Men är inte rullskidor en relativ ny grej. Vad gjorde man innan det fanns rullskidor?
Ett relevant spörsmål. Jo, rullskidor kom relativt sent i större skala på ca 70-talet. Men på den tiden var elitskidåkarna oftast också skogshuggare från landsbygden och det fanns mer snö hela vintern. De hade också åkt skidor på snö i stort sett varje dag från oktober/nov till april sen de var 5 år gamla.
En mkt stor skillnad jämfört med nu är att glidet var mkt sämre så att diagonalåkningen som lite mer liknar löpning var betydligt viktigare.
Sen skall man inte glömma elitbanor (ej långlopp) oftast är extremt mkt mer kuperade än VL vilket också gynnar diagonalåkning/löpning.
Enligt en annan tråd tar det ca 10 000 h specialträning innan du uppnår ditt max i din sport och dagens förstagångsåkare från de icke snötäckta delarna av landet har oftast åkt otroligt lite skidor innan de åker VL.
Sen är jag övertygad om att även om - att även om jag svär i kyrkan - att dagens elitåkare hade varit hästlängder före 50-talets åkare även om de hade haft samma utrustning. Bla annat pga av mer träning och mer grennära träning. Detta är dock en egentligen irrelevant kommentar. Det främsta skälet till 40 och 50-talet elitåkare är bättre än dagens motionärer är givetvis att de åkte hundratals mil skidor per år. Men hade de tränat rullskidor hade de garanterat åkt ännu fortare.
Så sammantaget skulle jag vilja påstå att stakåkning på rullskidor är extremt viktigt för den förstagångsåkare utan skidbakgrund som som vill vara säker på att klara repen i VL. Alternativet är väl att verkligen träna på snö seriöst tidigt på hösten. Ett par helger i med långa pass i Torsby skidtunnel under hösten, sedan om det inte finns natursnö eller konstsnö i närheten åka i princip varje helg till där det finns snö. Jämförelsevis blir då ett par rullskidor betydligt billigare än alla resor, logi och spåravgifter. Ett par rullskidor kostar en knapp femtedel av av hyfsad VR-cykel och bara dubbelt så mkt som ett par skor för löpning. Och OK mer än ett par badbyxor för Vansbro men i gengäld finns det inga vägtullar för rullskidor:)
Ett tips är också att när det finns snö träna mkt diagonalåkning uppför eftersom det är där som tekniken skiljer sig från rullskidåkningen.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.