig motor (läs, hjärta)genom långdistanspass. Min teori utgår ifrån att komma ner i arbetspuls efter att ha pressat sig upp mot max i vissa partier, komma ner i arbetspuls så fort som möjligt.

 

Då ser jag intervall träning som ett bra redskap för att uppnå önskad effekt.

Mina erfarenheter som 47årig gubbjävel och många med mig menar att du inte kan ersätta kvalitet med kvantitet... (t.ex Anders Gärerud). Sedan har vi dem som tycker att kvalitet kan ersätta kvantitet..... =)

 

I vårt tidspressande samhälle där vi ska hinna med så mycket så möjligt är det lätt att ta till genvägar. Någon här på forumet länkade för ett tag sedan till en artikel som Anders G skrev där han bl.a citerade en elitorienterare som hade flyttat till Norge. I Sverige (Lidingö OK) tränade han ca 400tim varav ca 20% (eller mer?) kvalitet (kommer inte exakt ihåg %-talet). I Norge körde man efter helt andra upplägg (som framtas centralt av Olympiatoppen utifrån samlade erfarenheter och forskning). Han ökade sin träningsdos till drygt 700tim per år varav ca 7% var kvalitet. Efter det utvecklades han enormt. Efter det ställde han sig mycket frågande till hur man tränade på Lidingö....ska försöka hitta länken...Anders G menar att receptet för att bli en bra uthållighetsidrottare är träningstid och åter träningstiid

 

Läser man alla tips&råd från erfarna VL-åkare (Otto, Svahn, Thynell m.fl) så rekommenderar dom ungefär lika proportioner. VL är inget högpulslopp utan ett styrkeuthållighetslopp där effektiv fettförbränning är de viktigaste faktorerna (om vi bortser från materialet).

 

Sedan måste man ta hänsyn till var på säsongen du befinner dig. Inför tävlingar etc kör man oftast hårdare och med högre puls men det är för att skapa form.

Det är lätt att lura sig. Om du kör t.ex 2-3st tuffa intervallpass en vecka och sedan efter ett par dagars vila jämför vilopulsen, före & efter, så kommer du troligen märka att vilopulsen är lägre efter. Om du inte är helt otränad beror detta mestadels till att du skapat form, alltså formtoppat dig, inte att du fått så mycket bättre kondis (VO2max). Det kommer efter många års regelbunden och varierad träning.

 

Självklart behöver man köra tuffare träning för att förbättra sina fysiska kvalitéer. Men det är rätt meningslöst att köra tufft om du inte först byggt en grund....sedan gäller det att ha koll på när du ska träna tufft och det är väl det som är det svåra...

 

Fara?

överträning, felträning, ökade skaderisker, motivations-/lustsänkande, ökad risk för sjukdom är väl några av de största riskerna om man tränar för hårt för ofta.

 

De flesta här på forumet är motionärer och många är +35 med VL som huvudmål och då känns regelbunden mjölksyraträning (90-100% av maxpuls) rätt så meningslöst förutom för att skapa form inför tävlingar samt då & då för att testa sina gränser.

 

En norsk elitskidåkare, Øystein ”Pölsa” Pettersen är känd för att köra extremt tufft och hårt hela året om, han är ju också ganska känd för sina skador, sjukdomar och överträningssymtom, sedan har vi ju Per Elofsson, Marit Björgen m.fl....nu är dessa elitåkare men även en motionär kan "trilla" dit. Både Pölsa och Marit har kanske insett att de bör ändra sina träningsupplägg...

Link to comment
Share on other sites

Julle: Jag har själv varit "tvåsäsongare" och då får man ha ett litet annat upplägg. Jag har koncentrerat mig på sommarsäsongens träning och tävlingar och helt lagt skidträningen åt sidan.(fast sista 10 åren har jag kört inlines nån gång/vecka som avkoppling) Fotbollen slutade jag med som 19-åring, då jag flyttade hemifrån och tur var väl det med tanke på ev skador.

När sen sommarsäsongen varit slut framåt 1 oktober har jag tagit ett par veckor "vila" med frivillig träning. Från mitten av oktober har jag startat upp träningen inför skidsäsongen med rullskidor, backträning, o löpning o långgång och from Allhelgonahelgen har jag varit i full träning med "värstingbacken" på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Är ju ett problem med "2 säsonger". Kör på i diverse landsvägs o mtb lopp på cykel maj-okt och vill samtidigt inte missa den grennära träningen för VL blir oerhört lätt att bränna ut sig om man som jag kör 5-6 tim löp o rullskidträning o sen tränar en del kvällar o helger m cykelklubben. gäller o hitta den ultimata övergångs perioden när cyklingen fasas ut :-(
Link to comment
Share on other sites

Undrar bara vilken verkan Ett återhämtningspass på 1-2tim i A1 kan ha dagen efter ett urladdningspass. Körde elghufs i A3 i fredags 1½timme o valde ½h coreträning igår istället för som Gunde G tipsade om. Blir effekten av nyckelpass bättre om man kör samma rörelse lågintensivt dagen efter??

Blir långpass på rullisar idag, Vilken form!!

Undrar även om någon testat MAttias svans tjänster tänker på träningsupplägg/fystest??

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara vilken verkan Ett återhämtningspass på 1-2tim i A1 kan ha dagen efter ett urladdningspass. Körde elghufs i A3 i fredags 1½timme o valde ½h coreträning igår istället för som Gunde G tipsade om. Blir effekten av nyckelpass bättre om man kör samma rörelse lågintensivt dagen efter??

Blir långpass på rullisar idag, Vilken form!!

Undrar även om någon testat MAttias svans tjänster tänker på träningsupplägg/fystest??

Ett lugnt pass dagen efter ett hårt pass ger förutom nödvändig variation även en snabbare återhämtning, så funkar det för mig. Alltså om du kört hårt dag 1 och kör lugnt dag 2 kommer du vara mer förberedd att tillgodogöra dig träning dag 3.

 

Vad är ett nyckelpass? ett högintensivt pass?

det finns inga givna regler för hur vissa upplägg fungerar. Du måste testa dig fram vad som passar dig.

 

För mig och min motivations skulle funkar det bäst att variera träningen, alltså att inte köra samma rörelse två dagar på raken. Men det finns säkert de som tycker så. Därimot finns det forskning som visar att du förbättrar uthålligheten genom att köra samma rörelse på 2st olika pass samma dag med kort vila (ca 2tim) och utan att tillföra energi, endast dricka vatten.

 

T.ex har min vecka sett ut så här bara för att få variation: (ca 8tim)

mån, ons, fre: vila

tis: rullisar t&r jobbet

tors: morgon: elgufs till jobbet, kväll: terräng/skogslöpning

lör: fm: rullisar, em: terräng/skogscykling

sön: 1.5tim stavgång blir det i em + lite styrka

 

Jag har kört Mattias Svahns tjänster = superduper !!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...