Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

v 38


TT

Recommended Posts

Tycker vi inte hetsa nybörjare att köpa rullskidor!!!

Nog för att det är bra träning...men varje gång jag är ute och åker ser jag alltid någon motionär som är ute och åker och inte behärskar tekniken...dom spänner sig och det ser allmänt avigt ut... Det är OK så länge dom håller sig till att staka och ger F-N i att använda benen...

Jag är rädd för att dom lägger sig till med små olater som sedan blir svåra att träna bort på snön iom med att det med största sannolikhet inte har möjlighet att åka så mycke på snö.

 

Jaja...det va min personliga åsikt...

Nja håller med delvis men ändå inte. Kanske lär man sig lite fel teknik men 10% fel teknik är ändå OK jämfört med 90% fel muskler. Ta 1000 helt otränade motionärer som aldrig åkt skidor och låt 500 st åka rullskidor 5 timmar per vecka och 500 st springa 5 timmar per vecka under hela hösten. Om de fortsätter så under jan/feb och ingen av dem någonsin tränar på snö så tror jag alla inser hur det kommer att gå på VL. Men om du sedan låter hela gruppen träna på snö när det finns där de bor + en vecka i fjällen under jan/feb så är jag 100% övertygad om att rullskidsgruppen ändå vinner helt överlägset OCH har bättre teknik. Därför att de tränat de muskler och rörelsemönster som ger dem möjligheten att träna in rätt teknik snabbare. Så jag kommer att fortsätta hetsa på - detta är ju ett skidforum!

 

Hade varit ett intressant test att genomföra men det kommer tyvärr aldrig att hända. Detta var min personliga åsikt..

Link to comment
Share on other sites

Tycker vi inte hetsa nybörjare att köpa rullskidor!!!

Nog för att det är bra träning...men varje gång jag är ute och åker ser jag alltid någon motionär som är ute och åker och inte behärskar tekniken...dom spänner sig och det ser allmänt avigt ut... Det är OK så länge dom håller sig till att staka och ger F-N i att använda benen...

Jag är rädd för att dom lägger sig till med små olater som sedan blir svåra att träna bort på snön iom med att det med största sannolikhet inte har möjlighet att åka så mycke på snö.

 

Jaja...det va min personliga åsikt...

Tror du man kommer behärska tekniken genom att undvika att träna den? Varför skulle dom olaterna inte finnas då man börjar åka skidor utan att ha åkt rullskidor? tränar löpning tex skidteknik/skidmuskler bättre? tror inte det. mer rullskidor och skidor = bättre balans och bättre teknik bättre tränad skidmuskulatur alltså blir man bättre skidåkare, så krångligt är det inte

Link to comment
Share on other sites

Diagonal på rullskidorna får jag inte till alls.Vad jag minns så var det däremot inga problem med att diagonala på vanliga skidor på vanlig snö.

Jag hade samma problem innan denna säsong,åkte inte alls diagonalåkning på rullskidor,balansen var kass och jag hade för lättrullade hjul,nu har jag bytt till d tröghet på eagle-sport och efter det så har jag börjat få riktigt bra teknik på diagonalåkningen också,,tror att det gick för lätt/fort att diagonala förut

 

Nu känns det nästan som att åka på snö grymt skoj,,så jag ser verkligen framemot varje uppförsbacke så att man får sträcka ut i diagonalåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker vi inte hetsa nybörjare att köpa rullskidor!!!

Nog för att det är bra träning...men varje gång jag är ute och åker ser jag alltid någon motionär som är ute och åker och inte behärskar tekniken...dom spänner sig och det ser allmänt avigt ut... Det är OK så länge dom håller sig till att staka och ger F-N i att använda benen...

Jag är rädd för att dom lägger sig till med små olater som sedan blir svåra att träna bort på snön iom med att det med största sannolikhet inte har möjlighet att åka så mycke på snö.

 

Jaja...det va min personliga åsikt...

Tror du man kommer behärska tekniken genom att undvika att träna den? Varför skulle dom olaterna inte finnas då man börjar åka skidor utan att ha åkt rullskidor? tränar löpning tex skidteknik/skidmuskler bättre? tror inte det. mer rullskidor och skidor = bättre balans och bättre teknik bättre tränad skidmuskulatur alltså blir man bättre skidåkare' date=' så krångligt är det inte[/quote']

Kanske inte bättre....men iaf inte sämmre!

Många av de jag sett när jag varit ute hade fått mer ut av ett löppass och lite styrketräning än vad dom får ut på att stå på rullskidorna...

Rent teknikmässigt så har ju en rullskida mer eller minrde perfekt fäste och du kan ligga och göra fel en hel försäsong och när du kommer på snö måste du börja om från början...

 

De få pass jag genomför på rullskidorna så stakar jag mer eller mindre hela tiden...om jag inte kör skate...

Link to comment
Share on other sites

Håller med Everest och Växsjöskidare om rullskidandets nytta för oss sörlänningar. Om nu tekniken är i stort behov av att korrigeras så borde väl en kurs i rullskidåkning sitta som en keps så att man hinner nöta in rätt teknik (främst stakning kanske, jag tycker också det är marigt att diagonala på rullskidor) snarare än att vänta tills snön kommer och då försöka jobba på tekniken under de få snöpass som ges.

 

Visst kostar det en slant men oftast kan man väl använda både pjäxor och stavar även på snö. Rullholkar kostar bara en hundring paret. För mig blev det dyrt i våras men det var bara för att jag saknade stavar etc. De pengarna hade ju gått åt ändå nu i höst när det börjar närma sig snöträning.

Link to comment
Share on other sites

Tycker vi inte hetsa nybörjare att köpa rullskidor!!!

Nog för att det är bra träning...men varje gång jag är ute och åker ser jag alltid någon motionär som är ute och åker och inte behärskar tekniken...dom spänner sig och det ser allmänt avigt ut... Det är OK så länge dom håller sig till att staka och ger F-N i att använda benen...

Jag är rädd för att dom lägger sig till med små olater som sedan blir svåra att träna bort på snön iom med att det med största sannolikhet inte har möjlighet att åka så mycke på snö.

 

Jaja...det va min personliga åsikt...

Tror du man kommer behärska tekniken genom att undvika att träna den? Varför skulle dom olaterna inte finnas då man börjar åka skidor utan att ha åkt rullskidor? tränar löpning tex skidteknik/skidmuskler bättre? tror inte det. mer rullskidor och skidor = bättre balans och bättre teknik bättre tränad skidmuskulatur alltså blir man bättre skidåkare' date=' så krångligt är det inte[/quote']

Kanske inte bättre....men iaf inte sämmre!

Många av de jag sett när jag varit ute hade fått mer ut av ett löppass och lite styrketräning än vad dom får ut på att stå på rullskidorna...

Rent teknikmässigt så har ju en rullskida mer eller minrde perfekt fäste och du kan ligga och göra fel en hel försäsong och när du kommer på snö måste du börja om från början...

 

De få pass jag genomför på rullskidorna så stakar jag mer eller mindre hela tiden...om jag inte kör skate...

Tyvärr du har fel Tobbe och Nick har helt rätt. Det är trist för skidsporten och alla VL-motionärer att såna här myter och vandringssägner får leva vidare. Man måste inte börja om från början om man tränat in precis rätt muskler, precis rätt stakteknik och till 90% rätt diagonalteknik det är bara att justera sin teknik lite när man går på snö, dvs att trycka ner fästet lite mer i uppförsbackarna. Om du skulle lära ett lag spela fotboll på gräs skulle du hellre ta hand om ett lag där alla spelat fotboll inomhus eller ett lag där alla bara spelat hockey? Vilken tennisspelare blir bäst på grus den som spelar tennis inomhus eller den som spelar fotboll på grus?

 

Skulle jag, få ta hand om ett antal nybörjare på ett VL-läger i Januari så skulle jag mkt heller ta hand om gruppen som åkt rullskidor än den som tränat annat. Rullskidsgruppen skulle orka träna mkt mer och bl.a mer kunna fokusera på fästet i uppförsbackarna. I gruppen som aldrig åkt skidor så skulle jag mer få fokusera på att hjälpa dem upp när det ramlat, tejpa skavsår på fötter och händer, berätta vilken massör som kan ta hand om deras ömmande ljumskar osv. Iof så skulle det vara bekvämt eftersom de inte skulle orka hålla på så länge. De skulle vara svårt att ens hinna med att tala om fästet i uppförsbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag diagonalar ganska mycket på rullskidor. Det kan jag göra tack vare att jag inte har något tryck på framhjulen, som därmed inte självstyr så mycket. Jag kör faktiskt med gamla NNN1-bindningar, som har en rak flex som på gamla Salomonbindningen. För att minska trycket har jag skurit bort en kil av gummit, så att det blivit ett litet mellanrum mellan skidsko och flexen.

Du, som gillar att experimentera, kan testa det på flexen på Salomonbindningen och se om det går lättare att diagonala efter "ingreppet".

 

Everest: Att åka rullskidor är väl OK, men knappast "rullisar".;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har till dax datum åkt 40mil på rullisar och samtliga mil är stakåkning... (Jag tar inte ens ett diagonalskär).

Jag tror att rätta medicinen är att träna stakåkning om man satsar på vasaloppet och vill ha en bra tid där. Så åk mkt rullisar och bara staka.....

Link to comment
Share on other sites

Men det är mer omväxlande om man kan ta frånskjut ibland i stakningen och diagonal, när det börjar luta uppåt. Rullskidträningen blir roligare med variation. Ombyte förnöjer.:)

Om det nu är VL man satsar på, så har det ju något år varit tungfört och man tvingats diagonala en hel del, 2007, vill jag minnas.

Link to comment
Share on other sites

Jag diagonalar ganska mycket på rullskidor. Det kan jag göra tack vare att jag inte har något tryck på framhjulen, som därmed inte självstyr så mycket. Jag kör faktiskt med gamla NNN1-bindningar, som har en rak flex som på gamla Salomonbindningen. För att minska trycket har jag skurit bort en kil av gummit, så att det blivit ett litet mellanrum mellan skidsko och flexen.

Du, som gillar att experimentera, kan testa det på flexen på Salomonbindningen och se om det går lättare att diagonala efter "ingreppet".

 

Everest: Att åka rullskidor är väl OK, men knappast "rullisar".;)

Helt rätt!

 

Hur mkt diagonal det blir på rullskidor bestämts av ett antal faktorer förutom de du beskriver så gäller väl följande mkt ungefärligt i fallande ordning:

 

Trögare hjul = mer diagonal.

Mera och framförallt brantare backar = mer diagonal

Lägre tempo = mer diagonal

Sämre åkare = mer diagonal

Starkare ben/Svagare överkropp = mer diagonal

Trögare förhållanden (grus, blött, motvind) = mer diagonal

Ju längre pass desto tröttare blir du = mer diagonal

 

 

Och "konstigt" nog så är det i princip samma faktorer som påverkar teknikvalet på snö om man byter ut hjultröghet mot föret.

 

Men givetvis så kan du oavsett ovanstående välja att köra ett pass på rullskidor eller på snö med enbart stakning eller enbart diagonalteknik eller med enbart skidor eller stavar.

Link to comment
Share on other sites

Jag diagonalar ganska mycket på rullskidor. Det kan jag göra tack vare att jag inte har något tryck på framhjulen' date=' som därmed inte självstyr så mycket. Jag kör faktiskt med gamla NNN1-bindningar, som har en rak flex som på gamla Salomonbindningen. För att minska trycket har jag skurit bort en kil av gummit, så att det blivit ett litet mellanrum mellan skidsko och flexen.

Du, som gillar att experimentera, kan testa det på flexen på Salomonbindningen och se om det går lättare att diagonala efter "ingreppet".

 

Everest: Att åka rullskidor är väl OK, men knappast "rullisar".;)[/quote']

Helt rätt!

 

Hur mkt diagonal det blir på rullskidor bestämts av ett antal faktorer förutom de du beskriver så gäller väl följande mkt ungefärligt i fallande ordning:

 

Trögare hjul = mer diagonal.

Mera och framförallt brantare backar = mer diagonal

Lägre tempo = mer diagonal

Sämre åkare = mer diagonal

Starkare ben/Svagare överkropp = mer diagonal

Trögare förhållanden (grus, blött, motvind) = mer diagonal

Ju längre pass desto tröttare blir du = mer diagonal

 

 

Och "konstigt" nog så är det i princip samma faktorer som påverkar teknikvalet på snö om man byter ut hjultröghet mot föret.

 

Men givetvis så kan du oavsett ovanstående välja att köra ett pass på rullskidor eller på snö med enbart stakning eller enbart diagonalteknik eller med enbart skidor eller stavar.

Everest vet nog vad han pratar om, tror det var honom jag såg diagonala uppför backen efter fallen i Trollhättan ;).

Link to comment
Share on other sites

Everest vet nog vad han pratar om, tror det var honom jag såg diagonala uppför backen efter fallen i Trollhättan ;).

På Alliansloppet diagonalade jag mestadels uppför den backen två ggr, men sen har jag tyvärr inte varit där även om jag bara bor några mil därifrån. Iof en bra backe att träna diagonalåkning men farlig att åka nerför:) Man måste nog ta av sig skidorna och gå ner eller åka nästan halva Alliansloppsrundan för att komma tillbaka ner på ett säkert sätt?

 

Brukar träna diagonalintervaller uppför en ruskigt brant backe upp till ett vattentorn, men då går jag ner.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor ca 10 mil från mitt föräldrahem och där finns en backe, som jag mätte till 1,2 km sist jag åkte hem(+ 300 m om jag startar på bron över "åa"). Backen är lagom brant för diagonal och borde passa bra för intervaller, ska testa den nästa gång jag är hemma.

Men att åka tillbaka ner vågar jag inte, så jag har tänkt att gå tills det är 1/3 kvar och åka sista biten ner. Vad jag funderar på är om det blir lite för lång vila mellan intervallerna så att man hinner "kallna". Vid löpintervaller brukar det bli ung 2-3 min vila emellan upprepningarna. Skulle tro att det dröjer 5-10 min innan jag är tillbaka vid backens fot.

Link to comment
Share on other sites

Everest vet nog vad han pratar om' date=' tror det var honom jag såg diagonala uppför backen efter fallen i Trollhättan ;).[/quote']

På Alliansloppet diagonalade jag mestadels uppför den backen två ggr, men sen har jag tyvärr inte varit där även om jag bara bor några mil därifrån. Iof en bra backe att träna diagonalåkning men farlig att åka nerför:) Man måste nog ta av sig skidorna och gå ner eller åka nästan halva Alliansloppsrundan för att komma tillbaka ner på ett säkert sätt?

 

Brukar träna diagonalintervaller uppför en ruskigt brant backe upp till ett vattentorn, men då går jag ner.

Alliansloppet var det ja. Verkar nyttigt med diagonalintervaller. Har själv en 1,8 km lång backe med ny asfalt i närheten som jag kört långa stakintervaller i med Swenor 2:or, går att åka ner med. Skall testa diagonalinterv i den (kanske halva backen) med riktigt tröga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor ca 10 mil från mitt föräldrahem och där finns en backe, som jag mätte till 1,2 km sist jag åkte hem(+ 300 m om jag startar på bron över "åa"). Backen är lagom brant för diagonal och borde passa bra för intervaller, ska testa den nästa gång jag är hemma.

Men att åka tillbaka ner vågar jag inte, så jag har tänkt att gå tills det är 1/3 kvar och åka sista biten ner. Vad jag funderar på är om det blir lite för lång vila mellan intervallerna så att man hinner "kallna". Vid löpintervaller brukar det bli ung 2-3 min vila emellan upprepningarna. Skulle tro att det dröjer 5-10 min innan jag är tillbaka vid backens fot.

Uppåt 10 min tillbaka är väl i mesta laget och du hinner kanske "kallna" lite för mkt, även om jag inte riktigt är mannen att avgöra var gränsen går för hur lång vilan bör vara. Kan du inte ev korta ner backen och bara köra den brantaste delen? Eller som alternativ delvis avstå från den delen där du inte kan åka ner? Körde diagonal-intervall idag igen på treor och faktum är att det gick fortare att gå (småjogga) ner inklusive att ta på och av skidorna än att åka upp, iof delvis beroende på att jag kunde gena ner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...