Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 37..eller vecka 1.


Växjöskidare

Recommended Posts

Måndag-t.o.m Onsdag..Rullisarna inte klara.

 

Torsdag: 7 Km rullisar.Första rullskidpasset någonsin,och första gången på något som liknar längdskidor sedan 1983.En vurpa och ganska så trött efter passet.Farten var 7,49/km.

 

Fredag: 11 Km rullisar.Andra passet var betydligt trivsammare är första.Säkerheten på laggarna betydligt större.Ingen vurpa,och utförsbackar känns något mindre skrämmande än på första passet.Ok trött efter passet,det var värre igår.Farten var 6,03/km.

 

Lördag..Kolla fotboll och sponken.

 

Söndag..vila.

 

Nästa Måndag dax för 16 Km.

Link to comment
Share on other sites

Måndag-t.o.m Onsdag..Rullisarna inte klara.

 

Torsdag: 7 Km rullisar.Första rullskidpasset någonsin,och första gången på något som liknar längdskidor sedan 1983.En vurpa och ganska så trött efter passet.Farten var 7,49/km.

 

Fredag: 11 Km rullisar.Andra passet var betydligt trivsammare är första.Säkerheten på laggarna betydligt större.Ingen vurpa,och utförsbackar känns något mindre skrämmande än på första passet.Ok trött efter passet,det var värre igår.Farten var 6,03/km.

 

Lördag..Kolla fotboll och sponken.

 

Söndag..vila.

 

Nästa Måndag dax för 16 Km.

Mycket bra att att du börjat med rullskidor, troligen en av världens bästa träningsformer. Lite vurpor i början få man tyvärr räkna med. Se till att använda billiga stavar i början och om du undviker "stockholm-dagis-nattis-slangen" och en av deras absolut värsta dialektala avarter genom tiderna- "rullisar" - så är jag övertygat om att balansen blir betydligt bättre! Kör på och vårda språket!

Link to comment
Share on other sites

Cykel: 2 x 6km vardagar

 

Måndag: 40min roddmaskin + 20 min styrketräning

 

Tisdag: Vila

 

Onsdag: 30min roddmaskin + 3 x 4min roddintervall

 

Torsdag: 1tim = 3 varv upp o ner hammarbybacken plus elghufs intervaller

 

Fredag: 50 minuter styketräning

 

Lördag: 2 timmers distans pass på rullskridskor

 

Söndag: Förmodligen en mil löpning i Västerås

 

Har precis börjat träna igen inför säsongen. Har okej grundkondition eftersom jag har cyklat norra thailand hela juli månaden. Målet är att åka minst en timme snabbare än förra årets VL tid. Jag vill åka på medalj tid 2011.

 

2008: 9.48 (1st:a året på skidor)

2009: 8.45

2010. 7.45 (?)

 

Jag vill göra en till pass elghufs i veckan när jag kommer igång mer. Då måste jag klämma in 3 timmers (2 x 1.5) hockeyträning i veckan. (räknas kanske som intervall) Ser det bra ut annars?

Jag kan säkert tjäna en hel del tid på teknik träning

Link to comment
Share on other sites

"stockholm-dagis-nattis-slangen" och en av deras absolut värsta dialektala avarter genom tiderna- "rullisar" - så är jag övertygat om att balansen blir betydligt bättre! Kör på och vårda språket!

jag trodde inte att du var så känslig... =)

nya Fredrik Lindström ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Må: Vila

Ti: Kajak A1/A2 bitvis hårt tempo 1t 11m

On: Rullskidor A1/A2 1t 34m

To: Kajak A1 1t 30m

Fr: Rullskidor A1 1t 20m

Lö: Rullskidor A1 5t 20m

Sö: Mtb A1/A2 2t

 

En vecka med fokus på distanspass. En kul grej var det att åka ett "VL" på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jepp,det blir alltså till att gno 16Km på RULLSKIDOR imorgon.

 

Jag kan känna sympati för en språkets förkämpe,och kan hålla med om att rullisar möjligen kan låta lite i barnsligaste laget.

Dock är det att slåss emot väderkvarnar,Everest.

Ett språk är aldrig statiskt och förändras alltid till viss del över tid.Personligen känner jag större indignation över svengelska och förortssvenska..men man vill ju inte ta efter något från 08 området som tvättäkta kronobergare,så det blir till att träna på rullskidor framöver.

 

Rullisarna kommer dock,Everest.De går inte att stoppa.

Link to comment
Share on other sites

MÅn: Vila

Tis: Maffetest A2 tot 60 min

Ons: elghufs i backe A3 tot 70min

Tor:rullskidor A2 90min , Styrka 75min

Fre : löpn terräng A2 30min blöta stenar och en vrickning.

Lör: Vila

Sön: Rullskidor A2 180 min

 

En lugn vecka ganska bra psykisk träning, en vecka med storm och massa regn

kan va bra att ta med sig när det är 20km kvar på vasaloppet:)

Link to comment
Share on other sites

Jepp,det blir alltså till att gno 16Km på RULLSKIDOR imorgon.

 

Jag kan känna sympati för en språkets förkämpe,och kan hålla med om att rullisar möjligen kan låta lite i barnsligaste laget.

Dock är det att slåss emot väderkvarnar,Everest.

Ett språk är aldrig statiskt och förändras alltid till viss del över tid.Personligen känner jag större indignation över svengelska och förortssvenska..men man vill ju inte ta efter något från 08 området som tvättäkta kronobergare,så det blir till att träna på rullskidor framöver.

 

Rullisarna kommer dock,Everest.De går inte att stoppa.

Tyvärr du har nog rätt. Det är precis som du säger att slåss mot väderkvarnarna och "utvecklingen". Givetvis måste också språket förändras hela tiden annars hade vi precis som Fredrik Lindström säger sprungit runt och bara sagt ugh-ugh till varandra. Så är i normala fall ingen språkpolis och brukar också själv krydda språket med svordomar och utländska uttryck från t.ex. engelska eller norska och i bästa fall med helt nykomponerade ord. Kan också använda STORA bokstäver och en massa punkter mm mm. Men det som stör mig med just rullis..... är att det för mig låter som ett förklenande infantiliserat bäbisspråk ungefär som vovve, pippifågel, kissen, fossingarna och annat i den stilen.

Link to comment
Share on other sites

v37

Mån: Ofrivillig vila p g a föräldramöte

Tis: Jympa Friskis & Svettis 45 min + löpning 45 min

Ons: ofrivillig vila p g a påtvingad helkväll

Tor: Jympa Friskis & Svettis 60 min

Fre: Löpning 30 min

Lör: Kalas

Sön: Löpning 1 tim 20 min + styrka 15 min

 

alla vardagar cykel t jobbet 2x17 min

 

Förstagångsåkare VL 2010 startled 10, ambition <9 tim

Link to comment
Share on other sites

"stockholm-dagis-nattis-slangen" och en av deras absolut värsta dialektala avarter genom tiderna- "rullisar" - så är jag övertygat om att balansen blir betydligt bättre! Kör på och vårda språket!

jag trodde inte att du var så känslig... =)

nya Fredrik Lindström ? ;)

Men "sponken" och "laggarna" passerade :)

 

Min vecka:

 

Mån: Vila (Friidrottsträning med ungar, deltog i löpskolning, lätt styrka och spänstträning)

 

Tis: Rullisar ;) 70min A2+ (dubbelstakade i några uppför som normalt tas med benspark)

 

Ons: 50 min Hockey Bockey. Efter passet känner av ryggen. Under dagen utvecklar sig en kraftig låsning. Ett hederligt ryggskott med andra ord. Kvällen gick i Paraflexens tecken. Sömn Ok

 

Tors: Stel och värk så in i hel........ Em till naprapat som knäcker loss en sned Sand rygg

 

Fre-Sön: Vila. Dock lite promenader och lingonplockning. Ryggen känns riktigt bra :)

Link to comment
Share on other sites

Måndag - skidgång. 8 ggr 142 sekunder.

Tisdag - löpning. 9 km A1+A2

Onsdag - rullskidor. Test med personligt rekord som följd. 21 min + 24 min uppvärmning

Torsdag - styrketräing. 1 timma med fokus på basövningar

Fredag. Rullskidor. Fartlek i cirka 50 minuter.

Lördag - vila.

Söndag - Rullskidor. 140 minuter. A2+A3

Link to comment
Share on other sites

Gick endast på max när du hade sikte på min rygg. Därefter övergick jag till söndagstempo ;-). Skämt åh sido - Simlångsdalens lopp var krävande. Motvind, blöt och grov asfalt, några sköna uppförsbackar osv. Då var jag tvungen att stundtals gå ner i A2-tempo. Men nöjd överlag och snittpulsen landade på 88% av maxpuls.

 

Och hur summeras dina intryck från gårdagen?

Link to comment
Share on other sites

Måndag

racer till jobbet 1im a2

r-skidor klassisk 1tim 23min a2hög några a3 toppar

Tisdag

racer till jobbet 1tim a2låg

r-skidor klassisk 2tim 26min. a1 a2 lika fördelat

onsdag

racer till jobbet 1tim a1

vila em.

torsdag

r-skidor klassisk 1tim 23min a2

fredag

vila o ont i halsen när jag vaknade, gick över under dagen

lördag

elghufs 1tim a2

söndag

terränglöpning med mycket backar 1tim. a2 a3 lika fördelat

 

ca 11tim träning. kör lugnare 8-9timmar nästa.

 

På rätt väg mot 6timmar på VL?

Link to comment
Share on other sites

Gick endast på max när du hade sikte på min rygg. Därefter övergick jag till söndagstempo ;-). Skämt åh sido - Simlångsdalens lopp var krävande. Motvind, blöt och grov asfalt, några sköna uppförsbackar osv. Då var jag tvungen att stundtals gå ner i A2-tempo. Men nöjd överlag och snittpulsen landade på 88% av maxpuls.

 

Och hur summeras dina intryck från gårdagen?

Att det var en fin bana, men att man inte bör starta när man var förkyld som jag var.......det var ju därför jag fick vänta er er för att jag hade chansat att det gick att åka förkyld som jag var................sen behöver jag träna mer också

går nog bättr nästa lopp den 4 okt

Link to comment
Share on other sites

Måndag

racer till jobbet 1im a2

r-skidor klassisk 1tim 23min a2hög några a3 toppar

Tisdag

racer till jobbet 1tim a2låg

r-skidor klassisk 2tim 26min. a1 a2 lika fördelat

onsdag

racer till jobbet 1tim a1

vila em.

torsdag

r-skidor klassisk 1tim 23min a2

fredag

vila o ont i halsen när jag vaknade, gick över under dagen

lördag

elghufs 1tim a2

söndag

terränglöpning med mycket backar 1tim. a2 a3 lika fördelat

 

ca 11tim träning. kör lugnare 8-9timmar nästa.

 

På rätt väg mot 6timmar på VL?

Fortsätter du så här och får regelbunden teknikträning på snö i vinter samt håller dig frisk kommer du krossa 6tim vallen i "normalföre"... =)

 

Hur känns kroppen efter denna 11tim - vecka?

Link to comment
Share on other sites

Har en liten fråga i träningssammanhanget.

 

Fram emot helgen här så har jag tänkt mig att köra mitt första lite mera distansliknande pass på rullskidor.Har i veckan maxat(med mina mått mätt alltså!) 16 Km och 11 Km för att få en uppfattning om vilken bas jag kan/bör utgå ifrån.

 

Hur många procent av max bör ett distanspass ligga på?..75% per kilometer beräknat på de "maxade" kilometertider jag erhållit från mina tidigare pass?

Tidsmässigt tänker jag mig mellan 2-3 timmar,är det ok?

Link to comment
Share on other sites

Låter som om du ligger helt rätt på vägen mot att bli en bättre åkare överlag. 75% av max är ett bra tempo att köra långdistans på. Är du högmotiverad klarar du säkert av att plöja tre timmar redan nu. Risken och faran som finns med det är att du kan tröttna ganska omgående, om delmålen du satt upp är otydliga vill säga. Men något säger mig att du har planerat upp det här ganska väl...!

 

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

V37

Grissjukan

v38 Grissjukan

 

Svinit värre och jag som tyckte att jag hade börjat komma igång ( kanske inte i ögon mått mätta) men dock i mina ögon.....blir till att börja om förhoppninsvis så kommer man tillbaks

rätt snabbt till där man var innan grisen kom och tog över kroppen.

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Har en liten fråga i träningssammanhanget.

 

Fram emot helgen här så har jag tänkt mig att köra mitt första lite mera distansliknande pass på rullskidor.Har i veckan maxat(med mina mått mätt alltså!) 16 Km och 11 Km för att få en uppfattning om vilken bas jag kan/bör utgå ifrån.

 

Hur många procent av max bör ett distanspass ligga på?..75% per kilometer beräknat på de "maxade" kilometertider jag erhållit från mina tidigare pass?

Tidsmässigt tänker jag mig mellan 2-3 timmar,är det ok?

Jag tycker det verkar svårt att mäta procent på hastigheten. Bättre och lättare att mäta pulsen i förhållande till max, då får du även en koppling till formen vilket är viktigt.

Att köra distanspass på 2-3 timmar som nybörjare tycker jag känns för länge. ... risken är att du drar på dig skador.. som nybörjare att staka rullisar i 3tim är ju verkligen att utmana ödet...

 

Syftet med långa pass i lugn distansfart är främst att träna uthållighet och fettförbränning. Det gör du i ett pulsspann där där kroppen procentuellt använder så mycket fett som möjligt som energikälla. Ju bättre tränad du är desto högre arbetspuls kan du köra på med samma träningseffekt.

 

Om man inte har möjlighet att göra en fystest fungerar nedan formel alldeles utmärkt för att räkna ut ditt pulsspann för distansträning:

- 180 minus din ålder

addera eller dra ifrån med hänsyn till nedan:

* -10 om du nyligen varit sjuk (180-ålder-10)

* -5 nybörjare eller inte tränat regelbundet på ett tag (180-ålder-5)

* +-0 Om du har tränat regelbundet i upp till 2 år (180-ålder).

* +5 Om du har tränat regelbundet i mer än 2 år och har tävlingsambitioner (180-ålder+5)

* + 10 om du har mångårig regelbunden träningsbakgrund och är elitmotionär eller elit

 

Den hjärtfrekvens du nu fått fram är din "aeroba maxpuls" och denna puls minus 10 slag är det pulsspann du bör ligga på vid dina distanspass. Om du t ex är 30 år och inte tränat så mycket tidigare blir din aerobiska maxpuls 145 enligt formeln: 180 - 30 - 5 = 145. Då bör du ligga mellan 135-145 i puls när du tränar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...