Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor tar upp kampen mot Eagle


bohusgranit

Recommended Posts

Vad är största tillåtna diameter? för det finns väl en gräns..

Detta är ju Skåningens absoluta specialitet men om inte reglerna har ändrats

http://www2.skidor.com/rullskidor/t1.asp?p=30738&x=1&a=1103769

 

så gäller samma diameter som för skate dvs 100 mm. Så det finns fortfarande en del kvar att göra. Fast är hjulen 100mm i diameter så bör de nog också vara smalare än 40/45 mm eller möjligen mindre massiva annars börjar de nog bli för tunga.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Såg tidigare i tråden att Swenor skulle få ut en ny skida. Är det alutech racing som är den nya racingskidan eller har denna funnits tidigare?

 

http://www.swenor.net/se/alutech_racing.php

Det bör vara de nya. Men man skall också komma ihåg att traditionella gummihjul (ettor) rullar betydligt snabbare och mkt komfortablare än PU-hjul på riktigt grov asfalt eftersom de senare är hårdare och då ger mer vibrationer. Större diameter är sannolikt ett sätt att motverka detta. Ett sätt för Swenor att erbjuda tävlingsskidor med riktigt bra komfort (samtidigt lite tyngre men troligen inte snabbare?) vore ju annars att sätta PU-hjulen på fibgreglass' date=' men det kanske man kan göra själv iof om de får plats, för det är väl tillåtet?[/quote']

Ok, så det är inte mycket, om ens något, man tjänar på dessa PU-hjul jämfört med Swenor's vanliga gummi 1:or?

 

Har ett par fibreglass nu med 2or på, och tänkte köpa mig något mer lättrullat och ha på tävling, likfan och köpa ett par nya fibreglass då kanske med ettor på istället för dessa tävlingsskidor, om nu ettorna ger ungefär samma samtidigt som komforten är högre?

Link to comment
Share on other sites

Såg tidigare i tråden att Swenor skulle få ut en ny skida. Är det alutech racing som är den nya racingskidan eller har denna funnits tidigare?

 

http://www.swenor.net/se/alutech_racing.php

Det bör vara de nya. Men man skall också komma ihåg att traditionella gummihjul (ettor) rullar betydligt snabbare och mkt komfortablare än PU-hjul på riktigt grov asfalt eftersom de senare är hårdare och då ger mer vibrationer. Större diameter är sannolikt ett sätt att motverka detta. Ett sätt för Swenor att erbjuda tävlingsskidor med riktigt bra komfort (samtidigt lite tyngre men troligen inte snabbare?) vore ju annars att sätta PU-hjulen på fibgreglass' date=' men det kanske man kan göra själv iof om de får plats, för det är väl tillåtet?[/quote']

Ok, så det är inte mycket, om ens något, man tjänar på dessa PU-hjul jämfört med Swenor's vanliga gummi 1:or?

 

Har ett par fibreglass nu med 2or på, och tänkte köpa mig något mer lättrullat och ha på tävling, likfan och köpa ett par nya fibreglass då kanske med ettor på istället för dessa tävlingsskidor, om nu ettorna ger ungefär samma samtidigt som komforten är högre?

Men på tävling är ju farten viktigare än komforten eller hur?

Nu går ju dom flesta tävlingar på ganska fin asfalt, finns nog ingen tävling i Sverige just nu som jag känner till där gummi hjul verkligen skulle gå fortare än PU-hjul.

Men gillar du komfort och vill inte åka särskilt fort så är det ju gummihjul du skall ha.

Link to comment
Share on other sites

Det bör vara de nya. Men man skall också komma ihåg att traditionella gummihjul (ettor) rullar betydligt snabbare och mkt komfortablare än PU-hjul på riktigt grov asfalt eftersom de senare är hårdare och då ger mer vibrationer. Större diameter är sannolikt ett sätt att motverka detta. Ett sätt för Swenor att erbjuda tävlingsskidor med riktigt bra komfort (samtidigt lite tyngre men troligen inte snabbare?) vore ju annars att sätta PU-hjulen på fibgreglass' date=' men det kanske man kan göra själv iof om de får plats, för det är väl tillåtet?[/quote']

Ok, så det är inte mycket, om ens något, man tjänar på dessa PU-hjul jämfört med Swenor's vanliga gummi 1:or?

 

Har ett par fibreglass nu med 2or på, och tänkte köpa mig något mer lättrullat och ha på tävling, likfan och köpa ett par nya fibreglass då kanske med ettor på istället för dessa tävlingsskidor, om nu ettorna ger ungefär samma samtidigt som komforten är högre?

Men på tävling är ju farten viktigare än komforten eller hur?

Nu går ju dom flesta tävlingar på ganska fin asfalt, finns nog ingen tävling i Sverige just nu som jag känner till där gummi hjul verkligen skulle gå fortare än PU-hjul.

Men gillar du komfort och vill inte åka särskilt fort så är det ju gummihjul du skall ha.

det finns en tävling, rollsborundan.

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' så det är inte mycket, om ens något, man tjänar på dessa PU-hjul jämfört med Swenor's vanliga gummi 1:or?

 

Har ett par fibreglass nu med 2or på, och tänkte köpa mig något mer lättrullat och ha på tävling, likfan och köpa ett par nya fibreglass då kanske med ettor på istället för dessa tävlingsskidor, om nu ettorna ger ungefär samma samtidigt som komforten är högre?[/quote']

Men på tävling är ju farten viktigare än komforten eller hur?

Nu går ju dom flesta tävlingar på ganska fin asfalt, finns nog ingen tävling i Sverige just nu som jag känner till där gummi hjul verkligen skulle gå fortare än PU-hjul.

Men gillar du komfort och vill inte åka särskilt fort så är det ju gummihjul du skall ha.

det finns en tävling, rollsborundan.

Nja den räknar jag verkligen inte som grov asfalt

Link to comment
Share on other sites

Som jag minns loppet i Simlångsdalen (Halmstad) var det ganska så grov asfalt. Men det är fullt möjligt att jag har fel på den punkten. Motvind och våt asfalt gjorde ju sitt till för att loppet skulle bli tufft ...

Bitvis grov asfalt ja, men inte så pass mycket att du skulle åkt fortare med gummihjul jämfört med PU-hjul

 

Det var det jag menade här ovan att jag tror som sagt att det finns ingen normal svensk tävling där gummihjul verkligen är snabbare än PU hjul ifrån någon tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

Asfalten i Rollsbo är väl inte grov!?

 

Då är det väl snarare kylan som kan påverka däcken!

Nej asfalten är inte grov men av någon anledning rullar gummi-hjul lika bra som PU-hjul där. Och jag tror inte det beror på kylan dom rullade jämt både 2008 och 2009. Medans i Landvetter så rullar PU-hjulen alltid snabbare oavsett temperatur.

 

Detta är min erferenhet från Rollsbo, jag körde på gummi-hjul 2008 och hängde med utför, och 2009 så hängde andra med gummi-hjul med mig när jag åkte på mina Eagle-skidor.

Link to comment
Share on other sites

Delar av Aleloppet har mkt grov asfalt. Sen tror jag det är svårt att veta vad som går fortast på ett helt lopp där även temperatur och fuktighet har betydelse. Sen kan det ju också vara viktigast att det går fort i vissa partier av loppet t.ex i spurten. Jag misstänker också att det kan vara lite som stålsickling jämfört med traditionell vallning - det är svårt att testa på ett riktigt lopp. Tester både på snö och asfalt tenderas att göras på korta sträckor i lagom branta nedförsbackar under gynsamma förhållanden. I verkligheten kör man långa distanser uppför/nedför/plant i halvdåliga spår av blandsnö med isbitar i och över blåbärsoppa, pollen, granbarr osv. Likaså består ett rullskidslopp ofta av en mängd olika vägbeläggningar där det dessutom kan ligga sand och grus som man kanske inte ens ser med ögat en manshöjd över marken.

Tex så köpte jag ju mina Eagle direkt efter Alliansloppet 2008 då jag tyckte de med Eagle blåste förbi mig i några nedförsbackar. Förra året tyckte jag dock att ngn med gummihjul gled lika bra i några andra backar och en kompis med Proski gjorde ett förhållandevis mkt bra lopp där och på Rollsborundan.

Men OK jag kör ju själv oftast på PU-hjul för att jag tror att det går fortast och oftast verkar de ju gå lika fort eller fortare än gummihjul. Så det är nog trots allt det säkraste valet för de flesta lopp och det verkar vara det som tillverkarna med tävlingsambitioner satsar på nu.

 

Men det är ju bara att fortsätta testa.

Link to comment
Share on other sites

Men på tävling är ju farten viktigare än komforten eller hur?

Har jag sagt något annat? =)

 

Men tack för svaret som du skrev efter den underliga frågan! Kommer att köra på gummi-ettor framöver, säkerligen inte värt besväret för mig att köra på PU-hjul då man ändå inte tillhör eliten! :)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Men på tävling är ju farten viktigare än komforten eller hur?

Har jag sagt något annat? =)

 

Men tack för svaret som du skrev efter den underliga frågan! Kommer att köra på gummi-ettor framöver' date=' säkerligen inte värt besväret för mig att köra på PU-hjul då man ändå inte tillhör eliten! :)

 

mvh[/quote']

Svaret var nog mest på mitt inlägg tror jag? Och visst håller givetvis helt med. Tävlar man så är farten viktigare än komforten nästan till varje pris. Jag tränar ca 30-40% med tävlingshjul (resten med treor), dels för att det är roligare och dels för att man måste träna relativt ofta med samma eller liknande utrustning/fart som man tävlar med. Men hellre tränar jag då med gummihjul. Swenors trälaminatstomme med gummiettor är underbara att köra på, mjuka och tysta. Ettor är dessutom mjukare och komfortablare än tvåor. Sen skall man inte överdriva detta med komfort så extrem är inte skillnaden mellan olika stommar, hjul och hårdheter men som sagt oftast inte farten heller.

Link to comment
Share on other sites

Svaret var nog mest på mitt inlägg tror jag?

Aha, förstod inte vad han menade först men okey, då är jag med! :)

 

Och visst håller givetvis helt med. Tävlar man så är farten viktigare än komforten nästan till varje pris. Jag tränar ca 30-40% med tävlingshjul (resten med treor), dels för att det är roligare och dels för att man måste träna relativt ofta med samma eller liknande utrustning/fart som man tävlar med. Men hellre tränar jag då med gummihjul. Swenors trälaminatstomme med gummiettor är underbara att köra på, mjuka och tysta. Ettor är dessutom mjukare och komfortablare än tvåor. Sen skall man inte överdriva detta med komfort så extrem är inte skillnaden mellan olika stommar, hjul och hårdheter men som sagt oftast inte farten heller.

Tack för svaret! Ja det är helt klart inte lätt att bestämma sig för hur man skall göra, ska försöka hitta någon här i Dalarna som har ett par tävlingsskidor med PU-hjul på, hade varit kul och känna hur de känns att åka på.

 

Annars duger säkert ett par gummi-ettor åt en annan också så! :)

 

Tack igen för era svar!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dock kommer Eagle med ännu nyare hjul vår' date=' ännu snabbare än dom gula[/quote']

Hur vet man att det är dom hjulen man får, är det en annan färg eller märkning på dem?

 

...ännu snabbare än dom gula....det blir till att köpa ishockeyskydd om man skall våga åka på dom!

Dom nya är 4 mm högre, 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.

Har du testat dessa 79mms Skåning? Vilken färg har de och var finns de att köpa?

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man att det är dom hjulen man får' date=' är det en annan färg eller märkning på dem?

 

...ännu snabbare än dom gula....det blir till att köpa ishockeyskydd om man skall våga åka på dom![/quote']

Dom nya är 4 mm högre, 79 mm istället för 75 mm.

Vet inte om dom ha annan färg, dom kommer inom dom närmsta veckorna.

Har du testat dessa 79mms Skåning? Vilken färg har de och var finns de att köpa?

Jo jag har dom, är väl ingen jätteskillnad dock. Men lite snabbare är dom, stackars Swenor ägare.

Men du köper dom av Westman bara ring honom 0761-644870

Hade du funnits i Skåne hade jag fixat fram dom åt dig.

Link to comment
Share on other sites

Har idag testat mina nyinköpta Eagle med de högre hjulen. Var ganska lätta att behärska och inte så vingliga som jag trodde. På riktigt grov asfalt är komforten dock dålig jämfört med gummihjul.

 

På medelgrov asfalt och finare är de dock helt underbara och går fort som bara den!

 

Efter första passet är dock känslan att detta är mer eller mindre rena tävlingsskidor med tanke på att komforten är sämre än på träningsskidor. Eller vänjer man sig?

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

Är ny på forumet och har följt många trådar med mycket nöje! Kul att se att det finns så många skidintresserade (på snö och på hjul) ute i cyberSverige.

Anledningen till att jag nu väljer att delta aktivt är den eviga duellen Eagle vs Swenor, gul vs blå (eller kanske orange?) eller varför inte 75 mm vs 79 mm?

Tävlade på rullskidor för första gången förra säsongen och kan för det första konstatera att ingen asfalt söder om Viskan är dålig nog för att gummihjul skulle vara att föredra framför PU-hjul. Oavsett hur knölig vägbanan var så fanns det inga svarta hjul kvar i täten efter ett par kilometer (såklart beroende på att alla med tätambitioner lärt sin läxa från föregående år) i något av de lopp jag åkte. Skillnaden var markant i utförslöporna både i komfort och hastighet, men "the other way around" som engelsmannen säger. Däremot var det svårt att säga om de gula eller de blå hjulen rullade snabbast. Det kändes som om det snarast berodde på vem som hade mest kraft i armarna i början av utförsbacken, bäst fartställning, om det regnade eller ej, eller vem som lyckats trimma sina hjul mest effektivt.

Nu när en ny säsong närmar sig hör man någon ropa "vargen (eller snarare Eagles nya 79:a) kommer!" och hela (okey, jag överdriver, but sue me if you want) flocken rusar i samma riktning och vill genast ha fatt i den nya "dunderhonungen".

Skåningen: Du verkar vara vår Miraculix i denna frågan (och många andra - respect!), jag vet att det finns både blå och gula hjul i din församling (BIF), i alla tänkbara diametrar, varför inte en gång för alla göra ett vetenskapligt okrossbart rulltest så att vi stackars livegna lärljungar vet vad som gäller? För det kan väl inte vara så att du, en man av folket, vill att Westman ska få sälja en massa nya hjul bara för att vi tror att de rullar snabbare?

Roll on!

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

Är ny på forumet och har följt många trådar med mycket nöje! Kul att se att det finns så många skidintresserade (på snö och på hjul) ute i cyberSverige.

Anledningen till att jag nu väljer att delta aktivt är den eviga duellen Eagle vs Swenor, gul vs blå (eller kanske orange?) eller varför inte 75 mm vs 79 mm?

Tävlade på rullskidor för första gången förra säsongen och kan för det första konstatera att ingen asfalt söder om Viskan är dålig nog för att gummihjul skulle vara att föredra framför PU-hjul. Oavsett hur knölig vägbanan var så fanns det inga svarta hjul kvar i täten efter ett par kilometer (såklart beroende på att alla med tätambitioner lärt sin läxa från föregående år) i något av de lopp jag åkte. Skillnaden var markant i utförslöporna både i komfort och hastighet, men "the other way around" som engelsmannen säger. Däremot var det svårt att säga om de gula eller de blå hjulen rullade snabbast. Det kändes som om det snarast berodde på vem som hade mest kraft i armarna i början av utförsbacken, bäst fartställning, om det regnade eller ej, eller vem som lyckats trimma sina hjul mest effektivt.

Nu när en ny säsong närmar sig hör man någon ropa "vargen (eller snarare Eagles nya 79:a) kommer!" och hela (okey, jag överdriver, but sue me if you want) flocken rusar i samma riktning och vill genast ha fatt i den nya "dunderhonungen".

Skåningen: Du verkar vara vår Miraculix i denna frågan (och många andra - respect!), jag vet att det finns både blå och gula hjul i din församling (BIF), i alla tänkbara diametrar, varför inte en gång för alla göra ett vetenskapligt okrossbart rulltest så att vi stackars livegna lärljungar vet vad som gäller? För det kan väl inte vara så att du, en man av folket, vill att Westman ska få sälja en massa nya hjul bara för att vi tror att de rullar snabbare?

Roll on!

Hinner ibland före den riktiga experten Skåningen sent på kvällen:) Min åsikt är att vetenskapliga okrossbara test är svåra att göra, se andra trådar. De extremt primitiva tester jag och en kollega, med samma vikt:) gjort visar ingen större skillnad. Men hur skillnaden är efter lagom användande i låg fart/ hög fart, låg/hög temp, grov/ fin asfalt, torr/våt vägbana, diagonal/stak osv vet jag inte. Men rebound (återstuds) borde vara bättre på nya och större hjul så efter ett tag, dvs många mil, så lönar det sig nog att byta ändå.

 

Vargen är väl en Örn - Rulla på!

Link to comment
Share on other sites

Det är var väl ifjol ingen större skillnad på dom blå eller gula hjulen. Dock var det skillnad till dom gulas fördel. Men särskilt stor var skillnad var det inte. Tror ingen här har sagt att dom gula var överlägsna dom blå. Inte jag illafall, bara att dom gula ifjol var lite lite bättre.

I år har vi 79 mm emot 75 mm. Samma där. Dom större är något bättre, men det går nnog inte säga att dom är direkt mycket bättre. Alltså ingen större skillnad.

Dom blå och gull kom ifjol från samma tillverkare. I år kommer dom Orange ifrån annan tillverkare. enligt hörsägen skall dom orange var sämre än dom blå. Men det har jag ingen anning om ännu. Det visar sig väl på första riktiga tävlingen.

Riktiga tester är svåra att göra. JAg har själv förskt testa 75mm/79 mm och ytterligare ett par PU-hjul som är rosa en hel del denna vår. Men det är väldigt svårt att göra testerna när det skiljer så lite. vinden påverkar testen, 1-2 stenar på rultestet kan avgöra och så vidare.

 

Det är väl bara att konstatera PU är mycket bättre än gummihjul ja, skillnanden mellan PU-hjul är som skillnaden förr var på gummihjul. Man måste tro på sig själv!

Link to comment
Share on other sites

Njaa! Dom blå va allt lite vassare på sensommaren vill jag minnas, men så fort det blev lite kallare så drog dom gula iväg.

Möjligt!

Säger bara att skillnaden är inte stor. Men alla tävlingar jag åkte var dom långsammare. Om man nu kan acceptera att jqag bedömmer det hela genom att ha rullat emot folk i nerförsbackar i några lopp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...