Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sammanfattning om stålsickling i olika fören?


enklaresport

Recommended Posts

Utan att överdriva så finns det ju en hel del erfarenheter kring stålsickling på den här sidan och utan att gå in på stålsickling kontra stenslipning så skulle jag vilja ha lite hjälp för att få veta lite mer. Jag har ju läst lite intressanta saker som kanske går emot mina egna råd ibland. Om t.ex. vallaväck och så m.m.

 

1. Vilka har provat att slipa ned en struktur med slippapper och hur tyckte Ni att det gick? Fördelar? Nackdelar? (Borsta rent innan Ni sicklar efter sandpapper)

 

2. Vallaväck på glidytorna? Hur dumt är det egentligen? Finns det andra bättre alternativ? Egna erfarenheter eller är det bara teoretiskt?

 

3. Efterbehandling - hur mycket borstar Ni och har Ni sett någon skillnad i glid vid olika temperaturer/snötyper/fuktigheter m.m. beroende på hur Ni har borstat/polerat?

 

4. Rillning - vad har Ni för erfarenheter där?

 

5. Kvalitet på skidor och sickling - har Ni märkt av ngn skillnad på vilka skidor man sicklar?

 

Flera punkter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

 

 

 

Jag är ny på forumet men följde med intresse diskussionerna kring stålsicklat hela förra säsongen. Blev intresserad och köpte mig en stålsickel. Köpte även en grov riller eftersom många rekommenderat en.

 

Jag blev väldigt nöjd med glidet på mina skidor, även tjejen var nöjd med glidet på sina skidor. Det går säkert att få bättre glid, men inte med lilla arbetsmängden som jag har behövt lägga ner på att stålsickla.

 

 

 

De erfarenheter som samlade på mig under förra säsongen:

 

2. Vallaväck fungerar inte alls på glidytorna. Har provat flera gången men samma effekt uppkommer varje gång. Glidytorna är "blanka" före rengöringen, men det har fastnat smuts på dem (ex fästvalla). Tar en trasa med vallaväck och torkar bort smutsen. Därefter torkar jag torrt med en torr trasa, och efteråt borstar jag ordentligt. Har provat både med mässing/nylon och roterandeborste. Men ytan blir alltid sträv efter rengöring och glidet försämras märkbart. Enda sättet att få tillbaka glidet är att dra några lätta drag med sickeln och sedan borsta på nytt. Jag har därför slutat helt med vallaväck på glidytorna, om jag inte skall göra rent belagen för att fräscha upp dem med några drag av sickeln.

 

3. Borstar ganska ordentligt efteråt. Tycker att jag får till en bra yta med roterande nylonborste. En yta som motsvarar den som man får om man glidvallar, dock står ju sig inte den glidvallade ytan lika många mil.

 

4. Har inte märkt något negativt med rillning. Är det blött har jag försökt att rilla djupare.

 

5. Beroende på belag får man till olika ytor på skidorna efter borstning. Mjukare belag verkar det inte bli lika bra glid på, men å andra sidan är de lätta att sickla. Har även fått till ganska så bra glid på ett par gamla 70tals skidor med "torra" belag.

Link to comment
Share on other sites

3. Jag har Red Creeks finfina rotorstålborste men jag upplever att den ruggar upp belaget så jag drar med handmässingborsten efteråt.

 

5. Billiga skidor ger typ hyvelspån medan de dyrare ger pulver när jag sicklar.

 

Jag har provat Primaterias sicklar som jag tycker har bättre skärpa och håller sej vassa längre. Jag använder deras grovsickel för att få bort stenslipningen eftersom den är mest lik kuzmin plus. Nån annan som har erfarenheter Primateria kontra Kuzmin?

Link to comment
Share on other sites

En novis frågar:

 

Nyköp av skidor - stenslipas eller inte om jag tänkt att stålsickla istället för att grundvalla?

 

Ja, bör man ta en dos stenslipning á 200 kr som affärerna erbjuder vid nyköp om man tänkt att stålsickla för glidet?

Link to comment
Share on other sites

En annan novis fråga..hur ofta behöver man sickla per säsong för att behålla grejerna i bra glidskick?

Det beror mycket på hur skitig snön är som man åker på. Jag tycker inte att det fungerar att göra rent med vallaväck utan att sickla efteråt. Åkte ca 2 veckor utan att göra något åt skidorna, konstsnö och ca 7-8 mil per vecka. Tyckte att glidet var helt ok även efter denna tid. Men innan en tävling så känns det bra att fräscha upp skidorna lite. Därför har jag inte åkt längre tid på samma sickling.

 

(Edit): Efter förra årets öppetspår så var det en del skit på skidorna, men fortfarande helt ok glid.

 

Vi tar en nybörjarfråga till på samma tema:

 

Bör man lämna iväg skidorna på sickling eller fixar man det lika bra själv?

Har man inte tummen mitt i handen så är det inte några större problem. Man får vara noggrann och inte stressa på med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att ett företag gör reklam och länkar till sina produkter från den här sidan!

Jag tror att väldigt många skulle reagerat om Tony Pölder gjort samma sak!

Personligen (!) så tycker jag att Tony är bättre på att göra reklam för sina produkter här än vad jag är. Men länkningen kan jag hålla med om så den tar jag bort om den stör.

Link to comment
Share on other sites

Vi tar en nybörjarfråga till på samma tema:

 

Bör man lämna iväg skidorna på sickling eller fixar man det lika bra själv?

Jag skulle nästan vilja säga att det beror mera på dig själv än på hur mycket man har sicklat samt hur skidorna är. Man lär sig väldigt fort och sen beror det som sagt var hur skidorna är. Vissa skidor är jobbiga att sickla, det är bara så. Sen är, om jag jämför Kuzmin och Primateria, också olika i skärpa och således i handhavandet.

 

Det är ytterst få som behöver hjälp med sicklingen, det är inte så svårt som t.ex. Pöder och co. vill hävda. Enligt undersökningar så är det lättare att sickla än att glidvalla.

 

Självklart så kommer det att kännas lite ovant de först 10 minuterna.

Link to comment
Share on other sites

En novis frågar:

 

Nyköp av skidor - stenslipas eller inte om jag tänkt att stålsickla istället för att grundvalla?

 

Ja, bör man ta en dos stenslipning á 200 kr som affärerna erbjuder vid nyköp om man tänkt att stålsickla för glidet?

Förstår inte alls varför du skall stenslipa innan du tänkter stålsickla?

Det är ju som att raka av en nyss klippt frisyr.

Link to comment
Share on other sites

En novis frågar:

 

Nyköp av skidor - stenslipas eller inte om jag tänkt att stålsickla istället för att grundvalla?

 

Ja' date=' bör man ta en dos stenslipning á 200 kr som affärerna erbjuder vid nyköp om man tänkt att stålsickla för glidet?[/quote']

Förstår inte alls varför du skall stenslipa innan du tänkter stålsickla?

Det är ju som att raka av en nyss klippt frisyr.

Meningen med att stenslipa innan ståsickling är väl att få hela skidan plan. Med stålsickling blir skidan plan vid varje punkt från kant till kant men den skulle kunna vara/bli ojämn längs med skidan. Du behöver sedan inte stålsickla speciellt mkt för att få bort stenslipningen.

 

Har dock ingen aning om hur ojämna skidorna är från början och hur mkt detta kan tänkas påverka glidet. Detta är ju mkt svårt att testa själv. Skidspåret är ju knappast perfekt heller och möjligen skulle det t.o.m kunna vara bra med ojämna skidor t.ex vid mkt blött före???

Link to comment
Share on other sites

En novis frågar:

 

Nyköp av skidor - stenslipas eller inte om jag tänkt att stålsickla istället för att grundvalla?

 

Ja' date=' bör man ta en dos stenslipning á 200 kr som affärerna erbjuder vid nyköp om man tänkt att stålsickla för glidet?[/quote']

Förstår inte alls varför du skall stenslipa innan du tänkter stålsickla?

Det är ju som att raka av en nyss klippt frisyr.

Meningen med att stenslipa innan ståsickling är väl att få hela skidan plan. Med stålsickling blir skidan plan vid varje punkt från kant till kant men den skulle kunna vara/bli ojämn längs med skidan. Du behöver sedan inte stålsickla speciellt mkt för att få bort stenslipningen.

 

Har dock ingen aning om hur ojämna skidorna är från början och hur mkt detta kan tänkas påverka glidet. Detta är ju mkt svårt att testa själv. Skidspåret är ju knappast perfekt heller och möjligen skulle det t.o.m kunna vara bra med ojämna skidor t.ex vid mkt blött före???

Jo men skidan är ju faktiskt stenslipad från fabrik. Så det blir ju bara kaka på kaka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stålsicklat två par skidor Fischer RCR och RCS och båda paren har jag varit tvungen att planslipa först eftersom det var hopplöst att få sickeln att ta över hela ytan. Slet många timmar först. Efter slipning tog det ca: 30 min att få bort all struktur jämt över hela skidan. Efter ett år så var RSC:en svåra att få helt plana igen. Verkar som om vissa par skidor behöver slipas/sicklas regelbundet för att förbli helt plana. Det kan ju vara en fördel med att sickla skidorna regelbundet för att hålla dom plana. Är man inte tävlingskidåkare så stenslipar man ju inte skidorna så ofta.
Link to comment
Share on other sites

Jag har stålsicklat två par skidor Fischer RCR och RCS och båda paren har jag varit tvungen att planslipa först eftersom det var hopplöst att få sickeln att ta över hela ytan. Slet många timmar först. Efter slipning tog det ca: 30 min att få bort all struktur jämt över hela skidan. Efter ett år så var RSC:en svåra att få helt plana igen. Verkar som om vissa par skidor behöver slipas/sicklas regelbundet för att förbli helt plana. Det kan ju vara en fördel med att sickla skidorna regelbundet för att hålla dom plana. Är man inte tävlingskidåkare så stenslipar man ju inte skidorna så ofta.

När jag sicklat nya skidor från fabrik så har det aldrig varit några problem. Fischer Carbonlite tillhör dock några av "värstingarna" med att sickla...

Men till saken igen då. Visst kan man ibland få jobba rätt hårt för att sickla hela skidan men det låter som du har geggat igen sickeln eller helt enkelt lägger på för lite tryck alternativt har för lite vinkel bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stålsicklat två par skidor Fischer RCR och RCS och båda paren har jag varit tvungen att planslipa först eftersom det var hopplöst att få sickeln att ta över hela ytan. Slet många timmar först. Efter slipning tog det ca: 30 min att få bort all struktur jämt över hela skidan. Efter ett år så var RSC:en svåra att få helt plana igen. Verkar som om vissa par skidor behöver slipas/sicklas regelbundet för att förbli helt plana. Det kan ju vara en fördel med att sickla skidorna regelbundet för att hålla dom plana. Är man inte tävlingskidåkare så stenslipar man ju inte skidorna så ofta.

Kan det vara så att skidan "vrider sig" som en planka när den utsätt för lagring, kyla, värme och belastning?

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor var inte helt plana när jag stålsicklade dem. Tror inte att de blev helt plana efter stålsicklingen. Det jag var noga med var bara att få bort all gammal struktur från stenslipningen. Jag fick lägga lite olika mycket kraft på sickeln för att få bort strukturen.
Link to comment
Share on other sites

Tappar man något på att stenslipa innan sickling (undantaget de hundralappar slipningen kostar)? Exv att man får börja från ett sämre skick på belaget än om man låtit bli att slipa.

 

Märkligt f.ö. att det första man ska göra med ett par toppskidor är att korrigera dem. Måste man balansera om hjulen när man köper ny bil? Vad håller då fabriken på med? Eller förändras skidorna från fabrik till butik - i så fall bör man väl slipa om varje år...

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med Hilding om att det känns frustrerande att man möjligen inte får tag i vettiga skidor när man köper nytt.

Vad jag förstår så kan det skilja en hel del i kvaliten mellan ett nytt skidpar jämfört med ett annat nytt skidpar..av samma märke och modell.

Begriper inte varför det skall behöva vara så..men uppenbarligen är inte tillverkningsprocessen så bra som man egentligen borde kunna anta.Sedan tillkommer alla andra faktorer också som typ lagringstider,transporter od.

 

Vad jag förstår så ger en stenslipning helt enkelt ett besked om hur skidans verkliga kvalite är,plus så klart att det bättrar på glidet på icke Kuzminsicklade skidor..förutsatt att man sedan vallar rätt förstås.

Link to comment
Share on other sites

Sickling i största allmänhet handlar ju om att få ett jämnt tryck över skidorna. Håller man för långt ute på sickeln tenderar trycket att hamna ute på kanterna. Då förvandlas skidorna mot att bli halvmånar. Om man är nogrann med att hålla tummarna mer mot mitten av skidan/sickeln undanröjar man det problemet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...