Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 31/1 2010


Maximilian

Recommended Posts

Marcialonga är i stort ett friktionsfritt lopp. Att släppa iväg varje led med fem minuters intevaller gör att trängsel med mera undviks. Innan det är din tur att starta får du vänta i något som påminner om en fålla. Väl när klockan är slagen går du ut med skidorna i handen, tar på dig dom i lugn och ro och åker fram till startlinjen. Väl där registreras chippet du har insytt på nummerlappen. Ingen direkt risk för köbildning således....

 

Det är nog mest bara till att tuta och köra och inget direkt att tänka på. Kan väl vara isfåfall att det är överlag färre spår jämfört mot Vasaloppet.

 

Det finns även en vallamaskin inför sista backen. För att valla en skida vill jag minnas att det tog styvt fem sekunder. Mycket smidigt även där....

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag var med 2009, fantastiskt trevligt lopp. Jag startade rätt långt bak så det var lite köer i början, men loppet är långt så du hinner köra om dem senare.

Omvallning inför sista backen är ett måste och det tog fem sekunder, sedan är det bara att traska upp till målet.

 

Jag ska inte åka loppet i vinter, men jag ska det någon mer gång.

Link to comment
Share on other sites

Vi är några som har planer på det inför kommande år. Vad rekomenderar ni ? bil eller flyg eller går det tåg? budgeten är lite begränsad, så har någon här på forumet några tips på boende som funkar bra så är jag tacksam. Hur mycket var eran totala resekostnad med allt inkluderat? startavg, boende, mat, mm
Link to comment
Share on other sites

Körde förra året. 1:a gången. Fantastisk lopp!!! Härlig stämning. Vi (4st) flög till Innsbruck och hyrde bil där och bodde i Canazei. Tabben vi gjorde var att vi beställt takbox, vi fick ett sugproppsfäste med plats för 2 skidor!!! Tyvärr hade vi hyrt en Golf (Autoeurope) så skidutrustningen fick inte plats i bilen. De hade ingen störe bil att tillgå, så vi fick hyra den sista bilen som fanns hos Avis, en BMW X3. Vi åkte på 3 dgr hyra för Golfen som vi inte kunde nyttja + en saftig hyra för BMW. Det hyres upplägget är inget jag rekommenderar:(

Jag valde att få nytt fäste pårollat 1,5 km innan backen, men det blev ett djävla hugg på skidorna så jag stöp två ggr. Väl i backen funkade dock fästet bra efter att värsta skiten försvunnit. I mål kom jag på 4:15 och det blir fler Marcialongalopp framöver :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu börjar det att närma sig, och med det kommer även lite nervositet alla vasaloppet. Är det någon som vet eller kan banprofilen?

Finns det några jobbiga partier som man bör ta det eller tänka på att ta det försiktigt på förutom den berömda mördarbacken i slutet men då är det väl bara att ösa på med allt man har antar jag.

Hur upplevs loppet jämfört med vasaloppet, jobbigare eller lättare?

Link to comment
Share on other sites

Det finns skyltar var 5e km. Banprofilen är följande;

- Ganska kuperat första 20 upp till Canazei och sedan 46 ganska lätta kilometrar följt av en tuff stigning sista 3. Brukar vara ok väder ofta sol men för tre år sedan snöstorm och +-0. Mkt tufft lopp då.

Ska åka för femte året. Vi brukar flyga Ryan till Bergamo och sedan hyrbil upp till Moena som är perfekt plats att bo i.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall åka för första gången i år.

Jag har hört att det är svårvallat. Kallt vid starten och flera plusgrader vid målet.

Skall man satsa på varmare paraffin som kan bli aktuellt när man har passerat krönet efter 2 mil? Hur är det med vallningsmöjligheterna på hotellet?

Jag skall bo på Hotell Regina i Panchia. Någon som bott där? Har de vallningsrum och vallningsställ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns skyltar var 5e km. Banprofilen är följande;

- Ganska kuperat första 20 upp till Canazei och sedan 46 ganska lätta kilometrar följt av en tuff stigning sista 3. Brukar vara ok väder ofta sol men för tre år sedan snöstorm och +-0. Mkt tufft lopp då.

Ska åka för femte året. Vi brukar flyga Ryan till Bergamo och sedan hyrbil upp till Moena som är perfekt plats att bo i.

Stort tack för värdefullt svar.

 

Någon som råkar ha tillgång till vilka tider man skulle ha i förra årets Marcialonga för att seeda sig till bättre led i Vasaloppet??

Link to comment
Share on other sites

Jag skall åka för första gången i år.

Jag har hört att det är svårvallat. Kallt vid starten och flera plusgrader vid målet.

Skall man satsa på varmare paraffin som kan bli aktuellt när man har passerat krönet efter 2 mil? Hur är det med vallningsmöjligheterna på hotellet?

Jag skall bo på Hotell Regina i Panchia. Någon som bott där? Har de vallningsrum och vallningsställ?

Jag åkte första gången förra året, då var det perfekta förhållanden med som jag minns det en 5-7 minus på start. Solen började precis komma fram och lyste veckert upp några bergstoppar man såg från starten. De första ca 20km kör man på norrsidan av Fassadalen. Det går då mestadels uppförs, men bara några få större stigningar, stor del gick det att staka med frånskjut. Därefter vänder man nedåt på södersidan och med några få korta backar går det nedför ungefär till 65km. Därefter vänder man tillbaka uppåt (efter ca 45km lämnar man Fassadalen och kör istälelt i Fiemmedalen) med först ca 2km svag lutning och därefter de sista mördande 3km med serpentinsvängar upp och in i Cavalezes små gränder där målet är beläget. Om temperaturen är likt förra året så finns det ingen anledning att valla för något annat än den temp som är vid starten. Jag upplevde inte att solen kom åt snön på några större partier de första 50-55km (såklart beroende på hur lång tid man tar på sig). Vill man ha fäste i sista backen så får man valla om där. Dels är sista backen ofta soluppvärmd och dels är snön relativt nyutlagd då det i vanliga fall är en bilväg man kör uppför. 2008 har jag hört att det var helt andra förutsättningar med en 12-15 plusgrader där solen kom fram relativt tidigt på dagen och bitvis blöta spår.

 

Spårprofil och karta finns på länken nedan:

http://www.marcialonga.it/mlff/XC/10/7/

 

Hoppas att ni får riktigt fina förhållanden, det är ett mycket kul lopp med härlig inramning. Man kör i genom några små byar med mycket publik och det var bland annat en härlig känsla när man passerade byn Moena strax efter start samt efter ca 35km med kyrkklockan ideligen ringandes. Efter mål bjuds man på bland annat pasta. I Cavaleze finns det sedan flera "kiosker" där de säljer bland annat korv, gluwine och öl. En härlig samvaro med en massa glada Italienare, norrmän och svenskar. Det blir ingen start för mig i år på den långa marschen men jag hoppas snart stå på staren igen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Är det några besvärliga utförsbackar?

Om du står i de bakre leden plogar alla italienare så fort det lutar mer än 1 grad utför. Det besvärliga är då att du kör in i folk hela tiden. Kö i uppförsbackarna kan jag acceptera, men kö i nerförsbackarna blir man ganska trött på.

 

Det finns en rejäl nerförsbacke, brant och med skarp sväng åt höger (där fick till och med jag ploga lite!). Där står det vakter och släpper iväg åkarna en och en. Gissa om det blir kö inför den backen...

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Är det några besvärliga utförsbackar?

Om du står i de bakre leden plogar alla italienare så fort det lutar mer än 1 grad utför. Det besvärliga är då att du kör in i folk hela tiden. Kö i uppförsbackarna kan jag acceptera' date=' men kö i nerförsbackarna blir man ganska trött på.

 

Det finns en rejäl nerförsbacke, brant och med skarp sväng åt höger (där fick till och med jag ploga lite!). Där står det vakter och släpper iväg åkarna en och en. Gissa om det blir kö inför den backen...[/quote']

Jag körde Marcia Longa 2007, tyvärr inte hela pga snöbrist.

är ingen teknisk åkare. Men kände mig som Hargin ett tag under loppet.

När jag hade ena skida i spåret och den andra skidan mot en reklam skylt bara för att de låg folk i vägen.Eller när jag fick slänga mig ut från spåret runt ett träd och in i spåret bara för att undvika att inte köra på folk.....

körde om ca 1500 åkare.I sista backen körde jag om ca 100 st pga jag hade super fäste med tejp.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså trångt i utförsbackarna. Är det max 2 spår efter starten? Om en åkare plogar och svänger med stavarna så spärrar han båda spåren. Inte kul!

Tyvärr startar jag i led 10 (av 13). Kan det inneböra att spåren är sönderkörda för oss som startar längre bak?

Link to comment
Share on other sites

Jag skall åka för första gången i år.

Jag har hört att det är svårvallat. Kallt vid starten och flera plusgrader vid målet.

Skall man satsa på varmare paraffin som kan bli aktuellt när man har passerat krönet efter 2 mil? Hur är det med vallningsmöjligheterna på hotellet?

Jag skall bo på Hotell Regina i Panchia. Någon som bott där? Har de vallningsrum och vallningsställ?

Jag åkte första gången förra året' date=' då var det perfekta förhållanden med som jag minns det en 5-7 minus på start. Solen började precis komma fram och lyste veckert upp några bergstoppar man såg från starten. De första ca 20km kör man på norrsidan av Fassadalen. Det går då mestadels uppförs, men bara några få större stigningar, stor del gick det att staka med frånskjut. Därefter vänder man nedåt på södersidan och med några få korta backar går det nedför ungefär till 65km. Därefter vänder man tillbaka uppåt (efter ca 45km lämnar man Fassadalen och kör istälelt i Fiemmedalen) med först ca 2km svag lutning och därefter de sista mördande 3km med serpentinsvängar upp och in i Cavalezes små gränder där målet är beläget. Om temperaturen är likt förra året så finns det ingen anledning att valla för något annat än den temp som är vid starten. Jag upplevde inte att solen kom åt snön på några större partier de första 50-55km (såklart beroende på hur lång tid man tar på sig). Vill man ha fäste i sista backen så får man valla om där. Dels är sista backen ofta soluppvärmd och dels är snön relativt nyutlagd då det i vanliga fall är en bilväg man kör uppför. 2008 har jag hört att det var helt andra förutsättningar med en 12-15 plusgrader där solen kom fram relativt tidigt på dagen och bitvis blöta spår.

 

Spårprofil och karta finns på länken nedan:

http://www.marcialonga.it/mlff/XC/10/7/

 

Hoppas att ni får riktigt fina förhållanden, det är ett mycket kul lopp med härlig inramning. Man kör i genom några små byar med mycket publik och det var bland annat en härlig känsla när man passerade byn Moena strax efter start samt efter ca 35km med kyrkklockan ideligen ringandes. Efter mål bjuds man på bland annat pasta. I Cavaleze finns det sedan flera "kiosker" där de säljer bland annat korv, gluwine och öl. En härlig samvaro med en massa glada Italienare, norrmän och svenskar. Det blir ingen start för mig i år på den långa marschen men jag hoppas snart stå på staren igen.[/quote']

Tack O-B H för utförlig beskrivning!

Link to comment
Share on other sites

De sista fem kilometerna i Marcialonga är verkligen idrott när den är som bäst, nästan så att man kände mjölksyran genom skärmen.

 

F.ö. verkar Svärd omutlig i år, inte många som kan prestera någon form av spurt efter att ha stakat i sådana där backar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...