Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rödbetsjuice för förbättrad kondition


Stefan Sand

Recommended Posts

  • 5 years later...

Jag gör min egen rödbetsjuice, investerade i en juicemixer för 1000kr.

4-5 rödbetor

1-2 morötter

1-2 äpplen

Riktigt gott! Och billigt!

Jag gör mycket andra grönsaksjuice oxå. Och fruktjuicer.

Tror skidåkare underskattar det här med bra kost... Jämför med tex ultralöpare eller triatleter.

Sen jag började tänka på kosten (mer vegetariskt, mer kost med högt näringsvärde, undvika raffinerat mjöl, socker osv, inga hel eller halvfabrikat, massa ekologiskt) så har min kropp börjat leverara på ett helt annat sätt!
Märks mest på att jag kan köra ett pass när jag vill, direkt på morgonen, direkt efter maten osv utan att det påverkar min prestation!

Link to comment
Share on other sites

ni ska se att de där studierna är sponsrade av ngn rödbetsodlare.

 

har för mig jag läst ngnstans och pratat om detta med trovärdig kunnig doc (samt att jag skrivit detta i annan tråd vid tillfälle) att nitrat bara har (ev.) effekt vid kortvarigt arbete, typ upp till 40 sek.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör min egen rödbetsjuice, investerade i en juicemixer för 1000kr.

4-5 rödbetor

1-2 morötter

1-2 äpplen

Riktigt gott! Och billigt!

Jag gör mycket andra grönsaksjuice oxå. Och fruktjuicer.

Tror skidåkare underskattar det här med bra kost... Jämför med tex ultralöpare eller triatleter.

Sen jag började tänka på kosten (mer vegetariskt, mer kost med högt näringsvärde, undvika raffinerat mjöl, socker osv, inga hel eller halvfabrikat, massa ekologiskt) så har min kropp börjat leverara på ett helt annat sätt!

Märks mest på att jag kan köra ett pass när jag vill, direkt på morgonen, direkt efter maten osv utan att det påverkar min prestation!

 

Aukland bröderna verkar fixa det rätt bra med värsta "skitkosten"  ... Jag tror det är åt båda håll. Många underskattar kostens betydelse och en hel del överskattar den också.

Rödbetor tycker jag personligen gör sig bäst inlagda eller med getost :) juicen har jag svårt för. Kanske blir bättre med ditt recept.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör min egen rödbetsjuice, investerade i en juicemixer för 1000kr.

4-5 rödbetor

1-2 morötter

1-2 äpplen

Riktigt gott! Och billigt!

Jag gör mycket andra grönsaksjuice oxå. Och fruktjuicer.

Tror skidåkare underskattar det här med bra kost... Jämför med tex ultralöpare eller triatleter.

Sen jag började tänka på kosten (mer vegetariskt, mer kost med högt näringsvärde, undvika raffinerat mjöl, socker osv, inga hel eller halvfabrikat, massa ekologiskt) så har min kropp börjat leverara på ett helt annat sätt!

Märks mest på att jag kan köra ett pass när jag vill, direkt på morgonen, direkt efter maten osv utan att det påverkar min prestation!

 

Det här tycker jag var en bra tolkning av att använda rödbetsjuice för bättre prestation. I stället för att ensidigt inta rödbetsjuice så

har du breddat ditt kostintag med grönsaksjuicer med rödbetor som innehåll och därmed minskat hälsorisken med ett ensidigt intagande av en produkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Har läst både här och där på det fantastiska internettet och med min högst lekmannamässiga kunskap i medicin drar jag slutsatsen att det för en vältränad idrottsman som har en effektiv förbränning (=klarar relativt hög fart med låg puls = väl utvecklade mitokondrier, muskler och senor) finns ingen effekt av rödbetsjuice. Är du däremot sämre tränad och inte har en effektiv förbränning (=dålig på att använda fett som energikälla) finns det effekter av rödbetsjuice. Det saknas dock stora studier som visar om effekten är långvarig (=effekt under tex ett VL) eller om det bara är för kortare aktivitet. Kan tänka mig att det också hänger ihop med hur din kropp i övrigt klarar en långvarig belastning, alltså hur dina muskler, senor mm är anpassade för långvarigt arbete. Det är ju inte så att  någon som hjälpligen åker 15km skidor helt plötsligt flyger fram i ett VL bara för att han/hon druckit rödbetsjuice. Det är ju fler faktorer som spelar in. 

 

Det betyder att för tex Bröderna Aukland så ger inte rödbetsjuice ett skit mer än rött urin. Det är högst tveksamt om det för någon som tränat regelbundet under många år och som kanske ligger runt 1000:e plats på VL heller får någon effekt av juicen. Är du däremot en som normalt sett inte tränar så långa pass och kanske inte helt regelbundet så kan du få en effekt av rödbetsjuice som gör att du kommer lite längre i VL innan du börjar tycka att det är guds straff till mänskligheten att åka ända till Mora. Men skillnaden kanske är att istället för 7:20 så blev det 7:06 och då kanske det kan vara värt att dricka mindre god juice som är dyr och som gör att du pinkar rött.

 

I övrigt är det förstås helt riktigt att en väl sammanvägd kost i kombination med seriös träning och bra sömn är det som gäller. Det behövs inga kosttillskott, inga vitaminpiller eller annat elände. Det är när du slarvat med något av detta som din hjärna kommer spela dig ett spratt att helt plötsligt fundera på 4 koffeintabletter innan start, dricka 8 liter Vitargo sista dagarna innan VL eller ett VitaePro abonnemang.  :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...