Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor tar upp kampen mot Eagle


bohusgranit

Recommended Posts

Om rullskidtävlingar växer och det blir möjligt att seeda till Vasaloppet kommer man säkert ha 3-4 olika färger på hjulen som går bra i olika underlag, temperaturer etc redan om några år.

 

Sen kommer ett gäng som visar att de går att stålsickla av hjulen på gamla 2or och rulla lika bra som alla färgglada lyxhjul. ;-)

När det gäller skate är det så redan, finns massor av olika hjul där som är just vilken typ av asfalt det är, temperatur, fukt, vilken typ av åkare du är m.m

 

Allt för den prylgalne alltså

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Upptäckte en intressant detalj då jag skulle rengöra lager. Utsidan av lagret var stämplat med Eagle på mina Swenor tävlingshjul. Inte visste jag att samarbetet har varit så tätt i ett tidigare skede.

 

Min pappa har en stomme av Swenor - vilka hjul ska jag råda honom till att köpa. Köpråd från nån som har hyfsad eller järnkoll?

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte en intressant detalj då jag skulle rengöra lager. Utsidan av lagret var stämplat med Eagle på mina Swenor tävlingshjul. Inte visste jag att samarbetet har varit så tätt i ett tidigare skede.

 

Min pappa har en stomme av Swenor - vilka hjul ska jag råda honom till att köpa. Köpråd från nån som har hyfsad eller järnkoll?

Enligt expertisen på alliansloppet så skulle det även vara lite problem med eagles backspärr, när man monterade hjulen så är det tydligen lätt att dra sönder spärrlagret.

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte en intressant detalj då jag skulle rengöra lager. Utsidan av lagret var stämplat med Eagle på mina Swenor tävlingshjul. Inte visste jag att samarbetet har varit så tätt i ett tidigare skede.

 

Min pappa har en stomme av Swenor - vilka hjul ska jag råda honom till att köpa. Köpråd från nån som har hyfsad eller järnkoll?

Dom blå hjulen på Swenor är ju Eagle som tillverkar efterom Swenor inte har någon egen tillverkning av den typen av hjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Dags att damma av denna gamla tråd nu när våren har kommit!

 

Ringde nyss en lokal skidaffär och hörde ifall dom fått in Eagles tävlingsskidor ännu. Dom var på ingående, dessutom så kommer Swenor med en konkurerande skida som har oranga hjul.

 

Enligt affären så hade detta hjul likvärdiga egenskaper som dom gula.

-Oranga kanske kan blir "årets färg" i startleden.

Link to comment
Share on other sites

Dock kommer Eagle med ännu nyare hjul vår, ännu snabbare än dom gula

Hur vet man att det är dom hjulen man får, är det en annan färg eller märkning på dem?

 

...ännu snabbare än dom gula....det blir till att köpa ishockeyskydd om man skall våga åka på dom!

Link to comment
Share on other sites

Dock kommer Eagle med ännu nyare hjul vår' date=' ännu snabbare än dom gula[/quote']

Hur vet man att det är dom hjulen man får, är det en annan färg eller märkning på dem?

 

...ännu snabbare än dom gula....det blir till att köpa ishockeyskydd om man skall våga åka på dom!

Dom nya är 4 mm högre, 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.

Link to comment
Share on other sites

Dock kommer Eagle med ännu nyare hjul vår' date=' ännu snabbare än dom gula[/quote']

Hur vet man att det är dom hjulen man får, är det en annan färg eller märkning på dem?

 

...ännu snabbare än dom gula....det blir till att köpa ishockeyskydd om man skall våga åka på dom!

Dom nya är 4 mm högre, 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.

Passar dom i samma skidor?

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man att det är dom hjulen man får' date=' är det en annan färg eller märkning på dem?

 

...ännu snabbare än dom gula....det blir till att köpa ishockeyskydd om man skall våga åka på dom![/quote']

Dom nya är 4 mm högre, 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.

Passar dom i samma skidor?

ja oftas, annars bara fila lite.

Link to comment
Share on other sites

Dom nya är 4 mm högre' date=' 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.[/quote']

Passar dom i samma skidor?

ja oftas, annars bara fila lite.

Jo det är ju iof inte så svårt, aluminium är ju inte så hårt. Har du ngn uppfattning om hur mkt snabbare de är? Men hjulen borde ju samtidigt bli lite tyngre. Om man till en början snålar bara byter fram eller bak vad är viktigast för optimal hastighet? Känns ju mest naturligt med större bakhjul iof.

Link to comment
Share on other sites

Passar dom i samma skidor?

ja oftas' date=' annars bara fila lite.[/quote']

Jo det är ju iof inte så svårt, aluminium är ju inte så hårt. Har du ngn uppfattning om hur mkt snabbare de är? Men hjulen borde ju samtidigt bli lite tyngre. Om man till en början snålar bara byter fram eller bak vad är viktigast för optimal hastighet? Känns ju mest naturligt med större bakhjul iof.

Ca 80% av rullmotståndet kommer från bakhjulen.

Link to comment
Share on other sites

vilken modell av Eagle tävlar ni på? Får man köra klassiskt rullskidlopp på skateskidor?

Det måste vara minst ett spärrat hjul på skidorna för att du skall kunna få tävla på dom.

 

Eagle XT är det

Tack!

Har Pro-Ski också hjul som hänger med eller lär jag köpa nya Eagleskidor?

Link to comment
Share on other sites

vilken modell av Eagle tävlar ni på? Får man köra klassiskt rullskidlopp på skateskidor?

Det måste vara minst ett spärrat hjul på skidorna för att du skall kunna få tävla på dom.

 

Eagle XT är det

Tack!

Har Pro-Ski också hjul som hänger med eller lär jag köpa nya Eagleskidor?

Har inte hört nåt om att Pro-SKi skulle ha några PU-hjul så som Swenor och Eagle har.

Link to comment
Share on other sites

Såg tidigare i tråden att Swenor skulle få ut en ny skida. Är det alutech racing som är den nya racingskidan eller har denna funnits tidigare?

 

http://www.swenor.net/se/alutech_racing.php

Det bör vara de nya. Men man skall också komma ihåg att traditionella gummihjul (ettor) rullar betydligt snabbare och mkt komfortablare än PU-hjul på riktigt grov asfalt eftersom de senare är hårdare och då ger mer vibrationer. Större diameter är sannolikt ett sätt att motverka detta. Ett sätt för Swenor att erbjuda tävlingsskidor med riktigt bra komfort (samtidigt lite tyngre men troligen inte snabbare?) vore ju annars att sätta PU-hjulen på fibgreglass, men det kanske man kan göra själv iof om de får plats, för det är väl tillåtet?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...