Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 37..eller vecka 1.


Växjöskidare

Recommended Posts

intressant snack GundeG! Vilket ledde till min första bokning på bosön för VO2 o tröskeltest nästa vecka...

Några tips, ska man planera in det som ett A3++ pass och vila 2 dagar innan typ :-)

hahaha du är för skön !!

 

VO2max är kanske inte är något du behöver testa men det är ju kul att veta vad man har... därimot att få reda på tröskelpuls etc är bra att ha när du planerar din träning. Då bör du även planera in fler sådana tester under hösten/vintern, kanske varannan månad eller så (ej VO2max).

 

Se till att vara ordentligt utvilad på dagan D, ät inget de närmsta 2-3tim innan testet... sen är det bara att kötta... man börjar med tröskeltestet och avslutar med VO2max....spring tills du svimmar =)

 

dagen efter kan det vara läge för 45min lättare träning... stavgång eller cykel kanske...

Återkoppla gärna hur det gick.

 

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

intressant snack GundeG! Vilket ledde till min första bokning på bosön för VO2 o tröskeltest nästa vecka...

Några tips' date=' ska man planera in det som ett A3++ pass och vila 2 dagar innan typ :-)[/quote']

hahaha du är för skön !!

 

VO2max är kanske inte är något du behöver testa men det är ju kul att veta vad man har... därimot att få reda på tröskelpuls etc är bra att ha när du planerar din träning. Då bör du även planera in fler sådana tester under hösten/vintern, kanske varannan månad eller så (ej VO2max).

 

Se till att vara ordentligt utvilad på dagan D, ät inget de närmsta 2-3tim innan testet... sen är det bara att kötta... man börjar med tröskeltestet och avslutar med VO2max....spring tills du svimmar =)

 

dagen efter kan det vara läge för 45min lättare träning... stavgång eller cykel kanske...

Återkoppla gärna hur det gick.

 

Lycka till !

Att få ett pulsvärde för tröskeln vid löpning säger ju dock visserligen väldigt lite eller inget om vad tröskeln är vid rullskidåkning. Du får ju dock fram dina pulszoner du bör träna i vid just löpträning sedan.

 

Dagen efter, då är det väl bara att köra vad man orkar och har tid med, tröskel/maxtestet kommer ju inte slita mer än ett normalt intervallpass då tiden i hög pulszon blir ganska så låg även om peeken blir väldigt hög sista 2-3min. :)

Link to comment
Share on other sites

intressant snack GundeG! Vilket ledde till min första bokning på bosön för VO2 o tröskeltest nästa vecka...

Några tips' date=' ska man planera in det som ett A3++ pass och vila 2 dagar innan typ :-)[/quote']

hahaha du är för skön !!

 

VO2max är kanske inte är något du behöver testa men det är ju kul att veta vad man har... därimot att få reda på tröskelpuls etc är bra att ha när du planerar din träning. Då bör du även planera in fler sådana tester under hösten/vintern, kanske varannan månad eller så (ej VO2max).

 

Se till att vara ordentligt utvilad på dagan D, ät inget de närmsta 2-3tim innan testet... sen är det bara att kötta... man börjar med tröskeltestet och avslutar med VO2max....spring tills du svimmar =)

 

dagen efter kan det vara läge för 45min lättare träning... stavgång eller cykel kanske...

Återkoppla gärna hur det gick.

 

Lycka till !

Att få ett pulsvärde för tröskeln vid löpning säger ju dock visserligen väldigt lite eller inget om vad tröskeln är vid rullskidåkning. Du får ju dock fram dina pulszoner du bör träna i vid just löpträning sedan.

 

Dagen efter, då är det väl bara att köra vad man orkar och har tid med, tröskel/maxtestet kommer ju inte slita mer än ett normalt intervallpass då tiden i hög pulszon blir ganska så låg även om peeken blir väldigt hög sista 2-3min. :)

Jag tror ändå det är bättre att göra en löptest än ingen alls..

Att göra en tröskeltest på något testcenter som har rullband som du kan åka rullskidor på blir lite bökigare. För att ett sådant test ska bli rättvisande bör du först träna rullskidor på band och vem har tid med det om man är glad amatör... då blir ett löptest ändå en ganska bra fingervisning, även för rullskidor. Dock kan man dra ifrån 5-10 slag om man är ovan på rullskidor.

 

Det viktiga med tester är att man regelbundet gör dem, och när man gör dem ser till att skapa så lika förhållanden som möjligt så att testerna blir jämförbara. Då kan man mer exakt följa sin träningsutveckling. Förhållanden är allt från tidpunkt på dygnet, träning dagarna/veckan innan, sömn, stress, form mm.

 

Själv håller jag på att utvärdera en submaxial test som totalt tar 7min exkl uppvärmning. Den funkar klockrent på en roddmaskin som mäter Watt. Fördelen med testet är att jag på en roddmaskin använder både överkropp och ben. Dessutom kan man köra testet som uppvärmning vilket innebär att du ofta och snabbt får feedback på din träningsstatus och form...

Har också skaffat en "stakmaskin" som man steglöst kan reglera motståndet på dock utan wattmätare.... håller på att ta fram en liknande submaximal test på den....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...