Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet på under 7 timmar och 30 minuter.


Anders1984

Recommended Posts

Finns säkert en massa trådar om detta uppe, men jag är lite nyfiken ändå :)

 

Har åkt lite skidor förra säsongen, blev väl en 40-50 mil totalt (på riktigt dålig kondition)

 

Har nu satt som mål att köra vasan 2010 på under 7 timmar och 30 minuter. Kommer lägga upp schemat för att träna i alla fall 3-4 dagar i veckan, 2 dagar skidåkning (vissa veckor medelhårda pass, andra veckor blir det mera intervall), en dag löpning, och en dag på gym.

 

Vill minnas att när jag körde längre sträckor förra året (längre o längre, snarare 2-3mil) så brukade jag inte känna mig trött i varken ben eller mage, utan var med axlar och triceps som jag var helt slut i, och även flåset var dåligt.

 

Har som mål nu att spöa lite diverse äldre föräldrar jag känner som kört vasan ett ex antal år i rad och brukar komma in under 8 timmar. Vad tror ni? omöjligt som förstagångsåkare?

 

Förstår att jag måste köra några seedinglopp för att ens ha nån chans, hur fungerar detta rent praktiskt? anmäler jag mig till några andra lopp och får starta "längre fram" i vasan?

 

Dessutom bor jag i Stockholm, vi e ju inte kända för att ha nån direkt snö, vilket gör att jag troligtvis får kompensera själva skidåkningen med nån annan typ av träning vissa dagar, i så fall, tips?

 

Min träning för vasan 2010, börjar stenhårt i oktober, blir mycket gym och inlines med stavar tills snön kommer. Sedan när snön kommer blir det skidåkning istället.

 

Vad tror ni, kan jag spöa de gamla rävarna? Har väl en 3 glada 45 - 55 åringar som utmanat mig. Konditionen vet jag att bygger upp snabbt, mera teknik och erfarenhet jag totalt saknar när det gäller skidåkning. Jag är 25 år gammal, med hyfsat vältränad kropp (lite mage, men den försvinner nog rätt snabbt med rätt kost och träning)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Visst finns det hopp men det kommer att krävas lite jobb för att nå de gamla rävarna...

 

Mitt bästa tips till dig är att skaffa ett par rullskior redan nu (mer likt klassisk åkning än inlines) så att du hinner köra ett antal mil under sommaren/hösten. Under milda vintrar går det även att åka rullskidor då. Kan vara att tänka på nått om man bor i snöfattig del av landet.

 

Försök att under hösten köra rullisar minst 2 gånger i veckan, varav ett länger pass på upp till 2 timmar. Når du 1.30 kan det vara ok.

 

Åk även gärna ett eller flera seedningslopp. De ger dig värdefull distansträning och lite tävlingsvana. Att delta i ett seedningslopp ger dig inte automatiskt ett bättre starteld utan det är din prestation i loppet som avgör i vilket startled du placeras.

 

Har du tid och pengar kan ett vasaläger med tränare vara värdefullt. Det finn en rad att välja på. Kolla tex in annonserna i vasalöparen. Tänkte själv ta en lektion i vinter under min januarivecka i Sälen.

 

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

"Vill minnas att när jag körde längre sträckor förra året (längre o längre, snarare 2-3mil) så brukade jag inte känna mig trött i varken ben eller mage, utan var med axlar och triceps som jag var helt slut i, och även flåset var dåligt."

 

Kan vara symptom inte bara på dåligt flås och klena axlar/triceps utan också på ineffektiv teknik. Går att få hjälp med det, t.ex. om du går med i en klubb.

 

Det är ganska typiskt när man inte har så bra kondis att man stakar för mycket med armarna.

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert en massa trådar om detta uppe, men jag är lite nyfiken ändå :)

 

Har åkt lite skidor förra säsongen, blev väl en 40-50 mil totalt (på riktigt dålig kondition)

 

Har nu satt som mål att köra vasan 2010 på under 7 timmar och 30 minuter. Kommer lägga upp schemat för att träna i alla fall 3-4 dagar i veckan, 2 dagar skidåkning (vissa veckor medelhårda pass, andra veckor blir det mera intervall), en dag löpning, och en dag på gym.

 

Vill minnas att när jag körde längre sträckor förra året (längre o längre, snarare 2-3mil) så brukade jag inte känna mig trött i varken ben eller mage, utan var med axlar och triceps som jag var helt slut i, och även flåset var dåligt.

 

Har som mål nu att spöa lite diverse äldre föräldrar jag känner som kört vasan ett ex antal år i rad och brukar komma in under 8 timmar. Vad tror ni? omöjligt som förstagångsåkare?

 

Förstår att jag måste köra några seedinglopp för att ens ha nån chans, hur fungerar detta rent praktiskt? anmäler jag mig till några andra lopp och får starta "längre fram" i vasan?

 

Dessutom bor jag i Stockholm, vi e ju inte kända för att ha nån direkt snö, vilket gör att jag troligtvis får kompensera själva skidåkningen med nån annan typ av träning vissa dagar, i så fall, tips?

 

Min träning för vasan 2010, börjar stenhårt i oktober, blir mycket gym och inlines med stavar tills snön kommer. Sedan när snön kommer blir det skidåkning istället.

 

Vad tror ni, kan jag spöa de gamla rävarna? Har väl en 3 glada 45 - 55 åringar som utmanat mig. Konditionen vet jag att bygger upp snabbt, mera teknik och erfarenhet jag totalt saknar när det gäller skidåkning. Jag är 25 år gammal, med hyfsat vältränad kropp (lite mage, men den försvinner nog rätt snabbt med rätt kost och träning)

 

:)

Som MCHammer sa så låter det som du åker med för mycket armar och för lite mage, den bästa starten för din satsning tror jag du får om du sticker till Ursvik på torsdag!

 

http://www.sik.org/skidor/Rullskidsinbjudan_september_2009.pdf

 

Jag tror absolut det är möjligt för dig att åka på under 7,5h om du jobbar på tekniken och framförallt åker rullskidor, Du säger att du ska åka inlines "fram till snön kommer", i Sthlm kan du inte vara säker på att snön kommer överhuvudtaget tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, känns härligt att folk tror på en =)

 

 

psyket är det inget fel på, dvs står jag där redo på startlinjen finns det bara att klara vasan på uppsatt mål.

 

Jo att jag har dålig teknik är det ingen tvekan om, att man dessutom satsade för mycket och gjorde en del härliga vurpor i vintras gör att jag inte vågar leverera tekniken fullt ut.

 

va faktiskt sugen på att köpa mig ett par rullskidor, men har inte blivit av än. Vet inte vad jag ska ha, har ni några tips? Är ju nybörjare, men vill gärna kunna "växa" lite i dom innan jag satsar på ett par nya. Kanske i klass med mina skidor, ett par Årsmodell 09 av Cr classic med rc3 pjäxor.

 

är även inne på det här med att skejta, tycker det är riktigt roligt! men antar att mina skidor kanske inte är optimala för det? 207 långa o borde va rätt hårda då jag väger 85 kilo och är 180 cm lång.

 

Det där med ursvik var ett kalasbra tips! bor i sumpan, så det kan inte bli närmare! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har Elpex wasa 610 och rekommenderar dessa varmt. Har även testat Swenor Finstep men tyckte Elpex var både stabilare och lättare. Bra för oss med begränsad vana/teknik...

 

Tror också stenhårt på att träna med rullskidor. Fanns en annan tråd om ont i fötter, knän etc vid start av rullskidåkningen. Hellre vänja kroppen vid liknande belastning under hösten än att riskera att tappa sällsynt eller dyrbar tid när man väl kommer till snön.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

dags att uppdatera då!

 

första passet rullskidor avklarat idag, pga tidsbrist blev det ett kort pass. (tränat gym och styrka 4 dagar i veckan fram tills nu då det blir 2 dagar styrka och 2 skidor, när snön kommer om den kommer blir det 3 dagar i veckan skidor och en dag styrka)

 

va en ungefärlig sträcka på 4 km som vi körde och vände tillbaka dvs 8 kilometer som klarades av på cirka 50 min.

 

dubblar man det blir det 1,6 mil på 1 timme och 40 min. inte så jättedåligt med tanke på att det var första gången på rullskidor och att min kondition verkligen är botten (blir ju inte sämre än nu, varje pass gör det till det bättre).

 

hur känns det efter då? första kilometrarna var rätt tunga för triceps och nedre delen av ryggen, efter cirka 5 km började konditionen ge vika, men såhär efter träningen är det bara nedre delen av ryggen det känns i, dålig teknik? kände att jag hade betydligt mera att ge då jag var rätt försiktig.

 

känner även utsidan av fötterna, orkar inte hålla skidorna rakt utan känns som man viker in fötterna om ni förstår vad jag menar, kanske är nån muskel jag aldrig använt tidigare? *skratt*

 

 

kommer uppdatera fortlöpande, kom gärna med kommentarer/åsikter om ni känner för det :)

Link to comment
Share on other sites

dags att uppdatera då!

 

första passet rullskidor avklarat idag, pga tidsbrist blev det ett kort pass. (tränat gym och styrka 4 dagar i veckan fram tills nu då det blir 2 dagar styrka och 2 skidor, när snön kommer om den kommer blir det 3 dagar i veckan skidor och en dag styrka)

 

va en ungefärlig sträcka på 4 km som vi körde och vände tillbaka dvs 8 kilometer som klarades av på cirka 50 min.

 

dubblar man det blir det 1,6 mil på 1 timme och 40 min. inte så jättedåligt med tanke på att det var första gången på rullskidor och att min kondition verkligen är botten (blir ju inte sämre än nu, varje pass gör det till det bättre).

 

hur känns det efter då? första kilometrarna var rätt tunga för triceps och nedre delen av ryggen, efter cirka 5 km började konditionen ge vika, men såhär efter träningen är det bara nedre delen av ryggen det känns i, dålig teknik? kände att jag hade betydligt mera att ge då jag var rätt försiktig.

 

känner även utsidan av fötterna, orkar inte hålla skidorna rakt utan känns som man viker in fötterna om ni förstår vad jag menar, kanske är nån muskel jag aldrig använt tidigare? *skratt*

 

 

kommer uppdatera fortlöpande, kom gärna med kommentarer/åsikter om ni känner för det :)

Inte så bra tycker jag, själv försöker jag ligga på mints 13 km/h på rullskidor du ligger på runt 6-7 km/h. Skippa allt gym och kör som jag. träning dag 1&2 (ena dagen löpning minst 10 km och andra dagen minst 60 min rullisar hårt tempo) efter löpning styrke gymnastik (triceppress/armhävning/situps, mm) dag 3 vila sedan på dag1&2 . Anledningen till att skipa gymet är att det tar lång tid att få musklerna till att gå från gym-muskel till skidåkar-muskel. Gym muskel ger mer mjölksyra än en skidåkar muskel (vill minnas att det har att göra med korta och långa muskel fibrer). Det gäller för dig att pumpa musklerna med stavarnas hjälp de närmaste månaderna. Deta är min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första pass fem veckor sedan var 7 kilometer.Det tog en timme!

 

Nu ligger jag relativt stadigt på under 5 min per kilometer..så ligger du bara i lite så finns det mycket och snabb utveckling att göra från ett absolut noll läge.

Själv består min träning enbart av rullskidåkning..men åt var och en vad som passar honom bäst!

Link to comment
Share on other sites

ja det e ju inte wow lixom, men så illa är det väl inte ändå för o va första gången? ;) dessutom får jag det till strax över 9 km/h.

 

nu när man känner till terrängen (körde dessutom i mörker) kanske man vågar köra lite hårdare och längre. :)

 

såhär dagen efter känner jag faktiskt ingenting i varken triceps, ben, axlar eller rygg.

 

däremot känns det i vänster vrist, en lite halvelak smärta :/

Link to comment
Share on other sites

ja det e ju inte wow lixom, men så illa är det väl inte ändå för o va första gången? ;) dessutom får jag det till strax över 9 km/h.

 

nu när man känner till terrängen (körde dessutom i mörker) kanske man vågar köra lite hårdare och längre. :)

 

såhär dagen efter känner jag faktiskt ingenting i varken triceps, ben, axlar eller rygg.

 

däremot känns det i vänster vrist, en lite halvelak smärta :/

Inte alls dåligt! Det är bra gjort. Inte så lätt första gången. Bara kämpa på. lovar det kommer gå fortare och fortare nu.

Link to comment
Share on other sites

Mina tips är att staka utan frånskjut på rullskidorna så mycket som möjligt. Det bygger upp styrka i hela överkroppen. På gym skulle jag koncentrera mig på triceps, mage och korsrygg och köra få reps med ganska tunga vikter. En fin styrkeövning på rullskidor är att diagonala med enbart armarna (benen stilla) några hundra meter då och då under passen, gärna med lätt motlut. Man känner sig som ett riktigt fån, men det gör susen för armarna.

 

Se upp så du inte får ömma armbågar bara. Stretcha både triceps och biceps noggrant.

Link to comment
Share on other sites

Mina tips är att staka utan frånskjut på rullskidorna så mycket som möjligt. Det bygger upp styrka i hela överkroppen. På gym skulle jag koncentrera mig på triceps, mage och korsrygg och köra få reps med ganska tunga vikter. En fin styrkeövning på rullskidor är att diagonala med enbart armarna (benen stilla) några hundra meter då och då under passen, gärna med lätt motlut. Man känner sig som ett riktigt fån, men det gör susen för armarna.

 

Se upp så du inte får ömma armbågar bara. Stretcha både triceps och biceps noggrant.

Har du bra tips på stretchövningar för biceps? Triceps stretchar jag (om än alldeles för sällan) genom att ta armbågen över huvudet och sedan pressa nedåt med andra handen men jag saknar bra övning för biceps.

 

Anders1984 - Jag förbättrade hastigheten från första darriga passet med ca 30% på relativt kort tid. Därefter blev det trögare. Övertygad om att du snabbt kommer upp i tempo men första gångerna tar man det gärna lite försiktigt. Snabbheten kommer - kör på bara!

 

Jag är dock inte säker på att styrketräning på gym är det viktigaste för ditt vasaloppsresultat. Intervaller, antingen på rullskidor eller som löpning i backe tror jag på eftersom du själv ser dig som konditionssvag.

Link to comment
Share on other sites

Mina tips är att staka utan frånskjut på rullskidorna så mycket som möjligt. Det bygger upp styrka i hela överkroppen. På gym skulle jag koncentrera mig på triceps' date=' mage och korsrygg och köra få reps med ganska tunga vikter. En fin styrkeövning på rullskidor är att diagonala med enbart armarna (benen stilla) några hundra meter då och då under passen, gärna med lätt motlut. Man känner sig som ett riktigt fån, men det gör susen för armarna.

 

Se upp så du inte får ömma armbågar bara. Stretcha både triceps och biceps noggrant.[/quote']

Har du bra tips på stretchövningar för biceps? Triceps stretchar jag (om än alldeles för sällan) genom att ta armbågen över huvudet och sedan pressa nedåt med andra handen men jag saknar bra övning för biceps.

 

---

 

Jag är dock inte säker på att styrketräning på gym är det viktigaste för ditt vasaloppsresultat. Intervaller, antingen på rullskidor eller som löpning i backe tror jag på eftersom du själv ser dig som konditionssvag.

Här finns många stretchövningar (samt otaliga gymövingar i största allmänhet):

 

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082

 

Vad gymmet beträffar tror jag inte heller att styrketräning är nyckeln till bra Vasaloppstider. Om man däremot går på gym tror jag att man skall satsa på att öka råstyrka i armar, mage och rygg. Med få repetitioner menade jag för övrigt 4-6 reps per set.

Link to comment
Share on other sites

För att åka Vasaloppet på under 7 timmar 30 minuter behöver man stadigt ligga under 5 minuter per kilometer..rullskidor går lite fortare än vanliga skidor..så jag antar att man behöver ligga ner mot 4,15 per kilometer på rullskidor för att tidsmålet skall vara realisktiskt.

 

Dessutom innebär Vasaloppet(om det är detta som skall åkas och inte Öppet spår)..en viss tidsfördröjning på grund av köbildning och dylikt.

 

Jag vet inte riktigt..men för mig verkar det som om man måste kunna hålla en fart om åtminstone ca 4 minuter per rullskidskilometer för att nå trådens tidsmål.

Link to comment
Share on other sites

För att åka Vasaloppet på under 7 timmar 30 minuter behöver man stadigt ligga under 5 minuter per kilometer..rullskidor går lite fortare än vanliga skidor..så jag antar att man behöver ligga ner mot 4,15 per kilometer på rullskidor för att tidsmålet skall vara realisktiskt.

 

Dessutom innebär Vasaloppet(om det är detta som skall åkas och inte Öppet spår)..en viss tidsfördröjning på grund av köbildning och dylikt.

 

Jag vet inte riktigt..men för mig verkar det som om man måste kunna hålla en fart om åtminstone ca 4 minuter per rullskidskilometer för att nå trådens tidsmål.

Ja helt rätt! Det bör man klara av veckan innan Vasaloppet ja....för då är man i optimal form. Men än så länge är det långt kvar.

Och det är väl inte så att man tränar i tävlingsfart hela tiden? Det gör ju bara nybörjare som inte vet bättre.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte?

 

Är det fel att träna i maxfart eller nära detsamma om man har ett träningsupplägg på två-tre pass i veckan?

 

Jag menar,finns det bara tillräckligt med tid till vila mellan passen(en,två dagar)så borde väl detta kunna innebära att man kan köra på betydligt hårdare?

 

Varför maxpulsträningar inte kan funka för sådana som har fyra-fem pass och därutöver i veckan är ju lätt att förstå..men visst pallar en normal kropp av två-tre hårdkörningar i veckan..bara det finns tillräcklig tid med vila däremellan?

Link to comment
Share on other sites

För att åka Vasaloppet på under 7 timmar 30 minuter behöver man stadigt ligga under 5 minuter per kilometer..rullskidor går lite fortare än vanliga skidor..så jag antar att man behöver ligga ner mot 4' date='15 per kilometer på rullskidor för att tidsmålet skall vara realisktiskt.

 

Dessutom innebär Vasaloppet(om det är detta som skall åkas och inte Öppet spår)..en viss tidsfördröjning på grund av köbildning och dylikt.

 

Jag vet inte riktigt..men för mig verkar det som om man måste kunna hålla en fart om åtminstone ca 4 minuter per rullskidskilometer för att nå trådens tidsmål.[/quote']

Ja helt rätt! Det bör man klara av veckan innan Vasaloppet ja....för då är man i optimal form. Men än så länge är det långt kvar.

Och det är väl inte så att man tränar i tävlingsfart hela tiden? Det gör ju bara nybörjare som inte vet bättre.

Jaha nu blir jag kallad nybörjare oxå ;-). Tränar du 2-3 t/v så tycker jag att tävlingsfart eller högre är kanon, men efterhand träningstiden ökar behöver du sänka tempot för att inte slita ut kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...